verticale foto's omzetten naar horizontale
Computer, apps, software, tablet & smartphone
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

anneke62

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 7
Di Mei 02, 2017 2:19 pm Reageer met quote

ik heb een aantal verticale foto;s die ik wil omzetten naar horizontaal. is dit mogelijk zonder stukken weg te snijden?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Antw.: 3041
Di Mei 02, 2017 4:00 pm Reageer met quote

Gaat het om verticale foto's die horizontaal genomen zijn? Verkeerd gepositioneerd dus. Zo ja, dan kun je die in windows dubbelklikken en via het knopje 'draaien' roteren.

Als echt staande genomen foto kun je niet zonder snijden naar een horizontale omzetten. De makkelijkste manier is om de foto in een fotoviewer te openen. En via het gereedschap Menu Start / Accesoires / Gereedschap Knippen te bewerken. Open dit gereedschap en klik op Nieuw. Trek vervolgens een kader om datgene dat je wilt uitsnijden. Als je dat hebt gedaan sla je de foto op.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

anneke62

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Di Mei 02, 2017 4:20 pm Reageer met quote

dank je wel voor je tip maar is fotoviewer een apart programma? ik heb het net geprobeerd met foto's en dan bewerken. dan bijsnijden en draaien. dan hoogte-breedteverhouding. als ik dan op breedbeeld klik is de foto liggend maar dan haalt foto's en een strook vanaf.

anneke62

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Di Mei 02, 2017 4:24 pm Reageer met quote

ik heb irfan vieuw op de computer gezet maar kom hier niet ver mee.

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Antw.: 3041
Di Mei 02, 2017 4:29 pm Reageer met quote

Nog makkelijker.

1. rechtermuisknop op de foto
2. kies 'openen met' kies vervolgens 'Foto's'
3. kies rechts boven 'Bewerken'
4. kies rechts bovenaan 'Bijsnijden en draaien'

De rest moet je naar wens instellen. Als je klaar bent klik je rechts op gereed en wordt de foto opgeslagen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

anneke62

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Di Mei 02, 2017 5:19 pm Reageer met quote

de enige mogelijkheid die je met "Foto's" hebt is dan kiezen voor hoogte-breedte en dan kiezen voor breedbeeld. maar dan valt het bovenste stuk van de foto weg.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 2034
Di Mei 02, 2017 5:37 pm Reageer met quote

Anneke, wanneer je de map: mijn afbeeldingen opent, en je zoekt de afbeelding (de miniatuur!) op die je wil draaien, dan hoef je enkel deze rechts aan te klikken waarop het menuutje verschijnt met de mogelijkheden: links draaien, dan wel rechts draaien.
Een fotoprogramma als Irfanview heb je helemaal niet nodig hiervoor

anneke62

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Di Mei 02, 2017 6:12 pm Reageer met quote

het is de bedoeling dat ik deze staande afbeelding zodanig kan aanpassen dat deze liggend is. dus niet draaien. bv. als ik een staande foto heb met een stoel moet het een liggende foto worden waarop de stoel nog altijd rechtop staat. ik hoop dat dit duidelijker is!?

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Mei 02, 2017 6:30 pm Reageer met quote

ah, inderdaad, dat is een kwestie van bijsnijden. En dat zou goed moeten lukken met Irfanview..

https://www.youtube.com/watch?v=0CdGo-aFr8s

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 1227
Di Mei 02, 2017 9:58 pm Reageer met quote

Dit probleem heb ik ook wel eens gehad en heb dat opgelost in het programma Word van Office in Windows.
De foto daar invoegen en vervolgens draaien, kantelen vergroten en verkleinen, enz.
Het is voor mij een hele tijd geleden, dus zou het weer moeten uitzoeken maar weet dat het kan.

Marguerite1

Superlid
Superlid
Antw.: 22091
Wo Mei 03, 2017 9:55 am Reageer met quote

anneke als je een apple computer hebt is het heel simpel. Open de foto in preview en klik op het peiltje met rondje eraan en de foto kun je draaien zo je wilt en je verliest niets.
Als je in je foto programma waar je je albums hebt staan op een foto edit ( bewerken ) klikt kun je dat ook zo draaien. Deze programmas zijn standaard op ipads, iphones en mac computers.

Prlwytzkofsky

Stamgast
Stamgast
Antw.: 873
Wo Mei 03, 2017 11:49 am Reageer met quote

anneke62 schreef:
ik heb een aantal verticale foto;s die ik wil omzetten naar horizontaal. is dit mogelijk zonder stukken weg te snijden?

Het enige antwoord is: Nee.

Recht is iets kroms dat verbogen is.
O.B. Bommel

anneke62

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Wo Mei 03, 2017 12:02 pm Reageer met quote

anneke62 schreef:

kort maar krachtig. dank je wel.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 10087
Wo Mei 03, 2017 12:11 pm Reageer met quote

anneke62 schreef:
anneke62 schreef:

Het kan wel als je er geen bezwaar tegen hebt dat de proporties dramatisch veranderen. Bijvoorbeeld een persoon van 180 cm lang krijgt op de horizontaal geconverteerde foto een lichaamslengte van 50 cm en wordt 180 cm breed. Maar ik denk niet dat dat je bedoeling is. En anders wordt het bijsnijden, wat meestal wel lukt omdat er op heel wat foto's nogal wat weggelaten kan worden waardoor je meteen een veel betere foto krijgt.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

anneke62

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Wo Mei 03, 2017 12:26 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
anneke62 schreef:
anneke62 schreef:

Het kan wel als je er geen bezwaar tegen hebt dat de proporties dramatisch veranderen. Bijvoorbeeld een persoon van 180 cm lang krijgt op de horizontaal geconverteerde foto een lichaamslengte van 50 cm en wordt 180 cm breed. Maar ik denk niet dat dat je bedoeling is. En anders wordt het bijsnijden, wat meestal wel lukt omdat er op heel wat foto's nogal wat weggelaten kan worden waardoor je meteen een veel betere foto krijgt.

dit is helaas niet de bedoeling om dingen weg te snijden

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 10087
Wo Mei 03, 2017 12:56 pm Reageer met quote

anneke62 schreef:
dit is helaas niet de bedoeling om dingen weg te snijden
Dan heb je kennelijk al een goeie foto. Afhankelijk waarvoor je hem nodig hebt zal de toepassing waarin je hem bekijkt automatisch de vrije ruimte eromheen opvullen, meestal met zwart. En anders rest je slechts of bijsnijden of de proporties veranderen als je de gehele foto wilt gebruiken.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 196
Wo Mei 03, 2017 1:30 pm Reageer met quote

In dit geval zal ik er een collage van maken . doe ik met picasa maar er zullen wel meer programma´s zijn waar dit kan.
als je maar 1 foto gebruikt krijg je wel brede randen aan de zijkanten maar daar kun je een stukje van af snijden , je hebt dan wel een liggende foto met alles van de staande foto er op .

Marguerite1

Superlid
Superlid
Antw.: 22091
Wo Mei 03, 2017 3:07 pm Reageer met quote

Confused

Laatst aangepast door Marguerite1 op Do Mei 04, 2017 9:55 am, in totaal 1 keer bewerkt

Prlwytzkofsky

Stamgast
Stamgast
Antw.: 873
Wo Mei 03, 2017 3:26 pm Reageer met quote

Blijkbaar kunnen een hoop mensen de vraagstelling niet begrijpen.

Recht is iets kroms dat verbogen is.
O.B. Bommel

NicolaasP

Superlid
Superlid
Wo Mei 03, 2017 3:35 pm Reageer met quote

wat ik niet begrijp is dat Anneke het volgende wil:
Quote:
bv. als ik een staande foto heb met een stoel moet het een liggende foto worden waarop de stoel nog altijd rechtop staat.

en daarbij de gedachte koestert dat dit mogelijk kan zonder de afbeelding bij te snijden...
dat vind ik erg knap op een bepaalde manier

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie