Zoutreductie?
Archief Lichaam & Geest
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk

Liever zout of suiker in onze voeding reduceren?
Zoutreductie
7%
 7%  [ 1 ]
Suikereductie
7%
 7%  [ 1 ]
Zout EN suiker reduceren
84%
 84%  [ 11 ]
Geen van beide reduceren
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 13

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13473
Di Mei 28, 2013 11:44 am Reageer met quote

Consumentenbond, Hartstichting en Nierstichting dringen bij minister Schippers aan op een verplichte zoutreductie van de voedingsindustrie. Voor een deel is dat al gerealiseerd met minder zout in brood. De vraag is echter of, als het zou lukken, zoutreductie wel zoveel zoden aan de dijk zet voor een betere gezondheid. Niet dat er iets op tegen is om minder zout aan voedselproducten toe te voegen maar er is geen sluitend wetenschappelijk bewijs dat het onze gezondheid ten goede komt.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

christoffel

Superlid
Superlid
Antw.: 2978
Di Mei 28, 2013 12:17 pm Reageer met quote

Ik denk toch dat suiker voor de mens meer schade aanricht ( te zwaar worden ). Maar het is als zoveel, overal waar te voor staat is niet goed.
Maar of dat nou van hogerhand weer geregeld moet worden?

Aan het onmogenlijke, is niemand gehouden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

debelg

Superlid
Superlid
Antw.: 9687
Di Mei 28, 2013 1:09 pm Reageer met quote

christoffel schreef:
Ik denk toch dat suiker voor de mens meer schade aanricht ( te zwaar worden ). Maar het is als zoveel, overal waar te voor staat is niet goed.

teveel zout is slecht,denk aan hoge bloeddruk en nierproblemen.
teveel suiker is ook slecht,maar denk wel aan de tandarts.die moet ook werk hebben.overal waar te voorstaat is zonder meer slecht.wel denk ik dat de mensen zelf ook wat verantwoording moeten nemen.

sterven is het toetje van het leven
japans gezegde
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

hehety

Superlid
Superlid
Antw.: 12089
Di Mei 28, 2013 1:15 pm Reageer met quote

Alle twee reduceren. Het is bespottelijk hoeveel zout en suiker in voeding zit. Zoutloos is bijna niet te vinden en veel duurder.en De smaak van kruiden wordt door het vele zout ondergemoffeld. Het zal heel veel schelen en mensen veel gezonder maken.
Ik ben voor! Very Happy

Hoe minder dingen je bezit.
Hoe minder dingen jou bezitten.

auteur onbekend

elvira

Superlid
Superlid
Antw.: 112093
Di Mei 28, 2013 2:26 pm Reageer met quote

Teveel suiker en zout in producten is niet goed, toch heeft een mens wat zout en suiker nodig. Geheel zoutloos eten is is niet goed bijv en er zit ook geen smaak aan.Toen ik in verwachting was mocht ik geen zout nu zoutloos kaas bijv, was niet te vr...eten. Ook ik kook zoutloos, omdat er veel zout in de produkten al is verwerkt, dus krijg je genoeg (en soms teveel) binnen. En af en toe een lekker zoet snoepje moet kunnen toch?

debelg

Superlid
Superlid
Di Mei 28, 2013 2:31 pm Reageer met quote

inplaats van zout gebruik ik kruiden,dat is lekkerder en gezonder Wink

japans gezegde

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Mei 28, 2013 5:02 pm Reageer met quote

Ik vind die antizoutcampagne om meerdere redenen overbodig:
    Door minder fabrieksvoedsel te kopen vermijd je meteen overbodige toevoegingen.
    Gezondheidsproblemen door teveel suiker zijn significant enorm groot, terwijl die door teveel zout marginaal zijn. Door die niet-aflatende anti-zoutcampagne wordt het suikerprobleem overschaduwd.
    Er schuilt een zeker gevaar in die anti-zouthysterie. Te weinig zout is, in tegenstelling tot een beetje teveel, wel degelijk een risicofactor, met name voor hartpatiŽnten, hoe paradoxaal dat mag klinken.
Toch heb ik voor reduceren van allebei gestemd. Want het kan echt wel minder. Maar suiker is pas echt een overbodige toevoeging in veel voedselproduchten, Niet alleen aan potjes en blikjes doperwten, sperziebonen, rodekool, soepen, sauzen, maar ook aan vis en veel vleeswaren wordt een aanzienlijke hoeveelheid suiker toegevoegd. Alles moet kennelijk zoet smaken maar ik vind het al gauw overheersen. Bovendien houden koolhydraten beter vocht vast dan zout. Denk maar eens aan de rijstkorrels in het potje zout.

debelg

Superlid
Superlid
Di Mei 28, 2013 5:10 pm Reageer met quote

klaar met zouten?dan ga ik lekker rabarber maken,zonder suiker.ik doe er maar wat bleekselderij door want dat geeft een aparte smaak.veel mensen eten rabarber met scheppen suiker,zonder is het veel lekkerder maar erg bitter.dat is iets waar je aan moet wennen.Wink

japans gezegde

ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 5168
Di Mei 28, 2013 5:45 pm Reageer met quote

christoffel schreef:

en (te)vreden dan ???

debelg

Superlid
Superlid
Di Mei 28, 2013 5:48 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Hmm, dat lees ik voor het eerst debelg. Ik neem altijd wat suiker in de rabarber, voor elke stengel 1 eetlepel, maar ik roer het pas na het koken in. Ik kook het 1 minuut per stengel, zonder water toegevoegd, in de magnetron. Ik ga het nu zelf ook maar weer eens verbouwen want het is hier vreselijk duur geworden. En het is zo'n verdraaid gezond iets.
Rabarber met appel is ook heerlijk.
Ik gooi de rabarber over de yoghurt.
Wat is bleekselderij? Zijn dat die lange stengels?
[img]https://thetexanpondhopper.files.wordpress.com/2011/03/celery.jpg?w=640[/img]

na het koken moet je het laten afkoelen .daarna een nacht in de koelkast.heerlijk verfrissend is het dan. inderdaa dat is bleekselderij.snij het blad eraf,goed afspoelen en dan kan je het rauw eten.wordt ook voor de soep gebruikt.zo kwam ik op het idee,om het mee te koken bij de rabarber.

japans gezegde

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Mei 29, 2013 3:11 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Maar je kunt wel suiker en zout vrije ingeblikte groenten en vruchten krijgen.
Klopt maar je moet er wel heel erg naar zoeken. Ik heb altijd wel blikjes tomatenpuree (voor tomatensaus en -soep) en vis in huis. Sauzen, stoofpotten en ovenschotels maak ik gewoon zelf. Daar zitten veel minder toevoegingen in dan in dat fabrieksspul en het smaakt allemaal stukken lekkerder.
Quote:
Hier zal nooit verandering in komen, want anders gaan die fabrikanten failliet. En dan heb je nog meer werkelozen.
Als de voedselvoorziening (weer) arbeidsintensiever wordt hoeven we daar toch niet bang voor te zijn? Maar meteen met je eens dat dat nogal hypothetisch is.

Laatst aangepast door Keesvi op Wo Mei 29, 2013 9:20 pm, in totaal 1 keer bewerkt

hehety

Superlid
Superlid
Wo Mei 29, 2013 3:22 pm Reageer met quote

Mijn grootste probleem is vleeswaar. Vinken maak ik zelf, zonder zout en veel kruiden. Er is geen vleeswaar te krijgen, op stroop en honing na waar geen toegevoegde zout, of suiker in zit. Ik denk dat die campagne op gericht is. Ik wil ook gewoon worst of kaas kunnen eten, zonder al die toegevoerde troep. Zeker als het niet nodig is.

auteur onbekend

hehety

Superlid
Superlid
Wo Mei 29, 2013 4:40 pm Reageer met quote

Marguerite1, ik denk dat katteneigenaren dat geen goed idee vinden. Nou, ik weet het wel zeker! Laughing Daarom vind ik Zout EN suiker reduceren, een veel beter plan. Very Happy

auteur onbekend

debelg

Superlid
Superlid
Wo Mei 29, 2013 4:42 pm Reageer met quote

marguerite,suiker moet je alleen toevoegen als je het gaat eten niet eerder,dus op je bord en naar smaak.maar zonder is lekkerder.selderij is volgens mij niet zoutig,het is een verse groente zonder toevoeging.
worstjes maken doe je in varkensdarmen,geen kattendarmen.maar voor de zekerheid moeten we dat even navragen aan keesv. Wink

japans gezegde

debelg

Superlid
Superlid
Wo Mei 29, 2013 5:26 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Je eet toch de stengels en niet de bladeren van de selderij?
Je kunt zelfs selderij zout kopen en dat gebruiken i.p.v. zout, dus zal het wel iets zoutigs hebben.
OK suiker dus pas als je het eet ( die rabarber dan ), maar is dat niet veel te zuur dan? En heeft het voordelen zonder suiker?

selderij is geen zout en bevat ook geen zout.rabarber zonder suiker is wel zuur,maar heerlijk fris.doet een beetje denken aan een zure appel.

Zeezout, aromazout en kruidenzout, zoals selderijzout en uienzout bevatten evenveel natrium
als gewoon zout
zo maak je zelf selderijzout
Knip de bladeren van bleekselderij of knolselderij. Goed wassen, en heel goed drogen. Spreid ze uit over een bakplaat, leg die in een oven, voorverwarmd op 180 tot 200 graden (hoe hoger de temperatuur, hoe meer u de selderij in de gaten moet houden).

Na zo'n 15 minuten is de selderij zo droog dat ze makkelijk verpulverd kan worden. Doe de selderij over in een vijzel, voeg er dezelfde hoeveelheid grof zeezout bij, stamp het geheel wat fijner, en - als het helemaal is afgekoeld - berg het op in een goed gesloten glazen of plastic potje.

Selderij heeft al een wat hartige smaak, Van selderijzout hebt u dus minder nodig dan van 'gewoon' zout - en bovendien geeft het een heerlijk aroma aan tal van gerechten, vooral soepen.

japans gezegde

AnneliesGld

Superlid
Superlid
Antw.: 3161
Wo Mei 29, 2013 8:49 pm Reageer met quote

bij rabarber kalk doen
Dan ook minder zuur
wij hebben rabarber op de volkstuin

debelg

Superlid
Superlid
Wo Mei 29, 2013 9:02 pm Reageer met quote

AnneliesGld schreef:
bij rabarber kalk doen
Dan ook minder zuur
wij hebben rabarber op de volkstuin

Gewone witkalk of ongebluste kalk Laughing

japans gezegde

Loezie

Superlid
Superlid
Antw.: 35687
Wo Mei 29, 2013 9:14 pm Reageer met quote

elvira schreef:
Teveel suiker en zout in producten is niet goed, toch heeft een mens wat zout en suiker nodig. Geheel zoutloos eten is is niet goed bijv en er zit ook geen smaak aan.Toen ik in verwachting was mocht ik geen zout nu zoutloos kaas bijv, was niet te vr...eten. Ook ik kook zoutloos, omdat er veel zout in de produkten al is verwerkt, dus krijg je genoeg (en soms teveel) binnen. En af en toe een lekker zoet snoepje moet kunnen toch?

Hier ben ik het dus helemaal mee eens.

Ik weet ook wat zoutloos eten is, maar we kunnen ons niet van alles
onthouden.

Achter de wolken schijnt de zon

AnneliesGld

Superlid
Superlid
Antw.: 3161
Wo Mei 29, 2013 9:22 pm Reageer met quote

De Belg
Belgische kalk Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Mei 29, 2013 9:27 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Je eet toch de stengels en niet de bladeren van de selderij?
Selderij is geen zout maar een plant. Je kunt er de bladeren, de stengels en de wortelknol van gebruiken als voedsel. Er zijn kweekvarianten die een hogere opbrengst van de verschillende plantdelen hebben maar het gaat in wezen om hetzelfde gewas. Er bestaat inderdaad selderijzout maar dat is op smaak gemaakt zout met selderij. Zeker niet onsmakelijk, mijns inziens.

Laatst aangepast door Keesvi op Wo Mei 29, 2013 9:38 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk