De overheid moet geen belastingverhoging op water doorvoeren
De stelling van de dag
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

De overheid moet geen belastingverhoging op mineraal- en kraanwater doorvoeren
Mee eens
84%
 84%  [ 59 ]
Mee oneens
14%
 14%  [ 10 ]
Geen mening
1%
 1%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 70

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Antw.: 3225
Vr Sep 04, 2015 12:00 pm Reageer met quote

Woede over verhogen accijns op mineraalwater
Het verhogen van de belasting op sappen en met name mineraalwater heeft tot woedende reacties geleid van zowel gezondheidsorganisaties als de Nederlandse consument. De gezondheid mag nooit ten kosten gaan van de noodzaak een gat in de begroting te dichten, is een veel gehoord verwijt.

Quote:
„Wist je trouwens dat de belasting op gewoon drinkwater dit jaar verhoogd is van 16 naar 33 cent per m3?”, schrijft Piet van der Plas. „Dat is 100 procent er bovenop, om dezelfde reden! Levert de staat ruim 100 miljoen extra op! En niemand die het opmerkt.”

Lees het volledige verhaal op Metronieuws.nl

Alhoewel mineraalwater nou niet echt goed voor het milieu is. Wij kunnen hetzelfde kwaliteit water gewoon uit de kraan tappen maar kiezen er ook voor om de schappen in de winkel met gebotteld water te vullen. Dit product moet worden opgepompt, vervoerd, verwerkt, gebotteld, vervoerd, opgeslagen en onder winkels gedistribueerd worden. En na consumptie blijft er een fles en plastic verpakking waarin de flessen (vaak 6-pack) hebben gezeten over. Een flesje zorgt op die manier voor een ongelofelijk grote milieuonvriendelijke voetafdruk.

Dit zou een goed argument zijn om wel mineraalwater hoger te belasten en tegelijkertijd kraanwater minder te belasten. En hier een goede voorlichtingscampagne voor te maken.

Wat vindt jij?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27180
Vr Sep 04, 2015 12:07 pm Reageer met quote

Ik heb nooit begrepen waarom iemand mineraalwater drinkt terwijl kraanwater (in Nederland) net zo goed en ook nog stukken goedkoper is...

Dus ik zou er wel vóór zijn om het mineraalwater hoger en het kraanwater dan minder te belasten. Juist vanwege die verpakkingen en transport van dat flessenwater...

( de titel is verwarrend) Kraanwater minder belasten. Mineraalwater zwaarder belasten, zou mijn antwoord zijn...

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

joris63

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 10
Vr Sep 04, 2015 12:20 pm Reageer met quote

Nu nog wachten op "uitzicht belasting" dat wil dan zeggen dat je betaald voor de oppervlakte van de ramen in je huis, want hoe meer je kunt zien hoe meer je dan ook zult moeten betalen..

Close Your Eyes, Clear Your Heart, Let It Go.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 4955
Vr Sep 04, 2015 12:40 pm Reageer met quote

Ik heb geen mening ingevuld, kraanwater extra belasten mag niet, maar die flesjes water en dure sapjes mag van mij, er zijn genoeg gezonde alternatieven, trouwens gewoon kraanwater is net zo goed als water in een flesje en water is toch een eerste behoefte heb ik altijd geleerd, dus daar vanaf blijven!!!!

Kijk eens op mijn weblog, ik zou het leuk vinden!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27180
Vr Sep 04, 2015 12:54 pm Reageer met quote

joris63 schreef:
Nu nog wachten op "uitzicht belasting" dat wil dan zeggen dat je betaald voor de oppervlakte van de ramen in je huis, want hoe meer je kunt zien hoe meer je dan ook zult moeten betalen..

Zou niet eens iets nieuws zijn. In de 19de eeuw bestond er een belasting op ramen. Vandaar dat je bij veel oude panden van die schijnramen vindt. Dat zijn geen later dichtgemetselde ramen maar was puur vanwege die belasting....

Dus breng ze maar niet op een idee...

Faber quisque fortunae suae

elvira

Superlid
Superlid
Antw.: 103289
Vr Sep 04, 2015 11:31 pm Reageer met quote

Ja, gewoon water uit de kraan is net zo goed te drinken. Belachelijk dat ze op de eerste levensbehoefte daar belasting op gaan heffen. Natuurlijk wordt het water niet alleen voor drinkwater gebruikt- zoals voor thee of koffie te zetten o.a. maar water is erg belangrijk voor ons.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5360
Za Sep 05, 2015 12:50 am Reageer met quote

50plusser.nl schreef:
[...]
Quote:
„Wist je trouwens dat de belasting op gewoon drinkwater dit jaar verhoogd is van 16 naar 33 cent per m3?”, schrijft Piet van der Plas. „Dat is 100 procent er bovenop, om dezelfde reden! Levert de staat ruim 100 miljoen extra op! En niemand die het opmerkt.”
[...]

Nee, dat wist ik niet en nee niet gemerkt en ja dat vind ik eigenlijk te bezopen voor woorden. Zegt veel over mij. Shocked

Quote:
[...]Dit zou een goed argument zijn om wel mineraalwater hoger te belasten en tegelijkertijd kraanwater minder te belasten. En hier een goede voorlichtingscampagne voor te maken.

Wat vindt jij?

Direct doen. In een land als het onze is het helemaal niet noodzakelijk om flesjes mineraalwater te kopen. Dat is pure luxe in mijn ogen en pure luxe mag vervolgens best wat hoger belast worden als dit ten goede komt aan de noodzaak van productie van fris kraanwater.

Heb niet gestemd omdat mineraalwater en kraan water in één adem genoemd worden.

Rianne43.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1340
Za Sep 05, 2015 1:20 am Reageer met quote

Water (kraanwater) is een eerste levensbehoefte die mag je toch niet zwaarder belasten?

douwe

Superlid
Superlid
Antw.: 11398
Za Sep 05, 2015 2:47 am Reageer met quote

en op de drankenkaart moet ook komen te staan: kraanwater en dat tegen een normale prijs. Het water kost in verhouding niks; alleen de bediening en het afwassen, dus moet er ook een redelijke prijs voor staan.

Je hebt denkers en je hebt doeners. De ergste zijn de denkers die denken dat ze wat doen!

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13066
Za Sep 05, 2015 2:24 pm Reageer met quote

Frisdranken en vruchtensappen zijn suikerbommen en mogen alleen al daarom van mij met accijns belast worden. Kraanwater is doorgaans van dezelfde kwaliteit als flessenwater en vaak zelfs beter. Alleen vind ik koolzuurhoudend wel lekker en er mogen ook best wat mineralen in voorkomen. Maak ik meestal zelf door er koolzuurgas en een snufje Keltisch zeezout aan toe te voegen, waardoor ik nog slechts een fractie kwijt ben van de prijs die supermarkten rekenen.

DinnaFash

Stamgast
Stamgast
Antw.: 124
Ma Sep 07, 2015 5:25 pm Reageer met quote

Alle watertjes en sapjes wat men gebruikt in flesjes en blikjes, mag van mij wel.
In de hoop dat er dan minder zwerfafval is.

Kraanwater, daarentegen niet, dat mag niet zwaarder belast worden.
Dit is toch je eerste levensbehoefte...te gek voor woorden!

Dinna Fash

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 8433
Di Sep 08, 2015 12:23 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Frisdranken en vruchtensappen zijn suikerbommen en mogen alleen al daarom van mij met accijns belast worden. Kraanwater is doorgaans van dezelfde kwaliteit als flessenwater en vaak zelfs beter. Alleen vind ik koolzuurhoudend wel lekker en er mogen ook best wat mineralen in voorkomen. Maak ik meestal zelf door er koolzuurgas en een snufje Keltisch zeezout aan toe te voegen, waardoor ik nog slechts een fractie kwijt ben van de prijs die supermarkten rekenen.

moety er wel een beetje om lachen Very Happy Very Happy

kraanwater is niet minder gezond dan flessenwater, wel veel beter gecontroleerd.
maar dan denk ik, hoe kom je in godsvredesnaam aan "keltisch zeezout"
en wat smaakt dat anders dan ons eigen twents zout, en hoeveel is een snufje als je een literfles water neemt?
mag tenminste wel aannemen dat je er maart niet zo wat zout in strooit.

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

nandes

Superlid
Superlid
Di Sep 08, 2015 12:38 am Reageer met quote

tis maar te hopen dat kees er niet zijn aardappels in kookt.
krijg je een heel raar accentje van......... Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy

nandes

Superlid
Superlid
Di Sep 08, 2015 12:50 am Reageer met quote

alhoewel....... kijken waar kees mee komt

nandes

Superlid
Superlid
Di Sep 08, 2015 12:52 am Reageer met quote

Lucia51 schreef:
nandes schreef:
alhoewel....... kijken waar kees mee komt

Die tapt misschien wel uit een heel ander vaatje. Wink

als hij maar van mijn vaatje afblijft.

nandes

Superlid
Superlid
Di Sep 08, 2015 12:59 am Reageer met quote

in de vaatwasser ja.

mijn vaatje met rum "doos".......

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17440
Di Sep 08, 2015 4:48 pm Reageer met quote

Dit riekt naar een nieuwe dip: in tijden van economische onzekerheid en werkloosheid moet er juist geïnvesteerd worden.
Op alles wat men kan verzinnen, wordt belasting geheven.
Dadelijk volgt er een ademtaks....

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13066
Di Sep 08, 2015 7:42 pm Reageer met quote

nandes schreef:
kraanwater is niet minder gezond dan flessenwater, wel veel beter gecontroleerd.
Beter gecontroleerd op gezondheidsaspecten, dus...
Quote:
"keltisch zeezout" en wat smaakt dat anders dan ons eigen twents zout, en hoeveel is een snufje als je een literfles water neemt?
De smaak is totaal anders dan gewoon keukenzout. Het smaakt zelfs wat zoetig. Dat komt omdat het naast natriumchloride talloze andere mineralen bevat. In de Franse keuken wordt het graag gebruikt om die smaakeigenschappen. Ik maak overigens een verzadigde oplossing. Laat je die staan dan zakt het restje grijze zeeklei naar de bodem van de pot. In een literfles water doe ik een flinke theelepel maar dat is mijn smaak. Overigens is het, zeker bij warm weer, verstandig om wat mineralen toe te voegen als je heel veel water drinkt om je natrium-kaliumbalans niet te verstoren.

Lees hier verder: Fleur de sel

pieneke

Superlid
Superlid
Antw.: 3735
Do Sep 10, 2015 12:00 pm Reageer met quote

50plusser.nl schreef:
Woede over verhogen accijns op mineraalwater
Het verhogen van de belasting op sappen en met name mineraalwater heeft tot woedende reacties geleid van zowel gezondheidsorganisaties als de Nederlandse consument. De gezondheid mag nooit ten kosten gaan van de noodzaak een gat in de begroting te dichten, is een veel gehoord verwijt.

Quote:

Lees het volledige verhaal op Metronieuws.nl

Alhoewel mineraalwater nou niet echt goed voor het milieu is. Wij kunnen hetzelfde kwaliteit water gewoon uit de kraan tappen maar kiezen er ook voor om de schappen in de winkel met gebotteld water te vullen. Dit product moet worden opgepompt, vervoerd, verwerkt, gebotteld, vervoerd, opgeslagen en onder winkels gedistribueerd worden. En na consumptie blijft er een fles en plastic verpakking waarin de flessen (vaak 6-pack) hebben gezeten over. Een flesje zorgt op die manier voor een ongelofelijk grote milieuonvriendelijke voetafdruk.

Dit zou een goed argument zijn om wel mineraalwater hoger te belasten en tegelijkertijd kraanwater minder te belasten. En hier ee.....

wij maken ons mineraal water zelf, namelijk in een fles met stukjes rozenkwarts kristal en nog iets (?) gaat prima na 36 uur heb je eigen mineraal water. ik vind dat ze statiegeld op die flesjes moeten rekenen,zelf breng ik iedere week(soms pr.dagen) alle plastic naar plast.afvalbak geen stukje gaat er in vuilnis. en daar moet ik tenminstte een kwartier voor lopen, dus mensen zelf mineraal water als je geen kraanwater wilt drinken (doe ik overigens toch, want ons water is heerlijk maar af en toe dat mineraal water is lekker. drink ik dus zeker een halve liter per dag, rest uit de kraan.
(anders moet ik te vaak vullen) Very Happy

groetjes pieneke; leef en laat leven, zonder overlast te geven

douwe

Superlid
Superlid
Antw.: 11398
Vr Sep 11, 2015 12:23 am Reageer met quote

even een beetje reclame van de waterleiding maatschappij:
Per dag hebben we 1,5 tot 2 liter vocht nodig. Kiest u voor kraanwater, dan kunt u voor één euro meer dan een jaar drinken. En dat is wel bijzonder goedkoop.
Ontdek hoe het zit tijdens de Waterdag op zaterdag 12 september. Een dag voor het hele gezin waarop iedereen kan komen kijken hoe drinkwater wordt gemaakt.

Waterfruit, Heerlijk fris!
Probeer ook eens fruitwater. Dat is gewoon water met vers fruit en eventueel wat munt of andere kruiden. Homemade water met een smaakje. Zo gepiept en superverfrissend! Wij geven graag een paar ideeën voor lekkere combinaties.

Munt en limoen
Dit is natuurlijk een klassieker, en niet voor niets: deze ingrediënten geven water een frisse smaak.

Rood fruit
Halveer een aantal aardbeien en voeg ze met enkele hele frambozen en bosbessen toe aan het water.

Sinaasappel
Voeg een paar schijfjes sinaasappel en sinaasappelsap toe aan koud kraanwater. Even roeren en klaar!

Onkruidvariatie
Watermunt is altijd lekker in water. U kunt watermuntblaadjes toevoegen bij al deze waterfruitdrankjes. Lekker voor smaak en het kleurt leuk!

Je hebt denkers en je hebt doeners. De ergste zijn de denkers die denken dat ze wat doen!

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie