Goedkoop, snel klaar en lekker
Koken & recepten
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15544
Zo Jan 08, 2017 2:02 am Reageer met quote

Een bak rijstmaaltijd van de supermarkt is best aantrekkelijk qua prijs. Maar veel meer dan wat ham en wat flinters groente zit er niet in voor de broodnodige eiwitten, vezels en mineralen. Lekker hoor, maar het is vooral rijst. Toch aantrekkelijk wat gemak betreft.

Met een ons of drie kipfilet of een stuk of vier eieren, waar je een omelet van maakt, en een groentepakket voor nasi of bami maak je een volwaardige maaltijd van zo'n bak zonder veel meer extra moeite.

Bak de kipfilet net gaar, voor of na bakken in stukjes gesneden, of maak omelet van de eieren, doe die apart en roerbak de groente. Mix het geheel; waarschuwing; grote pan of kom noodzakelijk. Ik doe er graag een flinke portie sambal badjak en knoflook bij maar dat is een kwestie van smaak. Daarna het geheel met die bak kant en klare nasi mengen. Met bami kan natuurlijk ook.

De rest, stukje kroepoek, stokje saté of een augurkje heb je zelf in de hand. Het is geen haute cuisine maar voor twee personen heb je voor een dag of wat goed eten voor weinig geld. Per portie op te bakken, of even in de magnetron en de rest invriezen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Zo Jan 08, 2017 9:22 am, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8550
Zo Jan 08, 2017 3:13 am Reageer met quote

Waarom nasi kopen, als je zelf drie kommetjes rijst kan koken. In de tijd dat je de rijst kookt, kan je op je gemak de andere ingrediënten klaar maken. Zo nodig meng je er nog een zakje gewelde nasi kruiden door. Lijkt mij goedkoper en net zo lekker.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Jan 08, 2017 8:42 am Reageer met quote

Benneke schreef:
Waarom nasi kopen, als je zelf drie kommetjes rijst kan koken. In de tijd dat je de rijst kookt, kan je op je gemak de andere ingrediënten klaar maken. Zo nodig meng je er nog een zakje gewelde nasi kruiden door. Lijkt mij goedkoper en net zo lekker.

Nog een keer: "Veel meer dan wat ham en wat flinters groente zit er niet in voor de broodnodige eiwitten, vezels en mineralen. Lekker hoor, maar het is vooral rijst."

Het gaat me even niet om een recept voor een bordje perfecte nasi maar om wat er kant en klaar door de supermarkt wordt aangeboden, waarin missers qua eiwitten, groente en mineralen om er iets gezonds van te maken. Een lekkere boemboe met behulp van een tjobek maken lukt me langzamerhand wel. Alles beter dan een zakje. Gaat het hier evenmin om.

Als basis is er met zo'n bak voedsel niets mis maar liever aanvullen om er gezonde voeding van te maken. Resultaat is dat je er al gauw een week van kunt eten. Oplossing is natuurlijk porties invriezen. Met je eens dat rijst koken ook niet zo'n kunst is maar dat geldt lang niet voor iedereen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Jan 08, 2017 2:40 pm Reageer met quote

JanRutgers schreef:
Nadeel van het door een "fabriek" bereidde voedsel, dat het zoveel suiker blijkt te bevatten, dus daarom doe ik wat ik kan dan maar liever zelf.

Ook voor mij een doorslaggevende factor, hoewel er aan 'kant en klare' nasi of bami uit het koelvak weinig tot geen suiker is toegevoegd. Echter, voor 'suiker' mag je ook andere koolhydraatbronnen invullen, zoals rijst, aardappels en tarwebloem, waar brood van wordt gemaakt. Als je de verhouding ten koste van koolhydraten en ten goede van groente en eiwitten kunt keren ben je naar mijn mening gezond bezig. Dat was mijn achterliggende gedachte.

Teveel koken kun je nooit. Er kan zich een onverwachte gast aandienen, die je geen groter plezier kunt aandoen dan aan laten schuiven aan je eettafel. En anders weet je alvast wat je morgen eet.

Laatst aangepast door Keesvi op Zo Jan 08, 2017 2:55 pm, in totaal 1 keer bewerkt

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5788
Zo Jan 08, 2017 2:47 pm Reageer met quote

Gewoon geen kant en klaar spul kopen als het niet nodig is, het is niet goedkoper, niet gezond, alleen in het geval van "geen tijd hebben" even een uitkomst, niets meer en niets minder.

Mijn mening vorm ik zelf!

Loezie

Superlid
Superlid
Antw.: 41738
Zo Jan 08, 2017 2:57 pm Reageer met quote

Er gaat toch niets boven eigen gemaakte rijst?

Achter de wolken schijnt de zon

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Jan 08, 2017 3:00 pm Reageer met quote

redone schreef:
Gewoon geen kant en klaar spul kopen als het niet nodig is, het is niet goedkoper, niet gezond, alleen in het geval van "geen tijd hebben" even een uitkomst, niets meer en niets minder.

Ik ben het in principe met je eens, Ria, maar die vlieger gaat niet altijd op. Ik maak niet mijn eigen tomatenpuree, ketjap, karnemelk en boter en brood bakken is leuk maar dat laat ik doorgaans graag door de bakker doen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Jan 08, 2017 3:02 pm Reageer met quote

Loezie schreef:
Er gaat toch niets boven eigen gemaakte rijst?

Je hebt een sawah in je achtertuintje? Geen sinecure in ons klimaat. Vertel!

redone

Superlid
Superlid
Zo Jan 08, 2017 3:09 pm Reageer met quote

Quote Kees:
Ik ben het in principe met je eens, Ria, maar die vlieger gaat niet altijd op. Ik maak niet mijn eigen tomatenpuree, ketjap, karnemelk en boter en brood bakken is leuk maar dat laat ik doorgaans graag door de bakker doen.[/quote]

Nee daar hebben we het ook niet over, dat is al eens ter sprake geweest, zelfs met recepten en al, dit topic gaat over "makkelijk en goedkoop" en over een bak nasi kant en klaar, en dat is niet goedkoop en niet gezond.
Maar met een hoop ingrediënten is het goed eetbaar te maken.

Loezie

Superlid
Superlid
Antw.: 41738
Zo Jan 08, 2017 3:14 pm Reageer met quote

Kees, moet ik je uitleggen wat ik bedoel? Rolling Eyes

Achter de wolken schijnt de zon

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Jan 08, 2017 3:24 pm Reageer met quote

redone schreef:
dit topic gaat over "makkelijk en goedkoop" en over een bak nasi kant en klaar, en dat is niet goedkoop en niet gezond.
Maar met een hoop ingrediënten is het goed eetbaar te maken.

Wat er niet gezond is aan mijn basisidee moet je me toch eens uitleggen. Veel geld vind ik een euro of acht voor een dag of vier volwaardig warm eten voor twee personen niet. Maar goed, laten we er een wedstrijdje van maken. Hoe kan het volgens jou gezonder, goedkoper en makkelijker?

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Jan 08, 2017 3:25 pm Reageer met quote

Loezie schreef:
Kees, moet ik je uitleggen wat ik bedoel? Rolling Eyes

Je hoeft je tot niets gedwongen te voelen. Ik verzoek het je vriendelijk maar dat meen ik wel serieus.

redone

Superlid
Superlid
Zo Jan 08, 2017 3:36 pm Reageer met quote

Ok Kees, we nemen dezelfde hoeveel kipfilet. verse groenten( voor nasi), eieren.
Jij je bak nasi kan en klaar, ik een pak rijst en een zakje nasikruiden.
De rest om het extra lekker te maken rekenen we niet.
Een bak nasi kost gemiddeld 3 euro per kilo, en een pak Lassie toverrijst 0,90 ct, zakje conimex kruiden 0,69 ct.

Vlees marineren doe jij ook neem ik aan. Laughing

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Jan 08, 2017 3:54 pm Reageer met quote

redone schreef:
Ok Kees, we nemen dezelfde hoeveel kipfilet. verse groenten( voor nasi), eieren.
Een bak nasi kost gemiddeld 3 euro per kilo, en een pak Lassie toverrijst 0,90 ct, zakje conimex kruiden 0,69 ct.

Details, zoals een lepeltje sambal of een scheutje ketjap laten we natuurlijk buiten beschouwing. Gas, elektriciteit en voertuigbrandstof ook om het niet nodeloos ingewikkeld te maken. Maar je geeft geen antwoord op mijn vragen. Wat is er ongezond aan mijn versie? Kom jij met jouw tegenvoorstel op minder dan een euro of twee voor een dagportie voor twee personen? Wat is er makkelijker aan? Wat is jouw eiwitbron?

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6087
Zo Jan 08, 2017 4:12 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
redone schreef:

Details, zoals een lepeltje sambal of een scheutje ketjap laten we natuurlijk buiten beschouwing. Gas, elektriciteit en voertuigbrandstof ook om het niet nodeloos ingewikkeld te maken. Maar je geeft geen antwoord op mijn vragen. Wat is er ongezond aan mijn versie? Kom jij met jouw tegenvoorstel op minder dan een euro of twee voor een dagportie voor twee personen? Wat is er makkelijker aan? Wat is jouw eiwitbron?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6087
Zo Jan 08, 2017 4:23 pm Reageer met quote

Een heerlijke winter'maaltijd' vind ik winterwortel-gember soep
Winterpeen is een uitermate goedkope groente, vooral op de markt.
Daarnaast heb je nodig: een flink stuk gember, zeg ter grootte van een stevige augurk. Verder nog 200 - 500 milliliter kokosmelk (het voordeligst zelf te maken van kokosrasp maar ook bij de toko voordelig aan te schaffen, koop géén blik, maar karton of glas. Dan nog uien, (eventueel) bouillonblokje, cayennepeper/gedroogde chilipepertjes

De in mootjes gehakte wortels ongeveer drie kwartier laten koken in water met bouillon of enkel zout
In een koekepan twee a drie stevige uien laten fruiten, samen met de geraspte gember. Wanneer dat een ietwat papperige massa begint te worden voeg je de kokosmelk toe, laat het zaakje een beetje pruttelen nog, daarna brengt je de inhoud van de braadpan over in de kookpan waar je het geheel nog even laat blenden, dan eventueel de staafmixer erin voor een heerlijke romige homogene pittige en waanzinnig gezonde wintersoep
Vergeet niet een stevige scheut olijfolie erbij te doen, een klein scheutje ketjap manis toevoegen is ook lekker

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

redone

Superlid
Superlid
Zo Jan 08, 2017 4:27 pm Reageer met quote

Als ik alles meereken, kom ik uit op 1,60 per maaltijd voor twee personen.
De eiwitten zitten net als bij jou in de kipfilet en de eieren.

Conserveermiddelen zitten in jouw pakket, niet in het mijne. Teveel aan zout en suikers bevinden zich in jouw kant en klare bak nasi.
Het enige zout zit in mijn pakje nasikruiden, die verder uit natuurlijke gedroogde groente en kruiden bestaan (Een pakje kruiden weegt 50 gram, waarvan enkele procenten zout.)

De tijd, maakt niet veel uit. De kooktijd voor rijst is 8 minuten en 15 minuten gaar stomen. In die tijd roerbak ik de kipfilet en groente en maak andere zaken zoals pindasaus, die ik zelf maak. e.d. ook klaar.
Bij mij is alles dus vers en goedkoper.
Dit is dus de simpele versie van een nasi goreng, maar daar ging het om, nietwaar?

Laatst aangepast door redone op Zo Jan 08, 2017 6:19 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8550
Zo Jan 08, 2017 4:31 pm Reageer met quote

Zolang mijn kinderen na hun bezoek mijn vriezer plunderen en er van doorgaan met de zelfgemaakte Nasi, groentesoep, snert en stamppotten, denk ik dat we het goed gedaan hebben.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Jan 08, 2017 4:32 pm Reageer met quote

JanRutgers schreef:
Verder heb ik niet zo'n belang bij het vaststellen van wie de goedkoopste is, ik vind het zelf maken zo leuk, dat ik me dat door geen supermarkt uit handen laat nemen.

Is ook mijn principe, Jan. Ik ben gek op koken. Maar wat te doen als je door werk, niet gek op koken, of wat dan ook minder tijd hebt is het toch aardig om met een minimum aan kant en klaar en kosten en zoveel mogelijk en weinig moeite aan zelfmaak een gezond bordje eten op tafel te zetten? Om dat simpele feit ging het me maar de hele discussie die daardoor ontstaat vind ik ook wel weer boeiend.

Voor belangstellenden, een simpel maar goed bordje nasi goreng met vooral eigen maak een aanrader: Recept nasi goreng.

brainfreeze

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 11
Vr Feb 03, 2017 4:43 pm Reageer met quote

Hallo! Ik ben nieuw hier en gooi maar meteen een vraag in de groep:

heeft er iemand nog een lekker recept voor een snelle stamppot? Ik heb dit weekend mijn dochter op bezoek en zij is dol op stamppot. Alleen heb ik het idee dat ik zo ongeveer alle varianten inmiddels wel gemaakt heb.
Het mag best een beetje afwijken van de Hollandse standaard versie.

Een favoriet hier is bijvoorbeeld andijviestamp met blauwe kaas en walnoten.

Alvast dank!

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie