Onze aarde in beroering.
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende Plaats reactie

humor

Superlid
Superlid
Antw.: 10810
Di Mrt 24, 2015 2:50 am Reageer met quote

Megakrater ontdekt in Australië

CANBERRA - 23-03-15
Australische wetenschappers hebben de grootste meteorietenkrater ter wereld ontdekt.
Het ruimtepuin sloeg miljoenen jaren geleden in op aarde en veroorzaakte een krater van 400 kilometer doorsnee in het continent, zo meldde de Universiteit van Canberra maandag.

De krater zelf is niet meer zichtbaar. Die is inmiddels zo oud dat hij is verdwenen.
Maar in bepaalde lagen in de grond is duidelijk te zien dat er ooit twee meteorieten van beide zeker tien kilometer in doorsnee zijn ingeslagen.
Vermoedelijk splitste het stuk steen net voor de inslag in de aarde.

Onduidelijk is nog wanneer de inslag plaatsvond.
Normaal gezien dalen na zo'n ramp overal ter wereld as en gruis neer, maar dat is niet gevonden in andere boringen.
Anderzijds wist ook niemand van deze krater, tot voor geothermisch onderzoek liefst 2 kilometer diep in de grond werd geboord.

https://www.telegraaf.nl/buitenland/23837902/__Megakrater_ontdekt_in_Australie__.html

bron telegraaf

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

pienvangmail.co m

Superlid
Superlid
Antw.: 3735
Za Sep 12, 2015 10:36 am Reageer met quote

libelle49.1 schreef:
Ik ben er van overtuigd dat de mens een groot deel van de ellende zelf veroorzaakt.

Neem bv toenemende lawines in de Alpen. Maar als ik 's zomers door de Alpen rijdr en al die loipes zie, die vakantiedorpen en pistes en weet hoeveel bomen er zijn gekapt, tja, dan geeft dat te denken.

Ik denk aan de grote tsunami. Hele Mangrovebossen waren weggehaald zodat men makkelijker het strand kon bereiken. Niets dat het water en de golven brak.

Zo kun je doorgaan, de bijtjes die uitsterven, de sinkholes door mijnbouw enz enz

Natuurlijk is de aarde in beweging, en dat is altijd zo geweest, maar we halen de bescherming die diezelfde aarde vaak geeft zelf weg

ja libel, zo is het jaren geleden riep ik al pas op, wij maken moeder aarde boos. helaas doe ik er zelf aan mee. o.a. met al die techn snufjes Very Happy maar ik heb wel toon van eneco en gebruik dus niet teveel electra, die roept mij tot orde. Very Happy
verder geeft dis.science vaak goede wetenschappelijike artikelen en die zijn niet mis wat betreft de aarde.

groetjes pieneke; leef en laat leven, zonder overlast te geven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Heinnie

Stamgast
Stamgast
Antw.: 344
Ma Dec 28, 2015 3:54 pm Reageer met quote

Ik baal ervan dat meerdere topic s zijn verwijderd die nu echt hot zouden zijn geweest.
Onder andere: Moeder aarde is boos.
De Natuur is danig van de leg

De tijd zal het leren
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

Mod..1

Moderator
Moderator
Antw.: 829
Ma Dec 28, 2015 6:52 pm Reageer met quote

Heinnie schreef:
Ik baal ervan dat meerdere topic s zijn verwijderd die nu echt hot zouden zijn geweest.
Onder andere: Moeder aarde is boos.
De Natuur is danig van de leg

"De Natuur is danig van de leg"

Het topic: Natuur: Moeder aarde is echt boos staat al heel lang in het archief. de laatste reactie was van april 2013, en in dat topic is ook gebaggerd.
Ik kan het wel opnieuw activeren en terugplaatsen, maar dan moet het eerst opgeschoond worden.
Naast dit topic waarin je hierover kan reageren, is er ook het topic Klimaat en weer: Opwarming en de natuur. ( voorheen "Kort van memorie?" )waar hierover gepraat kan worden. En je kan daarnaast ook altijd een splinternieuw topic over het onderwerp openen.

Aquarel

Superlid
Superlid
Antw.: 2601
Do Jan 28, 2016 5:50 pm Reageer met quote

Het lijkt wel of de aarde zijn as aan 't verleggen is.
Waar het altijd warm was, valt nu sneeuw, en in ons land is het heel zacht.
Als de as verlegd wordt, komen de keerkringen ook op een andere plek terecht.
Zou dit mogelijk zijn?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 889
Do Jan 28, 2016 6:24 pm Reageer met quote

Aquarel schreef:
Zou dit mogelijk zijn?

De magnetische pool verplaatst zich wel, maar de stand van de aardas (obliquiteit) is redelijk constant. Die varieert (schommelt) tussen 22,1° en 24,5° in een cyclus van ongeveer 41 duizend jaar.

Momenteel is die hellinghoek 23,45°, het laatste maximum (24,4°) was 10700 jaar geleden, en het volgende minimum (22,6°) zal over 9800 jaar zijn.

Als de hellinghoek van de aardas verandert moet je dat uiteraard aan de stand van de zon zien, en komen de keerkringen inderdaad ook op een andere plek.

Aquarel

Superlid
Superlid
Antw.: 2601
Do Jan 28, 2016 11:21 pm Reageer met quote

Hee Blieb, wat interessant. Dank je wel voor je antwoord.
Ik wist niets van obliquiteit, het was bij mij zomaar een gedachtegang.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Vr Jan 29, 2016 1:12 am Reageer met quote

Aquarel schreef:
Hee Blieb, wat interessant. Dank je wel voor je antwoord.
Ik wist niets van obliquiteit, het was bij mij zomaar een gedachtegang.

Wel een leuke gedachtengang Aquarel. Je kan ook beredeneren wat voor effecten het heeft, een grotere obliquiteit of juist een kleinere.
Niet alleen de keerkringen verleggen zich, maar natuurlijk ook de poolcirkel. Met een grotere hellingshoek is de keerkring en de poolcircel op een halfrond dichter bij elkaar. Bij ons op onze geografische breedte zou dat betekenen dat in de zomer de zon hoger staat en in de winter de zon lager.

Met een kleinere hellingshoek natuurlijk andersom. Zijn de keerkring en de poolcirkel verder van elkaar weg. Keerkring dichter bij de evenaar en poolcirkel dichter bij de pool. Hier bij ons in de zomer een lagere zon en in de winter een hogere zon.

Ik ken die obliquiteit als één van Milankovitch cycli, die ook met de cyclus van ijstijden te maken heeft. (er zijn ook nog andere cycli van invloed)
Maar een grotere obliquiteit, dus een grotere hellingshoek van de aardas, beëindigt een ijstijd.

Je kan ook zeggen dat met een grotere obliquiteit het warmer wordt op de polen (en net een fractie koeler in de tropen) en met een lagere obliquiteit worden de polen heel koud, zal het noordpoolijs zich naar het zuiden uitbreiden.

Interessant wordt het als je met computermodellen een nog grotere variabiliteit in die hellingshoek van de aardas gaat simuleren, en dan kijkt wat voor invloeden dat dan heeft.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5387
Vr Jan 29, 2016 3:05 am Reageer met quote

Bij al die berekeningen, wordt daar ook ingecalculeerd dat door aardbevingen de aarde meer uit het lood kan gaan draaien?
Of heeft dat er niets mee te maken?

douwe

Superlid
Superlid
Antw.: 11486
Vr Jan 29, 2016 3:18 am Reageer met quote

In Groningen waren er in 2015 114 aardbevingen en in 2016 inmiddels al weer 8

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Vr Jan 29, 2016 3:23 am Reageer met quote

Ik heb geen idee of die zwaar genoeg waren / zijn om effect te hebben op het draaien.
Ik dacht dat het dan werkelijk echt heel zware bevingen moeten zijn.

Waarmee ik niet ontken dat de bevingen zoals genoemd erg zijn voor de mensen die het overkomt.

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Vr Jan 29, 2016 2:28 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Bij al die berekeningen, wordt daar ook ingecalculeerd dat door aardbevingen de aarde meer uit het lood kan gaan draaien?
Of heeft dat er niets mee te maken?

Dat is een andere soort beweging,
maar je hebt gelijk (!) er bestaat ook
"true polar wander"

Hele zware aardbevingen kunnen ook de plaats van de aardas t.o.v. het aardoppervlak veranderen. Ook smeltende ijskappen (zoals b.v na het eind van de vorige ijstijd) kunnen dat doen. Alle veranderingen die de verdeling van de massa van de Aarde beinvloeden. Alle herverdelingen van de massa.

Zo'n zware aardbeving zoals b.v. die van 11 maart 2011 in Japan verschoof de plaats van de Aardas meen ik zo'n 10 tot 17 centimeter.

De plaats van de geografische pool is wel "redelijk constant" maar niet helemaal constant. De plaats wandelt met elke verandering van de verdeling van de massa.

In miljoenen jaren kunnen het behoorlijke afstanden zijn dat het is verplaatst. Maar dat is dus wel een proces over langere termijn. En op de heel lange termijn gaat ook continentale drift spelen.

Maar het verschil is dat het bij die Milankovitch cycli om astronomische bewegingen gaat. (aardbaan en en stand van de aardas t.o.v. de sterren en de zon) en bij "true polar wander" om verplaatsingen van het aardoppervlak, geofysische bewegingen.

Heinnie

Stamgast
Stamgast
Wo Okt 26, 2016 8:07 pm Reageer met quote

Aquarel schreef:
Zou dit mogelijk zijn?

Ik denk zelfs dat de kringen die de aarde maakt om de zon ook sterk ovaal wisselen door de miljoenen jaren heen en daardoor soms met hogere snelheid door het heelal vliegen.
Waarmee tevens de noord en zuidpool anders gaan reageren met op zich ook weer gevolgen die we nog niet genoeg kennen.

De tijd zal het leren

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Zo Nov 20, 2016 6:01 am Reageer met quote

Het blijft voor mij allemaal heel bijzonder en wonderlijk dat dingen 'zomaar' kunnen gebeuren.
Net zo als nu is vastgesteld dat de twee hoofdeilanden van Nieuw-Zeeland, het Noorder- en het Zuidereiland, door de zware aardbeving van afgelopen maandag rond de twee meter dichter bij elkaar zijn komen te liggen.

Twéé meter, dat vind ik echt veel, letterlijk een hele aard(e) verschuiving.

Als ik daaraan denk dan kan het toch niet anders dan dat ik tegelijkertijd bedenk wat een enorme kracht er in deze bol schuilt waar we dagelijks overheen wandelen.
En waar we eigenlijk gewoon allemaal aan overgeleverd zijn.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 30159
Zo Nov 20, 2016 2:07 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:

Als ik daaraan denk dan kan het toch niet anders dan dat ik tegelijkertijd bedenk wat een enorme kracht er in deze bol schuilt waar we dagelijks overheen wandelen.
En waar we eigenlijk gewoon allemaal aan overgeleverd zijn.

Probleem is dat de echte vaste laag 'maar' 150 kilometer dik is en dat die gebarsten schil "drijft" op een soort stroperige ondergrond.

De bovenste 150 km van de Aarde bestaat uit vaste, rigide gesteenten, die samen de lithosfeer vormen. In dit gesteente vindt voornamelijk brosse deformatie plaats. Daaronder ligt de zogenaamde plastische zone, waar het gesteente wel vast is, maar plastisch deformeert en daarom kan stromen. Men noemt dit de asthenosfeer. Door het plastische gedrag van de asthenosfeer, drijft de lithosfeer als het ware op de asthenosfeer. Dit zorgt ervoor dat het principe van isostasie toepasbaar is op de lithosfeer. Het feit dat de asthenosfeer kan stromen en de lithosfeer rigide is, zorgt er ook voor dat platentektoniek kan plaatsvinden. Tektonische platen bestaan uit stukken lithosfeer en "drijven" op de asthenosfeer.

Onder de asthenosfeer, vanaf rond de 300 tot 400 km diepte, volgt een laag waar het gesteente weer sterker wordt. Dit komt door de toenemende druk en de fase-overgang van het mineraal olivijn, dat rond de 400 km diepte de dichtere, compactere spinel-structuur aanneemt. Dit sterkere deel van de mantel wordt de mesosfeer genoemd (niet te verwarren met de gelijknamige laag in de atmosfeer)."

Beetje voor de beeldvorming; stel je de aarde voor als een bol van één meter groot. Dan is die schil maar 15 millimeter dik. In verhouding dus maar tamelijk dun. En die schil is ook nog eens gescheurd en de stukken drijven dus door allerlei oorzaken wat heen en weer waarbij de randen langs elkaar schuren en beschadigd raken. En dat is dan weer wat in het groot de aardbevingen veroorzaken..

Het hele verhaal

Faber quisque fortunae suae

Heinnie

Stamgast
Stamgast
Zo Nov 20, 2016 2:23 pm Reageer met quote

Schade?

Menselijk gezien denken wij te kunnen denken in euro schade.
Wij mensen zien dat er voor ons mensen wel veel schade is en vaak ook een aantal mensen zelf dodelijk achter blijven na een zware beving.
Natuurlijk gezien gebeuren deze bevingen al miljoenen jaren bezig en dat gaat door.
Zonder de mensen zou er zelfs minder schade zijn geweest.

De tijd zal het leren

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 30159
Zo Nov 20, 2016 2:29 pm Reageer met quote

Alleen mensen denken in termen als schade en ongerief. Maar het is niets meer of minder dan een natuurkundig proces dat al vanaf het begin aan de gang is en zal doorgaan tot het einde der tijden. Uiteindelijk is niets voor eeuwig...

Faber quisque fortunae suae

Heinnie

Stamgast
Stamgast
Zo Nov 20, 2016 2:40 pm Reageer met quote

Dat schreef ik ook in mijn reactie al Tympaan

Wij mensen denken in schade termen zoals wij die ervaren, natuurkundig
stelt dit niks voor, het is en blijft een komen en gaan van verschuivingen, trillingen en uitbarstingen door moeder aarde.

De tijd zal het leren

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Di Dec 20, 2016 11:48 pm Reageer met quote

Vulkanologen: 'monster van Napels' kan rond 2020 ontwaken

Quote:
Een van de engste vulkanen van Europa lijkt af te stevenen op een eruptie. Ergens rond 2020 zou de reuzenvulkaan Campi Flegrei bij Napels zijn kookpunt bereiken en tot uitbarsting kunnen komen. Dat becijferen Italiaanse vulkanologen aan de hand van gassen die uit de vulkaan ontsnappen.

Ik heb begrepen dat het soms ook voor komt dat zo'n voorspelde uitbarsting niet door gaat.
Maar op welk moment je dat dan duidelijk wordt, dat heb ik dan weer niet begrepen.

Ik vraag me dan af op welk moment begin je wel al dan niet met evacueren van de vele, vele mensen die daar wonen.
Of laat je zoiets, als overheid, aan de mensen daar zelf over en is het voldoende om de waarschuwing uit te laten gaan.

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 8433
Wo Dec 21, 2016 12:15 am Reageer met quote

zou je zoiets niet kunnen beinvloeden door bijv een gat te boren, zeg maar een tunnel en dan het laatste stuk met explosieven.

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Pagina 6 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Plaats reactie