Voedselaanbod bij evenementen
Archief Lichaam & Geest
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15542
Za Mei 25, 2013 7:30 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Nu gaat mijn televisie automatisch uit als er iets op verschijnt wat ook maar enigszins op Paul de Leeuw lijkt, dus ik heb het zelf niet gezien...
Mijn TV blijft uit als het ding niets interessants te melden heeft. Staat dus hoogstzelden aan. Hoef ik meteen niet meer mee te praten over al die nonsens die ik niet gezien heb.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29893
Za Mei 25, 2013 7:39 pm Reageer met quote

Laughing Laughing

De televisie maakt bij ons ook geen overuren...

Maar soms vang je onvermijdelijk toch wel eens iets onzinnigs op...

Smile

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Mei 25, 2013 8:10 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Derdehands, klok-en-klepelverwarring, oftewel is dat geen verspilling van je kostbare energie om er dan toch op in te gaan?

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Mei 26, 2013 10:36 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:
Derdehands, klok-en-klepelverwarring, oftewel is dat geen verspilling van je kostbare energie om er dan toch op in te gaan?

Niet altijd zo serieus zijn, Keesvi...

Ik zie deze site toch ook wel als een soort virtueel cafť of buurthuis..

Soms eens serieus, maar soms mag er ook best tijd zijn voor flauwe kul en onzin...

Neem er nog eentje....

Very Happy

debelg

Superlid
Superlid
Antw.: 9687
Zo Mei 26, 2013 2:39 pm Reageer met quote

Spekvet.......
Eet je ook wel eens gebakken spek en eieren?
Spek gebakken samen met een in het vet gesopte boterham?
Nooit meer doen, spekvet is niet gezond,
doe het vanaf nu dus nooit meer....!
Ook niet geschikt voor kinderen,
de gevolgen zijn verschrikkelijk!!!!
Nooit meer te herstellen.....
Is er nog spek in huis?
Weggooien, .....
de gevolgen zijn echt......niet om aan te zien...

Informeer iedereen......
van spekvet eten
krimpen je voeten !

sterven is het toetje van het leven
japans gezegde

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Mei 26, 2013 3:51 pm Reageer met quote

debelg schreef:
Spekvet.......
Regelmatig, en dat zal ik voorlopig blijven doen. Ik snap het verband niet tussen je vraag en die gephotoshopte dame. Zou je dat eens willen uitleggen?

debelg

Superlid
Superlid
Zo Mei 26, 2013 4:07 pm Reageer met quote

Ik dacht dat gij zo geleerd was???dan hoef ik dit toch niet uit te leggen? Laughing

japans gezegde

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Mei 26, 2013 7:38 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
keesvi, mensen die niet meer werken ( gepensioneerden dus ) zijn de baas over hun tijd, al hun tijd, en kunnen doen en laten wat ze willen. M.a.w. niets is tijdverspilling als ze er lol in hebben.
Dat ben ik wel met je eens. Ik heb weliswaar nog een baan maar daar stop ik ook heus niet alle energie in die ik heb.
Tympaan schreef:
Niet altijd zo serieus zijn,
Excuus, maar ik neem voeding nu eenmaal dermate serieus dat ik vind dat je ervan zou moeten genieten. Ik zal er inderdaad nog eens een nemen, bijvoorbeeld. Proost! Wink

Laatst aangepast door Keesvi op Zo Mei 26, 2013 8:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Mei 26, 2013 8:44 pm Reageer met quote

debelg schreef:
Ik dacht dat gij zo geleerd was???dan hoef ik dit toch niet uit te leggen? Laughing
Zit je me nu uit mijn te tent lokken? Ik schat van wel maar dat neem ik je absoluut niet kwalijk. Ik ben niet geleerd maar ik heb me, zowel professioneel als uit pure belangstelling, wel meer dan gemiddeld in voeding verdiept. Hoewel ik al jaren graag kook de laatste jaren vooral in de gezondheidsaspecten maar dat neemt niet weg dat ik het nog steeds leuk vind om te koken. De kennis die ik opdoe gebruik ik er graag bij om lekkerder te koken. Sinds ik het naadje van de kous weet (nou, zo goed als) over het besterven van vlees kom ik met een ander stukje thuis dan voor ik dat wist. Dan naar je prachtige foto.
Quote:
Spekvet.......
Spek gebakken samen met een in het vet gesopte boterham?
Nooit meer doen, spekvet is niet gezond...

...van spekvet eten
krimpen je voeten !
Ik denk dat de foto van die roze dame vet gephotoshopt is. Met zo'n lijf kun je niet staan, laat staan je voortbewegen. Voortrollen lijkt me nog een optie.

Een groot misverstand is dat overgewicht ontstaat door vet eten. Ook het Voedingscentrum huldigt dat standpunt al vele jaren. Dat instituut adviseert ons om een schrapje halvarine en snoep op brood te smeren in plaats van goeie boter, kaas eieren en spek. Ik voorzie dat een aantal goed geÔnformeerde forumleden al klaarstaat om te roepen dat het om de zogenaamde energiebalans gaat; als je meer calorieŽn inneemt dan je verbrandt kom je aan en als je minder calorieŽn inneemt dan je verbrandt val je af. Klopt als een bus en om meteen een stap verder te zetten is het niet de vraag of we (gemiddeld) teveel innemen, want dat is evident, maar waarom?

Als ik de adviezen van het Voedingscentrum opvolg en ontbijt met een boterham met halvarine en magere smeerkaas, een boterham met vruchtenhagel en vooruit, ik ben een redelijk actieve man, een boterham met jam, dan verzeker ik je dat ik ťťn ŗ twee uur later rammel van de honger. Dat vindt het VC heel normaal want dan mag ik een 'verantwoord tussendoortje', zoals een rijstwafel. Vervolgens haal ik maar net de lunch, met net zoiets als dat verantwoorde ontbijt, halverwege de middag honger en ' s avonds mag ik dan eindelijk een stukje ontvelde kip, gebakken in een onduidelijk vetje uit een knijpfles, twee opscheplepels groente en een ruime portie aardappels, pasta of rijst. Om het heel feestelijk te maken met een bakje rauwkost en magere yoghurtdressing en liever een stukje fruit dan een zuiveltoetje als nagerecht.

Ik zal met dat eten dan wel ongeveer aan het aantal calorieŽn zitten dat ik in een etmaal verbrand maar ik zal je verklappen dat ik het er niet op red. Ik vind honger namelijk een dermate vervelende sensatie dat ik er alles aan zal doen om die honger de nek om te draaien. Ik weet een bakker vlakbij mijn werk die verdraaid lekkere saucijzenbroodjes maakt. De koektrommel wordt voortdurend gevuld met biscuitjes, uiteraard volkoren en voor de echte noodgevallen heb ik zowel in mijn bureaula als in mijn dashboardkastje een, daar heb je 'm weer, verantwoorde mueslireep.

Wat is er hierboven aan de hand? Ik heb de godganse dag honger omdat ik me de godganse dag te barsten zit te vreten aan koolhydraten! Hallo VC, bent u er nog! Stilte. Zal wel ingekakt zijn als gevolg van een after lunch dip...

Het zal je inmiddels duidelijk zijn dat ik het inderdaad veel beter doe op een in roomboter gebakken ei met spek en eventueel wat champignons als ontbijt. Ik haal daar makkelijk de middag mee zonder ook maar iets te eten. Lunch bijvoorbeeld een salade met rijkelijk vis, geitenkaas of chorizo, uiteraard met een goeie dressing met olijfolie. Etc. Netto hoeveelheid calorieŽn hoogstwaarschijnlijk veel minder dan met die koolhydraatrijke aanbevelingen van het VC. Maar vooral geen honger en, belangrijker, een veel gelijkmatiger stofwisseling.

Laatst aangepast door Keesvi op Ma Mei 27, 2013 10:09 am, in totaal 1 keer bewerkt

Loezie

Superlid
Superlid
Antw.: 41738
Zo Mei 26, 2013 8:55 pm Reageer met quote

Hier ben ik het dus niet je eens Kees.

Overgewicht ontstaat wel degelijk door veel vet en zoet te eten.

Achter de wolken schijnt de zon

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Mei 26, 2013 9:10 pm Reageer met quote

Loezie schreef:
Hier ben ik het dus niet je eens Kees.

Overgewicht ontstaat wel degelijk door veel vet en zoet te eten.
Ja, maar waarům doen we dat dan? DŠt overgewicht ontstaat door teveel inname van calorieŽn was ik bij voorbaat al met je eens, zoals je hierboven terug kunt lezen. Maar hoe komt het nu toch dat obesitas en diabetes zich razendsnel ontwikkelen als een epidemie, alle inspanningen van Voedingscentrum, Convenant Overgewicht, Ik Kies Bewust etc. ten spijt?

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Mei 26, 2013 9:35 pm Reageer met quote

Is het niet, zoals met alles, vooral een kwestie van evenwicht. Van een juiste verhouding tussen eten en bewegen..?

Jij verbaast je oven de obesitas-epidemie. Ik niet in het minst. Zie jij tegenwoordig nog wel eens kinderen buiten spelen. Zie jij nog wel eens een volwassene echt lichamelijk bezig zijn...

Kinderen zitten voor de computer of hangen op hun hangplek. En het lijkt wel of ze constant iets te eten of te drinken in hun handen hebben. En volwassenen doen het vaak niet veel beter...

Ik geloof best in jouw voedseladviezen en daar zal ik niet meer mee dollen. Maar ik denk wel dat er meer aan de hand is. Een kwestie van opvoeding wellicht. En een beter voorbeeld van de ouders, bijvoorbeeld. Volgens mij is meer bewegen veel meer het toverwoord...

Loezie

Superlid
Superlid
Zo Mei 26, 2013 9:36 pm Reageer met quote

Dat komt omdat het eten een verslaving wordt.

En als je eenmaal verslaafd bent, heb je een probleem Very Happy

debelg

Superlid
Superlid
Ma Mei 27, 2013 7:56 am Reageer met quote

ik ben het in zekere zin met allemaal eens,MAAR ik heb diabetes 2.toch sport ik elke dag 3 uur ik wandel elke dag met mijn hond totaal 2 uur,daar zit het uitlaten niet bij gerekend.ik eet een koolhydraten vrij dieet.

japans gezegde

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Mei 27, 2013 12:14 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Is het niet, zoals met alles, vooral een kwestie van evenwicht. Van een juiste verhouding tussen eten en bewegen..?
Jazeker, dat wordt 'energiebalans genoemd. Ik ben er zelfs van overtuigd dat een verstoord evenwicht tussen inname en verbranding de oorzaak is maar dat is iets anders dan een verklaring waarom die energiebalans bij steeds meer mensen verstoord is.
Quote:
Zie jij tegenwoordig nog wel eens kinderen buiten spelen. Zie jij nog wel eens een volwassene echt lichamelijk bezig zijn...
Ja, die zie ik regelmatig, evenals kinderen. Heel veel kinderen gaan namelijk op de fiets of lopend naar school: www.nationaalkompas.nl. Ik kom het argument te weinig beweging heel vaak tegen als oorzaak van overgewicht. Hoewel ik me er ook zorgen over maak denk ik dat te weinig beweging maar een heel klein deel van het overgewicht veroorzaakt. Daar heb ik twee verklaringen voor. Als je je bedenkt hoeveel je moet bewegen om ťťn broodje hamburger te verbranden dan kun je het beter uit je hoofd laten om dat broodje te eten. Je moet er al gauw een uur voor fietsen, ik noem het maar als voorbeeld. Een ander argument, en daar is onderzoek naar gedaan, is dat dikke mensen eerder weinig bewegen omdat ze dik zijn en niet zozeer dat ze dik zijn door te weinig beweging. Het blijft een kwestie van energiebalans maar de factor teveel input van calorieŽn dicht ik een veel grotere invloed toe dan verbranding door te weinig lichaamsbeweging.

Blijft echter nog steeds de vraag hoe dat komt, teveel input.
Quote:
Kinderen zitten voor de computer of hangen op hun hangplek. En het lijkt wel of ze constant iets te eten of te drinken in hun handen hebben. En volwassenen doen het vaak niet veel beter...
Ook maar zeer ten dele, maar in combinatie met:
Loezie schreef:
]Dat komt omdat het eten een verslaving wordt.
denk ik dat jullie samen de spijker op de kop slaan!
Quote:
Ik geloof best in jouw voedseladviezen en daar zal ik niet meer mee dollen. Maar ik denk wel dat er meer aan de hand is. Een kwestie van opvoeding wellicht. En een beter voorbeeld van de ouders, bijvoorbeeld.
Ik waardeer je openhartigheid. Opvoeding speelt ook wel een rol, dunkt mij, maar ik ken ook zat mensen die de principes rust, reinheid en regelmaat door de jaren zijn blijven hanteren en toch overgewicht en diabetes ontwikkeld hebben. Daarom denk ik dat WAT we eten de hoofdschuldige is. Loezie, je merkte terecht op dat er een verslavingsmechanisme in het spel is. Dat denk ik dus ook. Het lastige met eten is dat je er, itt alcohol, drugs en tabak, niet buiten kunt. Ik kom echter veel te veel aanwijzingen tegen dat geraffineerd voedsel insulineresistentie in de hand werkt. Met name fructose, samen met glucose gewone suiker oftewel sacharose vormend, is een drama voor onze stofwisseling. Echter, wat adviseert het Voedingscentrum? Boterhammen met fruithagel, jam en zo weinig mogelijk vet.
theDon schreef:
Ik denk dat obesitas, idd een kwestie is van teveel schransen en op je luie gat zitten.
Jaha, maar wat zijn de oorzaken van dat teveel schransen en zitten dan? Maar goed, ik ben daar hierboven al redelijk uitgebreid op ingegaan.
Quote:
Mijn BMI is 22 en is dus prima.
Hoewel BMI lang niet alles zegt ben ik dat met je eens.
Quote:
Maar ik drink s'avonds wťl een lekker pilsje, dat mag toch wel dan? Shocked
Waarom zou dat niet mogen? Het gaat erom wat je in totaal naar binnen werkt, ieder etmaal weer. Daarbij gaat het niet alleen om de calorieŽn maar veel meer om de verhouding eiwitten/vetten/koolhydraten en zijn vezels en micronutriŽnten eveneens van wezenlijk belang.
debelg schreef:
ik ben het in zekere zin met allemaal eens,MAAR ik heb diabetes 2.toch sport ik elke dag 3 uur ik wandel elke dag met mijn hond totaal 2 uur,daar zit het uitlaten niet bij gerekend.
Diabetes is (nog) niet te genezen, wel te behandelen. Ik denk dat er een flinke verbetering te bereiken is met beperking van koolhydraten, zeker de geraffineerde, waardoor de inzet van insuline geminimaliseerd wordt. Daardoor wordt de gevoeligheid voor insuline beter waardoor iemand die pillen gebruikt ze mogelijk kan verminderen of zelfs ermee kan stoppen. Bij insulinespuiters ligt dat wat gecompliceerder omdat er in dat stadium van de diabetes niet alleen sprake is van een verminderde gevoeligheid voor maar ook van minder aanmaak van insuline. Maar ook dan kan koolhydraatbeperking een gunstig effect hebben waardoor er misschien niet meer gespoten hoeft te worden. Ik ben overigens wel benieuwd naar wat meer details over je diabetes en je voedingspatroon, als je die prijs wilt geven. Verwijzen mag ook hoor, als je dat al eens eerder hebt gedaan, want ik heb lang niet al je berichten gelezen. Hier nog een aardig artikel: De honingzoete opmars van de diabesitas

Laatst aangepast door Keesvi op Di Mei 28, 2013 1:01 am, in totaal 3 keer bewerkt

Loezie

Superlid
Superlid
Ma Mei 27, 2013 1:10 pm Reageer met quote

De oorzaken van teveel schransen is natuurlijk niet van de ene op de
andere dag.

De ťťn gaat eten en een ander pakt een borrel.

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Mei 27, 2013 1:46 pm Reageer met quote

Loezie schreef:
andere dag.

Verschilt per soort verslaving. Die aan tabak gaat pijlsnel. Het schijnt zo te zijn dat er prenataal al iets gebeurt met smaakbeleving waardoor de hang naar zoetigheid groter is dan wanneer a.s. mama er gezonde voedingsgewoontes op nahoudt. Dan kun je spreken van een zekere aangeboren (niet hetzelfde als erfelijk) aanleg voor zwaarlijvigheid.

debelg

Superlid
Superlid
Ma Mei 27, 2013 1:55 pm Reageer met quote

Loezie schreef:
andere dag.

Er zijn mensen die al dik worden van 2 boterhammen per dag

japans gezegde

Loezie

Superlid
Superlid
Ma Mei 27, 2013 2:01 pm Reageer met quote

Dat geloof ik dus niet Belg.

debelg

Superlid
Superlid
Ma Mei 27, 2013 3:57 pm Reageer met quote

Loezie schreef:
Dat geloof ik dus niet Belg.

ik dus wel,daar ben ik er een van.ik kan ook geen brood eten,doe ik alleen op zondag

japans gezegde

Pagina 7 van 8 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk