Noodzaak maakt schuldig?
Maatschappij, werk & pensioen
Plaats reactie

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5387
Vr Mrt 27, 2015 3:13 am Reageer met quote

Elders heb ik een vraag gesteld m.b.t pensioen en het regelen dat het goed komt met mij qua financiŽle toekomst.

Maar in mijn ogen speelt er ook nog iets anders als het gaat om ontslag voordat het pensioen bereikt is.

Ik kan mijn werk niet meer uitvoeren zoals gevraagd en geŽist.
Een seniorenbeleid is er niet binnen de organisatie. Ik mag en kan niet op adem komen.
Dus is mij ontslag aangeboden.

Dit betekent dat ik de laatste jaren van mijn werkzaam leven gebruik zal gaan maken van de mogelijkheid tot WW.

En ik voel me schuldig.

Een ander moet nu werken ook voor mij, om mij maandelijks te geven waarvan ik vind dat ik daar 'recht' op heb. Maar niet op die manier via dat kanaal.

Ik lig er wakker van, maar wil ook niet zeggen "laat maar". Veel is goed, maar ik ga mezelf niet in mijn vingers snijden of tekort doen. Dat zou wel helemaal gek zijn.

Ik vind het lastig.
Heb altijd de fantasie gehad dat ik gewoon zou blijven werken tot het moment van pensioen met een bedankje.
Maar het is nu anders.

Zulke dingen maken me best in de war.
Ik vind het vooralsnog moeilijk er aan toe te geven.
Dat zijn weer van die gekke procesjes die je dan gewoon overkomen.
Sjonge.

Hoe doen jullie dat of hoe ga je daar mee om?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15544
Vr Mrt 27, 2015 12:00 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Weet ik niet, domweg omdat het me (nog) niet is overkomen. Ik weet wel dat mijn vader het op zijn vierenzestigste helemaal gehad had. Vanaf zijn veertiende gewerkt en later met veel plezier lesgegeven in zijn vak raakte hij na zijn zestigste langzamerhand opgebrand. Dat was in de periode dat legio Nederlanders voor de meest uiteenlopende flutredenen de WAO in werden gestuurd omdat ze op de een of andere manier niet meer nodig werden geacht door de werkgevers. De staat werkte er ruimhartig wel aan mee. Om een lang verhaal kort te maken kwam hij nog een jaar voordat hij gepensioneerd zou raken in de WAO. Van zijn pensioen heeft hij slechts een jaar mogen genieten. Ik realiseer me, maar dat doe ik maar niet al te vaak, dat ik inmiddels in die levensfase beland ben.

Weet je, als mensen een substantieel deel van hun leven gewerkt hebben en het gaat dan eens mis dan geloof ik het wel. Moeten er op je oude dag nog ik weet niet hoeveel -peuten, keuringsartsen en bedrijfsgeneeskunde op je losgelaten worden om je nog een of twee jaar gaande te houden? Met nogal structureel 650.000 ŗ 700.000 werklozen?

Het moet me van het hart dat ik de laatste tijd wat vaker sputter als ik weer eens moet bewijzen dat ik echt wel voldoende gekwalificeerd ben om mijn werk goed te doen. Maar ik heb zelf het gevoel dat ik nog wel even mee kan en jongere collega's iets bij te brengen heb. Maar dan spreek ik voor mezelf. Als het boven de zestig op is, en dat steekt niet op een enkel jaar, dan houdt het wat mij betreft op. Stoppen met dat getob en lig er vooral niet wakker van.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

christoffel

Superlid
Superlid
Antw.: 2997
Vr Mrt 27, 2015 12:28 pm Reageer met quote

Door gezondheids redenen kon ook ik mijn werk niet meer naar behoren doen.Na een gesprek met mijn werkgever werd mij de mogenlijkheid geboden om met 57,5 jaar met vervroegd pensioen te gaan.Tot mijn 65 ste krijg ik 90 procent van het laatst verdiende loon met doorlopende pensioen opbouw.Naderhand bezien heb ik er nooit spijt van gehad al was het in het begin best moeilijk.Ik heb nl. mijn werk altijd met veel plezier uitgeoevend.

Aan het onmogenlijke, is niemand gehouden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Mrt 27, 2015 12:44 pm Reageer met quote

Je hebt groot gelijk dat je akkoord bent gegaan, Christoffel. Er mag best een drempel zijn maar die moet niet onredelijk hoog zijn voor dergelijke regelingen. Met in het achterhoofd dat al die werklozen ook een aardige grijpstuiver kosten.

christoffel

Superlid
Superlid
Antw.: 2997
Vr Mrt 27, 2015 5:18 pm Reageer met quote

Dit is inmiddels alweer 17 jaar geleden,zulke dingen gaan nu niet meer zo gemakkelijk denk ik.
Waarbij ik wel moet aantekenen dat ik een werkgever had die niet zich alleen om de zaak bekommerde maaar ook om de mensen die er werkten.

Aan het onmogenlijke, is niemand gehouden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Mrt 28, 2015 6:24 pm Reageer met quote

TheDon schreef:
Daarnaast heeft zij zoiets van "de regering heeft de zorg uitgemergeld en daardoor sta ik op straat, dus nu is het aan hun".
Zo is dat maar in de eerste plaats zijn die regelingen er nu eenmaal als sociaal vangnet. Ik ben jaren geleden ook weleens werkloos geweest. Gelukkig niet al te lang, vooral omdat ik besloot voor hetzelfde bedrag als mijn uitkering maar weer een baan te accepteren. Een baan met hetzelfde salaris zat er helaas echt niet meer in...

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Mrt 28, 2015 7:50 pm Reageer met quote

TheDon schreef:
Het is zů frustrerend voor haar dat er zoveel mensen zijn die hulp moeten hebben en zij niets mag/kan doen.
Daar verbaas ik zo ver. Het vergrijzingsproces is nog steeds gaande en dan zou er steeds minder zorg nodig zijn? Dat klopt toch niet? En ondertussen een leger werklozen in stand houden en de pensioenleeftijd verhogen? Waar zijn al die mooie VUT-regelingen gebleven? Zijn we tegenwoordig stukken armer dan in de zeventiger en tachtiger jaren? Ik begrijp er helemaal niets meer van...

Rianne43.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1340
Za Mrt 28, 2015 8:36 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Elders heb ik een vraag gesteld m.b.t pensioen en het regelen dat het goed komt met mij qua financiŽle toekomst.

Maar in mijn ogen speelt er ook nog iets anders als het gaat om ontslag voordat het pensioen bereikt is.

Ik kan mijn werk niet meer uitvoeren zoals gevraagd en geŽist.
Een seniorenbeleid is er niet binnen de organisatie. Ik mag en kan niet op adem komen.
Dus is mij ontslag aangeboden.

Dit betekent dat ik de laatste jaren van mijn werkzaam leven gebruik zal gaan maken van de mogelijkheid tot WW.

En ik voel me schuldig.

Een ander moet nu werken ook voor mij, om mij maandelijks te geven waarvan ik vind dat ik daar 'recht' op heb. Maar niet op die manier via dat kanaal.

Ik lig er wakker van, maar wil ook niet zeggen "laat maar". Veel is goed, maar ik ga mezelf niet in mijn vingers snijden of tekort doen. Dat zou wel helemaal gek zijn.

Ik vind het lastig.
Heb altijd de fantasie gehad dat ik gewoon zou blijven werken tot het moment van pensioen met een bedankje.
Maar het is nu anders.

Zulke dingen maken me best in de war.
Ik vind het vooralsnog moeilijk er aan toe te geven.
Dat zijn weer van die gekke procesjes die je dan gewoon overkomen.
Sjonge.

Het gaat er nu om hoe je die rust kunt krijgen waar je hard aan toe bent.
Door je druk te maken en je schuldig te voelen krijg je voorlopig nog geen rust.
Ik zou zeggen, eindelijk tijd om aan jezelf te denken en het maakt dan niet uit ,uit welk potje dat komen moet. Je hebt tenslotte ook heel lang bijgedragen aan de uitkeringen voor anderen en waarom daar nog lang over nadenken?
Rust ,rust ,rust nu Idea

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Mrt 28, 2015 9:04 pm Reageer met quote

TheDon schreef:
vrijwilligers werk gaat doen bij de "oudjes".
Het schijnt dan dat je dan geen sollicitatieplicht meer hebt op haar leeftijd.
Ik weet er het fijne niet van maar ik heb van iemand in een dergelijke situatie begrepen dat je daar dan wel afspraken over moet maken met het UWV. Natuurlijk wel zot dat je eerst betaald (en noodzakelijk) werk doet en het voor nop mag doen omdat we het met zijn allen te duur vinden. Nou ja, 'we'... Jij en ik en je vrouw natuurlijk niet...

Pagina 1 van 1

Plaats reactie