Klimaat en weer: Opwarming en de natuur.
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende Plaats reactie

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5387
Wo Jan 06, 2016 3:06 am Reageer met quote

blieb schreef:

Met winter 2014 bedoel ik natuurlijk de uitzonderlijk zachte winter 2013-2014, [...]

Oeps, daar zat mijn makke.
Bedankt voor de verduidelijking.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17863
Wo Jan 06, 2016 3:22 am Reageer met quote

Het geeft aan dat ik niet onder de indruk ben van jouw argumenten: natuurlijk zal het op den duur zo heet worden dat leven onmogelijk is, maar dat duurt nog zeker een miljard jaar.

Laatst aangepast door Eenzamefietser75 op Wo Jan 06, 2016 3:30 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Wo Jan 06, 2016 3:41 am Reageer met quote

Ow, okť.

Dan had ik het goed gezien, bedankt.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Do Jan 07, 2016 2:03 am Reageer met quote

blieb schreef:
De trend gaat in tegengestelde richtingen. Met de Zonnekracht is de huidige opwarming niet te verklaren, je zou zeggen dat het in de afgelopen periode dan juist had moeten afkoelen i.p.v. opwarmen.

Ja, dat blijft toch een fenomeen dat je niet op veel andere manieren kan verklaren, dan de verklaring dat dit niet tot het geijkte patroon behoort. Dus in die zin dat er andere invloeden mee spelen dan de cyclus zoals we "gewend" zijn..

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 889
Do Jan 07, 2016 5:46 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
blieb schreef:
De trend gaat in tegengestelde richtingen. Met de Zonnekracht is de huidige opwarming niet te verklaren, je zou zeggen dat het in de afgelopen periode dan juist had moeten afkoelen i.p.v. opwarmen.

Ja, dat blijft toch een fenomeen dat je niet op veel andere manieren kan verklaren, dan de verklaring dat dit niet tot het geijkte patroon behoort. Dus in die zin dat er andere invloeden mee spelen dan de cyclus zoals we "gewend" zijn..

Er is nog een verschil tussen opwarming door de Zon en opwarming door broeikasgassen zoals CO2.
-bij opwarming door de zon warmt zowel de stratosfeer (+10km) als de troposfeer (0-10km) op.
-en bij opwarming door broeikasgassen zoals CO2 warmt wel de troposfeer op, maar de stratosfeer koelt dan juist af.

Dat is de "fingerprint" van opwarming door broeikasgassen zoals CO2.

De zonneactiviteit wordt al heel lang nauwgezet gemeten. En er is ook al heel lang bekend dat het bij de huidige opwarming niet om de zonneactiviteit gaat. Dat die invloed heel klein is.

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Wo Jan 27, 2016 4:18 am Reageer met quote

Quote:
'Recordbrekend warme jaren het resultaat van antropogene opwarming'

De recordbrekend warme jaren van de laatste tijd zijn zeer waarschijnlijk het directe resultaat van de door mensen veroorzaakte opwarming van de aarde.

Dat stellen Duitse onderzoekers. De afgelopen jaren werden records aan de lopende band verpulverd. Het ene recordbrekend warme jaar was nog maar net voorbij, of het volgende recordbrekend warme jaar diende zich al aan. Maar liefst dertien van de vijftien warmste jaren ooit vonden deze Ė nog jonge Ė eeuw plaats!
>> lees verder: Scientias

Na een heel warme december, hebben we nu een koelere januarie gehad, maar afgelopen woensdag was er weer een recordwarmte.
De warmste 25 januari sinds de metingen zijn begonnen
Ondertussen beleefde men aan de oostkust van de VS een ware "Snowzilla" met een enorm dik pak sneeuw. 19 doden zijn daar ook gevallen.

Het weer blijft zoals altijd grillig, met fluctuaties tussen warme en koude perioden. Soms extreme uitschieters qua temperatuur.
Maar de opwarming is een meer geleidelijk trend die vooral in de statistiek te zien is, maar ook aan de temperatuur uitschieters naar boven die dan net iets meer zijn dan wat gewoon is. Het gevolg, ondanks de koudere periodes die er ook zijn, een toename aan van die dagen met een record warmte. Dan hier en dan weer daar.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Wo Jan 27, 2016 12:27 pm Reageer met quote

Quote:
maar ook aan de temperatuur uitschieters naar boven die dan net iets meer zijn dan wat gewoon is.

Die zijn op dit moment best wel heel opvallend.
Er wordt denk ik ook wel meer aandacht aan besteed.

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17863
Wo Jan 27, 2016 4:13 pm Reageer met quote

Opwarming van de aarde?
Hoe verklaren we de kou in Amerika, de kou in Japan, China, Korea?
Ver van ons bed, maar er gebeurt wel iets....

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Wo Jan 27, 2016 5:57 pm Reageer met quote

EenzameFietser schreef:
Hoe verklaren we de kou in Amerika, de kou in Japan, China, Korea?

Dat heet natuurlijk "winter". In de winter kunnen er plaatselijk ook koude perioden zijn op de gematigde breedtes. Met ijs en dikke pakken sneeuw. Zelfs als er sprake is van globale opwarming.

Vooral als er meer warmte naar het Noordpoolgebied gaat, kunnen er in de winter koudeuitbraken naar de gematigde breedtes zijn.

Quote:
Het weer blijft zoals altijd grillig, met fluctuaties tussen warme en koude perioden. Soms extreme uitschieters qua temperatuur.

Ook zuidelijker kunnen er natuurlijk temperatuur fluctuaties zijn. En er zijn ook nog andere invloeden.
Bericht van Nu.nl van vandaag:

Quote:
Doden door koudegolf in Thailand

Plotselinge kou heeft in Thailand minstens veertien mensen het leven gekost. Ze bleken niet voorbereid op de ongebruikelijk lage temperaturen.
In delen van het land was het de afgelopen dagen ineens tien graden kouder dan normaal rond deze tijd van het jaar. Hier en daar vroor het zelfs. Niet iedereen is daarop ingesteld.

Ook in andere Aziatische landen vielen slachtoffers door de kou. Ze stierven onder meer aan hartproblemen die mogelijk samenhangen met de snelle temperatuurdaling.

In het zuiden van Thailand kampt de bevolking ook nog met overstromingen als gevolg van noodweer. Zo'n 3000 huishoudens zijn daardoor getroffen, lieten de autoriteiten weten.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Ma Jun 27, 2016 9:36 pm Reageer met quote

Met grote ogen zitten kijken naar de beelden van de enorme hagelstenen die een paar dagen geleden naar beneden zijn gekomen.
Heb de uitleg gehoord en vernomen dat de grootte van de stenen veroorzaakt wordt door de hoge temperatuur op bepaalde hoogte.

Volgens mij kan ik dan concluderen dat we dit vaker mee gaan maken.

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1415
Ma Jun 27, 2016 10:47 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Met grote ogen zitten kijken naar de beelden van de enorme hagelstenen die een paar dagen geleden naar beneden zijn gekomen.
Heb de uitleg gehoord en vernomen dat de grootte van de stenen veroorzaakt wordt door de hoge temperatuur op bepaalde hoogte.

Volgens mij kan ik dan concluderen dat we dit vaker mee gaan maken.

Je bent niet de enige die hieraan denkt.
En.... al die zonnepanelen op die daken daar die aan gort zijn gehageld!

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Di Jun 28, 2016 1:19 am Reageer met quote

Kijk aan, ik ben dus in goed gezelschap.

Och, daar had ik nog niet eens echt goed over na gedacht. Inderdaad, die zonnepanelen.
Jeetje.

BIBI58

Superlid
Superlid
Antw.: 9978
Di Jun 28, 2016 2:06 am Reageer met quote

We kunnen er lekker satirisch over doen.maar voorlopig gebeurd het..

En reken er op jou/mijn aardappel/preien/rode kool..etc
worden weer extra duur............

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27669
Di Jun 28, 2016 9:42 am Reageer met quote

Kan het niet zo zijn dat dit soort buien 'vroeger' ook wel voorkwamen, maar dat er toe minder aandacht aan besteed werd...?

Er woonden toen minder mensen, waren geen glazen overkappingen zoals kassen en serres, geen auto's, geen zonnepanelen....

En er was geen media zodat niet elk voorval gelijk wereldnieuws was...

Faber quisque fortunae suae

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Di Jun 28, 2016 1:24 pm Reageer met quote

Ik wil graag de weermannen geloven en die geven aan dat het hier niet voorkwam, wel richting zuid Frankrijk e.d.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Di Aug 02, 2016 8:16 pm Reageer met quote

Quote:
Het is momenteel abnormaal warm in SiberiŽ met temperaturen tot boven 35 graden waardoor de permafrost ontdooit

Miltvuur laait weer op na 75 jaar!

Quote:
Wetenschappers zoeken de oorzaak bij een besmet karkas van een rendier dat door het smelten van de permafrost na 75 jaar weer is komen vrij te liggen.

Hier had ik zelfs nog nooit aan gedacht.
Dat ook dit zou kunnen gaan gebeuren.
Nu ik het allemaal gelezen heb, is het hartstikke logisch dat dit nu de kop op steekt.

Vind het een heel heftig 'neveneffect'.

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1415
Wo Aug 03, 2016 3:08 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Quote:
Het is momenteel abnormaal warm in SiberiŽ met temperaturen tot boven 35 graden waardoor de permafrost ontdooit

Miltvuur laait weer op na 75 jaar!

Quote:
Wetenschappers zoeken de oorzaak bij een besmet karkas van een rendier dat door het smelten van de permafrost na 75 jaar weer is komen vrij te liggen.

Hier had ik zelfs nog nooit aan gedacht.
Dat ook dit zou kunnen gaan gebeuren.
Nu ik het allemaal gelezen heb, is het hartstikke logisch dat dit nu de kop op steekt.

Vind het een heel heftig 'neveneffect'.

Ik had er ook al over gelezen maar dan op de Engelstalige media.
De neveneffecten blijven voor verrassingen zorgen, en dus ook voor zulke onaangename verassingen.

Er gebeurt ook van alles in het Toendragebied van Noor SiberiŽ: Bubbels onder de grond.

En als je die doorprikt komt er methaan en CO2 uit.

En sommige van die Bubbels ontploffen spontaan, grote en diepe kraters vormend met een knal die soms 100 km verder wordt gehoord.

En ook heel grote inzakkingen door het smelten van de permafrost.

Maar die plotselinge miltvuur uitbraak is dus weer een nieuwe onaangename verrassing.

humor

Superlid
Superlid
Antw.: 10489
Wo Aug 03, 2016 10:05 am Reageer met quote

barth. schreef:

Er gebeurt ook van alles in het Toendragebied van Noor SiberiŽ: Bubbels onder de grond.

En als je die doorprikt komt er methaan en CO2 uit.

En sommige van die Bubbels ontploffen spontaan, grote en diepe kraters vormend met een knal die soms 100 km verder wordt gehoord.

.

Daar gaan we dan met onze CO2 doelstellingen. CO2 wordt dus niet alleen door de mens veroorzaakt.
Je kan je afvragen of wij als mens oorzaak zijn van de opwarming.
Het klimaat schommelt in periodes al 5 miljard jaar hier op aarde, zelfs toen de mens hier nog niet rondliep.
De invloed van de mens is volgens mij veel kleiner als ze ons doen geloven.
Ik schreef ergens op forum al eerder, dat de temperatuur op andere planeten ook stijgt en daar lopen geen mensen.

Wat die diepe kraters betreft....
Wat te denken van de sinkholes die overal ontstaan de laatste jaren, daar hoorde je vroeger toch nooit over.

De aarde is in beroering dat is in ieder geval zeker ook gezien de toename van vulkaanuitbarstingen en aardbevingen.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Wo Aug 03, 2016 1:08 pm Reageer met quote

barth. schreef:
[...]

Maar die plotselinge miltvuur uitbraak is dus weer een nieuwe onaangename verrassing.

Ja, heb dat drama van dat gras en die gaten gezien en er over gelezen.
Ook de enorme zorgen om die bubbels en wat er vrij komt door de eerdere opeenhoping.
Het hoort niet vrij te komen en had ook niet gebeurt als door de opwarming het ijs niet verdwenen was.

En dan ook die toestand met die ondiep begraven lichamen.
(mijn fantasie sloeg even op hol, want daar moet je toch niet aan denken dat je je eerder begraven oma ineens weer tegenkomt op wat nu een grasveld is, sjonge!)

En dan dat miltvuur.
Uit je reactie maak ik op dat wetenschappers daar ook niet eerder aan gedacht hebben? Of niet voorzien op die manier?
Het gehele leven en wijze van bestaan van de mensen daar is volledig ontregeld nu, ook vanwege de quarantaine.

Ik bedoel, ik vond en vind het al vreselijk voor de ijsberen elders dat ze doodgaan omdat ze geen vaste grond kunnen vinden om op tijd aan te leggen, en dan komen daar ook weer mensen bij. Gewoon onze soortgenoten die mede door ons handelen daar alles kwijt raken. De zoveelste, want het gebeurt inmiddels overal.

Ik kan het me niet geven om daar flegmatiek over te doen.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Wo Aug 03, 2016 1:15 pm Reageer met quote

Quote:
Wat te denken van de sinkholes die overal ontstaan de laatste jaren, daar hoorde je vroeger toch nooit over.

In 2013 verschenen er artikelen dat de menselijke hand hier een groot aandeel in heeft, naast de zure regen.
Waarvan we inmiddels ook weten hoe de mens daar zijn aandeel aan heeft geleverd.
Ik geloof die wetenschappers, en ik gebruik bewust geloven omdat mijn kennis niet ver genoeg reikt om de bewijzen altijd te snappen.

Nee, mij zul je nooit horen zeggen dat de mens vrij gepleit wordt van dit soort vernietiging.
Des te erger eigenlijk omdat de mens het weet en dus bewust door gaat.

Pagina 3 van 9 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Plaats reactie