Huidkanker
Archief Lichaam & Geest
Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk

Fleur

Superlid
Superlid
Antw.: 2988
Do Jun 20, 2013 12:19 pm Reageer met quote

Dit is een prachtige waarschuwingsvideo clip.
Helemaal uitkijken svp.
Wij zijn al "te oud"
Vroeger gebakken in de zon.
Goede waarschuwing voor eventuele kleinkinderen.

https://youtu.be/RLgwAPnhGCo

De sterkste zoetstof is vriendschap.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

elvira

Superlid
Superlid
Antw.: 108074
Do Jun 20, 2013 5:06 pm Reageer met quote

Ja, zeker een waarschuwing Fleur. Vroeger zeiden ze "" de zon geeft ons vitamientjes"""

debelg

Superlid
Superlid
Antw.: 9687
Do Jun 20, 2013 5:30 pm Reageer met quote

elvira schreef:
Ja, zeker een waarschuwing Fleur. Vroeger zeiden ze "" de zon geeft ons vitamientjes"""

dat doet hij nog wel,maar je moet er geen uren in gaan liggen. Laughing

sterven is het toetje van het leven
japans gezegde

Chess.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3823
Vr Jun 21, 2013 12:42 am Reageer met quote

Ik heb jaren in de tropen gevaren. Zonnebrand smeren was toen al aanbevolen maar je zat aan boord gewoon lekker in het zonnetje.

Daar zag niemand een gevaar in.

Echter, twee jaar geleden werd er bij mij huidkanker geconstateerd en dan valt de wereld onder je voeten weg, geloof me !!

Ik ben toen met spoed (binnen twee dagen) geopereerd en daarna nog een keertje omdat niet alles weg was. Gelukkig waren ze er op tijd bij en was er geen sprake van uitzaaiingen. Ik word nu al twee jaar regelmatig gecontroleerd (en vanaf nu nog drie jaar langer) en gelukkig ben ik al twee jaar schoon.

Huidkanker kan zich pas jaren later openbaren, dat heb ik wel geleerd. Daarnaast is het voor iedereen natuurlijk heerlijk om lekker in het zonnetje te zitten, dat snap ik ook wel, maar na mijn ervaringen blijf ik angstvallig uit de zon.

Door de geschiedenis heen is het wetenschappers, academici, rechters en andere intellectuelen vaak verweten dat zij in een ivoren toren leven.

Laatst aangepast door Chess.1 op Vr Jun 21, 2013 4:16 am, in totaal 1 keer bewerkt

Fleur

Superlid
Superlid
Vr Jun 21, 2013 2:28 am Reageer met quote

Chess

Dank voor t plaatsen van je indrukwekkende verhaal.
Ik hoop, dat het door velen wordt gelezen.
Het is zo'n snel groeiende , gemene ziekte.
Evil or Very Mad

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13329
Vr Jun 21, 2013 8:23 am Reageer met quote

elvira schreef:
Vroeger zeiden ze "" de zon geeft ons vitamientjes"""
Is ook zo. Onder invloed van zonlicht synthetiseert je huid vitamine D uit cholesterol.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jun 21, 2013 8:27 am Reageer met quote

De feiten: Het zal menigeen verbazen, maar een melanoom – de gevaarlijkste vorm van huidkanker waaraan in Nederland jaarlijks een honderdtal mensen overlijden – ontstaat meestal op plekken die zelden aan de zon worden blootgesteld, zoals de dijen, de rug, het kruis en zelfs de voetzolen. Maar niet alleen daarom ligt het idee dat zonnestraling de belangrijkste oorzaak van huidkanker is onder vuur. Ook epidemiologisch klopt het niet. “Er is bij blanken inderdaad een zwak verband tussen huidkanker en de breedtegraad,” stelt Dr Oliver Gill. “Europeanen die rond de evenaar gaan wonen, lopen een verhoogd risico. Maar als je kijkt naar het risico van blanken die gewoon in Engeland of Nederland wonen, dan zie je een heel ander beeld. Melanoom komt veel vaker voor bij mensen die achter een bureau zitten dan bij mensen die dagelijks buiten werken. Wie regelmatig in de zon vertoeft, heeft zelfs het kleinste risico. Het hoogste risico hebben mensen die nooit in de zon komen en mensen die dat heel af en toe maar dan ook meteen rigoreus doen. Op onze breedte heeft regelmatige blootstelling aan de zon een beschermend effect.”

Hier het volledige artikel.

AnneliesGld

Superlid
Superlid
Antw.: 3161
Vr Jun 21, 2013 10:11 am Reageer met quote

Ik heb nooit echt zonnegebaad
Alleen toen ik 16. Was bij ons thuis in de tuin
Daarna wel veel gefietst ook met zon maar ik smeer goedv of zonneklep
En regelmatig nakijken

AnneliesGld

Superlid
Superlid
Antw.: 3161
Vr Jun 21, 2013 10:15 am Reageer met quote

Om bij kanker te blijven
Mannen laat je op psa. Controleren
Ivm prostaatkanker
Komt meer voor dan je denkt

julia55

Stamgast
Stamgast
Antw.: 807
Vr Jun 21, 2013 7:13 pm Reageer met quote

elvira schreef:

als je met mate in de zon gaat ...geeft ie ook vitamientjes

maar niet als sommige zich zo smerig bruin laten worden en dan denken ze ook nog dat het mooi is

mijn vader had huidkanker en bij mn moeder begint het nu ook

en niet van in de zon liggen bakken maar het werken op het land als tuinder ...meestal onbedekt omdat ze toen niet beter wisten

dus ik pas er voor alleen in de zon als je niet anders kunt en dan nog meestal hoofd bedekt en ingesmeerd

Fleur

Superlid
Superlid
Vr Jun 21, 2013 9:21 pm Reageer met quote

Ik weet ook wel, dat de zon vitaminen oplevert en dat dat goed is voor je botten.
Ben zelf net bij de huidarts geweest en zij zei ook, dat de zon een hele grote boosdoener is.Vooral voor ons ouderen , die vroeger lagen te bakken in de zon. De schade die dat bakken heeft aan gericht, komt vaak op latere leeftijd aan het licht.
En ik begrijp ook heus wel , dat je een melanoom, of huidkanker kunt krijgen zonder teveel aan zonlicht te zijn blootgesteld.
Het gaat mij er niet om mijn gelijk te krijgen.
Ik heb het filmpje als waarschuwing geplaatst.
Het geëmotioneerde jonge meisje met de kanker op haar hoofd, is inmiddels overleden, heb ik begrepen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Jun 22, 2013 5:19 am Reageer met quote

Fleur schreef:
Ik heb het filmpje als waarschuwing geplaatst.
Het geëmotioneerde jonge meisje met de kanker op haar hoofd, is inmiddels overleden, heb ik begrepen.
Schrijnend. Het filmpje gaat niet alleen over huidkanker en daar reageerde ik wel op, gezien het onderwerp van deze discussie.

Pagina 1 van 1

Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk