Er moeten grondtroepen in SyriŽ ingezet worden
De stelling van de dag
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende Plaats reactie

Er moeten grondtroepen in SyriŽ ingezet worden
Mee eens
38%
 38%  [ 13 ]
Mee oneens
52%
 52%  [ 18 ]
Geen mening
8%
 8%  [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 34

debelg

Superlid
Superlid
Antw.: 9687
Wo Sep 02, 2015 11:42 am Reageer met quote

Sluit de toegangs wegen af van de wapenhandel, daar kom je al een heel eind op de goede richting.

sterven is het toetje van het leven
japans gezegde
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 8433
Wo Sep 02, 2015 10:06 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Keesvi schreef:

...Ik heb nog niet een goede oplossing gehoord. Grondtroepen erheen sturen? Misschien willen degenen die daar voor zijn even aangeven wat ze daar dan precies moeten gaan doen.

Dat is net zo zinloos om mij te vragen wat ik moet doen als iemand zwaar gewond op de grond ligt..
"Een dokter roepen" zul je terecht zeggen...

Dat is hier natuurlijk ook. Er zitten hier naar alle waarschijnlijkheid geen militaire strategen op dit forum. Het enige wat je als leek kan constateren is dat het niet goed gaat. En dat er snel iets moet gebeuren voordat de patiŽnt overleden is...

"Doe wat" zou ik willen schreeuwen naar al die kopstukken in de VN en al die andere duur betaalde gasten in die mooie pakken...

En het 'hoe' daar zijn zij voor....

Naar mm doe je het of doe je het niet, maw als je het doet pak dan groots uit met een overkill aan inzet.

maar wat de millitaire strategen niet bepalen maar de regeringen moeten doen is het kader bepalen.

hoeveel millitairen wil je beschikbaar stellen?
hoeveel geld mag het gaan kosten
hoeveel slachtoffers aan eigen kant mogen er vallen?
4 x w

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13066
Wo Sep 02, 2015 10:27 pm Reageer met quote

nandes schreef:
Naar mm doe je het of doe je het niet, maw als je het doet pak dan groots uit met een overkill aan inzet.
Daar heb ik mijn twijfels over. Op die manier ruim je (excusez le mot) je onbedoeld een groot deel van de onschuldige bevolking op met je schoonmaakproces. En als het je al lukt om de grootste boosdoeners onschadelijk te maken moet je daarna fors investeren om de boel te onderhouden en weer op te bouwen. Oftewel, een herhaling van Irak? Dat was juist de hoofdoorzaak van de opkomst en de terreur van IS, dacht ik.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

nandes

Superlid
Superlid
Wo Sep 02, 2015 10:30 pm Reageer met quote

ik ben ook geen strateeg, maar hoe voorzichtiger en dus langer je erover doet hoe meer slachtoffers er denk ik onder burgerbevolking zullen vallen.

douwe

Superlid
Superlid
Antw.: 11398
Wo Sep 02, 2015 10:40 pm Reageer met quote

Naar mijn idee moet je proberen de IS aan te pakken. De meeste andere groeperingen strijden ook tegen de IS>
Hoe zou je de IS kunnen beschadigen? Snij de aanvoerlijnen af, zodat er geen wapens meer binnenkomen. Stop met de invoer van olie van de IS gebieden. Bombardeer wel de munitie depots en andere strategische objecten, zoals vliegvelden, spoorlijnen.
Maar wat kan NL doen? Mensen die moslims tot de jihad willen bekeren hun NL paspoort afnemen en uitzetten naar het land van herkomst of waarvan ze een paspoort hebben. Lui die toch afreizen om mee te vechten, het paspoort afnemen.
Dat zal wel inhouden dat er wettelijk wat geregeld moet gaan worden.

Samengevat.. isoleer de IS en diegenen die er aan meewerken, maak ze persona non grata

Je hebt denkers en je hebt doeners. De ergste zijn de denkers die denken dat ze wat doen!

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Sep 02, 2015 11:04 pm Reageer met quote

nandes schreef:
ik ben ook geen strateeg, maar hoe voorzichtiger en dus langer je erover doet hoe meer slachtoffers er denk ik onder burgerbevolking zullen vallen.
Belangrijker is wat je doet. Nog belangrijker waar een volk zelf op aan wil sturen. Zoals gezegd was dat in Irak al zo moeilijk. We denken al gauw dat die wereld makkelijk op te delen is in moslims, christenen en anderszins maar langzamerhand begint de indruk me te bekruipen dat de grootste groep moslims, de soennieten, tot op het bot verdeeld is. Het klinkt misschien heel cru maar omdat op dit moment volstrekt niet duidelijk is wat wijsheid is kunnen we misschien beter nog even terughoudend zijn totdat iets duidelijker is wat voor soort ingrijpen iets oplevert. Dat houdt niet in dat we bevolkingsgroepen die met massamoord worden bedreigd, zoals christenen en Jezidi's, in de steek moeten laten.

nandes

Superlid
Superlid
Wo Sep 02, 2015 11:20 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
nandes schreef:
Belangrijker is wat je doet. Nog belangrijker waar een volk zelf op aan wil sturen. Dat houdt niet in dat we bevolkingsgroepen die met massamoord worden bedreigd, zoals christenen en Jezidi's, in de steek moeten laten.

Ik heb het al wel eens eerder aangehaald dat zij moeten aangeven wat er gebeuren moet en juist de bemoeienis van het westen veel ellende heeft veroorrzaakt.

mijn standpunt omtrent het ingrijpen gaat dan ook alleen om daar waar isis de beest uithangt

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27180
Do Sep 03, 2015 10:08 am Reageer met quote

Ik denk dat je inderdaad in eerste instantie die IS zal moeten vernietigen. Dat lijkt mij de meest rotte plek in de regio. verder zou je daar een flink stuk grondgebied moeten bevrijden van elkaar bevechtende bendes door ze op z'n minst te ontwapenen.
Je zal toch ergens een begin moeten maken..

Faber quisque fortunae suae

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Sep 03, 2015 12:36 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Je bedoelt het vast erg goed en erg contructief Tympaan, maar het zijn lege, holle platitudes waar je mee aan komt

Alsof jouw platitudes niet net zo hol en leeg zijn... Rolling Eyes

Lange sentimentele verhalen betekenen nog niet dat er enige inhoud in zit...

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Sep 03, 2015 1:21 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

...het geen invulling kunnen geven aan hol blijkende frases die als oplossing te berde worden gebracht, zie het bericht van Tympaan, beluister Buma bij Pauw..

Als je dan zelf zo slim en geleerd ben, kom dan zelf eens met een paar zinvolle voorstellen..

Die eeuwig zielige verhalen over zielige vluchtelingen en het o zo slechte westen kennen we nu onderhand wel...

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Sep 03, 2015 5:24 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

...Maar zelfs al zou ik helemaal NIETS kunnen aandragen Tympaan, zou dat dan betekenen dat holle frases die anderen als oplossing ten tonele voeren, iets anders zijn als dat?

JIJ pretendeert hier beneden een oplossing te bieden,

Quote:
in eerste instantie die IS zal moeten vernietigen. Dat lijkt mij de meest rotte plek in de regio. verder zou je daar een flink stuk grondgebied moeten bevrijden van elkaar bevechtende bendes door ze op z'n minst te ontwapenen.

en je word boos op mij wanneer je dat met een nadere invulling die de term 'oplossing' pas enige werkelijke betekenis zou kunnen geven niet waar kunt maken?

tsss

Jij mag het "holle frases" noemen en dat zal mij uiteraard verder worst zijn.
Maar veel erger vind ik de mensen die op de sentimentele toer gaan inplaats van tenminste een poging te doen om naar een oplosing te zoeken. Die "ach wat zielig" roepen maar liever blijven toekijken hoe daar zich een drama voltrekt. Die denken dat als je alles maar hierheen laat komen, dat dan de wereld vanzelf wel beter wordt..

Stammetje47

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 6
Wo Sep 09, 2015 12:03 am Reageer met quote

Het lijkt mij toch op z'n minst een vreemde gang van zaken als er Europese soldaten naar syrie moeten om dat land te bevrijden, als er gelijkertijd duizenden Syrische (jonge)mannen, hun land ontvluchten.
Laten al deze mannen zich verenigen en training volgen om hun eigen land terug te veroveren.

nandes

Superlid
Superlid
Wo Sep 09, 2015 12:16 am Reageer met quote

Stammetje47 schreef:
Het lijkt mij toch op z'n minst een vreemde gang van zaken als er Europese soldaten naar syrie moeten om dat land te bevrijden, als er gelijkertijd duizenden Syrische (jonge)mannen, hun land ontvluchten.
Laten al deze mannen zich verenigen en training volgen om hun eigen land terug te veroveren.

Maar tegen wie moeten al deze mannen dan vechten in Syrie??

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 889
Wo Sep 09, 2015 12:36 am Reageer met quote

nandes schreef:

En ook voor wie. Voor Assad? of voor tegenstanders van Assad die ook tegenstanders van IS zijn?
Tegen IS vechten ligt voor de hand, maar Assad is ook geen lieverdje.

Wie wil je laten winnen als IS zou zijn uitgeschakeld. Assad of tegenstanders van Assad.

nandes

Superlid
Superlid
Wo Sep 09, 2015 12:49 am Reageer met quote

TheDon schreef:
Stammetje47 schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Hier kunnen ze ook de boel op stelten zetten en in Duitsland, Griekenland, enz.
Een goede training geven en voor hun land opkomen.
Dan heb je mensen die zeggen "waar moeten ze tegen vechten", dat zullen zelf het beste weten en zoniet waar moeten dan de grondtroepen tegen vechten?
Hier zielig zitten doen, schiet ook niets op!

Nou Don, er zijn vier partijen in syrie die tegen elkaar met elkaar vechten.

Ik heb al eens voor de inzet van een overkill aan grondtroepen gestemd, maar daar wordt dan terecht tegenin gebracht dat je nooit de laatste strijder kan uitschakelen.

Dan zeg je "hier zielig zitten doen"
Mensen van wie het huis kapot is gebombardeerd, mensen die een traumatische ervaring hebben, mensen die hebben gezien hoe de ISIS mensen als een varken aan het spit hebben verbrand..........

Die mensen noem jij zieligdoeners...............

< edit Mod. off topic (op de persoon gerichte) gedeeltes eruit. (Niet constructief) >

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Sep 09, 2015 9:23 am Reageer met quote

nandes schreef:
Stammetje47 schreef:

Tegen degenen waar ze nu voor vluchten, lijkt mij zo...

Ze zouden eens kunnen beginnen met IS...

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Sep 09, 2015 9:43 am Reageer met quote

Stammetje47 schreef:
Waarom zouden ze er dan niet gebleven zijn?

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 889
Wo Sep 09, 2015 1:59 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:

Zeker stammetje, dat zou pas heldhaftig zijn, desnoods met behulp van het UN peacekeeping en troepen, US, Canada en Australie. Australie zit alleen in de lucht op het moment op ISIS te bestrijden.
Jazeker met Bashir Assad's overgebleven legertje.
Maar ach, dit strijkt al helemaal niet met wat EU enkele jaren geleden wilde: de rebellen steunen tegen Assad. De grootste fout ooit gemaakt.
Als dit wel gebeurd zou zijn zou die hele ISIS niet uit de rebellen zijn ontstaan. We hebben het allemaal kunnen zien ontwikkelen.
Maar nee, men ( om te beginnen de US ) wilde een Arabische lente en alle Midden Oostelijke landen bevrijden van hun tirannen.
Kijk eens hoe mooi dat heeft uitgepakt.
Hetzelfde in Irak, waar het leger gewoon wegliep na het binnenvallen van ISIS en die pikten zo alle wapens en tanks etc. in. Mooi meegenomen, konden ze weer verder. Vandaar naar Syrie.
Ach ach, het westen heeft deze stroom van vluchtelingen aan zichzelf te danken. Ze hadden op moeten treden en meteen grondtroepen moeten sturen.
Het beste zou zijn geweest dat het hele westen zich nooit en te nimmer met het MO zou bemoeien, maar ach ja he, de olie......

Ik kan de gedachtengang wel volgen Marguerite. Nog even zonder er een mening over te vormen of er een keuze in te maken, want het blijft nog even ingewikkeld voor me.

Je schreef: "Jazeker met Bashir Assad's overgebleven legertje."
Assad steunen?

Gisteren kwam de Volkskrant met:
    Quote:
    Oostenrijkse minister wil met Assad optrekken tegen IS
    Lees hier verder

In augustus verscheen in de zelfde Volkskrant het Opinie artikel
    Quote:
    Hoog tijd om militair in te grijpen tegen Assad
    Lees hier verder

Gisteren refereerde Knack.be ook aan een onderzoek van de Franse krant Le Monde.
    Quote:
    'Assad is verantwoordelijk voor 80 procent van de doden in SyriŽ, IS voor 10'

De Franse krant Le Monde ging op zoek naar het antwoord op de vraag wie verantwoordelijk is voor de meeste slachtoffers in SyriŽ: terreurgroep IS of het regime van president Bashar al-Assad?
    Lees hier verder

Van mei dit jaar is het artikel op oneword.nl
    Quote:
    Waarom Assad steunen in de strijd tegen IS geen optie is

Islamitische Staat lijkt niet te stoppen in SyriŽ en Irak. Moeten we nu dan toch maar partij kiezen voor de Syrische president Assad, de vijand van onze vijand? "Een bijzonder slecht idee", betoogt veiligheidsexpert Dieuwertje Kuijpers.
    Lees hier verder

Is de vijand van onze vijand wel onze vriend?
En welke Landen zijn tegenstanders van het regime van Assad? Daar moet je natuurlijk ook rekening mee houden als je pleit om de zijde van Assad te gaan kiezen.
En voorstanders? Assad wordt nu gesteund door Hezbollah, Iran en Rusland, heb ik begrepen.

Laatst aangepast door blieb.1 op Ma Feb 22, 2016 2:53 am, in totaal 1 keer bewerkt

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Sep 10, 2015 10:45 pm Reageer met quote

[quote="Marguerite1"]Als dit wel gebeurd zou zijn zou die hele ISIS niet uit de rebellen zijn ontstaan.IS, ISIS, zo je wilt, is ontstaan uit het leger van Saddam Hoessein dat door de VS naar huis is gestuurd na zijn val. Dat verandert nu niets aan de situatie maar het wordt wel tijd om eens lering te trekken uit dergelijke dodelijke blunders. Een mentaliteit van stuur grondtroepen en laat die er maar bovenop timmeren is meer van datzelfde en maakt de problemen alleen maar groter.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5360
Vr Sep 11, 2015 2:18 am Reageer met quote

Quote:
Een samenwerking met Assad aangaan zou in dit licht bezien volkomen absurd zijn.

Zou het mogelijk zijn om middels samenwerking te kanaliseren en temperen?

Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats reactie