Is er hier ruimte voor columns?
Over 50plusser.nl / Forumregels / Moderators
Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13328
Wo Jan 04, 2017 5:01 pm Reageer met quote

Ik kreeg een oprisping over de uitdrukking 'kindje' naar aanleiding van een NOS bericht. Die associatie riep uiteraard het een en ander bij me op dat al langer in me zat. Ik moest het even kwijt. Zo zie ik columns, als nogal uit de bedoelde proporties getrokken reacties op actualiteiten die hormonen en anders stofjes triggeren bij de schrijver. Pure satire dus, die de een wel en anderen weer heel erg niet kunnen waarderen. Dat is er inherent aan. Columns zijn zeker geen directe oproep tot discussie hoewel reageren natuurlijk altijd kan.

Niet dat ik er goed in ben maar gezien de reacties op mijn stukje tekst is het misschien aardig om het niet specifiek over dat stukje te hebben maar om er toch eens over van gedachten te wisselen of columns en dergelijke satire een plek kunnen hebben op 50plusser.

Wat vinden jullie?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Wo Jan 04, 2017 5:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

luciaT..1

Superlid
Superlid
Antw.: 3114
Wo Jan 04, 2017 5:11 pm Reageer met quote

Ik vind het een leuk idee, maar waar trek je de lijn tussen reageren en een discussie? En hoe ga je dat verschil helder maken voor leden?
Onder welk forumonderdeel zou je columns moeten plaatsen?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jan 04, 2017 5:17 pm Reageer met quote

Lucia51 schreef:
Ik vind het een leuk idee, maar waar trek je de lijn tussen reageren en een discussie? En hoe ga je dat verschil helder maken voor leden?

Daarom kaart ik het ook aan. Ik ben redelijk bedreven met teksten, korte en bondige maar toch dekkende titels en formuleren maar zeker geen geboren columnist. Te denken valt bijvoorbeeld aan een specifieke subsectie en plaatsen van columns onder een ander account, c.q. nickname.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

jalis

Superlid
Superlid
Antw.: 4223
Do Jan 05, 2017 6:24 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Ik kreeg een oprisping over de uitdrukking 'kindje' naar aanleiding van een NOS bericht. Die associatie riep uiteraard het een en ander bij me op dat al langer in me zat. Ik moest het even kwijt. Zo zie ik columns, als nogal uit de bedoelde proporties getrokken reacties op actualiteiten die hormonen en anders stofjes triggeren bij de schrijver. Pure satire dus, die de een wel en anderen weer heel erg niet kunnen waarderen. Dat is er inherent aan. Columns zijn zeker geen directe oproep tot discussie hoewel reageren natuurlijk altijd kan.

Niet dat ik er goed in ben maar gezien de reacties op mijn stukje tekst is het misschien aardig om het niet specifiek over dat stukje te hebben maar om er toch eens over van gedachten te wisselen of columns en dergelijke satire een plek kunnen hebben op 50plusser.

Wat vinden jullie?

Als jij een colum schrijft is het voor mij in ieder geval niets, want ik zou er een woordenboek bij moeten hebben, omdat jij er van houd zoveel mogelijk niet alledaagse woorden te gebruiken, maar je kan het toch proberen er zullen allicht mensen zijn die het wel leuk vinden. ( dit is mijn mening en niet meer dan dat)

Ik vaar niet Links en ik vaar niet Rechts, ik vaar een vaste koers Recht door Zee.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Perla.1

Superlid
Superlid
Antw.: 9509
Do Jan 05, 2017 6:53 pm Reageer met quote

Waarom zou er geen plaats voor zijn?
Daar moet je gewoon mee beginnen als je daar zin in hebt.
Wat kan het je schelen wat een ander er van vind.
Toen ik hier nieuw kwam ben ik gewoon voor mijn eigen plezier met een topic begonnen.
Gezien de aantal keren dat het bekeken is en dat er mensen mee schrijven doe ik er kennelijk ook anderen een plezier mee.
En als dat niet het geval was geweest zou ik toch gewoon door gegaan zijn.

Dat moet jij ook doen!
Je hebt mij als lezer in ieder geval.
En de eerste stap heb je al gezet.
En wat je ook doet of hoe je het doet , commentaar krijg je toch wel.
Maar dat kun jij wel handelen volgens mij.
Veel succes!

Waar ga je er mee verder? Op schrijven en gedichten? Laughing

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4043
Do Jan 05, 2017 7:06 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Lucia51 schreef:

Daarom kaart ik het ook aan. Ik ben redelijk bedreven met teksten, korte en bondige maar toch dekkende titels en formuleren maar zeker geen geboren columnist. Te denken valt bijvoorbeeld aan een specifieke subsectie en plaatsen van columns onder een ander account, c.q. nickname.

Ik vraag me af waarom het onder een speciale subsectie dan wel speciaal gedeelte van het forum zou horen. Wellicht past het onder schrijven en dichten. Ook daar is het niet de bedoeling om te discussiëren over de inhoud. Misschien daar een topic openen met als titel; "columns" met de uitnodiging daar je stukkie te schrijven als je dat zou willen? Of lijkt je dat te rommelig?
Verder vraag ik me af waarom je het onder een pseudoniem/ ander account zou willen.
Ik heb dus behoefte aan wat meer helderheid over wat je bedoelt Kees. Op zich vind ik het wel een heel leuk idee. Er zijn meerdere mensen hier die in staat zijn zoiets te schrijven volgens mij. Ik zie wel wat weblogs bijvoorbeeld met verrassend schrijftalent.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

luciaT..1

Superlid
Superlid
Antw.: 3114
Do Jan 05, 2017 7:17 pm Reageer met quote

[quote="WillemijnF"
Er zijn meerdere mensen hier die in staat zijn zoiets te schrijven volgens mij. Ik zie wel wat weblogs bijvoorbeeld met verrassend schrijftalent.[/quote]

Ik moet er niet aan denken dat het zoiets gaat worden als een soort elitaire 'columns voor-van leden met 'schrijftalent'.
Laat alsjeblieft ieder in zijn/haar waarde.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Do Jan 05, 2017 7:25 pm Reageer met quote

Lucia51 schreef:
[quote="WillemijnF"
Er zijn meerdere mensen hier die in staat zijn zoiets te schrijven volgens mij. Ik zie wel wat weblogs bijvoorbeeld met verrassend schrijftalent.

Ik moet er niet aan denken dat het zoiets gaat worden als een soort elitaire 'columns voor-van leden met 'schrijftalent'.
Laat alsjeblieft ieder in zijn/haar waarde.[/quote]
Elitair hoor je mij niet zeggen Lucia. Maar ik denk dat het vooral mensen met schrijftalent zijn die het leuk vinden om zich aan een column te wagen. Ik bedoel te zeggen dat er wellicht wel belangstelling voor is. Op de weblogs word ik vaak verrast, ik vind dat leuk.Uiteraard bepaalt een ander niet wie wat "mag" schrijven. Lijkt me ook moeilijk te realiseren als je het al zou willen.
Constateren dat er mensen zijn met schrijftalent heeft overigens niets te maken met mensen al dan niet in hun waarde laten, toch?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Jan 05, 2017 9:47 pm Reageer met quote

jalis schreef:
Als jij een colum schrijft is het voor mij in ieder geval niets, want ik zou er een woordenboek bij moeten hebben, omdat jij er van houd zoveel mogelijk niet alledaagse woorden te gebruiken, maar je kan het toch proberen er zullen allicht mensen zijn die het wel leuk vinden. ( dit is mijn mening en niet meer dan dat)

Die mening respecteer ik, jalis. Natuurlijk kan niet iedereen het iedereen naar de zin maken maar ik probeer er rekening mee te houden, voor mezelf sprekend.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Jan 05, 2017 9:59 pm Reageer met quote

Ik krijg af en toe een oprisping om iets met mijn forumgenoten te delen zonder dat ik er meteen zo nodig de discussie over aan wil. Dat noem ik dan maar een 'column', zoals dat ook in de gevestigde media wordt gehanteerd. Plaatsen in eigen weblog of in 'Schrijven & dichten' is natuurlijk ook een goed idee. Strak wekelijks zo'n stukkie plaatsen zit er bij mij niet zo erg in.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Do Jan 05, 2017 10:05 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Ik krijg af en toe een oprisping om iets met mijn forumgenoten te delen zonder dat ik er meteen zo nodig de discussie over aan wil. Dat noem ik dan maar een 'column', zoals dat ook in de gevestigde media wordt gehanteerd. Plaatsen in eigen weblog of in 'Schrijven & dichten' is natuurlijk ook een goed idee. Strak wekelijks zo'n stukkie plaatsen zit er bij mij niet zo erg in.

Nee, dan begint het op werk te lijken Laughing.

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 4989
Do Jan 05, 2017 10:16 pm Reageer met quote

Dan is zoiets juist erg leuk voor een weblog, er zijn er bij die juist bijzonder leuk kunnen schrijven en helemaal een eigen stijl hebben.
Ik heb dat helaas niet, voor mij is het meer een artikel bij mijn foto's of als ik iets te melden heb in de vorm van een gedichtje.

Ik denk als je een leuk weblog opzet dat dat meer gelezen wordt dan hier bij "gedichten".

Kijk eens op mijn weblog, ik zou het leuk vinden!

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Jan 05, 2017 11:21 pm Reageer met quote

JanRutgers schreef:
Maar het lijkt mij, dat een blog echt wel wat voor jou is.
Begin er mee, je kan je er geen buil aan vallen, als het niet bevalt, met één druk op de knop is de blog weer weg. Laughing

Denk ik ook wel. Ik heb er natuurlijk al een onder eigen domein waar ik de laatste tijd niets aan gedaan heb en een op 50plusser waar ik tnt niet erg actief op geweest ben.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5387
Vr Jan 06, 2017 12:31 am Reageer met quote

Laughing

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jan 06, 2017 12:40 am Reageer met quote

JanRutgers schreef:
Ja en dan noem je de Blog, "De belevenissen van Joseph Hansaplast".

'Onderbuikstory's van Jodocus Bedpan', ietwat nostalgisch geïnspireerd, is misschien ook wel wat. Evil or Very Mad

Laatst aangepast door Keesvi op Vr Jan 06, 2017 12:43 am, in totaal 1 keer bewerkt

Pluk.1

Superlid
Superlid
Antw.: 4438
Vr Jan 06, 2017 12:42 am Reageer met quote

JanRutgers schreef:

Ja en dan noem je de Blog, "De belevenissen van Joseph Hansaplast".
Lijkt me een leuke alias.
Laughing

Zonder een spoortje verbeelding, zou ik er Joseph von Hansaplast
van maken ... Is naar mijn mening wat 'pakkender'.

Mwoehahaha Laughing Laughing Laughing Laughing

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Antw.: 3236
Vr Jan 06, 2017 12:02 pm Reageer met quote

Ik vind het een goed idee. Er wordt alleen geen speciale categorie voor aangemaakt. Je kunt per column kiezen binnen welke categorie van 'Discussies & vragen' deze het beste past.

Reactie op feedback
Niemand zit op een verschrikkelijke langdradige bloemlezing te wachten. Dus iedereen die besluit zo nu en dan iets te schrijven, denk vooral ook aan de lezer Laughing

En maak duidelijk dat het een column betreft.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jan 06, 2017 8:58 pm Reageer met quote

Ik wilde toetsen wat een geschikte pek zou kunnen zijn. Ik wil er geen stempel mee drukken op een sectie waardoor een substantiële hoeveelheid er door weg zou blijven, zoals het Grand Café. Ik wil het netjes houden maar niet iedereen kan even goed tegen satire, die soms nogal bijtend kan zijn. Of het iets wordt weet ik niet maar bedankt voor jullie feedback!

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jan 06, 2017 10:13 pm Reageer met quote

JanRutgers schreef:
Dan doe je toch het gebitje even in een glaasje water?
Zie je in ieder geval iemand naar je grijnzen. Laughing

<LOL>! Dat zou ik kunnen doen maar de bedoeling is nu juist dat er iets, bij voorkeur gepeperds, te kauwen valt.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie