De Sterrenhemel
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 16, 17, 18  Volgende Plaats reactie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29622
Do Feb 13, 2020 5:42 pm Reageer met quote

Volgens de klassieker: "War of the Worlds" van H.G. Wells....

Maar het is theoretisch mogelijk dat die aliens schimmels en bacteriën meebrengen die kwalijker en dodelijker zijn dan de onze. En dan is het nog maar de vraag wat er zal gebeuren. Dan kunnen die aliens wel vredelievend zijn, maar hun ziektekiemen, waar zij intussen immuun voor zijn, kunnen evenzogoed voor ons dodelijk zijn...

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2226
Do Feb 13, 2020 6:17 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Volgens de klassieker: "War of the Worlds" van H.G. Wells....

Maar het is theoretisch mogelijk dat die aliens schimmels en bacteriën meebrengen die kwalijker en dodelijker zijn dan de onze. En dan is het nog maar de vraag wat er zal gebeuren. Dan kunnen die aliens wel vredelievend zijn, maar hun ziektekiemen, waar zij intussen immuun voor zijn, kunnen evenzogoed voor ons dodelijk zijn...

Ja dat gebeurde toen de Spanjaarden midden Amerika veroverden en koloniseerden. De oorspronkelijke indiaanse bewoners stierven massaal aan de Pokken en de Mazelen die die Europeanen (zonder het zelf te beseffen) hadden meegebracht.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Feb 13, 2020 7:52 pm Reageer met quote

Dat is inderdaad een voorbeeld, dichter bij huis...

Toch zou het wel interessant zijn om te weten, dat als er inderdaad leven op een andere planeet zou zijn, of dat dezelfde ontwikkeling zou hebben gehad als hier op deze planeet. Van eencellig wezentje tot de huidige mens...
Nog los van het ontstaan van het leven zelf...
Is er maar één omstandigheid, één randvoorwaarde mogelijk voor het ontstaan van leven? Of zijn er meer omstandigheden denkbaar?

Je had het ergens al over fosfor. Hoe groot is de kans dat dat ook op andere planeten voorkomt?

Natuurlijk verwacht ik van jou geen pasklaar antwoord... Very Happy

Maar het zijn zo van die vragen die wel eens opwellen als ik een science fiction verhaal zit te lezen...

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5387
Vr Feb 14, 2020 1:44 am Reageer met quote

barth. schreef:
[....]
De Earth rise.

Dat lijkt me toch zo razend bijzonder, wanneer je dat met je eigen ogen kan aanschouwen.
En zeker de eerste keer dat iemand dit ooit zag.

barth.

Superlid
Superlid
Vr Feb 14, 2020 3:32 am Reageer met quote

Tympaan schreef:

Natuurlijk verwacht ik van jou geen pasklaar antwoord... Very Happy

Wat er dan bij mij speelt bij die vragen (want het is meer dan 1 vraag) is dat ik even pas op de plaats maak om te voorkomen dat ik gelijk 25 paginas tekst vol ga schrijven. Laughing
En me bewust wordt van al die gedachten van me die chaotisch als guppies in een groot aquarium rondzwemmen. Door alles wat ik ooit eens ergens erover gelezen heb. Proberen me te beperken in mijn antwoord, en voor mezelf het allemaal eerst op een rijtje zetten.
Ik ben af en toe zo‘n chaoot vol gedachten Laughing

barth.

Superlid
Superlid
Vr Feb 14, 2020 4:08 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
...
Toch zou het wel interessant zijn om te weten, dat als er inderdaad leven op een andere planeet zou zijn, of dat dezelfde ontwikkeling zou hebben gehad als hier op deze planeet. Van eencellig wezentje tot de huidige mens...

Wel van eencellig naar meer complex. Maar niet van eencellig tot de huidige mens.
De mens is zo‘n klein zijtakje tussen de miljoenen andere zijtakken in onze wijdvertakte evolutionaire geschiedenis.
Zo‘n specifieke vorm, onze evolutie is van zo gigantisch veel toevalsfactoren afhankelijk geweest.. dat gaat in een andere evolutie zeker niet net zo lopen. Het is te specifiek.
Ik probeer voor me zelf een onderscheid te maken tussen algemene evolutionaire processen en tendensen, en specifieke vormen die onstaan door een grote mate van toevalligheden.
Het complexer worden kan wel een algemene tendens zijn. Maar het hoeft niet per se tot intelligente levensvormen te leiden. Meer intelligentie kan natuurlijk wel tot een betere overlevingsstrategie leiden. B.v. De intelligentie van een octopus. Dat is een voorbeeld van intelligentie die onafhankelijk van onze inteligentie is geëvoleerd.
Dat eventuele aliens er mensachtig uit zouden zien lijkt mij zo onwaarschijnlijk, dat ik het bijna wil uitsluiten.

barth.

Superlid
Superlid
Vr Feb 14, 2020 6:17 am Reageer met quote

Tympaan schreef:

Is er maar één omstandigheid, één randvoorwaarde mogelijk voor het ontstaan van leven? Of zijn er meer omstandigheden denkbaar?

Je had het ergens al over fosfor. Hoe groot is de kans dat dat ook op andere planeten voorkomt?

Er zijn natuurlijk meer omstandigheden/ voorwaarden nodig voor het ontstaan van leven.
Wat betreft elementen in biologische moleculen zijn 6 hoofdelementen héél belangrijk: Koolstof, Waterstof, Zuurstof, Stikstof, Fosfor en Zwavel.
Het gaat dan om het leven in het algemeen. De essentiele elementen.

Maar er zijn ook nog wel andere elementen in biologische moleculen te vinden. B.v. Calcium, Kalium, Natrium, IJzer, Magnesium etc. etc.

Van die 6 hoofdelementen is fosfor het minst uitbundig aanwezig.
Zowel op Aarde maar ook in het Universum is het mogelijk schaarser dan we vroeger dachten, niet overal aanwezig, niet gelijkelijk verdeeld.
Maar fosfor heeft wel heel specifieke essentiele functies bij juist de elementaire levensfuncties. Ik had al genoemd: De ruggegraat van het DNA en RNA, het celmembraan, en de energieoverdracht met ATP.

Het element fosfor is onstaan bij ontploffende sterren, supernova‘s. En men neemt aan dat het met meteorieten en kometen in ons zonnestelsel en op de Aarde is gekomen.

Over de schaarsheid van fosfor in het heelal daarover was een publicatie in april 2018. waarvan afgeleid:
- Artikel van Scientias:
Belangrijk ingrediënt van het leven kan wel eens zeldzamer zijn gedacht.

- podcast BNR nieuwsradio: Toch alleen in het Heelal?

Maar onderzoek gaat verder en het is inmiddels 2020.
In januarie van dit jaar was ook een belangrijke publicatie in het vervolgverhaal in het onderzoek naar fosfor in het heelal en hoe het op Aarde kwam.
-Daarvan afgeleid het artikel in Scientias:
Rosetta‘s komeet onthult hoe belangrijk ingrediënt voor leven op Aarde kan zijn beland.
Fosfor weet zich vanuit stervormingsgebieden een weg te banen naar kometen, die het goedje vervolgens op planeten kunnen afzetten.

Een andere belangrijke voorwaarde voor leven is ook dat een planeet zich in de z.g.n. Goldilocks zone moet bevinden. Een zone waarin water (ook een voorwaarde) niet bevriest of verdampt. De bewoonbare zone.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bewoonbare_zone

He he, het is hopelijk gelukt om me een beetje te beperken. Laughing

barth.

Superlid
Superlid
Vr Feb 14, 2020 6:52 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
barth. schreef:
[....]
De Earth rise.

Dat lijkt me toch zo razend bijzonder, wanneer je dat met je eigen ogen kan aanschouwen.
En zeker de eerste keer dat iemand dit ooit zag.

Ja. Dat was toen op kerstavond 1968.
De bemanning van de Apollo 8 was eigenlijk bezig het maanoppervlak te fotograferen, op zoek naar geschikte landingsplaatsen voor latere missies, toen ze na het draaien van de Capsule opeens de Aarde zagen verschijnen.
„Delicat and Colorfull“. Zo‘n contrast. Dat was het moment dat het bijzondere van de planeet Aarde ‚ontdekt‘ werd. De enorme waarde, de mooiheid en het kwetsbare. Die kerstavond dat zij vanbij de maan de eerste regels van Genesis voorlazen.

Ik zat zelf toen met mijn moeder gekluisterd achter de TV het allemaal te volgen. Met een bewustzijn van het historische moment.
Die Earth Rise foto van de Apollo 8 is ook een van de meest iconische foto‘s van de vorige Eeuw geworden.

(foto NASA)

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Feb 14, 2020 11:02 am Reageer met quote

barth. schreef:

He he, het is hopelijk gelukt om me een beetje te beperken. Laughing

Laughing
Bedankt voor je uitermate heldere en duidelijke uitleg....

Voor aliens hoeven we voorlopig nog niet te vrezen...

Very Happy

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3712
Vr Feb 14, 2020 8:22 pm Reageer met quote

barth. schreef:

Die Earth Rise foto van de Apollo 8 is ook een van de meest iconische foto‘s van de vorige Eeuw geworden.

(foto NASA)

Dit blijft echt een magistrale foto vanuit het perspectief ruimte en aarde.

barth.

Superlid
Superlid
Vr Feb 14, 2020 10:05 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

[.......]

Dit blijft echt een magistrale foto vanuit het perspectief ruimte en aarde.

Ja ik had het ook in jouw topic kunnen posten, de twee topics overlappen elkaar een beetje.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Za Feb 15, 2020 2:46 am Reageer met quote

barth. schreef:

Ja. Dat was toen op kerstavond 1968.
[........] Met een bewustzijn van het historische moment.
[....]

Ja, dat bewustzijn of besef, of hoe het ook mag heten, herken ik wel.
Ik werkte toen op mijn stageadres en was de pineut om de handen uit de mouwen te steken.
Het gezelschap waar ik voor aan het werk was had een gemiddelde leeftijd van ongeveer 80. En het wonderlijke aan zo'n moment was dat er bij verder niemand maar enig bewustzijn in die richting te zien was.
Gekke ervaring.

Ik ben overigens aan het lezen geweest over de Fermiparadox.
Had er niet eerder van gehoord, stuitte er 'toevallig' op.

Las de definitie: De grootte en leeftijd van het universum suggereren dat er veel technologisch geavanceerde buitenaardse beschavingen zouden moeten bestaan. Deze hypothese is echter inconsistent met het ontbreken van gevonden bewijs dat deze stelling ondersteunt.

En daar zit ik dan weer van te smullen.

barth.

Superlid
Superlid
Za Feb 15, 2020 3:40 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:

En daar zit ik dan weer van te smullen.

Laughing

Quote:
De grootte en leeftijd van het universum suggereren dat er veel technologisch geavanceerde buitenaardse beschavingen zouden moeten bestaan.

ja, dat is de Drake Equation.
Maar naar mijn mening werden de kansen in sommige factoren veeeeel En veeel te hoog ingeschat. Naar mijn mening geen inzicht in evolutie. Teveel een antropocentrische kijk daarop.

Ik heb het dan over de kans dat er in een buitenaardse evolutie intelligent leven ontwikkelt, en ook nog de kans dat dat buitenaardse leven technologie ontwikkelt zoals wij mensen in de laatste 120 jaar hebben gedaan.
Naar mijn mening is die kans zo ontiegelijk klein.
Net zoals de kans ontiegelijk klein is dat er in een buitenaardse evolutie een Franse geranium zou evolueren, of een luiaard die harp speelt. Wink

Met andere woorden: misschien zijn er in het heelal ook wel andere planeten waar leven is ontstaan, en waar sprake is van een evolutie van dat leven,
het verloop van de Aardse evolutie is echter uniek, en hoe onze evolutie uiteindelijk is geworden tot wat het is, dat had gemakkelijk ook heel anders gelopen kunnen zijn.
Wij mensen en onze typische mensendingen waren niet evolutionair voorbestemd. Geen onvermijdelijk resultaat van evolutie. Het is enkel toevallig deze richting opgegaan. Oneindig veel toevalligheden en specifieke gebeurtenissen hebben eraan bijgedragen dat wij nu hier rondlopen en onze specifieke mensendingen doen.

Dat impliceert dan wel dat (als we die typische menselijke slimheid als kwaliteit en maatstaf nemen) dat we dan de slimsten van het hele universum zijn.
We zullen denk ik wel de meest menselijke levensvorm van het hele universum zijn, en het is me dan net iets te gemakkelijk om een typische menselijke eigenschap als de ultieme kwaliteit te zien En als norm te nemen.
We zijn vast niet de meest fliebubbeliriste levensvorm van het hele universum, sterker nog... we weten niet eens wat dat is. Laughing

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5888
Za Feb 15, 2020 11:46 am Reageer met quote

Quote:
Dat impliceert dan wel dat (als we die typische menselijke slimheid als kwaliteit en maatstaf nemen) dat we dan de slimsten van het hele universum zijn.

We kunnen toch maar een fractie van het universum overzien?

Ook: er mag dan op deze planeet zich een wezen ontwikkeld hebben met een zeker vernuft en een technologie waarmee het het heelal (nu nog voor een uiterst gering gedeelte) verkennen kan en (voor een nog veel geringer gedeelte) bereizen kan, maar hoe lang bestaat die 'slimme' mens? Nog geen eeuw (de periode waarin we die mogelijkheid hebben ontwikkeld), en hoe lang zal die mens nog bestaan? De kans door bv nucleaire wapens op volledige zelfdestructie is heel groot.
Dan heeft er zich dus op iets dat nog minder dan een stofje is in een ruimte zo groot als heel onze atmosfeer nog geen seconde op de tijd waarin het universum bestaat een 'slim' wezen bestaan.

Als dat op veel andere planeten zou voorkomen, op allerlei andere plaatsen - zeg 1% van alle bestaande planeten- in het universum en op allerlei andere tijdstippen- zeg 1 % van de tijd waarin het universum bestaat- , dan is de kans op ontdekking nog uiterst gering, ik zou zeggen nagenoeg nul.

de aarde binnen heel het universum is minder dan 1 zandkorreltje in meer dan een miljoen Sahara's waarvan we nog geen voetbalveldje kunnen waarnemen en de tijd dat de mens met zijn technologisch vermogen en mogelijkheden bestaat -en mogelijk zal bestaan- is een oogwenk op de leeftijd van het heelal indien door toedoen van zijn 'slimme' technologie de mensheid tot een eind komt (we zijn al verschillende malen aan een nucleaire derde wereldoorlog ontsnapt)

als dat voor andere net zulke 'slimme' wezens in het heelal net zo geldt moeten we wel op precies diezelfde tijd en op nagenoeg dezelfde plek bestaan om kennis van elkaar te kunnen nemen

Natuurlijk is het goed voorstelbaar dat de mensheid nog best enkele eeuwen verder kan, maar het leven hier staat aan allerlei andere risico's bloot -en dat zal op andere planeten waar mogelijk leven voorkomt niet anders zijn-. Meteorieten, veranderingen binnen de planeet zelf (afkoeling van de korst, vulkaanuitbarstingen bv), ziektes, epidemieën, of buiten de planeet naast de al genoemde meteorieten(-regens) ontwikkelingen die zich bij naburige planeten/sterren voordoen welke een drastisch eind aan al het nog maar zo kort durende leven op aarde zo goed als mogelijk bestaand leven op andere planeten kunnen maken

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3712
Za Feb 15, 2020 2:56 pm Reageer met quote

barth. schreef:

We zullen denk ik wel de meest menselijke levensvorm van het hele universum zijn, en het is me dan net iets te gemakkelijk om een typische menselijke eigenschap als de ultieme kwaliteit te zien En als norm te nemen.

We zullen uniek zijn in ons "mens" zijn, maar dat houdt volgens mij niet automatisch in dat we ook de slimste levensvorm zouden zijn die er bestaat in het universum.
Punt 1 omdat we totaal niet weten wat er allemaal nog meer bestaat in het universum, dat wat we als mensheid weten over het universum is maar minuscuul.
Punt 2 een andere levensvorm/bewustzijn kan hoewel geheel anders van aard als de mensheid naar mijn idee ons qua intelligentie en slimheid makkelijk de baas zijn. De mens gaat er altijd vanuit dat als er een andere levensvorm bestaat dit altijd een soort van "mensachtig" iets zou moeten zijn, zelfs aliens geven ze een soort spookachtig mensbeeld achtig uiterlijk, maar slimheid en intelligentie is naar mijn idee niet afhankelijk van de vorm van leven, maar veel meer van bewustzijn. En bewustzijn is naar mijn idee dan weer totaal niet afhankelijk van welke steeds verder evolutionair ontwikkelde verschijningsvorm dan ook.
Dat dit toevallig zo is gegaan bij de mensheid, wil niet zeggen dat dit ook voor andere levensvormen geldt.

Dus dat wij als mensheid de slimste vorm van leven zijn in het universum staat voor mij persoonlijk geheel niet vast. Wink

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Feb 18, 2020 4:39 pm Reageer met quote

barth. schreef:

….Dat eventuele aliens er mensachtig uit zouden zien lijkt mij zo onwaarschijnlijk, dat ik het bijna wil uitsluiten.

Anderzijds wordt er ook wel gesteld dat als een (buitenaards) wezen een bepaalde intelligentie wil bereiken, dat zo'n wezen ook aan bepaalde fysieke eisen zal moeten voldoen. Hij zal een bepaald verstand moeten hebben, de mogelijkheid moeten hebben om te beredeneren en te berekenen, hij zal voeten moeten hebben, of in ieder geval een mogelijkheid moeten hebben om zich te verplaatsen. Hij zal moeten kunnen communiceren op een complexere manier dan het gemiddelde dier doet. En hij zal handen moeten hebben om gereedschappen te kunnen maken en gebruiken. Want de mogelijkheid om iets te kunnen bedenken en te maken bepaalt naar mijn mening toch in hoge mate de graad van intelligentie van een wezen en een volk..

Dan kom je toch uit op een op een mens lijkende vorm.

Misschien zal dat proces dan niet via een aapachtige verlopen maar via een krokodilachtige, en zal die mens misschien groen zijn en schubben hebben in plaats van haren...

Maar wel handen en voeten hebben...

barth.

Superlid
Superlid
Di Feb 18, 2020 11:32 pm Reageer met quote

Hoe groot is de kans dat vanuit bacterien een eencellige eukaryote levensvorm evolueert. Ja, dat is in onze evolutie 1 keer gebeurd. Ongeveer ten tijde van de zuurstofcrisis. (Maar niet nog een keer). En daarvoor moesten eerst vanuit bacterien de Archeae geevolueerd zijn.

Als die eencellige eukaryote levensvorm niet was geëvolueerd, door endosymbiose, hadden we op Aarde geen planten, schimmels en dieren gehad zoals we nu kennen. Dan was de evolutie al heel anders verlopen.

Het is al een reuzenstap met heel veel toeval, en specifieke gebeurtenissen, dat in onze evolutie eencellige eukaryoten onstonden doordat een bepaalde bacterie vanuit de Rickettsiagroep, binnen in (waarschijnlijk een soort archaebacterie) ging leven en die symbiose van twee verschillende levensvormen tot een nieuw soort levensvorm werd.

In de Aardse evolutie heeft het ook ongeveer anderhalf miljard jaar geduurd voordat door omstandigheden die eerste Eukaryote eencelligen ontstonden. (was dus nog voordat de eerste meercellige organismen onstonden vanuit die eerste eukariote eencelligen.)

Waarom zou het in een buitenaardse evolutie net zo zijn gegaan tot dit stadium?

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Wo Feb 19, 2020 2:02 am Reageer met quote

Het hoeft misschien niet exact zo te zijn gegaan, maar wat ik denk ik begrijp uit de woorden van Tympaan is dat er geen bewijs is dat het niet op een andere manier gegaan kan zijn?

Met weliswaar ander resultaat maar niet minder dan "ons"resultaat in evolutie.

Klopt dat Tympaan?

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Feb 19, 2020 11:30 am Reageer met quote

Ik denk dat barth veel meer thuis is in deze hele materie dan ik, maar ik heb ooit eens een artikel ergens gelezen waarin gesteld werd dat wanneer er sprake is van intelligentie, dat dat wezen dan ook aan bepaalde fysieke eisen zal moeten voldoen. Zoals al eerder gesteld, het heeft handen en voeten nodig, wil het gereedschap kunnen maken en hanteren. Maar zelfs de grootte schijnt belangrijk te zijn. En dat heeft dan weer met de dimensieverhoudingen te maken waardoor je niet zonder meer iets kan verschalen. Als de lengte 2x zo groot wordt, wordt de oppervlakte 4x zo groot en het gewicht 8x zo groot.
Elke modelbouwer die varende scheepjes of vliegtuigjes maakt die echt kunnen vliegen weet dat dat consequenties heeft voor de verhoudingen en dat je het echte model niet zomaar 10 of 100 keer kan verkleinen..

Vanuit dat gegeven schijnt de ideale lengte van de mens ergens tussen de één en drie meter te liggen...

En of een Boeing voor mensen die 20meter groot zijn, ooit van de grond zal komen waag ik ook te betwijfelen..

barth.

Superlid
Superlid
Vr Feb 21, 2020 3:50 am Reageer met quote

(Even wat achterstallige reacties inhalen, terwijl ik me in de tussentijd verwonder dat ik in een topic over de Aarde over de sterren aan het schrijven ben, en in een topic over de Sterrenhemel over evolutie Very Happy )

NicolaasP schreef:

.....maar het leven hier staat aan allerlei andere risico's bloot -en dat zal op andere planeten waar mogelijk leven voorkomt niet anders zijn-. Meteorieten, veranderingen binnen de planeet zelf (afkoeling van de korst, vulkaanuitbarstingen bv), ziektes, epidemieën, of buiten de planeet naast de al genoemde meteorieten(-regens) ontwikkelingen die zich bij naburige planeten/sterren voordoen welke een drastisch eind aan al het nog maar zo kort durende leven op aarde zo goed als mogelijk bestaand leven op andere planeten kunnen maken

Klopt, dat dat op andere planeten waar leven voorkomt niet anders zal zijn,
En dan gaat het over het voorkomen van allerlei riscovolle gebeurtenissen met een impact op het leven..... Uitsterving van specifieke soorten, maar gebeurtenissen die ook een wending zijn in de evolutie.

En qua timing en aard zal het op andere planeten juist anders zijn dan het op onze Aarde is geweest. Hoeveel andere planeten met leven er ook moge zijn, elke planeet zal zijn eigen geschiedenis hebben met rampen en gebeurtenissen. En dat geeft dan op elk van die planeten weer een andere wending aan de evolutie daar.

Zelfs in het theorethische geval dat het leven op al die verschillende planeten waar leven is, eenzelfde start zou hebben gemaakt...
in 4 miljard jaar kunnen er een hoop gebeurtenissen zijn waardoor elke planeet zijn eigen wendingen in de evolutie zal meemaken.

Daarom zal m.i. de evolutie op elke planeet waar leven ooit is begonnen anders verlopen. De evolutionaire geschiedenis uniek zijn. Zelfs als het miljarden planeten in het universum zou betreffen waar leven mogelijk ooit is begonnen.

Pagina 17 van 18 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 16, 17, 18  Volgende

Plaats reactie