Klimaat en weer: Opwarming en de natuur.
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende Plaats reactie

Rianne43.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1340
Za Jan 02, 2016 2:48 am Reageer met quote

De invloed van El Nino zal in grote mate gaan bepalen hoe het verder gaat (heel veel over te vinden)
De seizoenen zullen vervallen en het weer onvoorspelbaar zijn.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5387
Za Jan 02, 2016 3:02 am Reageer met quote

Als de seizoenen gaan vervallen.
Hoe moet ik me dan voorstellen hoe een jaar in de natuur er uit zal gaan zien?

Rianne43.1

Superlid
Superlid
Za Jan 02, 2016 2:56 pm Reageer met quote

Dat is niet te voorspellen en dat is ook een van de grootste problemen.
Het kan zomaar zijn dat we in het volkstuintje een rijstveldje hebben omdat dat het enige is dat nog groeit in drassige grond.
Word het super droog en krijgen we erosie dan kunnen we mogelijk de technieken gebruiken die er al voor handen zijn om in droge gebieden voedsel te verbouwen.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Za Jan 02, 2016 2:58 pm Reageer met quote

Kom ik toch weer terug op het evolutionaire gegeven waarmee ik dit topic opende.
Daar kunnen we dan niet omheen.

Rianne43.1

Superlid
Superlid
Za Jan 02, 2016 3:13 pm Reageer met quote

In het evolutionaire gegeven tot nu toe zit volgens mij geen structuur.
De evolutie doet wat ie wil en is afhankelijk van stromingen de ijskappen enz enz
Ik raad je aan om het fenomeen Nino eens goed te bekijken die heeft in het verleden ook altijd een grote rol gespeeld.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Zo Jan 03, 2016 1:59 am Reageer met quote

Quote:
het fenomeen Nino

Als die in het verleden ook een grote rol heeft gespeeld zou dat mogelijk dan impliceren dat er ook een grote mate van voorspelbaarheid in de gevolgen zit?

Rianne43.1

Superlid
Superlid
Zo Jan 03, 2016 3:09 pm Reageer met quote

Ik geloof niet dat het van te voren te voorspellen is wat de 'nukken' van nino gaan veroorzaken.
Het lijkt mij meer op wijsheid achteraf.

Voor een wetenschappelijke benadering zul je bij Blieb moeten zijn Wink

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Zo Jan 03, 2016 10:47 pm Reageer met quote

Wat mij betreft is / was het geen topic om uitsluitend wetenschappelijk te bezien of te benaderen, vandaar mijn eerdere (ietwat onduidelijk gebleken) filosofische titel als 'kort van memorie?'

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 889
Ma Jan 04, 2016 12:46 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Dus eigenlijk gaat het dan toch weer wat warmer worden.
Wat dan weer boven normaal mag heten?

Wat normaal is (KNMI) voor deze week van het jaar is een minimumtemperatuur van 0,3 graden C, en een maximumtemperatuur van 5.1 graden C.
Temperaturen daarboven zijn dan warmer dan normaal.
De normale variatie is natuurlijk veel breder.
Temperaturen kunnen boven normaal zijn, maar binnen de normale variatie passen.

Toen het zo hier zo warm was in November en December, met temperaturen boven normaal, viel een groot deel van die warmte te verklaren met de normale variatie, alleen een klein deel niet, en voor dat kleine deel wijst het KNMI dan naar de invloed van opwarming.

Quote:
Ik ben nu toch wel heel benieuwd wat dit gaat doen met de planten en dieren die al eerder wat in de war waren.

Ik ook, en dat wordt dan de natuurkalender in de gaten houden.

Quote:

Kunnen we in dat kader dan nu al spreken van een vervroegd voorjaar?

Dat lijkt me prematuur, je weet nog niet hoe de rest van de winter en het vroege voorjaar zal verlopen.
En (over de memorie gesproken) misschien was de winter van 2014 wel nog zachter dan deze zal worden.

Toen in 2014 was er wel een duidelijk effect op de natuur. De natuur lag toen op een gegeven moment 2 maanden voor op schema.
zie de Natuurkalender op 5 januarie 2014
Voorlente begonnen en natuurverwachting voor 2014

2013 daarentegen had een koud en kil voorjaar. De lente leek wel een herfst. Het wilde toen maar niet warm worden hier in Nederland.

Het is soms ingewikkeld om trend, en fluctuaties door natuurlijke variatie van elkaar te onderscheiden. Beide spelen een rol.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Ma Jan 04, 2016 1:57 am Reageer met quote

Quote:
dat wordt dan de natuurkalender in de gaten houden.

Ja echt wel. Sinds ik de volkstuin heb boeit me dat nog meer. Smile

Quote:
En (over de memorie gesproken) misschien was de winter van 2014 wel nog zachter dan deze zal worden.

Ik hoor dat meer mensen zeggen. Dat gevoel heb ik helemaal niet.

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Ma Jan 04, 2016 2:04 am Reageer met quote

Rianne43 schreef:
Ik geloof niet dat het van te voren te voorspellen is wat de 'nukken' van nino gaan veroorzaken.
Het lijkt mij meer op wijsheid achteraf.

Voor een wetenschappelijke benadering zul je bij Blieb moeten zijn Wink

Je kan er ook wel over lezen bij het KNMI. Een sterke El Niño zoals in dit jaar heeft uiteraard effecten in heel veel delen van de wereld. Alleen zijn de effecten in Europa maar heeeel klein. El Niño speelt wel bij het weer in Z.Amerika en Australië, en heeft ook wel invloed op het weer in Noord Amerika. En heeft vanwege het warme zeewater in de stille Oceaan ook invloed op hoogte van de globale zeewatertemperatuur. Maar de effecten in Europa (=andere kant van de wereld) zijn miniem.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Ma Jan 04, 2016 3:48 am Reageer met quote

Maar hoe zit het dan met de seizoenen?

Zorgt Niño nou wel of niet of die verdwijnen?

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Ma Jan 04, 2016 7:01 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Maar hoe zit het dan met de seizoenen?

Zorgt Niño nou wel of niet of die verdwijnen?

Niet. De seizoenen blijven gewoon. Maar er zijn in de invloedssfeer van El Niño uiteraard wel effecten op de seizoenen.

Eigenlijk wordt de term "ENSO" gebruikt ( El Niño Southern Oscilation)
En "El Niño" is daarvan de warme fase. De koude fase (als tegenhanger) wordt "La Niña" genoemd, en er is ook een wat meer neutrale fase.

Hieronder zijn de rode pieken naar boven El Niño jaren en de blauwe pieken naar onder La Niña jaren.

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Ma Jan 04, 2016 9:43 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Quote:

Ik hoor dat meer mensen zeggen. Dat gevoel heb ik helemaal niet.

Met winter 2014 bedoel ik natuurlijk de uitzonderlijk zachte winter 2013-2014, met een gemiddelde temperatuur van 6.0 °C (3.4 °C normaal)
De winter 2014-2015 was weer wat middelmatiger. met 4.1 °C gemiddeld.

Wat ook een hele warme winter was was de winter 2006-2007 met een gemiddelde van 6.5 °C , dat was de warmste winter in 300 jaar.

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17863
Di Jan 05, 2016 12:35 am Reageer met quote

Natuurlijke cycli:
Neem bijvoorbeeld de zon. De zon heeft een cyclus van tien jaar wat betreft kracht.
Het lijkt mij niet ondenkbaar dat de opwarming van de aarde deel uitmaakt van een cyclus. In een ver verleden ws er ook opwarming, heeft Nederland zelfs een (sub-) tropisch klimaat gehad. Daarna volgde een ijstijd, omdat de warme straalstroom verdween en er vanaf de Noordkaap koud water onze kant uit stroomde.
Wie durft te zeggen dat dat nu niet zou kunnen, mag die stelling met feiten onderbouwd weergeven.

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Di Jan 05, 2016 2:19 am Reageer met quote

EenzameFietser schreef:

Wie durft te zeggen dat dat nu niet zou kunnen, mag die stelling met feiten onderbouwd weergeven.

Ik kan dat wel met feiten onderbouwen, maar ik heb nu al vaak de vrees dat ik het topic van Hizhi teveel aan het kapen ben. Als je stelling in een eigen topic was geweest, dan was ik uiteraard wel losgebrand. Wink

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Di Jan 05, 2016 2:22 am Reageer met quote

Bij deze, ga je gang, want ik weet dat het met feiten te onderbouwen is en zelf kan ik dat niet.

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Di Jan 05, 2016 4:08 am Reageer met quote

EenzameFietser schreef:
Neem bijvoorbeeld de zon. De zon heeft een cyclus van tien jaar wat betreft kracht.
Het lijkt mij niet ondenkbaar dat de opwarming van de aarde deel uitmaakt van een cyclus.

Hieronder een afbeelding van de zonnekracht vanaf 1880 (blauw)
en de opwarming (rood).

De trend gaat in tegengestelde richtingen. Met de Zonnekracht is de huidige opwarming niet te verklaren, je zou zeggen dat het in de afgelopen periode dan juist had moeten afkoelen i.p.v. opwarmen.

Het is natuurlijk waar dat de warmte energie op Aarde uiteindelijk van de zon komt, maar hoe warm het is op Aarde wordt ook bepaald door hoeveel warmte ervan het systeem Aarde vasthoudt. Niet weer verloren gaat door uitstraling. Daar speelt het broeikaseffect op Aarde een grote rol. Gelukkig voor ons is er zo'n broeikaseffect. Zonder broeikaseffect, zou de Aarde met de huidige zonnekracht meer dan dertig graden koeler zijn. Één grote ijsbal. Zonder broeikaseffect kan het leven op Aarde niet mogelijk zijn. Daarbij gaat het om het natuurlijke broeikaseffect.

Maar als we de mate van het broeikaseffect veranderen, het broeikaseffect versterken door zoveel extra broeikasgassen in de atmosfeer te pompen heeft dat natuurlijk ook zo zijn effect. Net zoals in het klimaatverleden natuurlijke veranderingen van het broeikaseffect ook opwarmende c.q. afkoelende effecten heeft gehad.

Eigenlijk is het nog iets complexer die klimaatforceringen. Hieronder de invloeden die nu spelen en hun invloed in Watts per vierkante meter. Rood is opwarmend, en blauw afkoelend.

Hier kan je zien dat het totaal aan menselijke invloeden die nu spelen beduidend groter is dan de natuurlijke invloeden (zoals solar irradiance, veranderingen van zonnekracht).

Quote:
In een ver verleden ws er ook opwarming, heeft Nederland zelfs een (sub-) tropisch klimaat gehad. Daarna volgde een ijstijd..
Dat is wel een erg korte en versimpelde opsomming van het klimaat verleden. Als je wilt kan ik wel wat meer in detail vertellen over het klimaatverleden in een apart topic. Het is iets waar ik altijd interesse in heb gehad en veel over lees, klimaatverleden en evolutie.
Ja ik heb zo mijn stokpaardjes Wink

Quote:
omdat de warme straalstroom verdween en er vanaf de Noordkaap koud water onze kant uit stroomde.
waar heb je dit verhaal nou vandaan? Wink
Ik zou dan bij een uitleg over de cyclus van ijstijden toch minstens een verhaal over de Milankovitch cycles verwachten.

Quote:

Bij deze een eerste aanzet Cool

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17863
Di Jan 05, 2016 2:53 pm Reageer met quote

Mooi stukje tekst, in de 17e eeuw was er een kleine ijstijd met weinig klimatologische schommelingen. Maar, goed...:
https://sargasso.nl/kleine-ijstijd-op-komst/

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Wo Jan 06, 2016 3:04 am Reageer met quote

Ik zie de onderbouwende feiten, maar mag ik uit de reactie daarna opmaken dat ze niet voor waar aan genomen worden?
Of betekent de link een tegenargument?

Hoe moet ik het lezen?

Pagina 2 van 9 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Plaats reactie