De Sterrenhemel
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18  Volgende Plaats reactie

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5387
Vr Jan 31, 2020 8:11 pm Reageer met quote

barth. schreef:
Hizhi.o schreef:

Bleek waarschijnlijk achteraf?

Kan je ook vooraf weten, aan de hand van wat er toen bekend was over de Geologie en de massa van De Maan.

Het is een piepklein kratertje vergeleken bij al die andere kraters waar de Maan mee bezaaid is. Het hele oppervlak heeft sporen van veel groter geweld.

aan de hand van wat er toen bekend was over de Geologie en de massa van De Maan.

Maar dat wisten ze precies toch niet want dat wilden ze juist onderzoeken met die crash. met de eerste schrik gedachten daarna dat het wel eens hol zou kunnen zijn.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2278
Za Feb 01, 2020 2:46 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
barth. schreef:
Hizhi.o schreef:

Bleek waarschijnlijk achteraf?

Kan je ook vooraf weten, aan de hand van wat er toen bekend was over de Geologie en de massa van De Maan.

Het is een piepklein kratertje vergeleken bij al die andere kraters waar de Maan mee bezaaid is. Het hele oppervlak heeft sporen van veel groter geweld.

aan de hand van wat er toen bekend was over de Geologie en de massa van De Maan.

Maar dat wisten ze precies toch niet want dat wilden ze juist onderzoeken met die crash. met de eerste schrik gedachten daarna dat het wel eens hol zou kunnen zijn.

Uiteraard wisten ze vooraf wel genoeg over de Geologie van het oppervlak van de Maan. Dat de maan bezaaid is met impactkraters die sporen zijn van veeeeeel en veeel groter geweld dan zo’n inslag van lunar module, daarvoor hoef je geen seismologisch onderzoek te doen. Dat laten crashen van die Lunar Module is maar een heeeeel klein speldenprikje, vergeleken met alle andere impactkraters die er op de maan te zien zijn. Aan de hand van de massa van de lunar module (wat zou het zijn: 2 ton ongeveer?) en de impactsnelheid kan je de kinetische eenergie berekenen.

En de massa van de Maan dat was vooraf ook bekend. Dat moest ook vooraf bekend zijn om b.v. de baan van de Apollo te kunnen berekenen.
Bij het berekenen moet je de zwaartekrachteffecten van de Maan kennen.

Met de massa en volume van de maan is ook de gemiddelde dichtheid van de maan te berekenen. Dat zijn allemaal dingen waar je dat seismologisch onderzoek niet voor nodig hebt.

Dat seismologisch onderzoek geeft wel aanvullende informatie over de interne structuur.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Za Feb 01, 2020 3:02 am Reageer met quote

Oké, ik weet er bij lange na niet voldoende vanaf om te kunnen zeggen dat ik het niet met je eens zou kunnen zijn of niet zou willen geloven.
Dus bedankt voor je uitleg.

Zou je me kunnen zeggen hoe je denkt over wat een mogelijk effect zou kunnen zijn vanwege het feit dat wij in het heelal rommelen met van alles en nog wat?
Ik bedoel, zoals ik zei, m.b.t mogelijke verstoring en of we daar wel mee door moeten gaan zoals we nu doen alsof er een vrijbrief is.

Of is daar met geen mogelijkheid antwoord op te geven omdat we er bijvoorbeeld (nog) veel te weinig van af weten.

Prlwytzkofsky

Superlid
Superlid
Antw.: 1198
Za Feb 01, 2020 1:20 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:

Zou je me kunnen zeggen hoe je denkt over wat een mogelijk effect zou kunnen zijn vanwege het feit dat wij in het heelal rommelen met van alles en nog wat?
Ik bedoel, zoals ik zei, m.b.t mogelijke verstoring en of we daar wel mee door moeten gaan zoals we nu doen alsof er een vrijbrief is.

Of is daar met geen mogelijkheid antwoord op te geven omdat we er bijvoorbeeld (nog) veel te weinig van af weten.

Voor een mogelijk antwoord moeten we eerst eens gaan kijken hoe groot het universum is (bij benadering) : Ons Melkwegstelsel telt naar schatting zo'n vijfhonderd miljard sterren (voornamelijk zwakke, rode dwergsterren. In het, door ons, waarneembare heelal komen ruwweg zo'n honderd miljard sterrenstelsels voor. Die zijn niet allemaal even groot als ons eigen Melkwegstelsel. Als we voor het gemak aannemen dat een gemiddeld sterrenstelsel honderd miljard sterren telt, dan zijn er in het waarneembare heelal dus honderd miljard keer honderd miljard sterren. Dat zijn er tien triljard - een één met tweeëntwintig nullen.

Net als de sterren aan de hemel zijn de zandkorrels op aarde ook onmogelijk stuk voor stuk te tellen. Maar als je een vrij ruwe schatting doet van het aantal zandkorrels op alle stranden en in alle woestijnen op aarde, kom je uit op ongeveer honderd triljoen - een één met twintig nullen. Het aantal sterren in het waarneembare heelal is dus ongeveer honderd keer zo groot als het aantal zandkorrels op aarde. Voor elke zandkorrel op onze planeet stralen er honderd zonnen ergens in de kosmos!

Het waarneembare heelal is maar een deel van het geheel. Wij kunnen niet verder kijken dan een kleine 14 miljard lichtjaar, omdat het licht van verder weg gelegen delen in het heelal sinds de oerknal nog niet voldoende tijd heeft gehad om de aarde te bereiken. Toch staat vast dat het heelal zich voorbij die waarnemingshorizon nog enorm ver uitstrekt - vermoedelijk zelfs oneindig ver. Het werkelijke aantal sterren in het heelal is dus nog eens onvoorstelbaar veel groter dan het aantal sterren in het deel van het heelal dat wij kunnen waarnemen. Daar kunnen de aardse zandkorrels onmogelijk tegenop.

Als antwoord op je vraag : Ingevolge de chaos theorie is ons handelen niet onmogelijk van invloed op het heelal maar wel zeer onwaarschijnlijk. Ingevolge de kansberekening is deze invloed zo goed als uit te sluiten (maar net geen nul, ongeveer 0,00000000000000000000000001 %).

Hoop dat het je nu iets duidelijker is geworden.

Mijn inzichten zijn zo overduidelijk correct dat eenieder die ze niet accepteert wel een geestelijk afwijking moet hebben.

Lyle Rossiter

barth.

Superlid
Superlid
Za Feb 01, 2020 9:06 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Oké, ik weet er bij lange na niet voldoende vanaf om te kunnen zeggen dat ik het niet met je eens zou kunnen zijn of niet zou willen geloven.
Dus bedankt voor je uitleg.

Zoveel gerommel is het niet.

Waar Tympaan wel terecht op wees (en wat wel een probleem is) is het vele ruimteschroot, dat vooral een risico is satellieten en b.v. het ISS. Een botsing ermee kan schade veroorzaken. En een botsing met een satelliet die daardoor onklaar raakt en waar door de botsing brokstukken afkomen, kan een toename van ruimteschroot betekenen. Dat kan een kettingreactie veroorzaken met steeds meer ruimteschroot en steeds meer satellieten die verloren gaan.

Het terugvallen naar de Aarde is niet een groot risico, want dan verbrandt het in de dampkring. Dat is zelfs gunstig omdat dat wat van het ruimteschroot opruimt. Alleen gaat de toename van ruimteschroot harder, dan de afname vanwege ruimteschroot wat in de dampkring verbrandt wordt.

Dat gaat dus vooral over een schil van ruimteafval in een baan om de Aarde, Wat een bedreiging kan worden van satellieten die belangrijk zijn voor de moderne samenleving. (Waar zouden we b.v. nu zijn zonder weersatellieten, communicatiesatellieten en GPS)
______

Er is ook wat ruimteschroot in een baan om de zon. Met als een van de nieuwste aanwinsten een rode auto met een pop in een ruimtepak achter het stuur. Een Tesla van Elon Musk. Die verplaatst zich in een baan om de zon tussen de Aarde en Mars. Op en neer. Is op dit moment net de baan van Mars gepasseerd en ontmoet Mars weer eind dit jaar, op de terugweg naar de Aarde.

Daarnaast is er ook wat schroot op de Maan en Mars. Maar gezien de grote oppervlakte van de Maan en Mars is het heel erg weinig, en het doet geen kwaad. Gaat alleen heel lang duren voordat het vergaat.

En verder is het heel weinig. Ja er zijn 5 sondes die het zonnestelsel hebben verlaten en in de omeindige ruimte mischien nog miljoenen jaren doorvliegen.
Behalve die 2 voyagers zijn het ook de Pioneer 10 en de Pioneer 11, en de New-Horizons satelliet.

En er staat nog een sonde (Huygens) die het niet meer doet op Saturnusmaan Titan. En de Near-Shoemaker staat te rusten op Eros.
En waarschijnlijk draait de Dawn Satelliet nog steeds rondjes rond Ceres.

En wat is er op Mars gebeurd? Er zijn rondjes gereden, wat ondiepe geultjes gegraven, een beetje geboord in de grond. Niet bijzonder destructief.

Ben ik nog wat vergeten?

barth.

Superlid
Superlid
Zo Feb 02, 2020 4:32 am Reageer met quote

O ja, die theorie van die kettingreactie dat ruimteschroot door botsingen meer ruimteschroot maakt, wat meer botsingen geeft en nog meer ruimteschroot maakt, wat nog veel meer botsingen geeft, en nog veel meer ruimteschroot geeft... enz. enz.
Totdat ruimtevaart helemaal niet meer mogelijk is, en alle satellieten voorgoed uitgeschakeld worden, waardoor we technologisch 50 jaar of meer terug gaan in de tijd, als er geen weersatellieten en communicatiesatelieten meer zijn en geen GPS meer is, en ander satelliet verkeer wat het leven nu gemakkelijk maakt.....

Dat heet het “Kessler syndrome”

Dat toekomst scenario is in 1978 beschreven door de NASA wetenschapper
Donald J. Kessler.

Een vorm van Omkomen in je eigen afval.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6089
Zo Feb 02, 2020 11:25 am Reageer met quote

barth. schreef:
O ja, die theorie van die kettingreactie dat ruimteschroot door botsingen meer ruimteschroot maakt, wat meer botsingen geeft en nog meer ruimteschroot maakt, wat nog veel meer botsingen geeft, en nog veel meer ruimteschroot geeft... enz. enz.
Totdat ruimtevaart helemaal niet meer mogelijk is, en alle satellieten voorgoed uitgeschakeld worden, waardoor we technologisch 50 jaar of meer terug gaan in de tijd, als er geen weersatellieten en communicatiesatelieten meer zijn en geen GPS meer is, en ander satelliet verkeer wat het leven nu gemakkelijk maakt.....

Dat heet het “Kessler syndrome”

Dat toekomst scenario is in 1978 beschreven door de NASA wetenschapper
Donald J. Kessler.

Een vorm van Omkomen in je eigen afval.

Kan de generatie Greta Thunberg en later ook weer aan gaan staan. Onze tijd zal het wel uithouden.
Wel is men ondertussen stevig aan het nadenken hoe dat ruimteschroot opgeruimd zou kunnen worden...

Ruimtepuinruimers-VPRO tegenlicht

Quote:
Rondom de aarde zwerven nu al meer dan 100 miljoen stukken ‘ruimteafval’, brokstukken van afgedankte satellieten en raketten. Ze hebben een snelheid van 25.000 km per uur en een botsing kan catastrofale gevolgen hebben voor de communicatie op aarde. Hoe kunnen we de ruimte opruimen en wie gaat dat doen?

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

barth.

Superlid
Superlid
Zo Feb 02, 2020 3:32 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Kan de generatie Greta Thunberg en later ook weer aan gaan staan. Onze tijd zal het wel uithouden.

Het is heel wat anders, maar je kan het een beetje vergelijken met het plastic in de oceanen, en het probleem van het opruimen daarvan.
En inderdaad is het ook zoiets waar we de volgende generatie mee opzadelen.

Quote:

Wel is men ondertussen stevig aan het nadenken hoe dat ruimteschroot opgeruimd zou kunnen worden...

Ja er zijn allemaal ideeën om ruimteschroot te kunnen opruimen, maar het blijft vooral bij “ideeën”.
En dan is het meestal ook niet op de schaal die eigenlijk nodig is.
De grotere stukken ruimteschroot worden allemaal in de gaten gehouden, maar er is ook een heleboel heel klein ruimteschroot, wat te klein is om in de gaten te houden. Moertjes, stukjes afgebladderde verf, koperen spelden, stukjes draad,
Kleine dingen, die met een snelheid van 7 km per seconde projectielen worden die veel schade kunnen veroorzaken, en lastig op te ruimen zijn.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Ma Feb 03, 2020 2:19 am Reageer met quote

Weer bij gelezen Prlwytzkofsky en barth.
Bedankt voor de uitleg.
Voorlopig hoef ik me niet druk te maken over mogelijk uit de baan te raken hemellichamen begrijp ik.

Over tot de orde van de dag. Het ruimteschroot.

Zou wat zijn, alle communicatiemiddelen uitgeschakeld.
Alleen daarvoor al zou ik heel oud willen worden. Gewoon om te zien hoe dat dan weer opgelost gaat worden.

Want inderdaad, ook dat zal wel weer wat zijn wat 'wij' naar de volgende generaties doorschuiven, hoewel we er nu al van op de hoogte zijn dat het gaat gebeuren.

Ben benieuwd hoe onze generatie wat dat betreft in de geschiedenisboekjes terecht gaat komen.
Kan me niet voorstellen dat dit met een sterretje erachter van goedkeuring zal zijn.

Ik las overigens dat Chinese wetenschappers onderzoek doen of hebben gedaan naar het gebruik van laserkanonnen om afval uit de atmosfeer te schieten. Kan dit dan ook weer geen kwaad gesteld dat ze misschien ook wel eens mis schieten en iets anders, wat niet de bedoeling was, raken?

barth.

Superlid
Superlid
Ma Feb 03, 2020 8:24 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Weer bij gelezen Prlwytzkofsky en barth.
Bedankt voor de uitleg.
Voorlopig hoef ik me niet druk te maken over mogelijk uit de baan te raken hemellichamen begrijp ik.

Nee inderdaad, daar is zoveel kracht voor nodig dat zelfs de zwaarste atoombom die ooit tot ontploffing is gebracht dat nog niet voor elkaar krijgt.

Het is eens berekend, want tijdens de koude oorlog, in de jaren 50, nog voordat het plan ontstond om mensen op de Maan te laten landen, was er korte tijd een idioot (maar serieus en top secret -) plan van de Amerikanen om een atoombom op de Maan te laten ontploffen,
...en een tweede atoombom naast de Maan.
Puur voor machtsvertoon. De paranoia en de gekte van de koude Oorlog.

Dat was Project A119
En gelukkig is in 1959 dat onzalige plan afgeblazen.
Het was in de tijd dat de Amerikanen beseften dat ze op Rusland achterliepen wat betreft de race naar de ruimte. De tijd dat de Russen de eerste spoetnik lanceerden. En er waren „geruchten“ dat de Russen hetzelfde van plan waren.
Dus toen is dat plan serieus onderzocht. (En hebben ze ook berekend hoeveel kracht ervoor nodig is om de Maan uit zijn baan te krijgen, want dat risico wilden ze kennen.)
(Zo tijdens de research bij het discussieren kom je nog eens wat tegen Smile )
Om de Maan uit zijn baan te stoten schijnt een detonatie van ongeveer 10.000.000.000.000 ton TNT nodig te zijn. 10 biljoen Ton TNT.
Dat getal heb ik vernomen uit een youtube video over dat A119 project.

Wat een waanzin in die tijd!

Er is nog een idioot plan geweest van de Amerikanen tijdens de koude oorlog wat (begin jaren 60) wèl uitgevoerd is. Een poging om communicatie over grote afstand mogelijk te maken in een tijd dat er nog geen communicatiesatellieten waren.
Dat was „Project West Ford“.
Er zijn toen 480 miljoen kleine koperen naalden in een baan om de Aarde gebracht. En toen had de de Aarde tijdelijk een kunstmatige ring.
De meeste van die naalden zijn inmiddels teruggevallen naar de Aarde, en verbrand in de dampkring. Maar er vliegt nog wat van dat spul rond.

Quote:
Over tot de orde van de dag. Het ruimteschroot.

Zou wat zijn, alle communicatiemiddelen uitgeschakeld.
Alleen daarvoor al zou ik heel oud willen worden. Gewoon om te zien hoe dat dan weer opgelost gaat worden.

Want inderdaad, ook dat zal wel weer wat zijn wat 'wij' naar de volgende generaties doorschuiven, hoewel we er nu al van op de hoogte zijn dat het gaat gebeuren.

Ben benieuwd hoe onze generatie wat dat betreft in de geschiedenisboekjes terecht gaat komen.
Kan me niet voorstellen dat dit met een sterretje erachter van goedkeuring zal zijn.
. Dat vrees ik ook.

Quote:
Ik las overigens dat Chinese wetenschappers onderzoek doen of hebben gedaan naar het gebruik van laserkanonnen om afval uit de atmosfeer te schieten. Kan dit dan ook weer geen kwaad gesteld dat ze misschien ook wel eens mis schieten en iets anders, wat niet de bedoeling was, raken?

Het kon kwaad (en deed kwaad) toen satellieten aan flarden werden geschoten met anti-satelliet raketten. China heeft dat eens gedaan met een eigen satelliet, en India ook, en de US heeft het ook een keer gedaan.
(Er is een militair belang om de technologie te hebben om (vijandelijke?) satellieten onklaar te maken, te elimineren).
Toen China dat voor het eerst met succes probeerde met een eigen Satelliet, werden andere landen nerveus. Succes omdat de satelliet inderdaad werd uitgeschakeld, maar geen succes omdat het een hele wolk nieuw ruimteschroot gaf.
Als ik het goed heb begrepen is bij de techniek met lasers de bedoeling om alleen de baan van het ruimteschroot (of van een satelliet) te veranderen.
Het een zetje te geven in een andere richting.
Of richting de Aarde te sturen waar het in de dampkring verbrandt,
òf het een zetje te geven om het enkel uit de weg te krijgen, in een z.g.n. „Graveyard orbit“ te brengen. Een baan om de Aarde voor afval. Op een hoogte waar het niet meer een bedreiging kan zijn voor andere satellieten. Dan is het dus niet weg, maar voorlopig wel uit de weg.
Maar ook bij de lasertechnologie speelt natuurlijk ook een militair belang, en is dat ook iets waar andere landen misschien nerveus van kunnen worden.

barth.

Superlid
Superlid
Ma Feb 03, 2020 10:32 pm Reageer met quote

Hoe menselijk is het, om alleen te denken aan -, en geld over te hebben voor het bereiken van iets voor gebruik,
maar niet denken aan -, of geld over te hebben voor het weer opruimen na het gebruik ?
Of is het primitief?

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29895
Di Feb 04, 2020 8:34 pm Reageer met quote

Dubbel.

Faber quisque fortunae suae

Laatst aangepast door Tympaan op Di Feb 04, 2020 8:46 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Feb 04, 2020 8:45 pm Reageer met quote

Ik vraag mij af hoe dit zicht verhoudt tot het toch al zo rijkelijk aanwezige ruimtepuin...

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Do Feb 13, 2020 2:29 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik vraag mij af hoe dit zicht verhoudt tot het toch al zo rijkelijk aanwezige ruimtepuin...

Totale wanorde.
Ik begrijp niet dat dit zo door gaat.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Do Feb 13, 2020 2:33 am Reageer met quote

Quote:
Iets in het heelal stuurt om de 16 dagen radiogolven naar ons toe
Het feit dat er een regelmaat in zit, zou volgens wetenschappers iets kunnen zeggen over wat de bron is van deze mysterieuze signalen.

Boeiend.

Er vanuit gaande dat dit een betrouwbare bron is.

barth.

Superlid
Superlid
Do Feb 13, 2020 3:56 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Quote:
Iets in het heelal stuurt om de 16 dagen radiogolven naar ons toe
Het feit dat er een regelmaat in zit, zou volgens wetenschappers iets kunnen zeggen over wat de bron is van deze mysterieuze signalen.

Boeiend.

Er vanuit gaande dat dit een betrouwbare bron is.

Lijkt me wel een betrouwbare bron. En ja, zo iets mysterieus is natuurlijk altijd spannend. (En je kan dan je fantasie erop los laten. Laughing )
Maar het was wel 500 miljoen jaar geleden dat het werd uitgezonden... tijdens het Cambrium, toen er op Aarde nog geen leven op het land bestond, ook niet plantaardig, en er ook nog geen vissen in de zeeën zwommen, en onze voorouders waarschijnlijk nog een soort wormachtige schepsels waren.
Laughing

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Feb 13, 2020 2:14 pm Reageer met quote

Die afstanden alleen al.

Zelfs al zou er al ergens in het heelal (intelligent) leven zijn, dan is de kans dat het ooit tot een ontmoeting zal komen toch eigenlijk wel gelijk aan nul...

barth.

Superlid
Superlid
Do Feb 13, 2020 2:39 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Die afstanden alleen al.

Zelfs al zou er al ergens in het heelal (intelligent) leven zijn, dan is de kans dat het ooit tot een ontmoeting zal komen toch eigenlijk wel gelijk aan nul...

Is dat niet eigenlijk een heel geruststellende gedachte?

En... is het zoeken naar (intelligent?) buitenaards leven niet eigenlijk een zoeken naar onszelf? En het zoeken naar een planeet die op de Aarde lijkt?
Iets heel ver weg zoeken, terwijl dat wat je zoekt zo dichtbij is.
Ik moet steeds denken aan die Apollo 8 reis, toen ‚we’ voor het eerst naar de Maan gingen, en daar eigenlijk vooral de planeet Aarde ontdekten.
De Earth rise.

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Feb 13, 2020 4:33 pm Reageer met quote

Het zit in de aard van de mens om nieuwsgierig te zijn en te willen zien wat er achter de horizon is. Eerst letterlijk en nu figuurlijk. Is op zich niets mis mee. Maar de mens heeft tevens de neiging om dat nieuwe te veroveren, de oorspronkelijke bewoners te verjagen en het zelf in bezit te nemen....

In dat opzicht zijn die afstanden inderdaad wel geruststellend..

barth.

Superlid
Superlid
Do Feb 13, 2020 5:23 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Het zit in de aard van de mens om nieuwsgierig te zijn en te willen zien wat er achter de horizon is. Eerst letterlijk en nu figuurlijk. Is op zich niets mis mee. Maar de mens heeft tevens de neiging om dat nieuwe te veroveren, de oorspronkelijke bewoners te verjagen en het zelf in bezit te nemen....

In dat opzicht zijn die afstanden inderdaad wel geruststellend..

„Het nieuwe veroveren....“
Dan kan er m.i. beter naar een planeet zonder leven gezocht worden, want dan hoeft er niets verjaagd te worden.
Als ik het omdraai, buitenaardse wezens die hier de boel willen veroveren en alle planten en bomen, schimmels, en bacteriën van de Aarde willen verjagen... dan denk ik: „gaat ze niet lukken“.

Pagina 16 van 18 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18  Volgende

Plaats reactie