Palingpaniek! Wat is er aan de hand?
De stelling van de dag
Plaats reactie

Er moet een verbod op vangst en verkoop paling komen
Mee eens
38%
 38%  [ 13 ]
Mee oneens
41%
 41%  [ 14 ]
Geen mening
20%
 20%  [ 7 ]
Totaal aantal stemmen : 34

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Antw.: 3236
Vr Dec 11, 2015 6:44 pm Reageer met quote

Palingpaniek! Wat is er aan de hand?
Een historisch dieptepunt is aangebroken: nooit eerder ging het zo slecht met de paling. De toekomst van het glibberige dier is niet zeker, zo waarschuwt woensdag RAVON, de onderzoeks- en kennisorganisatie voor onder andere vissen opnieuw. Wat is er aan de hand?
Lees verder op Metro.nl

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27670
Vr Dec 11, 2015 6:59 pm Reageer met quote

Het zal wel te maken hebben met het eeuwige dilemma: wat willen we eigenlijk...?
Willen we techniek, eindeloze groei, alles volbouwen, zogenaamde vooruitgang...
Of willen we natuur, dieren, planten en een stapje terug met al die zogenaamde vooruitgang en stoppen met die eeuwige groei...

Het zal aan de aankomende generatie zijn om die keuzes en beslissingen te nemen...

Mij lijkt een (tijdelijk) verkoopverbod wel op z'n plaats..

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

l.rozewater

Superlid
Superlid
Antw.: 3022
Vr Dec 11, 2015 8:29 pm Reageer met quote

Dit is niet van de ene op de andere dag, maar ja dan moeten er beslissingen genomen worden, en die wil niemand maken.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Dec 11, 2015 8:50 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Met bevolkingsdichtheid, groei, of volbouwen heeft de achteruitgang van de palingpopulatie niets te maken

Het heeft er wel terdege mee te maken. Elke mens erbij betekent een vervuilingseenheid erbij...

Waar nog bijkomt dat Nederland het laagste land is aan de grote rivieren. 'Wij' krijgen al het vuil van alle bovenstroomse landen ook nog eens te verwerken...

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5387
Za Dec 12, 2015 1:25 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Quote:
Het zal wel te maken hebben met het eeuwige dilemma: wat willen we eigenlijk...?
Willen we techniek, eindeloze groei, alles volbouwen, zogenaamde vooruitgang...
Of.......

NicolaasP schreef:
Quote:
Visserij op zee, en bodemvervuiling in de rivieren zijn de hoofdoorzaken. Nederland, .....

Volgens dit rapport hebben jullie allebei gelijk. Met nog een paar andere redenen.

Dus inderdaad, het doet een beroep op keuzes maken.

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 8433
Za Dec 12, 2015 1:33 am Reageer met quote

Paling kan men nog niet kweken, wel worden er erg veel glasaaltjes, ( de nieuwe lichting paling) gevangen voor de kust van Portugal alwaar deze glasaal vooral als delicatesse wordt gegeten maar ook spanje en Frankrijk doen daar aan mee.
een ander deel van deze gevangen glasaal wordt door verkocht aan paling(mesterijen)

Dit kan men als hoofdoorzaak zien van de palingpaniek

Nederlandse universiteiten zijn er inmiddels in geslaagd, paling zich in gevangenschap voort te laten planten, omdat men niet weet waar deze palinglarven van leven is men niet in staat ze door te laten groeien naar glasaal en vervolgens paling.

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8143
Za Dec 12, 2015 1:43 am Reageer met quote

nandes schreef:
Paling kan men nog niet kweken, wel worden er erg veel glasaaltjes, ( de nieuwe lichting paling) gevangen voor de kust van Portugal alwaar deze glasaal vooral als delicatesse wordt gegeten maar ook spanje en Frankrijk doen daar aan mee.
een ander deel van deze gevangen glasaal wordt door verkocht aan paling(mesterijen)

Dit kan men als hoofdoorzaak zien van de palingpaniek

Nederlandse universiteiten zijn er inmiddels in geslaagd, paling zich in gevangenschap voort te laten planten, omdat men niet weet waar deze palinglarven van leven is men niet in staat ze door te laten groeien naar glasaal en vervolgens paling.

Ik denk dat het wegvangen van de jonge glasaaltjes de hoofdoorzaak is van de terugloop van de palingstand.
Zelf hebben mijn vrouwen ik veel gevist op paling en snoekbaars.
In de Maas merkte je dat het aantal palingen al verminderde. In Zeeland hebben we nog lang kunnen vissen op paling. De laatste 7 jaar vissen we helemaal niet meer.
De vervuiling van de binnenwateren valt volgens mij wel mee, In de Biesbosch is de bodem wel meer vervuild, omdat daar vervuild slib op de bodem terecht komt en er geen stroming meer is door het wegvallen van de getijden.

Benneke

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Rianne43.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1340
Za Dec 12, 2015 1:55 am Reageer met quote

De verstandigste keuze vind om te stoppen met vissen op paling.
Niet dat ik van paling houd maar er zijn toch veel liefhebbers voor en als die zich nu een aantal jaren onthouden hebben ze toch op langere termijn weer iets om zich op te verheugen Wink

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 8433
Za Dec 12, 2015 2:10 am Reageer met quote

Het schijnt dat juist schoner water minder voedsel oplevert voor de vis en dus minder vis oplevert.

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Dec 12, 2015 11:44 am Reageer met quote

In absoluut schoon (steriel) water is inderdaad geen leven mogelijk...

...Maar dat betekent niet dat hoe vuiler het water is, hoe beter het leven zal floreren.
Hang er ook van af om welk vuil het gaat..

Er moet gewoon een zo goed mogelijke balans zijn...

Een tijdelijke stop van de vangst zou het beste zijn. Dan kan men ook beter bekijken hoe snel de palingstand weer zal herstellen..

ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 5168
Za Dec 12, 2015 6:04 pm Reageer met quote

Ik heb er geen verstand van dus hou ik mijn mening maar voor mij. Paling is overigens wel lekker!!!!

handyman

Superlid
Superlid
Antw.: 1079
Za Dec 12, 2015 6:56 pm Reageer met quote

Gelukkig heb ik hier geen verstand van en mijn mening is nauwelijks relevant bij het al of niet uitsterven van deze vissoort......iets voor de milieutop in Parijs..........kan het nog worden doorgegeven?

christoffel

Superlid
Superlid
Antw.: 2978
Ma Dec 14, 2015 10:20 pm Reageer met quote

Zo zie ik ze het liefst.

Aan het onmogenlijke, is niemand gehouden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Pagina 1 van 1

Plaats reactie