Voedselaanbod bij evenementen
Archief Lichaam & Geest
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15558
Zo Mei 19, 2013 9:24 am Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Mooi zo keesvi. Dat scheelt maar weinig van wat ik eet.
Die indruk had ik al. Ik bak met roomboter, arachideolie maar meestal met mijn standaardmengsel kokos-, sesam- en olijfolie. Als ik een verdikkingsmiddel nodig heb gebruik ik johannesbroodpitmeel maar vaak lukt het ook prima met inkoken om een dikke substantie te krijgen. Kroten worden meestal rode bieten genoemd, maar ja, ik ben nu eenmaal in een tuinbouwstreek geboren waar peen en kroten en geen wortelen en rode bieten werden geteeld. Smile Er is niets slechts met koolhydraten op zich maar wel met de geraffineerde. De laatste mijden als de pest is een prima methode om af te vallen c.q. insulineresistentie te lijf te gaan. Het menselijk lichaam is in staat om glucose te maken uit vetten en eiwitten. Dat mechanisme heet gluconeogenese en daardoor hoeven we niet per se koolhydraten met onze voeding in te nemen. Prettig, alweer voor diabetici en afvallers. Als ik brood eet dan bij voorkeur gebakken van bloem van granen als spelt of teff, oergranen met een hoger eiwitgehalte dan tarwe en rogge. Ik hou ook wel van het grauwe Duitse Mischbrot en Pumpernickel. Maar inderdaad, pasta, rijst en gewone aardappels heb ik al een poos niet aangekeken, laat staan suiker. Resultaat: een uitstekende conditie, geen opgeblazen gevoel meer, lagere bloeddruk en heel langzaam maar zeker kwijtraken van mijn overgewicht. En, niet onbelangrijk, ik geniet van iedere maaltijd. Ik zou alleen wat meer lichaamsbeweging kunnen gebruiken.
Quote:
https://tinyurl.com/7rna57f
Doet het niet. Geef anders even de volledige url want ik ben wel benieuwd.

Laatst aangepast door Keesvi op Zo Mei 19, 2013 10:13 am, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Mei 19, 2013 9:37 am Reageer met quote

nandes schreef:
Heb de "discussie"een beetje gevolgd en heb er niet de "smaak" Very Happy van bekeren uitgeproefd.
Dank voor je rake analyse. Het zal je inmiddels duidelijk zijn dat genieten van mijn eten een wezenlijk onderdeel is van mijn leefstijl. We hebben onze smaak- en reukorganen niet voor niets gekregen. Maar ik vind het ook fascinerend wat er met mijn voedsel gebeurt als ik het bewaar, snijd, kook, bak, invries, laat fermenteren, koel, in de zon laat drogen etc. en natuurlijk de gezondheidsaspecten. Ik vind het vooral leuk om te koken, een lekkere maaltijd op tafel te zetten. Noem het een passie voor voedsel. Smile
Groet, Kees

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29909
Zo Mei 19, 2013 10:45 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:
je missie om de mens te 'bekeren'...
Tot wat 'bekeren'?

Wat denk je zelf..

Hoe en wat jij eet moet je helemaal zelf weten. Wie ben ik om mij daar mee te bemoeien.
Mooi dat je plezier in koken en bereiden hebt. Zelf heb ik er een bloedhekel aan en wellicht ben ik er daarom niet zo mee bezig. Mag dat...?
Ik heb niet de behoefte om anderen te gaan vertellen wat ze wel of niet eten moeten. Moet iedereen gewoon voor zichzelf weten.

Maar wees gerust, ik zal me er niet meer mee bemoeien.

Waar ik mij veel meer zorg over maak is het toenemende gesjoemel in de voedselindustrie, want daar heeft niemand zicht meer op.
Maar dat is een heel ander onderwerp...

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Mei 19, 2013 11:19 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Wat denk je zelf..
Dat vroeg ik dus juist aan jou. Ik wil helemaal niemand tot het ware geloof bekeren, wat dat ook in zou mogen houden, dus ik vraag me af waar je die stelling dat ik dat wel doe vandaan haalt. Even goeie vrienden als je me het antwoord schuldig blijft.
Quote:
Zelf heb ik er een bloedhekel aan en wellicht ben ik er daarom niet zo mee bezig. Mag dat...?
Wie ben ik om je een hekel aan wat dan ook te ontzeggen?
Quote:
Waar ik mij veel meer zorg over maak is het toenemende gesjoemel in de voedselindustrie, want daar heeft niemand zicht meer op.
Ik heb daar wel degelijk zicht op. Maar ik deel wel die zorg met je.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Mei 19, 2013 11:48 am Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Zo knap als theDon hier is ben ik nog niet, ik weet niet hoe ik een link achter een woordje kan embedden met de mogelijkheden die we hier hebben.
Met url=weetikveel.com of iets dergelijks zou het toch moeten lukken? Maar een url van -tig regels komt ook wel over, hoor.
Quote:
Je moest eens weten dat suiker mijn leven heeft gered in de oorlog. Op doktersvoorschrift kreeg ik een theelepel suiker.
Ik ben niet anti-suiker maar wel anti veel te veel suiker. Je appeltaart ziet er voortreffelijk uit en smaakt ongetwijfeld net zo goed!

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Mei 19, 2013 12:15 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Dat vroeg ik dus juist aan jou. Ik wil helemaal niemand tot het ware geloof bekeren, wat dat ook in zou mogen houden, dus ik vraag me af waar je die stelling dat ik dat wel doe vandaan haalt. Even goeie vrienden als je me het antwoord schuldig blijft.

Laten we het er maar op houden dat er wat wederzijdse misverstanden waren. Het is natuurlijk zinloos om virtueel ruzie te gaan zitten maken..

Over het grootschalige gesjoemel met voedsel zijn we het in ieder geval wel eens...

Mod.1

Moderator
Moderator
Antw.: 1584
Zo Mei 19, 2013 1:13 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Met url=weetikveel.com of iets dergelijks zou het toch moeten lukken? Maar een url van -tig regels komt ook wel over, hoor.

De link van Marguarite werkte, en het opent een pdf-bestand.

Ben je nieuw? Lees ook de forum en algemene regels eens door. klik op www

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Mei 19, 2013 2:42 pm Reageer met quote

Moderator schreef:
De link van Marguarite werkte, en het opent een pdf-bestand.
Geprobeerd in Chrome ipv Firefox en inderdaad, gelukt! Dank voor de test en de hint.

Laatst aangepast door Keesvi op Ma Mei 20, 2013 12:18 am, in totaal 1 keer bewerkt

debelg

Superlid
Superlid
Antw.: 9687
Zo Mei 19, 2013 3:55 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:
Ik kom liever bij jou op visite dan bij Keesvi....
Ik vind het helemaal goed maar buiten de vraag of je welkom bent ben ik benieuwd wat je bij mij aan drankjes en borrelgarnituur verwacht aan te treffen. Wat denk je?

ik denk aan bitterballen kleine kip hapjes etc etc Laughing

sterven is het toetje van het leven
japans gezegde

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Mei 20, 2013 12:24 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Het is natuurlijk zinloos om virtueel ruzie te gaan zitten maken.
Welnee, die intentie hebben we geen van beiden.
Quote:
Over het grootschalige gesjoemel met voedsel zijn we het in ieder geval wel eens...
Zo is dat!

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 8433
Ma Mei 20, 2013 12:54 am Reageer met quote

Het gesjoemel met voedsel...... natuurlijk volledig onaanvaardbaar, maar toch......

Hoeveel van het zogenaamde gesjoemel is niet door de consument gevraagd.
vermicelli is niet geel maar wordt geel gemaakt.
een worst met een beetje vettigheid aan de buitenkant willen we niet.
brood moet zachttttt aanvoelen.
wijn moet rood zijn.
het moet langdurig houdbaar zijn

aan dit soort consumentenvragen moet de fabrikant voldoen

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 8433
Ma Mei 20, 2013 11:18 am Reageer met quote

Of die wensen vreemd zijn weet ik niet maar het is de vraag van de consument.
Worst en vleeswaren is zonder toevoeging van kleurstof zo grauw en grijs als bordkarton, dat koopt niemand.

Een blikje lunchmeat zonder toevoeging dan zit er aan de buitenkant van het produkt een laag vet en gelei, dat koopt ook niemand.

Extra vitamines voegt een fabrikant niet zomaar toe, wel voegt hij vitamine c (ascorbinezuur) toe, dit om een betere kleurhoudbaarheid te krijgen.

Het meest gebruikte conserverings middel staat ook bij jou en mij in de keuken.

Het langer houdbaar maken van de producten is toch ook iets wat een klant wil, dus ik begrijp niet waarom je geen bevroren produkten wil, aan vlees of groenten die worden ingevroren worden hogere eisen gesteld dan die uit pot of blik.

Welke delen van het rund of varken verwerkt worden ligt helemaal aan welk produkt je koopt in een kroket of gehaktbal zit echt geen biefstuk verwerkt, het zou trouwens ook niet smaken

wat je onder afval verstaat weet ik niet maar feitelijk bestaat er geen afval, organen worden ook als delicatesse verkocht dus zo minderwaardig is dat dan ook weer niet, en vlees zonder vet smaakt gewoon minder.

geef mij maar een lekker stuk leverworst of een lekkere knakworst, en je zal eerder ziek worden van vers vlees dan van verduurzaamd vlees/worst.

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Mei 21, 2013 9:33 am Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
BTW keesvi, ik heb de canola die je op je brood smeert als "boter" hier bekeken en het is niet van GMF canola gemaakt, dat staat er duidelijk op en zal dus naar alle waarschijnlijkheid wel door biochemici gecontroleerd zijn. Dat wil dus zeggen dat er nog steeds canola velden zijn die geen GMF behandeling hebben gehad. Niet dat ik het op mijn brood zou smeren. Ik neem roomboter.
Canola is PER DEFINITIE genetisch gemanipuleerd koolzaad. In vroeger tijden werd raapzaad- oftewel koolzaadolie als spijsolie gebruikt maar is door het hoge gehalte erucazuur slecht voor het hart. Omdat koolzaad een prettig gewas is om te telen en heel makkelijk genetisch te veranderen heeft men een variant koolzaad ontwikkeld met hoge concentraties oliezuur ipv erucazuur, de canola.

Laatst aangepast door Keesvi op Di Mei 21, 2013 1:21 pm, in totaal 2 keer bewerkt

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Mei 21, 2013 9:38 am Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Een van de redenen waarom ik zelden een bevroren product koop. Ik lees alles op de verpakking en walg er soms van.
Ik weet niet wat je onder bevroren producten verstaat maar met diepvriesgroente is, althans in NL, doorgaans niets anders gedaan dan blancheren en diepvriezen. Of bedoel je diepvriespizza's en dat soort junkfood? Ander verhaal, lijkt me. Ook met groente in blik of pot is weinig mis maar het zou verboden moeten worden om er suiker aan toe toe voegen, hetgeen de belangrijkste reden is dat ik die nauwelijks in huis haal.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Mei 21, 2013 9:43 am Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Vit E wordt als antioxidant gebruikt. Kleurstoffen, tenzij natuurlijk, zoals bietenrood, spinaziegroen e.d. vind ik ok, maar zodra ze een E nummer hebben, vergeet het maar.
Zodra een stof wordt toegevoegd krijgt die stof een E-nummer. Dat geldt ook voor natuurlijke kleurstoffen, vitamine C en zuurstof. Grappig, hè? Smile

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Mei 21, 2013 9:52 am Reageer met quote

nandes schreef:
wat je onder afval verstaat weet ik niet maar feitelijk bestaat er geen afval, organen worden ook als delicatesse verkocht dus zo minderwaardig is dat dan ook weer niet, en vlees zonder vet smaakt gewoon minder.
Roerend mee eens. Juist in Frankrijk, hét culinaire centrum van de westerse wereld (jaja smaken verschillen), wordt alles wat maar enigszins eetbaar te maken is van slachtdieren gebruikt, ook organen zoals endeldarm, zwezerik en pens.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Mei 22, 2013 1:56 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
https://tinyurl.com/ope8cnm
Keesvi, hier kun je zien dat bij ons niet altijd de E voor een bijproduct staat.
In Nederand mag de fabrikant kiezen of additieven met de stofnaam of het E-nummer op de verpakking wordt genoteerd. Ik nam aan dat je met 'diepvries' dingen als groente en vis bedoelde. Maar inderdaad, ook junkfood wordt ingevroren. Ik hanteer doorgaans de volgende stelregel: hoe meer toevoegingen, des te armzaliger het voedingsproduct.
Quote:
Vegetable oils 65% (containing 52% canola & sunflower oil)
Die combinatie bevat veel te veel linolzuur, waardoor de juiste verhouding linolzuur/alfa-linoleenzuur verstoord wordt. Dat veroorzaakt o.a. ontstekingsprocessen in de bloedvaten.
Quote:
En hier nog een interssant stukje over de canola die hier verbouwd wordt en naar EU wordt geexporteerd.
https://tinyurl.com/qyf2tg7
Ik heb mijn huiswerk overgedaan. Het blijkt dat in sommige landen alle raapzaadolie 'canola' wordt genoemd: 'Canola' is een genetisch gemodificeerde variant van koolzaad. Deze vorm mag in Europa niet verbouwd worden maar de olie wordt wel uit Noord-Amerika ingevoerd. (Canola = CANadian Oil Low Acid.) In de Verenigde Staten wordt alle koolzaadolie (Engels: "Rapeseed Oil") om marketingredenen onder de naam Canola-olie op de markt gebracht, ook als het niet van de Canola-variant is geproduceerd. Dit in verband met de negatieve betekenis van het woord "rape" (Nederlands: verkrachting). https://nl.wikipedia.org/wiki/Koolzaad

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Mei 25, 2013 6:40 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
En zo krijgt het "voedselaanbod bij evenementen" ineens een heel andere dimensie....
Als je gebruik maakt van de verpakking (van moedermelk) wordt iedere maaltijd een evenement. Dat geldt inderdaad niet alleen voor zuigelingen. Wink

Laatst aangepast door Keesvi op Za Mei 25, 2013 7:24 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Mei 25, 2013 6:47 pm Reageer met quote

Ik hoorde ergens dat Paul de Leeuw dat ook maar eens uitgeprobeerd heeft tijdens een televisieoptreden..

Nu gaat mijn televisie automatisch uit als er iets op verschijnt wat ook maar enigszins op Paul de Leeuw lijkt, dus ik heb het zelf niet gezien...

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Mei 25, 2013 7:04 pm Reageer met quote

Misschien was het wel slagroom....

Smile Smile

Pagina 6 van 8 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk