Doemdenken beheerst dit Forum?
Archief Vijftigplusser.nl
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk

ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 5168
Do Mrt 06, 2014 9:07 pm Reageer met quote

Een belangrijke eigenschap van doemdenken is dat het zichzelf waarmaakt. Negatieve gedachten leveren vaak ook een negatief gevolg op. Er is aangetoond dat vrouwen die alleen maar dromen van maatje 36 het meeste gewicht winnen. Angst om te falen betekent vaak slechtere prestaties en angst voor een wereld die vergaat, hoeft niet meteen de ene wereldramp na de andere te brengen, maar zorgt wel voor een hoop negativiteit in de wereld. Mensen die doemdenken en anderen daarmee in dezelfde soort gedachtes betrekken creëren de eerdergenoemde wereld zonder motivatie en nog meer neergang van de economie. Doemdenken, een goede zaak of niet? In ieder geval is het een verklaarbaar verschijnsel. Het probleem van onze samenleving is de neerwaartse spiraal die draait om de motivatie. Zijn we echter iets positiever en blijven we realistisch, dan komen we tot de conclusie dat de waarheid er is zoals hij is, wat we ook bedenken of zouden willen. Dus; Doemdenken of de waarheid?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

AnneliesGld

Superlid
Superlid
Antw.: 3161
Do Mrt 06, 2014 9:09 pm Reageer met quote

Ron daar kan ik het mee eens zijn
Het leven komt zoals het komt is mijn motto

Het leven komt zoals het komt

Mod.1

Moderator
Moderator
Antw.: 1584
Do Mrt 06, 2014 9:16 pm Reageer met quote

Helaas is dat hier inderdaad het geval. Ik heb dit al aangekaart bij het beheer, want op een forum waar de negativiteit en egoïsme domineert is geen plezier meer te beleven. Elke topic wordt (mis)bruikt om de frustratie die die mensen hebben over te brengen op mensen die zo niet willen zijn.

Crying or Very sad

Ben je nieuw? Lees ook de forum en algemene regels eens door. klik op www
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

inemaartje

Superlid
Superlid
Antw.: 13376
Do Mrt 06, 2014 9:18 pm Reageer met quote

Angst is een slechte raadgever. Doemdenken komt vooral voort uit angst. Doemdenken kan in iemands karakter zitten, maar kan ook aanstekelijk werken in een gesprek. Of het Forum ermee beheerst wordt, weet ik niet. Ik wil in geen geval meegaan in het doemdenken, het lost niets op en het vergalt je kostbare tijd. Maar soms is iemand behept met ingesleten angst, dat is ellendig voor die persoon en deze moet er ook iets aan proberen te doen, want met angst (doemdenken) is het geen leven. Wie een hypochonder is, ervaart dat aan den lijve. Mooi onderwerp, Annelies! Herstel: Ron! Soms kijk ik verkeerd, hè? Is menselijk.

My old day is just my friend.

Laatst aangepast door inemaartje op Do Mrt 06, 2014 10:50 pm, in totaal 1 keer bewerkt

AnneliesGld

Superlid
Superlid
Do Mrt 06, 2014 9:22 pm Reageer met quote

Ine
Ere wie ere toekomt
Is het onderwerp van Ron

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8551
Do Mrt 06, 2014 9:37 pm Reageer met quote

Het was mij al eerder op gevallen dat er soms erg negatief wordt gereageerd. Gelukkig zit dat niet in mijn aard. Voor elk probleem is een oplossing en niet zoals doemdenkers vaak beweren: Voor elke oplossing zijn er problemen Very Happy

Opmerkingen als : "Droom maar verder" of "Je wil de werkelijkheid niet zien" heb ik regelmatig gekregen. Mijn humeur lijdt daar gelukkig niet onder niet onder.
Je zelf wentelen in ellende lijkt voor sommige mensen een karaktertrek.

Benneke

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Loezie

Superlid
Superlid
Antw.: 41743
Do Mrt 06, 2014 9:45 pm Reageer met quote

Ik denk dat doemdenken niet voort komt uit angst,
eerder om aandacht te trekken.

Wat ik hier heel erg mis is een gewoon vrolijk topic,
waar ieder zijn ei in kwijt kan.

Er moet gewoon meer gelachen worden Confused

Achter de wolken schijnt de zon

Chess.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3823
Do Mrt 06, 2014 9:59 pm Reageer met quote

Hoewel het onderwerp van dit topic in vragende vorm is gegoten is het voor mij persoonlijk geen vraagstelling doch een vaststelling.

Inmiddels heb ook ik al ondervonden dat tegen doemdenken geen kruit gewassen is en dat het zinloos is om het inhoudelijke argumenten nuancering proberen aan te brengen.

Dat zal hooguit uiteindelijk resulteren in een opmerking als: "Droom maar lekker verder" of woorden van gelijke strekking.

Je komt dan op een gegeven moment op een punt dat je niet of nauwelijks meer reageert in topics omdat je op voorhand al weet welke kant het wel weer op zal gaan. Uiteindelijk zal het forum dus een handjevol doemdenkers over houden die elkaar dan lekker kunnen bevestigen in elkaars manier van denken en "redeneren".

Door de geschiedenis heen is het wetenschappers, academici, rechters en andere intellectuelen vaak verweten dat zij in een ivoren toren leven.

Concierge.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1765
Do Mrt 06, 2014 10:43 pm Reageer met quote

Chess, ik ben het volkomen met je eens.
Van de week weer eens geprobeerd om op een vraagstelling over e-sigaret te reageren en ja hoor je wordt volkomen afgebrand, ofschoon een e-sigaret alleen rook laat zien en niet brandt.

Vraag mij ook af waarom mensen in Nederland dit forum gebruiken om hun gal te spuien over de regering en hoe slecht het wel gaat met ze.

Voorlopig kunnen de zwartgalige schrijvers(sters) op 50+site hun internet provider betalen om hun gal te spuien.

Groeten vanuit een zonnig Frankrijk met een voetbal overwinning op Nederland.

We stoppen met spelen omdat we ouder worden.
We worden ouder omdat we stoppen met spelen.

Klik op WWW voor eerder geplaatste artikelen.

inemaartje

Superlid
Superlid
Do Mrt 06, 2014 10:52 pm Reageer met quote

Ik ga tv kijken en zien wat de wereld in petto heeft, want om de waarheid kun je niet heen en je bent erbij betrokken, of je wilt of niet. Een beetje aardig zijn tegen elkaar helpt ook. Dag hoor.

humor

Superlid
Superlid
Antw.: 10805
Do Mrt 06, 2014 11:19 pm Reageer met quote

Ja en je kop in het zand steken getuigt meer van angst, dan de werkelijkheid onder ogen te zien Very Happy

Benneke

Superlid
Superlid
Do Mrt 06, 2014 11:24 pm Reageer met quote

libelle49 schreef:
Op de meeste sites wordt best veel gelachen, alleen politiek niet, maar dat is nou eenmaal een ernstige zaak en je wordt er niet altijd vrolijk van.

Een glimlachje is al voldoende Annette en het blijft bij het onderwerp Very Happy

DE DOEMDENKER

Een somber doemdenker uit Eethen

Zei: ik heb het altijd geweten

We gaan naar de maan

En zullen vergaan

Maar nu heb ik lekker gegeten

Benneke

AnneliesGld

Superlid
Superlid
Vr Mrt 07, 2014 11:47 am Reageer met quote

Libelle zo is het, voor de een het glas half vol
Voor de ander het glas half leeg
Maar nuance aanbrengen daar ben ik het mee eens
Dat gebeurt te weinig bij bepaalde onderwerpen
En gelijk willen hebben dat verstoort ook een open discussie
ieders mening is om te lezen
Mits niet kwetsend !!

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29897
Vr Mrt 07, 2014 1:16 pm Reageer met quote

Dit topic wordt gebracht alsof het over doemdenken gaat maar al lezende merk je dan vooral dat het om een paar mensen gaat die vooral teleurgesteld zijn omdat ze geen gelijk krijgen. Die blijkbaar denken dat ze de wijsheid in pacht hebben en het niet kunnen verdragen dat er andere mensen met andere meningen zijn.

En dan gaan al snel de hakken in het zand.

Net als TheDon ga ik als een gelukkig mens door het leven, ondanks de soms wel zeer persoonlijke aanvallen van sommige forumgangers.
Maar dat betekent niet dat ik de wereld als een sprookjesland beschouw en als een soort 'Alice in Wonderland' niet de ellende van andere mensen kan zien...

Faber quisque fortunae suae

Pluk.1

Superlid
Superlid
Antw.: 4438
Vr Mrt 07, 2014 2:22 pm Reageer met quote

Concierge schreef:
Groeten vanuit een zonnig Frankrijk
met een voetbal overwinning op Nederland.

Nou ehh chapeau Concierge, daar worden we (weer) vrolijk van ...

Hartelijke groeten terug vanuit een zonnig Nederland! Very Happy

Benneke

Superlid
Superlid
Vr Mrt 07, 2014 3:23 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Dit topic wordt gebracht alsof het over doemdenken gaat maar al lezende merk je dan vooral dat het om een paar mensen gaat die vooral teleurgesteld zijn omdat ze geen gelijk krijgen. Die blijkbaar denken dat ze de wijsheid in pacht hebben en het niet kunnen verdragen dat er andere mensen met andere meningen zijn.

En dan gaan al snel de hakken in het zand.

Dat is een antwoord dat ik al vaker heb gelezen en getuigt mijns inziens meer aan een gebrek aan argumenten om je gelijk te bewijzen dan aan het ongelijk van de ander Very Happy

Benneke

Benneke

Superlid
Superlid
Vr Mrt 07, 2014 4:07 pm Reageer met quote

libelle49 schreef:
misschien omdat iedereen zijn eigen gelijk heeft, Benneke? Maar er zijn nou eenmaal ook soms feiten die niet vrolijk zijn als je ze aan den lijve voelt of in de portemonnee.

Dat is helemaal waar Annette, maar om zulke feiten dan te veralgemeniseren is voor mij een stap te ver en daar ga ik dus niet in mee.
Het gelijk heeft soms meerdere gezichten en is afhankelijk van de positie die de waarnemer in neemt.

Benneke

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29897
Vr Mrt 07, 2014 4:09 pm Reageer met quote

Benneke schreef:

Dat is een antwoord dat ik al vaker heb gelezen en getuigt mijns inziens meer aan een gebrek aan argumenten om je gelijk te bewijzen dan aan het ongelijk van de ander Very Happy

Benneke

Maar dat geldt dan ook wel naar beide zijden...

Want het is natuurlijk maar net aan welke kant je staat...

Faber quisque fortunae suae

AnneliesGld

Superlid
Superlid
Vr Mrt 07, 2014 4:19 pm Reageer met quote

Ik vind het juist leuk om te zien hoe anderen over een onderwerp denken
Voor mij speelt gelijk hebben niet zo

inemaartje

Superlid
Superlid
Vr Mrt 07, 2014 5:23 pm Reageer met quote

Met dank aan Marguerite. Ik onderstreep graag wat je hier schrijft. Met een dergelijke mening kan ik vooruit, je laat ieder in zijn waarde en gaat de weg die jou goeddunkt. Echt 'n fijne reactie en reëel. Idea

Laatst aangepast door inemaartje op Vr Mrt 07, 2014 7:56 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk