Klimaat en weer: Opwarming en de natuur.
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende Plaats reactie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1415
Ma Nov 14, 2016 5:31 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Quote:
Zeespiegelstijgingen zouden zo maar kunnen oplopen tot anderhalve meter of meer.

Dat is bijna menshoogte en "klinkt" als 'kopje onder'.
Toch nare berichtgeving als je dat leest van die sneller stromende gletsjers enzo.

Ja, we zijn al een tijd hard bezig het ’kopje onder' voor toekomstige generaties te bewerkstelligen.
Reinier schrijft er wel bij: "in de loop van de eeuw" en "mondiaal".
Waarbij afhankelijk van de bron van het smeltwater de zeespiegelstijging lokaal meer of minder dan het mondiale gemiddelde zal zijn.

Als smeltend ijs van Groenland de zeespiegel mondiaal een halve meter zou verhogen, zou het bij ons slechts circa 10 cm zijn, maar in Zuid Amerika veel meer dan die halve meter.
Mondiaal 1 meter zeespiegelstijging door smeltend ijs van Antarctica zou echter bij ons meer dan een meter geven, en in Z Amerika dan weer minder.

Wat betreft het weer is bij ons wat er op Groenland en in het Noordpoolgebied gebeurt van grote invloed, maar wat betreft zeespiegelstijging is wat er bij Antarctica gebeurt bij ons van grotere invloed.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5387
Wo Dec 21, 2016 11:31 pm Reageer met quote

Ik hoorde vanmorgen op de radio het laatste nieuws over de veranderingen in temperatuur op de noordpool en toen kwam de zuidpool ook ter sprake. En waar het tot voor enkele dagen geleden allemaal daar hartstikke normaal leek te zijn, is er blijkbaar in de laatste dagen ineens een verandering gaande waarvan niemand vooralsnog weet waar dat door komt.

De mensen die de metertjes en meters in de gaten houden dachten blijkbaar eerst nog dat de meters kapot waren, maar toen bleek dat dit niet zo is begon men met op het hoofd krabben in verwondering.

Heb jij daar iets over gehoord of gelezen barth?

barth.

Superlid
Superlid
Do Dec 22, 2016 6:22 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Ik hoorde vanmorgen op de radio het laatste nieuws over de veranderingen in temperatuur op de noordpool en toen kwam de zuidpool ook ter sprake. En waar het tot voor enkele dagen geleden allemaal daar hartstikke normaal leek te zijn, is er blijkbaar in de laatste dagen ineens een verandering gaande waarvan niemand vooralsnog weet waar dat door komt.

De mensen die de metertjes en meters in de gaten houden dachten blijkbaar eerst nog dat de meters kapot waren, maar toen bleek dat dit niet zo is begon men met op het hoofd krabben in verwondering.

Heb jij daar iets over gehoord of gelezen barth?

O ik zie je reactie nu pas.

Ik wou dat ik die radio uitzending waar je het over hebt zelf ook gehoord had, nu vind ik het lastig om te reageren op iets wat ik niet gehoord heb.
Ik weet wel dat er op dit moment in het noordpoolgebied weer zo'n bel warme lucht met temperaturen ver boven normaal over het ijs wordt gestuwd.
Net als de vorige keer een stormdepressie die dat veroorzaakt. Niet alleen die golf warme lucht, maar ook het warme zeewater wat naar het ijsfront wordt gestuwd, en de harde wind die het ijs terugduwt.

Die stormdepressies hebben met het weer te maken, maar het patroon van telkens die stormdepressies die met zo'n koers warmte in het noordpoolgebied brengen heeft met het veranderende klimaat te maken.
Als je ziet dat bij Spitsbergen de temperaturen Al bijna meer dan een jaar warmer zijn geweest dan normaal, de ene keer wat meer extreem, en de andere keer wat minder extreem, dan is dat meer dan een tijdelijk weerfenomeen, heeft het met een veranderend klimaat te maken.

En over de andere kant van de Aarde, Antarctica.....

Bij de Zuidpool speelt niet alleen de anomalie van het zeeijs, maar ook de bevindingen dat ook oost antarctica kwetsbaar is.
Verschillende onderzoeken die er mee komen.

B.v. Het onderzoek waar scientias deze week een artikel aan wijdt.
https://www.scientias.nl/warm-water-knaagt-onderaf-aan-grootste-gletsjer-oost-antarctica/

Maar er was ook neen Nederlands/Belgisch onderzoek
https://www.uu.nl/nieuws/mysterieuze-krater-op-antarctica-blijkt-aanwijzing-voor-kwetsbare-ijsplaat

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Za Dec 24, 2016 4:32 pm Reageer met quote

Dank je wel en inderdaad het radio gebeuren was tijdens een nieuwsitem en dat is dan weer niet terug te beluisteren, anders had ik het je nog laten horen.

barth.

Superlid
Superlid
Vr Dec 30, 2016 7:03 pm Reageer met quote

De GFS prognose geeft een "glimp" dat het hier half januari wel eens winter kan gaan worden.

Dat heeft dan te maken met een hoge luchtdruk gebied boven Scandinavie, en koude wind uit het noordoosten.

Maar het is een run van een computer weermodel, en een vooruitzicht van meer dan 2 weken is (als het om het weer in detail gaat) nog onzeker. Het kan ook nog anders uitpakken. Het is nog een voorlopige prognose.

Als we een week verder zijn dan zal het duidelijker zijn of we aan het einde van de tweede week van januari inderdaad met een vorstperiode te maken krijgen. Of niet.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Za Dec 31, 2016 1:12 am Reageer met quote

Ben benieuwd. Van mij hoeft het niet, maar het lijkt me wel normaal zoals we het gewend zijn.

Ik meen me te herinneren dat de Elfstedentochten veelal rond februari gereden zijn.
Dus in die zin klopt het allemaal wel een beetje.

Hoorde wel vandaag dat 2016 wereldwijd het warmste jaar is geweest sinds de metingen.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Di Jan 03, 2017 1:36 am Reageer met quote

De voorspellingen nu is dat het lijkt dat volgende week het weer zachter gaat worden.
Ben heel benieuwd of dat een aanloopje zal zijn naar kou, zoals gedacht wordt.

barth.

Superlid
Superlid
Wo Jan 04, 2017 1:16 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
De voorspellingen nu is dat het lijkt dat volgende week het weer zachter gaat worden.
Ben heel benieuwd of dat een aanloopje zal zijn naar kou, zoals gedacht wordt.

Ja, de computervoorspellingen werden toch wat anders voor volgende week. (die eerdere voorspelling van kou was ook nog heel onzeker)
Het wordt nu juist zachter. Voorlopig dus nog geen koude periode.
Daarvoor zou er een Scandinavisch hogeluchtdrukgebied moeten ontstaan wat daar een tijd op zijn plaats moet blijven liggen.

Dus voorlopig nog geen schaatsweer voor de liefhebbers daarvan.

Hieronder nog even een link naar het blog van Buienradar waar Reinier van den Berg ook vertelt over
dat 2016 wereldwijd het warmste jaar was. (nadat 2015 daarvoor het warmste jaar was)
En dat wetenschappers er van overtuigd zijn dat de opwarming door toedoen van de mens komt. Dat zien als een feit.
Maar een groot deel van het publiek onterecht denkt dat dat nog helemaal geen feit is.

Wel of geen opwarming door de mens?

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Vr Jan 13, 2017 1:23 am Reageer met quote

Toch wel leuk om te zien dat de voorspelling geheel uit lijkt te komen, ondanks de eerdere andere gedachten.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Di Apr 18, 2017 3:32 pm Reageer met quote

'Voor de eerste keer in de moderne geschiedenis hebben wetenschappers gezien hoe een complete rivier is verdwenen binnen vier dagen. Het gaat om de Slims River in Canada, die waarschijnlijk vanaf nu permanent is verdwenen, zeggen geologen. Het water van de voormalig 480 meter brede Slims is 'gestolen' door een andere rivier. Rivieren verdwijnen wel vaker, maar meestal is dat een proces van honderden, zo niet duizenden jaren. Hier gebeurde het in minder dan een week.'

Bovenstaand berichtje kreeg ik toe gestuurd, met daarin de verwijzing dat het onderzoek is gepubliceerd in Nature Geoscience.

Ik kan het niet vinden en weet dus niet met zekerheid of het op waarheid berust.

Zoals bekend zijn er mede forummers die hier meer verstand van hebben dan ik.
Ik stel het op prijs als ik uitsluitsel kan krijgen over de waarheid van het bericht.

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17863
Di Apr 18, 2017 3:57 pm Reageer met quote

https://eenzamefietser.50plusser.nl/?page=article&warticle_id=152027&Opvangen-van-koolstofdioxide-CO2#.WPX-faJcKM8

Pasen was kouder dan Kerstmis.... Rolling Eyes

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4451
Di Apr 18, 2017 4:21 pm Reageer met quote

Het gaat om trends, data over lange termijnen, die over de gehele wereld gemeten worden welke er geen enkele twijfel over laten bestaan dat de opwarming van de aarde een continue stijgende lijn vertoont. Niet alle lokale actuele metingen hoeven daar altijd mee in overeenstemming te zijn.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

barth.

Superlid
Superlid
Di Apr 18, 2017 6:10 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:

Ik stel het op prijs als ik uitsluitsel kan krijgen over de waarheid van het bericht.

Het bericht erover las ik eerst op ScienceDaily "Retreating Yukon glacier caused a river to disappear"
https://www.sciencedaily.com/releases/2017/04/170417114839.htm

Maar misschien beter leesbaar het Nederlandstalige artikel erover op het wetenschapsblog Scientias. "Klimaatverandering laat rivier in een paar dagen verdwijnen"
https://www.scientias.nl/klimaatverandering-laat-rivier-paar-dagen-tijd-verdwijnen/

Quote:
Verandering
We spreken van stroomonthoofding als de ene rivier de andere aftapt. Zoiets kan gaan spelen door een aardverschuiving of erosie. Maar blijkbaar dus ook door een veranderend klimaat. Honderden jaren op rij werd smeltwater van de Kaskawulsh-gletsjer afgevoerd middels twee rivieren. De Slims-rivier (die uitkomt in de Beringzee) en de kleinere Kaskawulsh-rivier (die uitkomt in de Golf van Alaska). Maar in 2016 veranderde dat. De gletsjer heeft de afgelopen jaren te maken met hogere temperaturen en dus meer smeltwater. En dat smeltwater heeft een vallei uitgekerfd in de gletsjertong. Steeds meer smeltwater weet die vallei te vinden. En die vallei voert het smeltwater naar de Kaskawulsh-rivier en niet langer naar de Slims-rivier. Hierdoor is laatstgenoemde rivier passé.

Het heeft dus met een smeltende gletsjer te maken. Een gletsjer die twee verschilende rivieren voedde. Door de smelt en de erosie is de waterloop veranderd, en gaat het water nu veel meer naar de ene rivier, en niet meer naar de andere.

Laatst aangepast door barth. op Di Apr 18, 2017 8:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt

barth.

Superlid
Superlid
Di Apr 18, 2017 6:20 pm Reageer met quote

Eenzamefietser1975 schreef:
https://eenzamefietser.50plusser.nl/?page=article&warticle_id=152027&Opvangen-van-koolstofdioxide-CO2#.WPX-faJcKM8

Pasen was kouder dan Kerstmis.... Rolling Eyes

Ja dat kan zomaar, met de grilligheid van het weer. Je kan nu veel mensen horen klagen dat het nu (juist met de pasen) veel kouder is dan normaal.

Wil je dat ik ook reageer op wat je op je weblog hebt geschreven? En zo ja, wil je die reactie dan hier of daar op je weblog?

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Di Apr 18, 2017 11:37 pm Reageer met quote

Dank voor de verheldering en het heeft dus inderdaad met de klimaatverandering te maken.

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17863
Wo Apr 19, 2017 2:13 am Reageer met quote

barth. schreef:
Wil je dat ik ook reageer op wat je op je weblog hebt geschreven? En zo ja, wil je die reactie dan hier of daar op je weblog?

Het zou wel leuk zijn daar ook een reactie te zien, want dat artikel gaat over koolstofdioxide, dat verband houdt met natuur (-beleid).

Bovendien: het effect van opwarming kan zijn dat de warme straalstroom in de Atlantische oceaan / Noordzee verdwijnt met als gevolg dat er een koudeperiode voor de deur staat.

barth.

Superlid
Superlid
Wo Apr 19, 2017 2:28 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Dank voor de verheldering en het heeft dus inderdaad met de klimaatverandering te maken.

Geen dank, en ja, indirect (door het smelten van die gletsjer) is het een onverwacht effect van klimaatverandering.

Overigens zullen a.s. zaterdag (22 april, Earth day) de marsen van de wetenschappers zijn. In Amerika, maar ook in andere landen, en hier in Nederland in Amsterdam.

barth.

Superlid
Superlid
Wo Apr 19, 2017 4:00 am Reageer met quote

Het zou wel leuk zijn daar ook een reactie te zien, want dat artikel gaat over koolstofdioxide, dat verband houdt met natuur (-beleid).

Gedaan, je daar een reactie gegeven. Wink

Quote:

Bovendien: het effect van opwarming kan zijn dat de warme straalstroom in de Atlantische oceaan / Noordzee verdwijnt met als gevolg dat er een koudeperiode voor de deur staat.

Het is nu wat laat, ik kom hier nog op terug, maar eerst slapen.

barth.

Superlid
Superlid
Wo Apr 19, 2017 3:12 pm Reageer met quote

Ik zou hier nog op terugkomen. Allereerst even over die term "de warme straalstroom", er bestaat niet zoiets als de warme straalstroom, maar ik ga er vanuit dat je daarmee de warme Golfstroom bedoelt. De Atlantische zeestroming die ons klimaat in West Europa matigt.

(De term "straalstroom" bestaat ook maar dat gaat niet over een zeestroming maar over hoge en harde windstromingen (op 9 a 10 km hoogte) die samenhangen met de koers van hoge- en lage luchtdrukgebieden. En dat heeft ook invloed op het klimaat)

Het klopt dat die zeestroming, de warme Golfstroom, minder stabiel is gebleken dan gedacht.
En ook dat als de Golfstroom minder sterk wordt, of in het meest extreme (maar minder waarschijnlijke) geval zelfs stil zou vallen, dat het effect van opwarming (wat gaat over het gehele warmtebudget van de Aarde) is dat het in West Europa juist wat koeler kan worden.
(daar zijn wij dan mooi klaar mee, als dat Europa-verwarmende effect in dat geval minder zou worden.)

Ik geef even een artikel uit Scientias erover.
https://www.scientias.nl/kans-warme-golfstroom-stilvalt-is-groter-dan-gedacht/

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Wo Apr 19, 2017 3:23 pm Reageer met quote

barth. schreef:

Overigens zullen a.s. zaterdag (22 april, Earth day) de marsen van de wetenschappers zijn. In Amerika, maar ook in andere landen, en hier in Nederland in Amsterdam.

Hoop dat Trump er alles van mee krijgt. Evil or Very Mad

Pagina 5 van 9 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Plaats reactie