Geert Mak: we zijn de gelukkigste generatie ooit
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6072
Di Dec 26, 2017 4:57 pm Reageer met quote

https://www.vpro.nl/nooitmeerslapen/speel~RBX_VPRO_5273606~met-o-a-geert-mak-en-alma-mathijsen~.html#

De titel is een parafrase, hij zegt het niet letterlijk zo, maar luister eens naar dit gesprek van Pieter van der Wielen met Geert Mak.
Het is allerminst in zijn geheel zo euforisch van toon. Mak stelt: onze ouders, grootouders, hebben vergeleken met onze generatie een erg latsige tijd meegemaakt, een tijd van veel ontberingen, gruwelijke epidemieŽn en enorme oorlogsverschrikkingen.
Hoe anders was/is de tijd waarin wij leefden/leven, en...hoe anders zal de tijd zijn/worden voor de generaties die na ons kwamen/komen...

Hoe kijk jij hier tegenaan? Ik kan mezelf echt een enorm zondagskind voelen geen oorlog, geen gruwelijke epidemiŽen, geen bittere armoede zelf of om me heen gekend te hebben, en geen zeer turbulente sociaal-maatschappelijke woelingen. We hebben een plekje in de luwte van de geschiedenis gekend, en daar kan ik me oprecht enorm gelukkig mee prijzen en voelen

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5387
Di Dec 26, 2017 5:38 pm Reageer met quote

In algemene zin (en dat is de vraag denk ik) kan ook ik zeker zeggen dat we een generatie van zondagskinderen zijn.

Individueel gezien zitten er m.i. nog behoorlijk wat haken en ogen, ook bij deze generatie.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Dec 26, 2017 5:48 pm Reageer met quote

Hier was ik al bang voor

Geert Mak zegt niet dat wij een generatie vormen waarbinnen de afzonderlijke individuŽn geen leed, geen smart, geen ellende, geen armoe, geen ziekte enz kenden/kenden

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Di Dec 26, 2017 6:46 pm Reageer met quote

Waarom was je er bang voor dat Geert Mak en ik het eens zijn?.

Wat is je vraag dan precies?

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Dec 26, 2017 8:22 pm Reageer met quote

Quote:
Individueel gezien zitten er m.i. nog behoorlijk wat haken en ogen, ook bij deze generatie.

Geert Mak heeft het niet over "individueel gezien" natuurlijk.
Maar laten we dat wťl eens doen en laten we een afschuwelijke lijdensweg bedenken van een individu, bv meneer X, die is door zijn vrouw verlaten, zijn kinderen willen niets meer met hem te maken hebben, hij is dakloos geworden en heeft last gekregen van een ernstige hernia.

Heel erg allemaal,
maar meneer X zou het nog veel beroerder hebben gehad door vrouw en kinderen verlaten en kampend met hernia in oorlogstijd met hongersnood, gevaar om opgepakt te worden en zonder een cent te makke, zonder instituties waar hij voor voedsel en steun zou kunnen aankloppen, zonder enig recht, zonder een rechtsstaat

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Di Dec 26, 2017 8:45 pm Reageer met quote

Wie beweert het tegendeel dan?

Ik snap eerlijk gezegd niet echt wat je nu aan het doen bent.
Maar ga er helemaal van uit dat het aan mij ligt.
Dus ben denk ik dan niet de juiste gesprekspartner in dit topic.

Wens je verder succes met het topic.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3853
Wo Dec 27, 2017 2:14 am Reageer met quote

In deze ben ik het helemaal met je eens Nicolaas.
Wij zijn een bevoorrechte generatie, die is opgegroeid zonder oorlog, honger, armoede etc, zoals op zoveel plekken wel voorkomt in de wereld.
Hoeveel generaties zouden dat kunnen zeggen? Ik denk wereldwijd niet veel..............................best iets om dankbaar voor te zijn!

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 8433
Wo Dec 27, 2017 2:55 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
In deze ben ik het helemaal met je eens Nicolaas.
Wij zijn een bevoorrechte generatie, die is opgegroeid zonder oorlog, honger, armoede etc, zoals op zoveel plekken wel voorkomt in de wereld.
Hoeveel generaties zouden dat kunnen zeggen? Ik denk wereldwijd niet veel..............................best iets om dankbaar voor te zijn!

met alle respect hoor, maar opgegroeid zonder oorlog, armoede, en honger.

Ja hier in dit kleine landje Nederland,maar verder hebben we de afgelopen 50 jaar toch nooit eerder zo veel ellende voorbij zien komen, oorlogen in vele arabische en afrikaanse landen, hongersnoden die zijn weerga niet kenden, kernrampen, noem maar op.

Ja als je je ogen sluit voor de rest van de wereld en je gedraagd als een stel proletariers dan heb je gelijk maar anders niet.

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29872
Wo Dec 27, 2017 11:58 am Reageer met quote

En in plaats van genoegzaam achterover te leunen en te constateren dat het hier allemaal zo goed gaat - wat voor 10% van de Nederlanders nog maar te betwijfelen valt - zou het beter zijn om 'ons' eens af te vragen hoe er een eind gemaakt zou kunnen worden aan al die oorlogen in al die landen zodat de burgers daar ook een goed bestaan kunnen opbouwen en niet hoeven te vluchten waarmee de ellende alleen nog maar ernstiger wordt...

Faber quisque fortunae suae

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Dec 27, 2017 12:34 pm Reageer met quote

nandes schreef:

Ja hier in dit kleine landje Nederland,maar verder hebben we de afgelopen 50 jaar toch nooit eerder zo veel ellende voorbij zien komen, oorlogen in vele arabische en afrikaanse landen, hongersnoden die zijn weerga niet kenden, kernrampen, noem maar op.

Ja als je je ogen sluit voor de rest van de wereld en je gedraagd als een stel proletariers dan heb je gelijk maar anders niet.

Het gaat er niet om je ogen te sluiten voor de ellende in de wereld, dat was ook niet de bedoeling van dit topic.
Het ging erom dat jij en ik in de gelukzaligmakende omstandigheden wonen dat we al die ellende niet meegemaakt hebben aan den lijve, daar mag je toch best dankbaar voor zijn of niet dan?

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Dec 27, 2017 12:44 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
En in plaats van genoegzaam achterover te leunen en te constateren dat het hier allemaal zo goed gaat - wat voor 10% van de Nederlanders nog maar te betwijfelen valt - zou het beter zijn om 'ons' eens af te vragen hoe er een eind gemaakt zou kunnen worden aan al die oorlogen in al die landen zodat de burgers daar ook een goed bestaan kunnen opbouwen en niet hoeven te vluchten waarmee de ellende alleen nog maar ernstiger wordt...

Het gaat in deze niet om individuen, ook niet om genoegzaam achterover leunen en niets doen, het ging erom dat wij (onze generatie)hier in Nederland van een generatie zijn die alle ellende niet aan den lijve hebben meegemaakt en dat je je daar best gelukkig mee mag prijzen, zo groot is die kans niet dat je van een generatie bent die al die ellende niet aan den lijve meemaakt.

Niemand heeft het erover dat ons dat ontslaat van de plicht om ons in te zetten om ook ons best te doen dat ook generaties na ons en anderen op de hele wereld al die ellende niet aan den lijve hoeven mee te maken.

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 8433
Wo Dec 27, 2017 1:05 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
nandes schreef:

Het gaat er niet om je ogen te sluiten voor de ellende in de wereld, dat was ook niet de bedoeling van dit topic.
Het ging erom dat jij en ik in de gelukzaligmakende omstandigheden wonen dat we al die ellende niet meegemaakt hebben aan den lijve, daar mag je toch best dankbaar voor zijn of niet dan?

Natuurlijk mag je daar dankbaar voor zijn, maar als we het over "wij" hebben denk ik "wij als mensheid".

En is het ook niet zo dat wij hier in de rijke landen die rijkdom deels te danken hebben aan arme landen? Die zijn toch altijd flink uitgebuit, er zijn oorlogen gecreerd omwille van onze rijkdom (olie)
We gooien voedsel weg omwille van rijkdom en halen brandstof uit voedsel terwijl anderen omkomenn van de honger.

Niet dat jij of ik daar nou de schuldigen aan zijn.

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

luciaT..1

Superlid
Superlid
Antw.: 3114
Wo Dec 27, 2017 1:31 pm Reageer met quote

Voor mij begint de vorige generatie bij mijn ouders. Ik heb 2 broers en 2 zussen die als kind de oorlog meegemaakt hebben en armoede en sommigen van een jongere generatie de gevolgen daar nog van.

Zelf heb ik dus geen oorlog meegemaakt, maar de uitspraak dat als je geen oorlog, armoede, honger etc. meegemaakt hebt dat je dan de gelukkigste generatie bent, zie ik dan ook als persoonlijke redenatie van Geert Mak.
Ik denk daar anders over.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29872
Wo Dec 27, 2017 2:20 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Tympaan schreef:

Het gaat in deze niet om individuen, ook niet om genoegzaam achterover leunen en niets doen, het ging erom dat wij (onze generatie)hier in Nederland van een generatie zijn die alle ellende niet aan den lijve hebben meegemaakt en dat je je daar best gelukkig mee mag prijzen, zo groot is die kans niet dat je van een generatie bent die al die ellende niet aan den lijve meemaakt.

Het is nogal een open deur om te constateren dat 'wij' (onze generatie) toevallig op het goede moment in de geschiedenis geboren en getogen zijn. Puur toeval, net zoiets als het winnen van de staatsloterij. Maar wat wil dat verder dan zeggen..?
Quote:
Niemand heeft het erover dat ons dat ontslaat van de plicht om ons in te zetten om ook ons best te doen dat ook generaties na ons en anderen op de hele wereld al die ellende niet aan den lijve hoeven mee te maken.

En dat is een punt dat veel belangrijker is. Wat gaan 'we' (de mensheid als geheel) daar nu eens aan doen..? Hoelang blijft men toekijken hoe een groot deel van de menshuid wordt uitgebuit en geplunderd..? Hoelang blijft men nog toezien hoe hele volkeren in de modder of het stof rondkruipen terwijl een klein deel zich te buiten gaat aan een uitzinnige extravagantie ten koste van vele anderen...?

Faber quisque fortunae suae

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Dec 27, 2017 2:51 pm Reageer met quote

nandes schreef:

Natuurlijk mag je daar dankbaar voor zijn, maar als we het over "wij" hebben denk ik "wij als mensheid".

En is het ook niet zo dat wij hier in de rijke landen die rijkdom deels te danken hebben aan arme landen? Die zijn toch altijd flink uitgebuit, er zijn oorlogen gecreerd omwille van onze rijkdom (olie)
We gooien voedsel weg omwille van rijkdom en halen brandstof uit voedsel terwijl anderen omkomenn van de honger.

Niet dat jij of ik daar nou de schuldigen aan zijn.

Het topic artikel ging niet om "wij" als gehele mensheid, heb je wel geluisterd waar het om ging??
Het ging over Geert Mak, die zelf ook uit een gezin komt waar andere familieleden wel oorlogen etc hebben meegemaakt maar dat hij geboren is in Nederland en het zelf niet heeft meegemaakt en dat hij zich daardoor een geluksvogel voelt in dat opzicht dat hem persoonlijk al dat leed bespaard is gebleven ( en mij persoonlijk ook omdat ik zelf in de jaren 50 geboren ben).

En het ging er ook niet over hoe het komt dat wij het hier zo goed hebben, maar gewoon dat je een "lucky one"bent als je de mazzel hebt gehad om tot een generatie te behoren die zelf nooit een oorlog of hongersnood of andere ramp persoonlijk aan den lijve hebt meegemaakt. Dat is geen verdienset of wat dan ook, dat is gewoon geluk hebben omdat je toevallig op dat moment in een bepaald land op de wereld geboren bent, maar dat doet niets af aan het feit dat je geluk hebt als je zelf geen oorlog aan den lijve meemaakt lijkt me.

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Dec 27, 2017 2:58 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Het is nogal een open deur om te constateren dat 'wij' (onze generatie) toevallig op het goede moment in de geschiedenis geboren en getogen zijn. Puur toeval, net zoiets als het winnen van de staatsloterij. Maar wat wil dat verder dan zeggen..?
Het zegt verder niets, behalve dan dat je daarom gelukkig mag prijzen dat dat zo is.
Sta je daar wel eens bij stil hoeveel je geluk je daardoor hebt dat jezelf bv niet in een concentratiekamp bent terecht gekomen of gemarteld bent in een oorlog of dat jij en je gezin nooit hongersnood hebben gekend etc etc?
Dat is nu precies wat Geert Mak doet, bij die generatie eens tilstaan..........

Quote:

En dat is een punt dat veel belangrijker is. Wat gaan 'we' (de mensheid als geheel) daar nu eens aan doen..? Hoelang blijft men toekijken hoe een groot deel van de menshuid wordt uitgebuit en geplunderd..? Hoelang blijft men nog toezien hoe hele volkeren in de modder of het stof rondkruipen terwijl een klein deel zich te buiten gaat aan een uitzinnige extravagantie ten koste van vele anderen...?

Waarom is dat punt veel belangrijker dan stilstaan en dankbaar zijn dat je geluk hebt gehad? Als je je daar bewust van bent is dat dan juist niet de allerbeste motivatie om je in te zetten om je best te doen dat anderen dat geluk ook zullen hebben in de toekomst?

Laatst aangepast door dagmar57 op Wo Dec 27, 2017 3:16 pm, in totaal 3 keer bewerkt

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Dec 27, 2017 3:02 pm Reageer met quote

luciaT. schreef:

Zelf heb ik dus geen oorlog meegemaakt, maar de uitspraak dat als je geen oorlog, armoede, honger etc. meegemaakt hebt dat je dan de gelukkigste generatie bent, zie ik dan ook als persoonlijke redenatie van Geert Mak.

Wanneer behoor volgens jou dan tot een gelukkig generatie? Je denkt niet dat het niet meemaken van oorlog of hongersnood of armoede niet bijdraagt aan het geluk van een generatie?

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Dec 27, 2017 3:09 pm Reageer met quote

verwijderd

Laatst aangepast door dagmar57 op Wo Dec 27, 2017 3:35 pm, in totaal 5 keer bewerkt

luciaT..1

Superlid
Superlid
Antw.: 3114
Wo Dec 27, 2017 3:20 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
luciaT. schreef:

Je denkt niet dat het niet meemaken van oorlog of hongersnood of armoede niet bijdraagt aan het geluk van een generatie?

Dat ontken ik toch nergens! Maar onze generatie bestaat ook uit mensen die wel oorlog, armoede hebben meegemaakt.

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Dec 27, 2017 3:23 pm Reageer met quote

luciaT. schreef:

Dat ontken ik toch nergens! Maar onze generatie bestaat ook uit mensen die wel oorlog, armoede hebben meegemaakt.

Dit topic gaat over de generatie (waar ikzelf dus onder val) die dat niet hebben meegemaakt.

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie