Titels en keuze subforum
Over 50plusser.nl / Forumregels / Moderators
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13013
Za Jan 07, 2017 11:35 am Reageer met quote

Om met de deur in huis te vallen vind ik de titels van de discussies een zooitje. Het ziet er werkelijk niet uit... Willekeurig beginnend met een hoofd- of kleine letter, al dan niet afgesloten met een punt en sommige titels zijn veel te lang zodat in de verschillende indexen meer dan eens niet duidelijk is waar het onderwerp over gaat. Daarbij vind ik de keuze van het subforum belangrijk. De titel boven een stuk tekst begint in mijn optiek in principe met een hoofdletter, is kort en kernachtig, dekt de lading en eindigt per definitie niet met een volkomen overbodige punt, tenzij functioneel en voluit gespeld als 'punt'.

Voorbeeldje? Waarom in Spelletjes & puzzels nog eens in negen van de tien gevallen 'Spel:' of erger 'spel:' voor het onderwerp? Waarom die nadruk? Is het al niet duidelijk wat de bedoeling is door plaatsing in die sectie? Wat is de toegevoegde waarde? Kijk effe mee:

Soms is een titel een wezenlijk onderdeel van de boodschap, zoals bij columns. Een kernachtig "Kindje" boven mijn stukje vind ik het geheel veel meer recht aandoen dan met "Het begrip 'kindje' (column)" als entree. Toegegeven dat zo'n literair bedoeld stukje dan ook in het juiste subforum geplaatst moet worden, waarbij Schrijven & dichten een betere keuze zou zijn geweest dan het Grand Café.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 4951
Za Jan 07, 2017 2:31 pm Reageer met quote

Die topics bestaan al jaren, sommigen vanaf 2007, en nu stoor je je er pas aan??
Het hele forum stelt al vrij weinig meer meer voor, dus de topics die nog lekker lopen, wat boeit het of het met een hoofdletter of een kleine letter begint.

Kijk eens op mijn weblog, ik zou het leuk vinden!

Loezie

Superlid
Superlid
Antw.: 34112
Za Jan 07, 2017 2:38 pm Reageer met quote

Waar maak jij je druk om Kees?
Niets anders te doen?

Achter de wolken schijnt de zon

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Perla.1

Superlid
Superlid
Antw.: 9509
Za Jan 07, 2017 2:50 pm Reageer met quote

Zo ben ik niet zo gecharmeerd van het woordje effe in je tekst.

Ik denk dat er hier maar weinig mensen zijn afgestudeerd als neerlandicus.
Veel mensen schrijven of spelen een spelletje voor hun plezier of als afleiding voor minder prettige dingen die er in hun leven gaande zijn.
Zij zijn niet zo met de juiste schrijftaal bezig.
Iedereen maakt taalfouten zelfs de mensen die menen er een ander op te moeten wijzen.

jalis

Superlid
Superlid
Antw.: 4223
Za Jan 07, 2017 2:54 pm Reageer met quote

redone schreef:
Die topics bestaan al jaren, sommigen vanaf 2007, en nu stoor je je er pas aan??
Het hele forum stelt al vrij weinig meer meer voor, dus de topics die nog lekker lopen, wat boeit het of het met een hoofdletter of een kleine letter begint.

Bij sommige mensen wel hoor Ria zelfs over een punt en of komma heb ik al eens een verwijt gehad. Laughing

Ik vaar niet Links en ik vaar niet Rechts, ik vaar een vaste koers Recht door Zee.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

jalis

Superlid
Superlid
Za Jan 07, 2017 2:56 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Om met de deur in huis te vallen vind ik de titels van de discussies een zooitje. Het ziet er werkelijk niet uit... Willekeurig beginnend met een hoofd- of kleine letter, al dan niet afgesloten met een punt en sommige titels zijn veel te lang zodat in de verschillende indexen meer dan eens niet duidelijk is waar het onderwerp over gaat. Daarbij vind ik de keuze van het subforum belangrijk. De titel boven een stuk tekst begint in mijn optiek in principe met een hoofdletter, is kort en kernachtig, dekt de lading en eindigt per definitie niet met een volkomen overbodige punt, tenzij functioneel en voluit gespeld als 'punt'.

Voorbeeldje? Waarom in Spelletjes & puzzels nog eens in negen van de tien gevallen 'Spel:' of erger 'spel:' voor het onderwerp? Waarom die nadruk? Is het al niet duidelijk wat de bedoeling is door plaatsing in die sectie? Wat is de toegevoegde waarde? Kijk effe mee:

Soms is een titel een wezenlijk onderdeel van de boodschap, zoals bij columns. Een kernachtig "Kindje" boven mijn stukje vind ik het geheel veel meer recht aandoen dan met "Het begrip 'kindje' (column)" als entree. Toegegeven dat zo'n literair bedoeld stukje dan ook in het juiste subforum geplaatst moet worden, waarbij Schrijven & dichten een betere keuze zou zijn geweest dan het Grand Café.

Weer eens een zak slakkenzout open getrokken Kees, dat kun je beter op straat gebruiken daar heeft het enige nut. Laughing

Ik vaar niet Links en ik vaar niet Rechts, ik vaar een vaste koers Recht door Zee.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3807
Za Jan 07, 2017 3:08 pm Reageer met quote

jalis schreef:
redone schreef:

Bij sommige mensen wel hoor Ria zelfs over een punt en of komma heb ik al eens een verwijt gehad. Laughing

Kees heeft wel een punt, vind ik Very Happy

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 4951
Za Jan 07, 2017 3:29 pm Reageer met quote

Meer een uitroepteken Willemijn! Exclamation

Kijk eens op mijn weblog, ik zou het leuk vinden!

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1234
Za Jan 07, 2017 3:53 pm Reageer met quote

Ik begrijp wel waarom een topictitel met alleen het woord "kindje" door de mod veranderd wordt in een meer duidelijke titel, een titel die omschrijft waar het topic over gaat. Zie forumregel 2.1

Dat topics daarnaast in het juiste subforum geplaatst moeten zijn lijkt me ook duidelijk.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8064
Za Jan 07, 2017 4:56 pm Reageer met quote

Een komma-neuker uit Schagen
Die over leestekens bleef zagen
Hij had wel een punt
Maar wat je ook kunt
Is lezers het harnas in jagen

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Loezie

Superlid
Superlid
Za Jan 07, 2017 4:59 pm Reageer met quote

Laughing Benneke

jalis

Superlid
Superlid
Za Jan 07, 2017 5:52 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
jalis schreef:
redone schreef:

Kees heeft wel een punt, vind ik Very Happy

Die punt snap ik niet zo, kun je mij dat uitleggen, ik ben niet zo slim zie je.

christoffel

Superlid
Superlid
Antw.: 2943
Za Jan 07, 2017 6:33 pm Reageer met quote

Is het nu zo belangrijk om foutloos te schrijven hier op 50 plus. De mensen zijn hier voor hun plezier en zolang je maar begrijpt wat de ander bedoeld dan is het toch oke.
Het is tenslotte geen examen Nederlands.

Aan het onmogenlijke, is niemand gehouden.

Loezie

Superlid
Superlid
Za Jan 07, 2017 6:35 pm Reageer met quote

Daar ben ik het helemaal met je eens Christoffel

elvira

Superlid
Superlid
Antw.: 102216
Za Jan 07, 2017 6:47 pm Reageer met quote

Waar maak je je druk over Kees. Met spelletjes vliegen we tenminste "niet in de haren" zoals in sommige topics. En bovendien weet men dat het over een SPEL gaat en niet over discussies.

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Jan 07, 2017 9:12 pm Reageer met quote

Interessant, die diverse reacties.

Ik stoor me nergens 'ineens' aan. Waaruit blijkt dat ik kritiek heb op taalbeheersing en op wie zou dat dan zijn? Ik vind het geen dooie boel op het forum. Integendeel, ik vind het momenteel beter gaan dan in tijden, hoewel het in de discussiesecties m.i. wat pittiger kan. Gaat het niet over. Ik heb niets tegen de lopende discussies, laat staan tegen spelletjes. Gaat het ook al niet over. Maar weet iedereen eigenlijk wel dat naast de topicstarter ook het management titels kan aanpassen?

Zoekend naar een passend subforum voor columns constateerde ik slechts iets waarover ik mijn perceptie met jullie deelde. Ik ben en blijf van mening dat, en kijk eens door de ogen van een nieuwkomer voor je reageert, de indexen van de discussietitels een rommelige indruk maken. Mijn kritiek is bedoeld om het forum overzichtelijker en daardoor aantrekkelijker te maken. Als de forumdirectie mijn titels aanpast om dat te bevorderen vind ik dat prima. Tenzij daarmee afbreuk aan de intentie van mijn tekst wordt gedaan. Niets meer en niets minder.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

luciaT..1

Superlid
Superlid
Antw.: 3114
Za Jan 07, 2017 9:40 pm Reageer met quote

Het bericht hier van Keesvi lees ik louter als opbouwende kritiek. En de wens het forum aantrekkelijker te maken wellicht ook voor nieuwe leden. Sympathieke geste dus van Kees.

luciaT..1

Superlid
Superlid
Antw.: 3114
Za Jan 07, 2017 9:53 pm Reageer met quote

[quote="redone"]
Het hele forum stelt al vrij weinig meer meer voor quote]

Misschien daarom leuk om eens te bedenken om het aantrekkelijker te maken.

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 352
Za Jan 07, 2017 9:59 pm Reageer met quote

@ Keesvi

Ik snap even iets niet
In je laatste reactie heb je het over de indexen van de discussie forums die een rommelige indruk zouden maken .
Waarom haal je dan het forum Spelletjes en puzzels aan , wat ik wel duidelijk vind en niet rommelig .

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Jan 07, 2017 10:12 pm Reageer met quote

Gribou---Greet schreef:
Waarom haal je dan het forum Spelletjes en puzzels aan , wat ik wel duidelijk vind en niet rommelig .

Ik doelde meer op de totaalindex van het forum. Dat het in een spelletjes subforum over spelletjes gaat hoeft niet benadrukt te worden door voor iedere titel nog eens "Spel:" te plaatsen. Hetzelfde voor een subforum over nieuws waar voor ieder item "Nieuws:" geplaatst zou worden. Gewoon overbodig. Nogmaals, het was maar een voorbeeld.

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie