klimaatverandering, beleid, internationale onderhandelingen
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 13, 14, 15  Volgende Plaats reactie

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 889
Di Jun 09, 2015 6:19 pm Reageer met quote

Naast de wetenschappelijke kant t.a.v. het thema klimaatverandering, zijn er ook politieke consequenties. Op wereldniveau. Het gaat alle landen aan en er moeten internationale afspraken zijn. En onderhandelingen daarover zijn niet gemakkelijk.

Waar het op neer komt is dat de uitstoot van broeikasgassen drastisch verminderd moet worden. Hoe dan ook. leuk of niet. Want als dat niet gebeurt, dan worden de risico's steeds groter. Tot nu toe is dat verminderen van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen niet succesvol genoeg geweest. De mate van uitstoot is zelfs steeds meer gegroeid. En hoe langer het de wereldwijde uitstoot doorgaat, en het niet lukt om die uitstoot terug te dringen, hoe drastischer die uitstoot beperkt zal moeten worden.

Eind dit jaar zal er weer een grote VN klimaattop in Parijs gehouden worden. De COP21.

Maar er zijn in aanloop en ter voorbereiding van de COP21 ook al internationale onderhandelingen. Ook omdat men Parijs2015 succesvoller wil maken dan de klimaattops in vorige jaren zijn geweest.
Op 29 juni a.s. is er bij de VN in New york ook een bijeenkomst. En nu actueel is de top van de G7 waar (o.a.) ook onderhandelingen over het klimaatbeleid zijn geweest.

Quote:
G7 bereikt akkoord over klimaat

Op de G7, de bijeenkomst van zeven grote industrielanden, zijn afspraken gemaakt over de strijd tegen de klimaatverandering. Dat is bekend geworden na afloop van de topontmoeting tussen de leiders van de G7 in kasteel Elmau in Beieren.

Alle zeven leiders zijn bereid bindende afspraken te maken, waarin wordt vastgelegd dat de opwarming van de aarde in vergelijking met 1990 beperkt blijft tot 2 graden Celsius, staat in de officiële slotverklaring van de top.

Lees verder: (NOS-nieuws) "G7 bereikt akkoord over klimaat"

Het gaat over het geleidelijk "decarboniseren" van de modiale economiën. Kolen en olie zullen langzaam worden uitgefaseerd.

Quote:
Uiterlijk in 2025 moet het gebruik van kolen en olie substantieel zijn teruggedrongen.
Zal dat lukken?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5387
Di Jun 09, 2015 8:51 pm Reageer met quote

Quote:
Van de landen met de meeste CO2-uitstoot in de wereld zijn er vijf lid van de G7.

Hoeveel landen zijn er die heel grote uitstoot hebben?
Is dit bekend?
Als ik zoek zie ik steeds de top 5, maar ik neem aan dat er nog een aantal meer zijn.

Ik vraag dit om helder te krijgen welk percentage die vijf leden zijn van het totaal.

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Di Jun 09, 2015 11:57 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Quote:
Van de landen met de meeste CO2-uitstoot in de wereld zijn er vijf lid van de G7.

Hoeveel landen zijn er die heel grote uitstoot hebben?
Is dit bekend?
Als ik zoek zie ik steeds de top 5, maar ik neem aan dat er nog een aantal meer zijn.

Ik vraag dit om helder te krijgen welk percentage die vijf leden zijn van het totaal.

"Een heel grote uitstoot"
Dat kan je op verschillende manieren bekijken. Uiteraard hebben heel grote landen met heel veel inwoners een grotere uitstoot dan kleine landen of landen met weinig inwoners.

Maar naast de totale uitstoot per land per jaar, kan je ook naar landen kijken naar de gemiddelde uitstoot per inwoner per jaar. Dus de totale uitstoot delen door het aantal inwoners van dat land.
Dat heet de uitstoot "per capita".

Dat is een manier om grote landen en kleine landen beter met elkaar te kunnen vergelijken wat betreft de gemiddelde CO2 voetafdruk van de inwoners. Maar b.v. ook de CO2 voetafdruk van Nederlanders te kunnen vergelijken met de gemiddelde CO2 voetafdruk in de Europese unie.
Je kan dan dus ook regio's vergelijken met landen.

Hier een voorbeeld van een lijst van de 20 landen met de grootste totale uitstoot. In de eerste kolom de totale uitstoot, en in de tweede kolom de uitstoot van die landen "per capita".
Ik heb even gezocht naar wat meer recente gegevens, en deze in bovenstaande link zijn van 2011.

Hier op wikipedia een lijst van alle landen (op alfabetische volgorde) met de totale uitstoot en ook de uitstoot "per capita". Maar die gegevens zijn van 2010.

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Za Jun 13, 2015 2:16 am Reageer met quote

Quote:
Chinezen maken zich meest zorgen over klimaatverandering

[ partiële quote van het artikel verwijderd i.v.m. strenge copyright regels van de site ]

>>> lees het artikel verder op: ipsnews.be

China heeft nu als land de grootste uitstoot van broeikasgassen (er zijn ook zoveel Chinezen, en er is ook zoveel productie daar) maar daarnaast heeft China ook een enorm smog probleem. Smog die op zich in eerste instantie verkoelend werkt op het klimaat, maar uiteraard meer zichtbaar en duidelijker onaangenaam is dan die CO2 uitstoot (die opwarming op de lange termijn veroorzaakt).

Maar het kan zijn dat China op gegeven moment heel hard gaat met de overschakeling van fossiele- naar duurzame energie. En andere landen die wat meer treuzelen het nakijken laat. Ook economisch het nakijken laat.

Laatst aangepast door blieb.1 op Zo Jun 14, 2015 3:25 am, in totaal 1 keer bewerkt

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Za Jun 13, 2015 6:25 pm Reageer met quote

Ik las een artikel op newscientist.com
En daar werd het volgende gesteld:

5 Meter globale zeespiegelstijging in de toekomst (gaat over een periode van een paar eeuwen) is nu niet meer tegen te houden.
De klimaatonderhandelingen in Parijs op de COP21 zijn er om te voorkomen dat het uiteindelijk 20 meter zeespiegelstijging zal worden.

---

Bij dat soort getallen lijkt het mijzelf duidelijk dat het toekomstige Nederland ook risico loopt. Dat onze eeuwenlange strijd tegen het water uiteindelijk door de zee zal worden gewonnen. Dat veel van onze verre nazaten die in dit kikkerlandje zijn blijven wonen uiteindelijk ook klimaatvluchtelingen zullen worden. De houdbaarheid van Nederland wordt niet bepaald door de hoogte van onze zeewering, maar door de mogelijk om het water van onze grote rivieren nog naar zee te kunnen laten afvloeien. Die zeewering kan je blijven ophogen, maar als je het water van binnenuit niet meer kwijt kan, dan houdt het op.

Die klimaatonderhandelingen zijn enorm belangrijk.

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Ma Jun 15, 2015 3:08 am Reageer met quote

even een zijsprong.

Wat deze week ook in het vat zit is dat de Paus (wat heeft de paus nou met dit onderwerp te maken??? Surprised ) Dat Paus Franciscus donderdag a.s. met een nieuwe encycliek komt waar hij het onderwerp klimaatverandering ter sprake zal brengen.

Nou ben ik zelf niet kerkelijk, en heb ik nooit zoveel met Pausen op gehad, ik onderken wel de invloed die het kan hebben als het Vaticaan zich ook over het onderwerp uitspreekt. Misschien wel meer publieke invloed dan die klimaatonderhandelingen in Parijs zullen hebben. Deze huidige Paus is ook niet onbekend met wetenschap. Hij is een afgestudeerd chemicus en neemt wetenschap heel serieus.

Anderen onderkennen ook de invloed die het kan hebben. Notoire klimaatontkenners in de Amerikaanse Republikeinse Partij zouden de Paus wat dit onderwerp betreft het liefst de mond willen snoeren. Die zijn er helemaal niet blij mee dat de Paus dit gaat doen. Ik ben benieuwd hoe dit vanaf donderdag gaat verlopen. Welke ophef en rumoer het gaat geven Wink

Had ik niet van mezelf gedacht, De allereerste keer dat ik benieuwd uitkijk naar het verschijnen van een Pauselijke encycliek Very Happy

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Di Jun 16, 2015 1:59 am Reageer met quote

Even een update van het vorige bericht.
De paus gaat voor vuurwerk zorgen Wink
Zijn "groene" encycliek zal 192 bladzijden en 6 hoofdstukken tellen. En er is nu al wat van uitgelekt. De mensheid moet zijn levensstijl drastisch gaan veranderen.
zie ook: (De Standaard:) "Paus schrijft ‘groene’ encycliek over totaalaanpak"

Quote:
In het belang van de jongeren moet de mensheid ‘attitudes afzweren die oplossingen in de weg staan’. Het gaat om houdingen als ‘ontkenning, onverschilligheid, berusting en blind geloof in technische oplossingen’.

En... Very Happy er is op youtube nu ook al een "Epic Movie Trailer" van gemaakt:
"Pope Francis: The Encyclical"

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Di Jun 16, 2015 2:35 am Reageer met quote

De boodschap past wel helemaal in de leefstijl van deze paus.
Armoede, nederigheid en gehoorzaamheid.

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Di Jun 16, 2015 3:42 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
De boodschap past wel helemaal in de leefstijl van deze paus.
Armoede, nederigheid en gehoorzaamheid.

Ja, zijn levensvisie.

Maar iets wat me ook aansprak is de ondertitel van de encycliek
(vertaald:) "zorg voor het gemeenschappelijke huis"
en met "zorg" een gemeenschappelijke zorg bedoeld.

En de holistische aanpak. Het gaat niet alleen om de beperking van de uitstoot van broeikasgassen, maar daarnaast ook over het stoppen van het plunderen van de Aarde en onze aanslag op de natuur. Ook over de wegwerp maatschappij, en de vervuiling, Maar ook om het bestrijden van armoede, en het behoud van de menselijke waardigheid. Het gaat over "zorg". Zorg voor dat waar we allemaal van afhankelijk zijn, en generaties na ons ook van afhankelijk zullen zijn.

Wetenschappers zijn steeds maar aan het publiceren en publiceren, maar hebben toch moeite om het grote publiek te bereiken.
Deze Paus zal een groter publiek bereiken, sowieso mensen in de katholieke landen, en hij legt de nadruk op een gemeenschappelijke morele plicht. Een morele plicht van iedereen.

Ik zie al bladerend door het internationale nieuws van de laatste uren dat een en ander nu al een "buzz" veroorzaakt. En dat groeperingen van klimaatontkenners er fel op reageren.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Wo Jun 17, 2015 1:49 am Reageer met quote

Quote:
Volgens Tertio is het slothoofdstuk, dat een ecologische opvoeding en spiritualiteit aanbeveelt, cruciaal. Om die dringende bekering van onze levensstijl, wat vanuit het geloof kan aangemoedigd worden, is het de paus uiteindelijk te doen.

In het belang van de jongeren moet de mensheid ‘attitudes afzweren die oplossingen in de weg staan’. Het gaat om houdingen als ‘ontkenning, onverschilligheid, berusting en blind geloof in technische oplossingen’.

Ik ben hier al dagen over na aan het denken en vind het best allemaal heel dubbel.

Het is de paus te doen om aanmoediging vanuit het geloof, daar waar het levensstijl betreft.

Ik denk dan, 'dat is een slimme zet', zeker gezien vanuit de levenswijze van de paus zelf. Als ik gemeen denk dan zou ik kunnen denken dat de paus het milieu als handvat pakt om meer mensen richting 'zijn' geloof te krijgen. Maar zoals gezegd dat is gemeen gedacht.

Of zou het zo zijn dat de paus zijn 'geloofsgenoten' aan het repatriëren is om dit deel van levensstijl meer aan de man / vrouw te brengen en daarmee de ultieme poging om het milieu en daarmee de aarde te redden. En tegelijkertijd de mensen meer terug de kerk in.

Eigenlijk als ik het kort samenvat vraag ik me af of alleen het milieu de hoofdmoot is van deze paus, of dat hij toch op twee benen hinkt en tegelijkertijd zijn / de zieltjes terug aan het winnen is.

Hoe dan ook, deze paus zal zoals gezegd meer en breder kunnen bereiken dan de wetenschappers voor elkaar krijgen en dat is en blijft toch een boeiende gedachte.

Heel haaks op alles wat wetenschappelijk is. (denk ik)

Rianne43.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1340
Wo Jun 17, 2015 2:32 am Reageer met quote

Moet eerst zeggen dat ik niets maar dan ook niets met de katholieke kerk meer te maken wil hebben (behalve dat het moeilijk is om mij uit te laten schrijven Rolling Eyes )
Ik viel mezelf dan ook erg tegen dat ik deze paus maar niet onsympathiek kon vinden.

Blieb, ik vind dit zo'n mooie kennisgeving die je hier plaatst Exclamation
Uit hetgeen ik lees maak ik op dat hij dus z'n stem gaat laten horen over het wereldgebeuren.
Zijn wens is dat wij zorgen voor elkaar op ALLE gebied.
Een nieuwe wereld die uitgaat van het goede in de mens en de bereidheid om te delen en te helen.
In deze tijd waarin zoveel mensen verdreven worden van huis en haard en zich geen raad meer weten van angst geeft dit weer moed en het geloof dat het goed kan komen mits...........
Mensen zullen duidelijker voor hun overtuiging moeten gaan staan en duidelijk moeten maken dat de tijd van GELD als een GOD te vereren voorbij moet zijn en dat ieder levend wezen het recht op respect heeft.
Zal een moeizame strijd worden maar wel een strijd die de moeite waard is om gestreden te worden

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Wo Jun 17, 2015 6:05 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:

Eigenlijk als ik het kort samenvat vraag ik me af of alleen het milieu de hoofdmoot is van deze paus, of dat hij toch op twee benen hinkt en tegelijkertijd zijn / de zieltjes terug aan het winnen is.

Ah, jij bent kritisch Wink Je "gemene" gedachten lezend, voel ik dat ik zelf voorlopig nog liever wil uitgaan van de integriteit van de Paus in deze. (zou dat misschien wensdenken van me kunnen zijn?) Ik heb ook de onderhandelingen die hij heeft gedaan met de VN. O.a. Met Ban Ki Moon.

"Ban praised Pope Francis for framing climate change as an urgent moral imperative, saying his upcoming encyclical combined with a new round of U.N. climate talks in Paris provide an “unprecedented opportunity” to create a more sustainable future for the planet." lees ik dan in artikels erover.

Zou de Paus -indien zieltjes terug winnen het motief zou zijn- ook niet beter dan een onderwerp kunnen nemen wat populairder is? Er zijn nu een hoop mensen helemaal niet blij met wat hij gaat vertellen, de concervatieve krachten binnen de katholieke gemeenschap (ook binnen het vaticaan) die er niet blij mee zijn.
De streng katholieke mensen in Polen (waar steenkool economisch belangrijk is) zijn al bang dat de encycliek te anti-Pools zal zijn.

Dat er een premature versie van de shredder is gered en die is gelekt naar de pers dat wordt ook her en der uitgelegd als een obstructie van tegenstanders, een poging om de boodschap donderdag zwakker te maken. Levensstijl veranderen gaat hier niet om vromer, of katholiek worden, het gaat veel verder.

Ik heb zelf zitten staren en staren naar die uitgelekte versie, maar die is in het italiaans en ik kan het zelf niet echt lezen. Ik lees nu alleen nog maar de interpretaties ervan van anderen. De echte encycliek komt pas donderdag en die zal (als ik het goed heb begrepen) in zes talen zijn, en daar zal dan wel een taal bij zijn die ik wel kan lezen. Ik denk dat dan pas de goede analyses gemaakt kunnen worden.

Laatst aangepast door blieb.1 op Wo Jun 17, 2015 6:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Wo Jun 17, 2015 6:07 pm Reageer met quote

Rianne43 schreef:
Moet eerst zeggen dat ik niets maar dan ook niets met de katholieke kerk meer te maken wil hebben (behalve dat het moeilijk is om mij uit te laten schrijven Rolling Eyes )
Ik viel mezelf dan ook erg tegen dat ik deze paus maar niet onsympathiek kon vinden.

Blieb, ik vind dit zo'n mooie kennisgeving die je hier plaatst Exclamation
Uit hetgeen ik lees maak ik op dat hij dus z'n stem gaat laten horen over het wereldgebeuren.
Zijn wens is dat wij zorgen voor elkaar op ALLE gebied.
Een nieuwe wereld die uitgaat van het goede in de mens en de bereidheid om te delen en te helen.
In deze tijd waarin zoveel mensen verdreven worden van huis en haard en zich geen raad meer weten van angst geeft dit weer moed en het geloof dat het goed kan komen mits...........
Mensen zullen duidelijker voor hun overtuiging moeten gaan staan en duidelijk moeten maken dat de tijd van GELD als een GOD te vereren voorbij moet zijn en dat ieder levend wezen het recht op respect heeft.
Zal een moeizame strijd worden maar wel een strijd die de moeite waard is om gestreden te worden

Rianne, zoals jij het verwoordt, vind ik eigenlijk ook heel mooi.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Do Jun 18, 2015 12:19 am Reageer met quote

Quote:
(zou dat misschien wensdenken van me kunnen zijn?)

Denk 't wel en ik heb hetzelfde arrow

Maar ja, de boodschap is aan de katholieken en de boodschap behelst dat vooral de armen last hebben van het slechte beheer van 'de tuin'.

En dan heb ik allemaal sprieten die diverse kanten op voelen.

Máár!!!!! Ben het ermee eens dat de actie beweging zal veroorzaken. Hoe dan ook.

En dat vind ik goed. Word inmiddels zelf ook steeds nieuwsgieriger hoe dat nou verder gaat. Dus bijzonder leuk dat dit hier als item ter sprake is gekomen.

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Do Jun 18, 2015 4:43 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:

Maar ja, de boodschap is aan de katholieken en de boodschap behelst dat vooral de armen last hebben van het slechte beheer van 'de tuin'.

Niet alleen aan de katholieken, er is gezegd dat het een boodschap is aan iedereen, alle mensen, gelovigen en niet-gelovigen.

En dat vooral de arme landen het eerst de gevolgen zullen ondervinden, is iets wat ook de Verenigde Naties, en de Wereldbank stellen. De gevolgen van Klimaat verandering zullen vooral diegenen treffen die het minst eraan hebben bijgedragen. Het zal zich heel onrechtvaardig laten zien.
De link tussen het bestrijden van klimaatverandering en het bestrijden van armoede in de wereld is een aandachtspunt wat ik zelf vooral van publicaties van De Wereldbank ken.

Voor mij geen nieuw geluid.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Do Jun 18, 2015 11:31 am Reageer met quote

Aha, gisteren was op het nieuws dat het een boodschap aan de katholieken is.

Zou dat dan weer een 'met de Franse slag' vertaling zijn van de dienstdoende reporter.
Zo krijg je wel 'stemmingmakerij'.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Vr Jun 19, 2015 1:01 pm Reageer met quote

Even een update en ben dan toch een beetje bang dat wat de paus in zijn encycliek schrijft, gezien zal blijven worden als alleen een boodschap aan de gelovigen.

Quote:
Noem het bekering. Niet per se tot de kerk, maar wel tot relationele rechtvaardigheid’, stelt paus Franciscus in zijn encycliek. De paus roept de gelovigen op om de huidige wegwerpcultuur in te ruilen voor een nieuwe, bewustere en ecologisch verantwoorde levensstijl. ‘De mensheid heeft nood aan verandering in levensstijl, verandering in methodes van productie en consumptie om de opwarming van de aarde tegen te gaan.’

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Vr Jun 19, 2015 2:04 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Even een update en ben dan toch een beetje bang dat wat de paus in zijn encycliek schrijft, gezien zal blijven worden als alleen een boodschap aan de gelovigen.

Quote:
Noem het bekering. Niet per se tot de kerk, maar wel tot relationele rechtvaardigheid’, stelt paus Franciscus in zijn encycliek. De paus roept de gelovigen op om de huidige wegwerpcultuur in te ruilen voor een nieuwe, bewustere en ecologisch verantwoorde levensstijl. ‘De mensheid heeft nood aan verandering in levensstijl, verandering in methodes van productie en consumptie om de opwarming van de aarde tegen te gaan.’

Ik kwam gisteren pas laat thuis, en ik ben nu nog steeds her en der aan het lezen. Ook in de Engelstalige versie van de encycliek zelf.

Tja, is het een boodschap aan alleen Kaholieken?
In een artikel van het NRC met de kop:
"Paus Franciscus neemt duidelijk stelling tegen klimaatverandering"
staat o.a.
    Quote:
    ....
    Iedereen moet zich afvragen hoe hij gewetensvol omgaat met de natuur, is zijn boodschap.

NIET ALLEEN GERICHT AAN KATHOLIEKEN

De boodschap is niet alleen gericht tot de 1,2 miljard katholieken “Ons huis wordt geruïneerd, en dat schaadt iedereen, vooral de armsten onder ons”, zei de paus op zijn wekelijks audiëntie gisteren. “Ik nodig iedereen uit met open hart dit document te ontvangen.”

In de encycliek roept hij op tot “een nieuwe universele solidariteit”. Dat is een steun in de rug voor milieuorganisaties die pleiten voor een krachtig klimaatakkoord, in december in Parijs.
    ....
    (ik probeer steeds het verbindings lijntje met de komende klimaatbesprekingen in Parijs te zien)

Er vind dat er veel interessante gedachtengangen zijn, en sommige daarvan komen ook overeen met mijn eigen gedachtengang.
Ook al ben ik zelf totaal niet kerkelijk en zal ik zelf ook nooit gelovig worden.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Za Jun 20, 2015 12:25 am Reageer met quote

Onder die NRC link staat, politiek gezien, wel een heel interessante!

Quote:
In de VS worden katholieke Republikeinse presidentskandidaten als Marco Rubio en Jeb Bush, die zich beiden sceptisch hebben uitgelaten over klimaatverandering, hierdoor mogelijk gedwongen om stelling te nemen.

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Za Jun 20, 2015 3:20 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Onder die NRC link staat, politiek gezien, wel een heel interessante!

Quote:
In de VS worden katholieke Republikeinse presidentskandidaten als Marco Rubio en Jeb Bush, die zich beiden sceptisch hebben uitgelaten over klimaatverandering, hierdoor mogelijk gedwongen om stelling te nemen.

Politiek Very Happy

Ja er zijn 5 katholieke presidentskandidaten, 4 van de Republikeinen en 1 van de Demokraten.
Drie ervan zijn klimaatveranderingontkenners, cq klimaatsceptici)
Rick Santorum, Marco Rubio, en Jeb Bush.

Die drie hebben er veel moeite mee wat de Paus nu zegt, wilden vooraf ook niet dat de Paus erover zou praten. Vonden dat de Paus zich niet met politieke (of politiekgevoelige) onderwerpen moest bemoeien. Santorum en Bush hebben dat ook uitgesproken. Nu hebben ze de neiging om de Paus te laten vallen. Zijn uitspraken als niet serieus of niet relevant te bestempelen. Ze lijken het nu te mijden om er nog veel over te zeggen.

De vierde Republikein is George E. Pataki, die vaak meningen heeft die afwijkend zijn van de meeste (Teaparty) Republikeinen. Hij is progressiever. Hij is o.a. voor het homo huwelijk, en neemt klimaatverandering serieus. Is vóór meer duurzame energie. Hij twitterde:

(@Pontifex is het twitteraccount van Paus Franciscus, die ook veel twittert)

Pataki heeft altijd minder geadverteerd met zijn geloof dan de drie hierboven, maar die drie zullen nu ook minder met hun geloof moeten adverteren (als zij nu opeens vinden dat wat hun geloof zegt niet relevant is voor de politieke keuzes waar ze voor staan.)

De Demokratische katholieke presidentskandidaat is Martin O'Malley en die neemt klimaatverandering ook serieus. Is ook voor meer duurzame energie. Wil fossiele brandstoffen langzaam uitfaseren.

Pagina 1 van 15 Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 13, 14, 15  Volgende

Plaats reactie