Baggeren, flamen en meningen als feit brengen
Over 50plusser.nl / Forumregels / Moderators
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Antw.: 3210
Do Feb 26, 2015 6:36 pm Reageer met quote

Discussies kunnen inhoudelijk beter en er zijn drie gedragingen waarvan wij forum bezoekers willen vragen of ze zich daaraan willen aanpassen. Je bent verantwoordelijk voor je eigen reacties. Dit betekent dat als je op basis van de onderstaande regels punten krijgt je niet met "ja maar hij/zij doet het ook" hoeft aan te komen.

Lees dit voor het gemak nog even door.

Meningen als feit brengen
Je mag alles vinden wat je wilt en zolang het binnen de regels valt ook zo opschrijven. Maar stop met het communiceren van persoonlijke opvattingen als feit. Hoe moeilijk is het om 'Ik vind, ik geloof, uit eigen ervaring of ik denk' te gebruiken?

vb: "Gras is zwart" of "Ik vind dat gras zwart is" Lekker belangrijk dat jij dat vindt maar ga niet zeggen dat dit voor mij en anderen ook zo is!

Je hebt kans dat dergelijke reacties zonder uitleg worden verwijderd

Baggeren
Baggeren is een serieuze discussie vervuilen met onzin met het doel om de discussie te ondermijnen. Af en toe een lolletje als relativerende opmerking mag natuurlijk wel, en er mag ook wel op gereageerd worden, maar het moet niet discussie ondermijnend bedoeld zijn of discussie ondermijnend worden. Er zijn andere forumonderdelen die ruimte bieden aan humor, genoeg ruimte voor humor dus op 50plusser. In een serieus topic zal het echter als off-topic reactie gezien worden of als discussie ondermijnend gedrag.

Flamen en Flamewars
Flaming is het plaatsen van berichten op het internet die aanvallend of beledigend zijn (bijvoorbeeld een discussieforum). Dit kan met opzet worden gedaan of zonder er goed bij na te denken. Zulke berichten worden flames genoemd. Flames worden vaak geplaatst als antwoord op een zogenaamde flamebait: een reactie bedoeld om een flame uit te lokken, een provocatie. Een flame kan elementen van een normaal bericht bevatten, maar kan door zijn bedoeling onderscheiden worden van een normaal bericht. Een bewust geplaatste flame is nooit bedoeld om constructief bezig te zijn, een standpunt te verduidelijken of andere mensen te overreden. Het langere tijd over en weer posten van flame-berichten wordt een flamewar genoemd. Soms worden hele nieuwsgroepen een tijd lang geheel gevuld met dergelijke wars.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Antw.: 3210
Do Feb 26, 2015 6:59 pm Reageer met quote

Nog een kleine toevoeging. Als er een admin of mod wordt gevraagd om inhoudelijk op ingrepen via pb te reageren doe dit dan niet via het forum. Deze reacties worden zoals aangegeven gewoon verwijderd.

Alvast bedankt

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Mod..1

Moderator
Moderator
Antw.: 829
Zo Sep 06, 2015 3:02 am Reageer met quote

Ik breng dit topic even in de lijst van actuele topics omhoog

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5319
Za Sep 28, 2019 4:36 pm Reageer met quote

Vraagje: Bestaat de mogelijkheid om als beheer nog eens helder te communiceren dat deze site is ingedeeld in blokken en onderwerpen?

In mijn optiek bestaat er onduidelijkheid over de indeling en is niet duidelijk dat er een gedeelte discussie is en een gedeelte waar andere onderdelen geplaatst kunnen worden zoals bijvoorbeeld humor, muziek, gedichten, lezen enfin noem maar op wat er zoal in andere blokken kan gebeuren.

In mijn ogen veroorzaakt de onduidelijkheid flamen en trollen en in ieder geval ik zit daar niet op te wachten en vind het verstorend werken.

Dit, terwijl ik denk dat het met een simpel nog eens benoemen weer helder kan zijn.

Wellicht had ik dit in pb moeten doen? Ik weet het niet. Mocht dit zo zijn dan mijn excuses voor deze openbare vraag..

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12988
Zo Sep 29, 2019 10:27 am Reageer met quote

De indeling van het 50plusser forum lijkt me tamelijk duidelijk, zelfs het blok Discussies & vragen, waarin de vier subforums Blik op het Nieuws, Filosofie & Wetenschap, Maatschappij, werk en pensioen en Gezondheid & zorg expliciet als discussieforums in de subtitel vermeld worden. Alleen het Grand Café zou als discussieforum onduidelijkheid kunnen opleveren vanwege de vele gezelligheidsitems die daar ontstaan zijn en een langdurig leven leiden. Aan dergelijke items is absoluut een behoefte en ik heb niet de indruk dat die en de serieuze discussies elkaar bijten, althans, dat hoeft niet.

Dit concluderende merk ik op dat er bij een aantal forumleden een hardnekkige weerzin lijkt te bestaan tegen discussies waarin argumenten en onderbouwing met serieuze bronnen noodzakelijk zijn. Dat ongenoegen wordt herhaaldelijk kenbaar gemaakt met baggeren, op de man spelen en andersoortige ondermijnende opmerkingen waardoor veel van dergelijke discussies verstoord of zelfs onmogelijk worden gemaakt.

Ik vraag me oprecht af of een strakkere indeling van het 50plusser forum dit probleem oplost omdat het de oorzaken niet oplost, waarvan persoonlijke aversies de belangrijkste zijn, voor zover ik het overzie. Dat kan m.i. alleen opgelost worden met moderatie.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27017
Zo Sep 29, 2019 10:40 am Reageer met quote

"Een aantal forumleden" zegt er een.

Besef je wel dat je zelf zeker wel ook een van die forumleden bent...?

Het zou eerlijker zijn om te zeggen dat iedereen, ja, ook ikzelf, zich daar wel in meerdere of mindere mate schuldig aan maakt.

"Een aantal forumleden"....

Dar alleen al is voldoende reden om een flamewar te starten...

Faber quisque fortunae suae

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 350
Zo Sep 29, 2019 11:18 am Reageer met quote

Keesvi schreef:

Ik vraag me oprecht af of een strakkere indeling van het 50plusser forum dit probleem oplost omdat het de oorzaken niet oplost, waarvan persoonlijke aversies de belangrijkste zijn, voor zover ik het overzie. Dat kan m.i. alleen opgelost worden met moderatie.

Ook ik ben voor moderatie!

vriend55

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 94
Zo Sep 29, 2019 4:01 pm Reageer met quote

Gewoon afschaffen het forum, wat een oeverloos gelul (sorry voor taalgebruik). Zinnige discussie totaal niet mogelijk op een forum, dat kan alleen als je face to face discussieert.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3772
Zo Sep 29, 2019 4:09 pm Reageer met quote

vriend55 schreef:
Gewoon afschaffen het forum, wat een oeverloos gelul (sorry voor taalgebruik). Zinnige discussie totaal niet mogelijk op een forum, dat kan alleen als je face to face discussieert.

Gewoon wegblijven kan ook en daarmee ruimte geven aan mensen die wel hechten aan discussietopics op een forum. Het kan prima als men zich aan de toch vrij simpele regels houdt en wanneer daarop wordt gemodereerd. Ook ik sluit me aan bij de vraag om moderatie.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

vriend55

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 94
Zo Sep 29, 2019 4:12 pm Reageer met quote

moderatie is vorm van censuur ! Inderdaad is dit mijn laatste bijdrage aan het forum.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Sep 29, 2019 4:17 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
"Een aantal forumleden" zegt er een.

Besef je wel dat je zelf zeker wel ook een van die forumleden bent...?

Het zou eerlijker zijn om te zeggen dat iedereen, ja, ook ikzelf, zich daar wel in meerdere of mindere mate schuldig aan maakt.

"Een aantal forumleden"....

Dar alleen al is voldoende reden om een flamewar te starten...

Ik heb nog nooit gemerkt dat Kees een hardnekkige weerzin heeft tegen discussies waarin om argumenten en serieuze onderbouwing vanuit betrouwbare bronnen wordt gevraagd. Integendeel. En de behoefte daaraan, welke geheel legitiem en conform de regels is en de reden waarom men sowieso op een dergelijk gedeelte van het forum komt, wordt geregeld gesaboteerd door inderdaad enkele forumleden. Dat om die reden irritatie en wederzijds gehakketak en gesneer ontstaat is duidelijk, maar moderatie op de regels zou dit grotendeels kunnen voorkomen. Thijs heeft dat eerder met succes gedaan en ik vind het heel spijtig dat bij gebrek aan moderatie op dit moment het getrol, gebagger etc. weer toeneemt.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 690
Zo Sep 29, 2019 4:18 pm Reageer met quote

Ik ben ook voor moderatie. Lang ging het goed op die manier.

Toen kregen de moderators van links en rechts om hun oren omdat ze niet objectief zouden zijn. En toen wilde niemand meer of wilden er wel, maar kennelijk niet geschikt,

Zeg nou zelf, zou je dit willen, maar vooral, ook kunnen? Veel lezen, en dan het moeilijkste, eerlijk blijven, niemand voortrekken? Pffff

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Sep 29, 2019 4:18 pm Reageer met quote

vriend55 schreef:
moderatie is vorm van censuur ! Inderdaad is dit mijn laatste bijdrage aan het forum.

Het ga je goed.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Sep 29, 2019 4:20 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
Ik ben ook voor moderatie. Lang ging het goed op die manier.

Toen kregen de moderators van links en rechts om hun oren omdat ze niet objectief zouden zijn. En toen wilde niemand meer of wilden er wel, maar kennelijk niet geschikt,

Zeg nou zelf, zou je dit willen, maar vooral, ook kunnen? Veel lezen, en dan het moeilijkste, eerlijk blijven, niemand voortrekken? Pffff

Het is heel simpel. De regels zijn duidelijk en daaraan dient een ieder zich te houden. Gewoon modereren op de eigen regels dus, dat heeft niks te maken met voortrekken.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Zo Sep 29, 2019 4:24 pm Reageer met quote

Willemijn, dat baggeren doen we wel degeijk allemaal.

Ik zeg bv dat iets groen is, en hun komen er een aantal om te bewijzen dat iets paars is. En dan gaat het vooral om het in een hoek duwen, sneren en zaniken. Ook jij doet niet onder voor de ander, we kunnen elkaar aardig bijhouden allemaal, alleen nieuwe mensen krijgen geen kans.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4100
Zo Sep 29, 2019 4:27 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
nieuwe mensen krijgen geen kans.

hoe je ook je best doet het is ronselen tegen de klippen op begrijp ik

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen

l.rozewater

Superlid
Superlid
Antw.: 3021
Zo Sep 29, 2019 4:34 pm Reageer met quote

alleen nieuwe mensen krijgen geen kans.

Dat klopt helemaal, als je als "nieuwe" een week meeleest heb je je zakken al vol en ga je na een andere site.
En dan is hier iemand die zegt "enkele "forumleden" hij staat zelf in de top 3
groetjes.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Sep 29, 2019 4:40 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
Willemijn, dat baggeren doen we wel degeijk allemaal.

Ik zeg bv dat iets groen is, en hun komen er een aantal om te bewijzen dat iets paars is. En dan gaat het vooral om het in een hoek duwen, sneren en zaniken. Ook jij doet niet onder voor de ander, we kunnen elkaar aardig bijhouden allemaal, alleen nieuwe mensen krijgen geen kans.

Dat zeg ik toch zelf ook? Ik schrijf duidelijk: wederzijds.
Bij mij komt de irritatie voort uit het feit dat serieuze discussies worden ondermijnd door mensen die weigeren deugdelijke bronnen te noemen of hun mening te onderbouwen of moedwillig topics komen verstoren. Dat ik er dan ook soms met gestrekt been inga weet ik ook wel. Vandaar dat ik vraag om moderatie op die forumregels. Dan voorkom je dat allerlei lieden de boel komen verzieken. Misschien beleven jij en anderen lol aan dat gerel, ik zeker niet. Daarvoor kom ik niet op een forum.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Zo Sep 29, 2019 4:57 pm Reageer met quote

Misschien DENK jij dat mensen beginnen te verstoren omdat er meestal niet naar elkaar geluisterd wordt en dan gaan mensen zich irriteren en gaan dingen zeggen die JIJ niet graag hoort.

Neem nou gisteren, we hebben het over Greta, ik ben niet tegen dat meisje, ik ben tegen de manier waarop ze naar mijn idee wordt uitgebuit. Dan stellen we vast dat ze asperger heeft en autistisch is.
En dan komt er iemand zeuren dat je niet over aspergers en autisten mag praten, maar over bv mensen met autistesme en net asperger enz. En jij komt met bloemkolen aan. Kan ik om lachen, want het klonk grappig en dat was weer verkeerd want het was niet grappig. Zet het er dan voortaan bij.

Dan komt de stoom uit mijn oren. Ik bedoel er niks verkeerds mee, we zijn hier met een groepje die elkaar nu wel zo'n beetje moeten kennen en dat toch hakken... Waarom nou die terechtwijzigingen, wat is het doel? Toch alleen maar kijken hoe je weer iemand op de vingers kunt tikken?

En dat gebeurd zo vaak, of dat eeuwige, wat is je bron? Voor de meest simpele dingen. We zijn een discussieforum, lijkt meer op een nieuwsblad of CBS afdeling.

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 290
Zo Sep 29, 2019 5:14 pm Reageer met quote

Het forum heeft een rubriek ´Discussies & Vragen´, onderverdeeld in acht soorten onderwerpen (Grand café, Filosofie & Wetenschap etc.).
Er is volop mogelijkheid voor discussie, maar wat ik mis is de mogelijkheid om met anderen een gesprek te voeren. Een gesprek of dialoog heeft andere kenmerken dan een discussie. In een discussie vormen argumenten en feiten de draagvloer; in een gesprek gaat het vooral om het luisteren naar elkaar en door het uitwisselen van opvattingen en overtuigingen de ander proberen te begrijpen.
Een discussie bestaat vaak uit het heen en weer gepingpong van al vastliggende meningen; in een gesprek bestaat de mogelijkheid sámen fundamentele begrippen en uitgangspunten uit te diepen. De vraag of het thema wordt door de deelnemers vanuit verschillende kanten belicht. Daarbij is helemaal niet aan de orde wie er gelijk heeft, maar gaat het erom of de verschillende visies bijdragen aan een beter verstaan.
Ik pleit dus voor een uitbreiding van het forum met het onderwerp ´ruimte voor gesprek´ of ´ruimte voor dialoog´.
Belangrijk daarbij zijn: luisteren en uitwisseling; streven naar begrip en verdieping.
Een discussie modereren is onbegonnen werk, een dialoog heeft geen moderator nodig.
Als enkele mensen iets zien in dit voorstel zou aan Thijs gevraagd kunnen worden er een plaats voor in te ruimen.

Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk