Klimaat en weer: Opwarming en de natuur.
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende Plaats reactie

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5387
Wo Nov 11, 2015 3:34 am Reageer met quote

Momenteel hebben we hoge najaarstemperaturen en dat heeft gevolgen waar ik niet eerder bij stilstond.
Naast de gevolgen die heel logisch zijn of lijken.

Een eerder onbekend fenomeen voor mij is de sluiting van verschillende overdekte en half overdekte schaatsbanen.
Het kost te veel energie om de banen goed bevroren te houden.

Een logisch gevolg is de prachtige bloesemboom die ik hier in de buurt zie en die volledig in knop staat, alsof ie ieder moment weer kan gaan bloeien. Die gaat dood als er nu een nachtvorstje overheen gaat.

Ik hoorde op het nieuws dat er nog zeker 20 soorten vlinders 'wakker' rondvliegen, daar waar het gewoonte is dat het een soort of 6 is die nu nog rond zouden vliegen.

Maar ergens denk ik dat we kort van memorie zijn, want als ik wat rondzoek dan wordt in 2005 ook al gewag gemaakt van de vele vlinders die nog rondvliegen op een laat tijdstip.
En dan vraag ik me af hoe het komt dat zaken als deze iedere keer weer opnieuw worden gepresenteerd als uitzonderlijk.
Ok, de schaatsbanen is nieuw voor me, maar verder komt het met regelmaat om de zoveel jaar terug.

Betekent dit dan dat het eigenlijk niet zo'n nieuwtje is dat het nu wat warmer is?
Of komt het steeds iets warmer terug waardoor het toch nieuws blijft.
Maar tegelijkertijd dusdanig geleidelijk gaat dat de natuur zich steeds beter aan gaat passen, waarbij we dus getuige zijn van een stukje evolutie.

< Edit Mod: Topictitel veranderd.
(de oorspronkelijke topictitel "Kort van Memorie?" was onduidelijk over het onderwerp.) >

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13473
Wo Nov 11, 2015 10:50 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Betekent dit dan dat het eigenlijk niet zo'n nieuwtje is dat het nu wat warmer is?
Maar tegelijkertijd dusdanig geleidelijk gaat dat de natuur zich steeds beter aan gaat passen, waarbij we dus getuige zijn van een stukje evolutie.
Evolutie gaat me te ver want dat is aanpassing van soorten zelf en niet van langer leven of verschuiven van leefgebieden. In de periode van de grote schilders zag je veel werken met barre, winterse taferelen. Die periode wordt ook wel de kleine ijstijd genoemd maar het ging toen en gaat nu om gemiddeld een enkele graad verschil. Wel met duidelijke gevolgen, zoals jonge eendjes eind oktober en dergelijke.

Laatst aangepast door Keesvi op Vr Jan 01, 2016 8:41 am, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 889
Wo Nov 11, 2015 5:25 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:

Maar ergens denk ik dat we kort van memorie zijn, want als ik wat rondzoek dan wordt in 2005 ook al gewag gemaakt van de vele vlinders die nog rondvliegen op een laat tijdstip.
En dan vraag ik me af hoe het komt dat zaken als deze iedere keer weer opnieuw worden gepresenteerd als uitzonderlijk.
Ok, de schaatsbanen is nieuw voor me, maar verder komt het met regelmaat om de zoveel jaar terug.

Quote:
November was tot nu toe in grote delen van Europa uitzonderlijk zacht. In grote gebieden was de gemiddelde temperatuur twee tot ruim vijf graden hoger dan de normale waarde voor begin november.

Ook in Nederland is het eerste deel van november uitzonderlijk zacht verlopen. Tal van temperatuurrecords zijn verbroken. De eerste decade van de maand (dag 1 tot en met 10) was in De Bilt met een gemiddelde etmaaltemperatuur van 12,2 C sinds het begin van de metingen in 1901 niet zo zacht. Het oude record, 11,3 C stond op naam van november 2005. Met name de maximumtemperatuur viel op. Met gemiddeld 16,3 C was die maar liefst 1,5 graad hoger dan de oude recordwaarde uit 2005.
(KNMI) Heel Europa uitzonderlijk zacht

Quote:

Het weer blijft altijd grillig. Met temperatuur anomalien. Te warm of te koud voor de tijd van het jaar. En dan is het op de ene plaats te warm en de andere plaats te koud. Tot zover niets nieuws, maar interessant genoeg om melding te doen van die anomalien.
Hieronder de temperatuur anomalien van vandaag op Climate Reanalyzer

Maar, iets anders is de geleidelijke opwarming. Waardoor er met regelmaat toch steeds nieuwe records worden gebroken.
Je hebt dus aan de ene kant de grilligheid van het weer. En aan de andere kant de geleidelijke klimaat invloed. De geleidelijke opwarming.
De grilligheid van het weer zorgt voor de extremen. (het kan een volgende keer ook zomaar een periode te koud zijn voor de tijd van het jaar) Maar de klimaatinvloed zorgt voor meer warmte records dan koude records.

Pluk.1

Superlid
Superlid
Antw.: 4438
Wo Nov 11, 2015 6:41 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Wel met duidelijke gevolgen, zoals jonge eendjes
eind oktober en dergelijke.

Of ... aardbeien uit eigen tuin in december Very Happy

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Wo Nov 11, 2015 7:34 pm Reageer met quote

Nu is het veel te warm, maar begin oktober was het veel te koud. Hier onder de temperatuur anomalien van De Bilt van het afgelopen jaar.

https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/grafieken/jaar

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Wo Nov 11, 2015 8:46 pm Reageer met quote

Quote:
De grilligheid van het weer zorgt voor de extremen. (het kan een volgende keer ook zomaar een periode te koud zijn voor de tijd van het jaar) Maar de klimaatinvloed zorgt voor meer warmte records dan koude records.

Ok helder, die twee moet ik dus apart zien en niet met elkaar verbinden.

Quote:
Evolutie gaat me te ver want dat is aanpassing van soorten zelf en neit van langer leven of verschuiven van leefgebieden.

Is dat echt wel helemaal apart te zien van elkaar? Want het kan toch dat het n het ander veroorzaakt?

Quote:
zoals jonge eendjes eind oktober en dergelijke.

Of ... aardbeien uit eigen tuin in december

En dan maar hopen dat ze het gaan redden.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Do Nov 12, 2015 1:11 am Reageer met quote

Heb zitten lezen in de grafiekverklaringen.
Nou begrijp ik uit de verklaring van de temperatuuranomalie
Quote:
Een rode kleur geeft een positieve afwijking t.o.v. het langjarige gemiddelde, een blauwe kleur een negatieve afwijking.
dat het rode warmer is en het blauwe kouder betekent.

Als ik nou bedenk dat we het hebben over het warmer worden van de aarde, dan zou ik bedenken dat de afwijking in rood dus eigenlijk de titel positief niet mag krijgen? Of lees / begrijp ik het verkeerd?

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Do Nov 12, 2015 3:36 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Heb zitten lezen in de grafiekverklaringen.
Nou begrijp ik uit de verklaring van de temperatuuranomalie
Quote:
Een rode kleur geeft een positieve afwijking t.o.v. het langjarige gemiddelde, een blauwe kleur een negatieve afwijking.
dat het rode warmer is en het blauwe kouder betekent.

Als ik nou bedenk dat we het hebben over het warmer worden van de aarde, dan zou ik bedenken dat de afwijking in rood dus eigenlijk de titel positief niet mag krijgen? Of lees / begrijp ik het verkeerd?

Klopt dat rood warmer dan gemiddeld is en blauw kouder dan gemiddeld.
Positief en negatief kan je op verschillende manieren bekijken. Heel rationeel (getalsmatig) is + (plus) positief en - (min) negatief. Maar of je het gevoelsmatig als iets positiefs (gewenst, aangenaam) ervaart als het getalsmatig positief is? Dat is de vraag.
Op de noordpool kan -2 (als het normaliter -20 is) betekenen dat het 18 graden warmer is dan normaal. Een hittegolf, ook al vriest het daar dan nog steeds. En als het in tropische streken normaal +30 is, dan betekent 18 graden graden warmer dan normaal, dat het daar dan +48 graden is.
Hier in Nederland vinden we wat warmer over het algemeen vaak aangenaam. Tenzij het midden in de zomer is en het extreem warmer is dan normaal.

Bij de opwarming van de Aarde zou je meer rood verwachten, maar als het ergens rood is, dus veel warmer dan gemiddeld, dan kan dat aan die opwarming liggen, maar het hoeft niet per se. Het kan ook aan de verdeling van de warmte over de aarde liggen. Te warm op de ene plaats maar te koud op de andere. Rood op de ene plaats maar hartstikke blauw en paars op de andere.

Ik ga even terug in de tijd, naar de anomalien van 2013 van De Bilt.

Die lente van 2013 hier wilde maar niet warm worden. Het bleef onaangenaam kil. De warmte zat op een andere plek maar dus niet hier.
Toen het hier zo kil was was er een hittegolf in het Noordpoolgebied.
Hier bleef de verwarming tot de zomer aan. In juli werd het pas warm, warmer dan normaal. Na die koude lente toch nog een topzomer.
En het bleef warm. Hieronder de anomalien van zomer 2013 tot zomer 2014.

Wat een zachte winter die winter van 2013-2014. Tenminste hier in Europa. De natuur was in het begin van de lente 2014 ver vooruit op schema.
Maar in het oosten van de Verenigde Staten beleefde men op dat zelfde moment de strengste winter sinds mensenheugenis. De Polar Vortex.
Hieronder de anomalien van Januarie 2014 op de wereldbol.

2014 bleef helemaal een warm jaar hier. alleen Augustus was kouder dan gemiddeld. Te koud voor de tijd van het jaar, maar alle andere maanden waren warmer.

Als je het effect van de opwarming wil weten, dan zou je meer naar globale data moeten kijken, dan naar regionale data.
En dan blijkt dat 2014 ook wereldwijd het warmste jaar was tot dan toe.
Ondanks dat het in het Oosten van de Verenigde Staten lange tijd zo extreem koud was.
Waarschijnlijk wordt 2015 wereldwijd nog net iets warmer dan 2014.
We hebben nu ook een sterke El Nio met hoge zeewater temperaturen in de stille Oceaan.
Hieronder de anomalien wereldwijd (land en zeewater temperatuur) gedurende een lange tijd.

Daar zie je de opwarming.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Do Nov 12, 2015 2:49 pm Reageer met quote

Gisteravond laat heb ik het allemaal door zitten kijken en lezen Blieb.
Bedankt weer voor alle input, het blijft interessant.
Je schetst hierdoor wat mij betreft een duidelijk beeld.

Zit ik toch nog te wachten op welk moment hierdoor evolutionair dingen in gang worden gezet. Smile

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Ma Nov 23, 2015 8:41 pm Reageer met quote

Nog even, want vorige week werden de Globale temperatuur data van NASA GISS (Goddard Institute for Space Studies) over oktober gepubliceerd.

Oktober was hier in Nederland niet warm, in het begin van Oktober was het hier in Nederland zelfs te koud voor de tijd van het jaar. Maar wereldwijd was oktober een uitzonderlijk warme maand. Hier onder de Temperatuur anomalie over de wereld in oktober 2015 volgens de GISS data.

De kaarten hieronder geven dus niet de temperatuur zelf aan, maar de afwijking t.o.v. van de gemiddelde temperatuur.

Het jaar 2014 was wereldwijd al het warmste jaar sinds de metingen zijn begonnen, maar 2015 zal het nog overtreffen. Dit jaar zal wereldwijd het warmste jaar worden, sinds het begin van de mondiale temperatuur metingen.

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Di Nov 24, 2015 5:48 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Blieb jij hebt je enorm ingelezen in de problematiek rond de aardopwarming en je moet inmiddels een bijzonder goed overzicht gekregen mbt deze waanzinnig complexe materie, dus mag ik hier eens vragen:
Hoe schat je de situatie voor een land als Nederland in. Kunnen we nog op tijd zijn met maatregelen de CO2 opeenhoping dermate te beperken dat grote rampen voorkomen kunnen worden. Hoe rigide zouden die maatregelen moeten zijn, en wat kan er gebeuren, welke rampen staan de toekomstige generaties te wachten en hoe snel zouden komende generaties daar al mee geconfronteerd worden wanneer de klimaatconferenties nauwelijks effect sorteren. Ofwel: wat is je zwartste scenario en wat je meest zonnige en wat zijn bijbehorende voorwaarden?
Is het mogelijk daar iets over te zeggen en zo ja wil je dat misschien hier eens kort uiteen proberen te zetten?
Ben buitengewoon nieuwsgierig naar je verworven inzichten hieromtrent

Dat zijn een heleboel verschillende vragen ineens Nicolaas, ik weet niet of ik daar kort over kan zijn. Ik heb even tijd nodig om de antwoorden op een rijtje te zetten.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Ma Dec 28, 2015 8:50 pm Reageer met quote

Quote:
< Edit Mod:

Smile Ah vandaar.
Ik was 'm al kwijt.

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Do Dec 31, 2015 3:46 am Reageer met quote

even tussendoor.
De Temperatuur anomalie van de afgelopen dag.

De warmte (meer dan 20 graden C boven normaal, op sommige plaatsen zelfs bijna 30 graden boven normaal) is nu in het Noordpool gebied.
Het is daar nog steeds stikke donker, maar nu even met temperaturen rond het vriespunt in plaats van -25 tot -30 normaal.

En hieronder hoe de temperatuur anomalien a.s. vrijdag 1 Januari 2016 eruit zullen zien.

En ik geef hem ook even voor a.s. dinsdagmiddag 5 januari
Want dan krijgen wij hier in Nederland, na een lange periode met temperaturen boven normaal, weer eens met temperaturen beneden normaal te maken. Een koude inval hier in Nederland. De warmte is dan ergens anders.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Do Dec 31, 2015 2:14 pm Reageer met quote

Misschien moeten we wel van de term 'normaal' af zien te komen?

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Do Dec 31, 2015 6:04 pm Reageer met quote

Idea Een nieuw referentiekader ontwikkelen.

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Do Dec 31, 2015 8:35 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Idea Een nieuw referentiekader ontwikkelen.

Hierboven (climate reanalyser) worden als referentie (de normaal) de gemiddelden van de periode 1979 - 2000 genomen.

Je hebt altijd een normaal, altijd een referentie. Is iets van statistiek.

In mijn post van 23 nov liet ik ook de NASA GISS data zien. Daarin was de referentie de gemiddelden van de periode 1951-1980.
Maar op de site van Nasa kan je bij het generen van die anomalie kaartjes
ook zelf een andere periode als referentie kiezen. Je kan het daar zelf instellen welke periode je als "Base period" neemt.

De beste keus voor een referentie periode is natuurlijk die het meest informatieve beeld laat zien.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Vr Jan 01, 2016 3:56 am Reageer met quote

Maar als er veel veranderd heb je vanzelfsprekend ook een breed 'normaal'.

Of niet?

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Vr Jan 01, 2016 7:45 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Maar als er veel veranderd heb je vanzelfsprekend ook een breed 'normaal'.

Of niet?

Als er veel variatie is (En dat is een kenmerk van het weer. Het weer fluctueert, vertoont een grilligheid, met afwijkingen naar de ene kant t.o.v. het gemiddelde, en afwijkingen naar de andere kant t.o.v. het gemiddelde) is er uiteraard een breedte van de normaal. De variantie.

Bij "klimaat" kijken we naar de gemiddelden van een lange periode, b.v. 30 jaar. Het KNMI hanteert de periode 1981-2010, om daar de normaal uit te distileren, Dat begint met het nemen van de gemiddelden over die periode, en dan met het bepalen van de afwijkingen van het gemiddelde. De frequentie en de mate ervan.

Als het weer extremen laat zien, kan het zijn dat die extremen binnen de natuurlijke variatie vallen, of zo extreem dat ze er buiten vallen.
Speelt ook de frequentie van het voorkomen van die extremen.
Een extreem kan misschien binnen de natuurlijke variatie vallen, maar de frequentie van het voorkomen van het extreem weer er buiten.

Bij veranderingen van het klimaat kunnen er 2 dingen spelen.
1. De normaal kan geleidelijk opschuiven. (opwarming/ afkoeling als het temperatuur betreft, droger/natter worden als het neerslaghoeveelheden betreft, of meer of minder wind.)
2. De variantie kan meer (of minder) worden. Dat wil zeggen een toename (of afname) van extreme afwijkingen, extreem weer qua mate en frequentie. Dan wordt de normaalverdeling breder (of smaller).

Het kan ook beide tegelijk het geval zijn.
Bij het het IPCC vond ik onderstaande afbeelding.

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Za Jan 02, 2016 1:00 am Reageer met quote

blieb schreef:
a.s. dinsdagmiddag 5 januari
Want dan krijgen wij hier in Nederland, na een lange periode met temperaturen boven normaal, weer eens met temperaturen beneden normaal te maken. Een koude inval hier in Nederland. De warmte is dan ergens anders.

Met die koude inval (eerdere voorspelling) lijkt het nu mee te vallen,
Zoals het er nu uit ziet schampt die maandagmiddag net het Noorden van het land.

Maar daarna komen de temperaturen boven normaal (eigenlijk boven het gemiddelde) weer snel terug
Hieronder wat nu wordt aangegeven voor donderdag 7 januari 18:00 h

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Za Jan 02, 2016 2:06 am Reageer met quote

Dus eigenlijk gaat het dan toch weer wat warmer worden.
Wat dan weer boven normaal mag heten?

Ik ben nu toch wel heel benieuwd wat dit gaat doen met de planten en dieren die al eerder wat in de war waren.

Kunnen we in dat kader dan nu al spreken van een vervroegd voorjaar?

Pagina 1 van 9 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Plaats reactie