Directie Albert Heijn bang voor Zwarte Piet
De stelling van de dag
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende Plaats reactie

Zwarte Pieten Discussie heeft het Sinterklaasfeest voor altijd verpest, van mij mag het zelfs afgeschaft worden.
Mee eens
20%
 20%  [ 15 ]
Mee oneens
76%
 76%  [ 55 ]
Geen mening
2%
 2%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 72

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13185
Vr Okt 16, 2015 2:06 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
En dan ook nog eens heel laf over de hoofden van kleine kinderen heen.
Je kwalificaties even terzijde leggend, want het is me een raadsel wat lafheid hiermee te maken heeft, maar dat statement heb ik tot vervelens toe van je gezien. Leg me eindelijk eens uit wat die kinderen precies tekort gedaan wordt?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

amber

Superlid
Superlid
Antw.: 6850
Vr Okt 16, 2015 2:10 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:
En dan ook nog eens heel laf over de hoofden van kleine kinderen heen.
Je kwalificaties even terzijde leggend, want het is me een raadsel wat lafheid hiermee te maken heeft, maar dat statement heb ik tot vervelens toe van je gezien. Leg me eindelijk eens uit wat die kinderen precies tekort gedaan wordt?

Daar heeft meneer natuurlijk geen antwoord op; de kinderen wordt n.l. he-le-maal niets tekort gedaan.

Marokkaans/Arabisch koken; verras jezelf en anderen en bezoek eens mijn Weblog.
Klik daarvoor op WWW hieronder en je bent er meteen......
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27321
Vr Okt 16, 2015 2:23 pm Reageer met quote

Benneke,

Kinderen kun je alles wijsmaken, dat is mij ook wel bekend. Het enige wat mij tegenstaat is dat het over de hoofden van de kinderen heen gebeurt.

Volwassenen die menen een kinderfeestje te moeten misbruiken, enkel om hun eigen frustraties, teleurstellingen en tekortkomingen te etaleren.
Zoals ik al eerder stelde, ik durf zomaar te beweren dat er nog nooit een zwart kind uitgesloten geweest is van een sinterklaasfeestje. Zou dat wel zo zijn dan zou je inderdaad van racisme kunnen spreken. Maar dan zou dat al lang uitgemeten in het nieuws geweest zijn. Een onzinargument dus...

En nogmaals maar weer, het gaat om de manier waarop. En door welke personen.
Als die Piet in de loop van een langere tijd van zwart via steeds lichter bruin uiteindelijk eens een keer wit geworden was, had niemand er aanstoot aan genomen. Hij is in de loop der tijd ook zijn roe en zijn boosaardig karakter verloren. En had je me twee jaar geleden gevraagd of hij oorringen droeg had ik het niet eens geweten. Details waar je pas op let als je er op gewezen wordt.

En dat heeft niets met de familie Doorsnee, of wat dan ook, te maken...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Okt 16, 2015 2:37 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Zoals ik al eerder stelde, ik durf zomaar te beweren dat er nog nooit een zwart kind uitgesloten geweest is van een sinterklaasfeestje.
Dat kan ik met je eens zijn. Maar in het verlengde daarvan durf ik ook te beweren dat geen enkel kind ook maar enig nadeel zal ondervinden van aanpassingen van het sinterklaasfeest die tegemoetkomen aan de bezwaren tegen de negerslaafkarikatuur van Zwarte Piet. Je merkt terecht op dat er al het een en ander ten goede in die richting gebeurd is. Dat zal sommigen niet snel genoeg gaan en anderen een doorn in het oog zijn. Eigenlijk is voor mij het sop de kool niet waard maar het zijn volwassenen die er zo'n opgeblazen punt van maken. Ik ben ervan overtuigd dat kinderen helemaal niet met deze discussie bezig zijn maar vooral gebaat zijn bij volwassenen die wat relaxter met dergelijke dingen omgaan. Relativeren werkt in mijn ogen stukken beter dan fanatisme of het hanteren van in graniet gehouwen standpunten.

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Okt 16, 2015 2:52 pm Reageer met quote

Het zijn nu eenmaal de volwassenen die de feestjes organiseren en daar dus mee te maken hebben. En het is nu eenmaal zo dat als iemand (figuurlijk) begint te slaan, dat er dan teruggeslagen wordt.

Ik blijf erbij dat dat slavenverhaal er maar met de haren bijgesleept is. Ik heb jarenlang op kantoor meegeholpen om die feestjes te organiseren en er is nog nooit iets slaafachtigs aan te pas gekomen. Zelfs zwarte collega's hadden er lol in en deden vrolijk mee als het zo uitkwam.

Het is de manier waarop, die de steen des aanstoots is.

En daar staan de kinderen inderdaad verder buiten...

humor

Superlid
Superlid
Antw.: 10489
Vr Okt 16, 2015 3:00 pm Reageer met quote

Quote:
de negerslaafkarikatuur van Zwarte Piet

Quote:
het hanteren van in graniet gehouwen standpunten.

Ja hier kan ik wel wat mee Very Happy

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Okt 16, 2015 3:03 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Het is de manier waarop, die de steen des aanstoots is.

En daar staan de kinderen inderdaad verder buiten...
Nog niet zo lang geleden sprak men nog onbevangen over 'zwartjes' en 'nikkers' dus ben ik er verre van overtuigd dat racisme geen enkele rol gespeeld heeft bij de beeldvorming van Zwarte Piet. Ik ben er evenmin van overtuigd dat dit negerslavenbeeld bewust in stand wordt gehouden. Een beetje bewustwording voor elkaars argumenten kan van weerszijden geen kwaad, dunkt mij.

humor

Superlid
Superlid
Vr Okt 16, 2015 3:45 pm Reageer met quote

Quote:
We merken nu meer en meer dat de gebruikmaking van de negerkarikatuur in dit kinderfeest in een multicultureel land, ook naar buiten toe niet uit te leggen valt.

Als dat je argument is om zwarte Piet van een andere "kleur" te voorzien, dan is het wel triest gesteld met het snappertje van die mensen.

Maar jij bent altijd goed in het "overtuigen van mede-forrummers" hier, dus als die mensen wat meer hun best doen , om het uit te leggen, gaat dat hun ook vast wel lukken.... Very Happy

bertvaneck

Stamgast
Stamgast
Antw.: 117
Vr Okt 16, 2015 4:23 pm Reageer met quote

Gewoon geen aandacht aan geven je word tegenwoordig gek van al die protest clubs Very Happy

leef nu het is later als je denkt

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8109
Vr Okt 16, 2015 6:26 pm Reageer met quote

Er bestaan ongeveer 6 verhalen over de herkomst van zwarte Piet. Van geen van deze verhalen is de juistheid vast te stellen. Onderling zitten in deze verhalen ook nog verschillen.

Het verhaal dat Don ons toonde kent ook een versie, waarin slechts ťťn donker slaaf wordt vrijgekocht door de heilige Nicolaas van Smyrna.

Marguerite schreef:"Zwarte Pieten kwamen uit Noord Afrika, waar de mensen nu eenmaal gitzwart zijn.

Helaas Marguerite, de inwoners van Noord Afrika zijn niet gitzwart en zijn dat ook nooit geweest. In Europa van voor en tijdens de middeleeuwen, werden de bewoners van Noord Afrika Moren genoemd. Ze hebben een mediterrane huidskleur.

Benneke

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

humor

Superlid
Superlid
Vr Okt 16, 2015 6:33 pm Reageer met quote

Moriaantje zo zwart als roet,
ging eens wandelen zonder hoed.
En de zon scheen op zijn bolletje,
en daarom droeg hij een parasolletje.....

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Okt 16, 2015 7:00 pm Reageer met quote

Zal onderhand ook wel een verboden liedje zijn...

bertvaneck

Stamgast
Stamgast
Vr Okt 16, 2015 7:58 pm Reageer met quote

hele leuke plaatjes bedank

bertvaneck

Stamgast
Stamgast
Vr Okt 16, 2015 8:19 pm Reageer met quote

Nou noem je wel weer een krant op met weinig aan waarheid zin .

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Okt 16, 2015 9:33 pm Reageer met quote

En maar blijven doordrammen met die slavenknechtjesonzin..

Met zo'n argument kunnen we de clowns in een circus ook wel afschaffen. En carnaval. En toneel en de opera en het hele theatergebeuren...

Zo kan je werkelijk overal wel iets achter gaan zoeken....

humor

Superlid
Superlid
Vr Okt 16, 2015 9:37 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Ik weet wel, de Zwarte Piet figuur in zijn oude gedaante als hierboven IS niet racistisch bedoeld, IS niet kwetsend, spottend bedoeld
maar wordt WEL zo ervaren, in binnen en buitenland, door witte en door zwarte mensen

Er zijn daar voor die stumpers hele goede therapieŽn voor en die zitten ook nog eens in het zorgpakket Very Happy

bertvaneck

Stamgast
Stamgast
Vr Okt 16, 2015 9:45 pm Reageer met quote

Ik vind het geen stumperds maar gewoon drammers waar je geen tijd aan moet besteden Very Happy

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Okt 16, 2015 9:52 pm Reageer met quote

humor schreef:
Er zijn daar voor die stumpers hele goede therapieŽn voor en die zitten ook nog eens in het zorgpakket
Je verkoopt onzin. Je weet best wel dat de remedie tegen racisme is aanpakken van dat fenomeen en de bedrijvers ervan. Bestrijden van de oorzaak.

bertvaneck

Stamgast
Stamgast
Vr Okt 16, 2015 10:31 pm Reageer met quote

ik vind deze traditie een stukje van onze cultuur en als je daar niet aan mee wil doen dan dat is dat jou goedrecht maar probeer niet met drammerig gedraag je doel te bereiken dan roep alleen maar problemen op !!!!

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 889
Za Okt 17, 2015 3:02 am Reageer met quote

TheDon schreef:

Onderstaand plaatje wat ik al eens geplaatst heb, zegt genoeg.

Nee dat plaatje zegt m.i. helemaal niets.

Er staat een stelling onder die een drogreden is als het niet wordt beargumenteerd.

Eigenlijk een mening die als feit wordt gepresenteerd, zonder dat het een feit is. Het is slechts een kreet.

Pagina 4 van 8 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Plaats reactie