Voedselaanbod bij evenementen
Archief Lichaam & Geest
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk

Loezie

Superlid
Superlid
Antw.: 35687
Ma Mei 27, 2013 4:05 pm Reageer met quote

Kan je dat uitleggen Belg.

Ik bedoelde wel voor mensen met een vraatzucht.

Achter de wolken schijnt de zon

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13473
Ma Mei 27, 2013 5:53 pm Reageer met quote

Loezie schreef:
Ik bedoelde wel voor mensen met een vraatzucht
Debelg heeft echt wel gelijk. In een vergevorderd stadium van insulineresistentie, en dan heb je het over diabetici die insuline spuiten of er tegenaan zitten, gebeurt er voornamelijk ťťn ding: ingenomen calorieŽn, koolhydraten voorop, worden in lichaamsvet omgezet. Ze worden amper nog als brandstof gebruikt. Dan zie je mensen die een behoorlijke laag lichaamsvet opgebouwd hebben, waar het lichaam niet bij kan. Ze hebben het gauw koud omdat er nauwelijks nog iets verbrand wordt en van lichaamsbeweging worden ze al helemaal niet goed. Ze mogen nauwelijks energie innemen en ze kunnen niet eens bij hun eigen voorraad brandstof. Ik generaliseer maar dit is een veelvoorkomend beeld, een vicieuze cirkel die heel moeilijk te doorbreken is. Als zo iemand er desondanks in slaagt een fors bewegingspatroon te realiseren, zoals debelg, dan kan dat geweldig helpen. De doorslag zal toch een verandering van voeding moeten geven. Ik denk dat hij een goeie keuze gemaakt heeft door de (geraffineerde) koolhydraten drastisch te verminderen. Daar zouden we allemaal goed aan doen.

Daarom pleit ik voor meer verantwoordelijkheid voor de overheid bij het voedselaanbod, bijvoorbeeld op scholen, maar ook bij evenementen waar de overheid aan meeorganiseert.

Laatst aangepast door Keesvi op Di Mei 28, 2013 12:30 am, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Mei 27, 2013 6:17 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Ben eens gaan googelen naar mijn BMI. 18.5.
Ik weet niet wat dat zeggen wil, bodymass, nou ja, veel mass is er bij mij niet hoor.
Het zegt niet zo gek veel maar met zo'n BMI zal je een vrij slank figuur hebben.
Quote:
Waarom wordt eten een verslaving? Het moet een compensatie voor iets vormen wat bij deze verslavende mensen mist. Liefde? Kinderen?
Misschien is het een troost voor sommigen? Verdriet? Eenzaamheid?
Zou allemaal zomaar mee kunnen spelen maar laten we uitkijken niet te snel te psychologiseren. Ik heb in de loop der jaren geleerd om eerst alle fysieke factoren uit te sluiten alvorens een moeilijke jeugd en dergelijke als zwarte piet aan te wijzen. Wat ik ook geleerd heb is dat voedingsproblemen vrijwel altijd een kwestie van tekorten zijn en geen kwestie van teveel, overgewicht voorop. Je bloemlezing van psychische factoren neem ik absoluut mee in dat tekortenkader.
Quote:
Ik bak in olijfolie. Maar dat vind keesvi niet goed, want als dat verhit wordt gebeurt er wat mee, dat slecht voor je is.
O, je kunt rustig bakken in olijfolie maar matig verhit. Frituren zou ik echter liever niet doen. Als je een hekel hebt aan randjes vet kun je ze er beter na bereiding afsnijden. Ze komen de smaak namelijk geweldig ten goede omdat het vlees sappiger blijft. Palmolieplantages komen vooral industrieel gebruik ten goede, niet zozeer als spijsolieproductie.
Quote:
Heel soms doe ik roomboter bij de olijfolie als ik bv gebakken aardappeltjes maak, dan worden ze bruiner en knapperiger.
Ik zie het je niet zo gauw doen maar reuzel is verrukkelijk om aardappels in te bakken. Ganzenvet, als je het te pakken kunt krijgen is ook heerlijk.

Wat betreft on topic blijven; we weiden uit maar we zaten al gauw op het spoor van de verantwoordelijkheid van de overheid en gelieerde instanties bij evenementen, waarbij die overheid al gauw een rol speelt. Er zijn wetten over voedselveiligheid en de handhaving daarvan, dus ik vind dat je het dan bet mag hebben over criteria, wat we hier dus wel degelijk doen. Uiteraard krijgt de discussie dan een ietwat politieke tint maar dat lijkt me geen probleem.

Laatst aangepast door Keesvi op Di Mei 28, 2013 12:44 am, in totaal 2 keer bewerkt

debelg

Superlid
Superlid
Antw.: 9687
Ma Mei 27, 2013 10:37 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Debelg, wat doe je als je geen boterham eet? Hoe stil jij je honger bij het ontbijt of lunch dan?

wil je `s morgens eens lekker eten?bak 2 eieren zonder dooier en bak een of twee plakken gegrilde achterham mee ,leg er een plak 30+ kaas op en dan zeg ik :eet smakelijk .geen brood erbij.

sterven is het toetje van het leven
japans gezegde

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Mei 27, 2013 11:57 pm Reageer met quote

debelg schreef:
wil je `s morgens eens lekker eten?bak 2 eieren zonder dooier en bak een of twee plakken gegrilde achterham mee ,leg er een plak 30+ kaas op en dan zeg ik :eet smakelijk .geen brood erbij.
Neem die eieren lekker met de dooiers. Eventueel een zemelencracker van Atkins of GG bran voor de broodnodige vezels maar wat groente is daar altijd geschikt voor. Kaas mag maar hoeft niet. Je hebt gegarandeerd urenlang geen honger/trek, oftewel je zingt het makkelijk uit tot aan de lunch na zo'n ontbijt. Met een dikke plak Engelse bakbacon en/of champignons smaakt ook prima en kleurt ook nog eens aardig op je ontbijtbord. Smile

Laatst aangepast door Keesvi op Di Mei 28, 2013 12:10 am, in totaal 1 keer bewerkt

debelg

Superlid
Superlid
Di Mei 28, 2013 12:09 am Reageer met quote

Maar die dooiers zijn wel slecht voor het cholosterolgehalte ,of niet??

japans gezegde

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Mei 28, 2013 12:34 am Reageer met quote

debelg schreef:
Nee hoor, dat zijn ze niet. Ze bevatten een relatief hoog gehalte aan cholesterol maar daarmee wordt je bloedspiegel niet verhoogd. Er zit wat vet in eidooiers maar als je dat meeneemt in je calorieŽntotaal, als je dat al belangrijk vindt, is er niets aan de hand. Sterker, eieren verlagen je cholesterol, vooral door het hoge gehalte aan lecithine.

debelg

Superlid
Superlid
Di Mei 28, 2013 1:03 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
debelg schreef:
Nee hoor, dat zijn ze niet. Ze bevatten een relatief hoog gehalte aan cholesterol maar daarmee wordt je bloedspiegel niet verhoogd. Er zit wat vet in eidooiers maar als je dat meeneemt in je calorieŽntotaal, als je dat al belangrijk vindt, is er niets aan de hand. Sterker, eieren verlagen je cholesterol, vooral door het hoge gehalte aan lecithine.

toch weer wat geleerd. Wink

japans gezegde

debelg

Superlid
Superlid
Di Mei 28, 2013 5:36 pm Reageer met quote

wat is reuzel?lard is reuzel
Reuzel is uitgesmolten varkensvet. Het is een fijn wit vet dat vroeger veel in de boerenkeuken gebruikt werd.
Vooral in gerechten met uien en kool en in vleesgerechten met een lange bereidingstijd smaakt reuzel erg lekker en wordt het nog vaak gebruikt.
Reuzel kan tot een hoge temperatuur (210 graden) verhit worden. Overigens is reuzel niet, zoals vaak gedacht wordt, vetter dan olie.
Reuzel is soms kant-en-klaar te koop bij de slager. Heeft de slager geen reuzel, vraag dan om varkensbuikvet en smelt dit op zacht vuur langzaam uit. Zeef het vet. De harde bestanddelen die achterblijven zijn kaantjes. Die kun je bestrooid met een beetje zout op een toastje eten. Het zachte uitgesmolten vet is reuzel. Laat dit stollen en bewaar het in de koelkast.

japans gezegde

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Mei 29, 2013 7:28 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Reuzel?
Ik heb niks toe te voegen aan de uitstekende uitleg van debelg.
Quote:
En ganzenspul gebruik ik ook niet, geen patefois gras voor mij.
Ganzenvet is iets heel anders dan patť de fois gras. Het is net zoiets als rund- of varkensvet. Heeft niets te maken met overvoerde ganzen met veel te grote levers.
Marguerite1 schreef:
Dat mocht ineens niet meer, dus al die fish and chips shops hebben nu vegetarische olie.
Onderdeel van de hysterische angst voor (dierlijke) verzadigde vetten, geÔnitieerd door de olieverwerkende industrie.
Quote:
Ik weet nog dat de bakker reuzel gebruikte om de bakblikken mee in te vetten voor het brooddeeg erin ging. De korsten van het brood waren toen knapperiger.
Reuzel was lange tijd een veelgebruikt bestanddeel van brood en gebak vanwege de smaak en andere prettige eigenschappen. Maar ja, sinds de invloed van zeepfabrikanten groot werd mochten zij het gezondheidsevangelie verkondigen en werd dierlijk vet letterlijk in de ban gedaan terwijl zij hun ongezonde vieze vetjes, lees transvetzuren, aan de man mochten brengen.
Marguerite1 schreef:
Noem jij eens een fysiek probleem waardoor je maar blijft eten? Schildklier?
Insulineresistentie maar je mag ook diabetes zeggen of, wat ruimer het metabool syndroom of diabesitas. Ik denk dat debelg heel goed verwoord heeft wat dat inhoudt.
Quote:
Wat ik ook geleerd heb is dat voedingsproblemen vrijwel altijd een kwestie van tekorten zijn en geen kwestie van teveel, overgewicht voorop.
Tekorten aan wat? Geen problemen aan te veel? Ik snap deze zin eigenlijk niet.
Goeie vraag maar het antwoord is niet zo eenvoudig. Het heeft me jaren gekost om tot het inzicht te geraken dat voedingsstoornissen, boulimia, anorexia, BED (binge eating disorder) en overgewicht in alle mogelijke vormen, allemaal veel meer het gevolg zijn van tekorten dan van een teveel aan voedingsstoffen. Om vetten, eiwitten en koolhydraten te verwerken heb je vele stoffen nodig die dan wel met de voeding mee ingenomen worden, dan wel door het lichaam aangemaakt, mede door met de voeding ingenomen stoffen. Een tekort aan een of meerdere van die stoffen zet het lichaam aan om meer voeding in te nemen door hongergevoel, om toch voldoende van die stof te bemachtigen. Ik geef onmiddellijk toe dat die redenering kort door de bocht is maar die zou een even plausiebele verklaring kunnen zijn voor waarom volwaardig voedsel veel beter voedt dan geraffineerde en anderszins overbewerkte fabriekszooi.
Quote:
Ik zei elders dat ik van de lucht van het vet bakken misselijk word en dat is geen grapje.
Waarom zou je jezelf geweld aandoen? Mijn echtgenote walgt van honing terwijl ze verder best een zoetekauw is en beseft zelf ook wel dat het tussen haar oren zit. Ik verwerk soms per ongeluk wat honing in het eten en heb gelukkig nooit allergische reacties mogen constateren. Als ze dit leest mag ik natuurlijk de bietenbrug op, of erger... (ik neem gewoon het risico Smile) Ik wil er maar mee zeggen dat een gezond voedingspatroon niet in graniet gebeiteld is. De Inuit in arctische omstandigheden, de Amazone-Indianen, Australische Aboriginals, de MasaÔ en, zover ze nog bestaan, nomaden in AziŽ, houden er volstrekt verschillende voedingsgewoontes op na. Vaak is dat een zeer sober voedingspatroon maar waarbij wel de inname van die voeding garant staat voor voldoende macro- maar vooral ook micronutriŽnten. Zodra ze zich overgeven aan ons beschaafde, geraffineerde voedsel is het afgelopen met hun gezondheid. Bij PolynesiŽrs is dat effect bijzonder sterk. Ze zijn geŽvolueerd op een dieet van kokos en vis en krijgen bij wijze van spreken diabetes als ze alleen al kijken naar suiker. Er zit gewoon geen donder meer aan voedingswaarde in dergelijk voedsel. Het is puur brandstof, benzine of dieselolie, zo je wilt.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mei 30, 2013 7:19 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Ik neem niets van ganzen, ook geen pate.
Ik vind het helemaal prima maar vet van slachtdieren komt voornamelijk uit het onderhuidse bindweefsel en niet uit de lever. In Nederland worden er talloze ganzen afgemaakt omdat ze overlast bezorgen, bijvoorbeeld op Schiphol, en die worden gewoon vernietigd, terwijl het in feite om een hoogwaardig voedselproduct gaat. Als iemand de karkassen verwerkt dan wil ik wel wat van dat ganzenvet afnemen.
Quote:
Dat er geen reuzel meer in de patat tent gebruikt mocht worden komt omdat de reuzel van varkensvet is.
Voor frituren werd vroeger eerder rundvet gebruikt, of zelfs paardenvet. Die dierlijke vetten zijn, onder invloed van de cholesterolhysterie, in de afgelopen decennia vervangen door kunstmatig gehard plantaardig vet met een hoog gehalte aan transvetzuren, waardoor het aantal hart- en vaatziekten, al door margarine in de hand gewerkt, nog meer toenam.
Quote:
Je ziet obese mensen die eigenlijk hun lichaam uithongeren door sommige stoffen niet binnen te krijgen. Ik noem het starve misschien is de vertaling niet helemaal juist.
Ondervoeding, uithongering, nee hoor, lijkt me wel goed vertaald.
Quote:
Zou hun diabetes niet door overgebruik van alcohol komen?
Zal zeker meespelen maar alcohol roept op zich geen insulinerespons op. 'Wij' hebben er echter met onze landbouw zo'n 6000 jaar over gedaan om ons lichaam nog enigszins met zetmeel, suiker en zuivel te leren omgaan. Zij hadden daar iets van een generatie voor tot hun beschikking.

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Mei 31, 2013 11:18 am Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Wij' hebben er echter met onze landbouw zo'n 6000 jaar over gedaan om ons lichaam nog enigszins met zetmeel, suiker en zuivel te leren omgaan. Zij hadden daar iets van een generatie voor tot hun beschikking.

keesvi, dit snap ik niet, de laatste zin kan ik niet in dat verband terugvinden.
Geeft niet. Het is een bekend verschijnsel dat natuurvolkeren die ineens met de neolithische leefwijze worden geconfronteerd veel harder getroffen worden door wat we welvaartskwalen noemen, zoals overgewicht, diabetes en hartkwalen dan volkeren die al sinds jaar en dag, dus zo'n 6000 jaar die leefwijze gevolgd hebben. Natuurlijke selectie zal daar zeker een rol bij gespeeld hebben. Kijk maar naar de Inuit, de PolynesiŽrs, de indianen en naar de Aboriginals. Er zijn onderzoeken gedaan met Aboriginals die de oude leefwijze, jagen en verzamelen, weer oppakten. Hun gezondheid ging met sprongen vooruit.

Pagina 8 van 8 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk