Voedselaanbod bij evenementen
Archief Lichaam & Geest
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13335
Za Apr 27, 2013 7:58 pm Reageer met quote

Afgesplitst van Koningsspelen

Heel leuk voor de kinderen, zo'n nationale sportdag. Jammer van het weer en nog jammerder dat ze een ontbijt van louter junkfood in hun maagjes gesplitst kregen, met de complimenten van de voedingsindustrie...

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 8433
Zo Apr 28, 2013 12:42 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Heel leuk voor de kinderen, zo'n nationale sportdag. Jammer van het weer en nog jammerder dat ze een ontbijt van louter junkfood in hun maagjes gesplitst kregen, met de complimenten van de voedingsindustrie...

Hoe weet jij nou precies wat ze allemaal als ontbijt kregen?

allemaal zo lekker negatief......

Weet je, dat is nog ongezonder als junkfood.

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Apr 29, 2013 8:21 am Reageer met quote

Appels, snoeptomaatjes, pindakaas en voor mijn part houdbare melk zijn okay maar de rest is snoepgoed of levert op een andere manier bepaald geen bijdrage aan de gezondheid. Ontbijtkoek bestaat voor de helft uit suiker. Blue Band is geen boter. Smeerkaas is slecht voor kineren. Ik kan wel even doorgaan maar het gaat niet om één voedingsmiddel maar om de combinatie, de stapeling. Dat die illustratief is voor veel ontbijttafels betekent nog niet dat die goed is.

De volgende producten zitten in de ontbijtdoos:

Goudeerlijk volkoren brood
Appels
Snoeptomaatjes
Chocomel
Houdbare melk
Ontbijtkoek
Nutella pasta
Blue Band boter
Calvé Pindakaas
Venz Hagelslag minder suiker melk of puur*
Fruitpasta framboos of aardbei of Hero Extra aardbeien*
Kips Cars magere leverpastei
Eru kids smeerkaas
Servetten

koningsontbijt

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27509
Ma Apr 29, 2013 10:06 am Reageer met quote

Letten op gezondheid is goed. Maar je kan het ook overdrijven...

Gun die kinderen een leuke feestdag en laat ze een keertje snoepen wat ze willen. Daar worden ze echt niet ongezonder van...

De rest van het jaar is het aan de ouders om te zorgen dat de kinderen (en zijzelf) weer gezond eten...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Apr 29, 2013 7:07 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Gun die kinderen een leuke feestdag en laat ze een keertje snoepen wat ze willen. Daar worden ze echt niet ongezonder van...
Ik draai het om. Omdat de meeste kinderen het hele jaar door al zo'n door het Voedingscentrum goedgekeurd junkfoodontbijt krijgen kun je die redenering toch beter omdraaien? Bijvoorbeeld door ze ter afwisseling een ontbijt voor te zetten dat minstens net zo lekker maar een stuk gezonder is?

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Apr 29, 2013 7:19 pm Reageer met quote

Ik stelde al dat een kind niet ongezonder wordt als het bij een feestje eens wat snoept en eet wat mider gezond is.
Maar ik betwijfel van de andere kant toch of een kind gezonder wordt als het eens per jaar gezond eet en de rest van de tijd junkfood krijgt...

Het zijn de ouders die het kind wel of niet gezond eten geven. Zij zijn de enigen die invloed kunnen hebben op het eetgedrag van het kind....

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Apr 29, 2013 8:41 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Het zijn de ouders die het kind wel of niet gezond eten geven. Zij zijn de enigen die invloed kunnen hebben op het eetgedrag van het kind....
O, maar dat ben ik wel met je eens, tot op zekere hoogte. De grap met schoolkinderen, ik bedoel de leeftijdsgroep, is dat ze steeds meer invloed op hun ouders gaan uitoefenen. Als je ze in hun leerproces op school confronteert met dat het ook anders kan gaan die ouders misschien ook eens die andere kant opkijken.

Moraal van het verhaal is een witte boterham met hagelslag. Niks mis mee. Mits je het houdt op één witte boterham met hagelslag per jaar. Vooruit, per maand, Nou ja, per week. Ik wil zelfs zover gaan om te stellen dat een witte boterham per dag nog geen kwaad kan. Toch een hele concessie voor een paleo-adept. Wink

Per etmaal echter, blijken veel kinderen de godganse dag witte boterhammen met hagelslag weg te werken, en nog in de stellige overtuiging dat ze gezond bezig zijn ook. Goed, in andere vormen, zoals vruchtensap, in de fabriek ontvette melkdrankjes met zoet- en andere hulpstoffen, met van suiker stijfstaande ontbijtproducten, met even suikerrijke vruchtensiroopjes, met nog zoetere sportdrankjes, 'verrijkt' met stimulerende middelen, met mierzoete mueslirepen, enfin, moet ik nog even doorgaan? Is allemaal even gezond hoor, want er zit weinig vet in en per inname maar héééél weinig calorieën. Tuurlijk...

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Apr 30, 2013 9:57 am Reageer met quote

Die gevallen zullen beslist wel voorkomen maar het valt niet te ontkennen dat het gros van de kinderen eerder te dik dan te mager is en een conditie hebben van een tachtigjarige...

Ik ben ook een voorstander van 'normaal' gezond eten. Zonder daar overdreven in te gaan doen. Van de andere kant mag een kind best wel af en toe een pleziertje hebben. Net zo goed als een volwassene dat mag hebben.

Als ik mijn hele leven moet eten als een gezondheidsgoeroe om drie jaar ouder te worden, dan geef ik die drie jaar maar cadeau. Een leven zonder plezier is een constante straf. En daar kan het leven nooit voor bedoeld zijn...

Het is wat anders als je een dieet moet volgen vanwege gezondheidsproblemen. Maar de gemiddelde gezonde burger kan best wel een stootje hebben..

De kunst is, zoals met alles, de gulden middenweg te vinden...

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Apr 30, 2013 3:07 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Ze zouden nog meer aan een bord havermoutpap, een gekookt ei en een roggebroodje of volgranen geroosterd brood gehad hebben, een lekkere sinaasappel. Die appel is best ok, de snoeptomaatjes ook.
Bijvoorbeeld, dat bedoel ik. In ieder geval is volwaardig voedsel per definitie gezonder én lekkerder dan die uitgeklede fabriekstroep. Hagelslag met minder suiker en daarnaast Chocomel begrijp ik de logica niet van. Smeerkaas is zelfs uitgesproken slecht voor kinderen vanwege de agressieve smeltzouten. Geef ze nou gewoon een volkoren boterham met boter en eerlijke boerenkaas. Een stuk fruit is prima. Pof appels als je er iets feestelijks van wilt maken. Schaaltje Griekse yoghurt met walnoot en honing. Hoezo calorieën? Je hoeft toch overal geen grote porties van? Ander idee is die kinderen zelf iets laten doen. I.t.t. dat saaie Koningsontbijt straalt hier het plezier van af: Smaaklessen

Laatst aangepast door Keesvi op Di Apr 30, 2013 5:51 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Apr 30, 2013 6:03 pm Reageer met quote

Precies, een enkele keer een beetje suiker is niet erg. Maar een beetje ettelijke malen per dag, bij iedere maaltijd meerdere malen per maaltijd en bij alle tussendoortjes loopt flink op en wreekt zich vroeger of later.

Bij mij werkte die link wel maar ik heb hem veranderd in alleen dat filmpje op YouTube.

Dit was de oorspronkelijke url: https://www.smaaklessen.nl

Vergelijk eens met deze treurnis: https://www.youtube.com

Ter relativering. Ik weet niet wat ik gedaan zou hebben als basisschooldirecteur in deze tijd van krapte en bezuinigingen. Ik kan waardering opbrengen voor de Jumbo, hoofdsponsor ven het Koningsontbijt, die op een no nonsense manier een substantieel deel van de supermarktbranche veroverd heeft, o.a. met een breed assortiment.

Ik neem het diezelfde Jumbo wel kwalijk kinderen een ontbijt voor te zetten dat voornamelijk bestaat uit overbewerkte fabrieksrotzooi. Dat ruime assortiment duurt kennelijk ook zolang de omzet ermee gediend is. Tot voor kort kon ik, tussen de vele meters vruchtensappen, nog kiezen tussen drie merken groentesap. Daar is er één, oftewel 15 cm tussen al die meters, van overgebleven en ook nog de minst smakelijke, want van de grootste fabriek?

Ik draaf door maar waar de commercie het voor het vertellen heeft geloof ik niet meer in gezonde bedoelingen.

Anna J

Superlid
Superlid
Antw.: 11686
Wo Mei 01, 2013 1:35 am Reageer met quote

Keesvi zegt:
Ik draaf door maar waar de commercie het voor het vertellen heeft geloof ik niet meer in gezonde bedoelingen.

Ja Keesvi, je draaft door........
Een goed ontbijt is voor kinderen belangrijk,
een ontbijt is belangrijk.
Zelf vergeet ik wel eens te ontbijten, of heb geen tijd om te ontbijten....... Is niet goed, ik weet het !
Ik eet dan een plakje ontbijtkoek op mijn werk.
Waarom is dit niet goed ?
Waarom is hagelslag niet goed ?
Het is belangrijk, lijkt mij, dat kinderen genieten van het eten, genieten van het ontbijt, mogen kiezen wat ze als beleg willen.
Mijn jonge KK ( kleinkinderen ) houden van brood, ze mogen kiezen wat ze als beleg willen, ze houden van kaas en smeerkaas ( waarom is dit ineens niet goed ? )
We eten ( als ik oppas ) samen aan tafel, genieten van het samen eten. Ik heb geen schuldgevoel dat ik ook hagelslag op tafel zet.
( Als kind vond ik dit al heerlijk, nog altijd.... Very Happy )

Als ik basisschooldirecteur was geweest dit jaar,
zou ik blij geweest zijn met dit initiatief....
Een Koningsontbijt op school Very Happy

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Mei 01, 2013 8:23 am Reageer met quote

Anna J schreef:
Een goed ontbijt is voor kinderen belangrijk,
een ontbijt is belangrijk.
Het gaat om een gezond voedingspatroon, niet om een enkele gezonde maaltijd en zeker niet om een enkel voedingsmiddel. Daarmee geef ik feitelijk al een antwoord op je vragen maar deels staan die antwoorden ook al hierboven. Wat er slecht is aan (kinder)smeerkaas voor kinderen had ik hierboven al uitgelegd maar er is meer kritiek mogelijk: https://foodwatch.nl/
Quote:
Ik eet dan een plakje ontbijtkoek op mijn werk.
Waarom is dit niet goed ?
Waarom is hagelslag niet goed ?
Ontbijtkoek bestaat voor de helft (droge stof), hagelslag voor driekwart en vruchtenhagel voor zo goed als geheel uit suiker. Wat is daar gezond aan?
https://foodwatch.nl/misleid/
Quote:
Het is belangrijk, lijkt mij, dat kinderen genieten van het eten, genieten van het ontbijt, mogen kiezen wat ze als beleg willen.
Natuurlijk, en dat weten de voedselfabrikanten maar al te goed: https://foodwatch.nl/onze_campagnes
Quote:
Als ik basisschooldirecteur was geweest dit jaar,
zou ik blij geweest zijn met dit initiatief....
Ik vind het idee van die spelen best leuk maar dat ontbijt een uitermate saaie bedoening met dezelfde treurigheid aan bewerkt, doodgeraffineerd en ongezond fabrieksvoedsel als op de meeste ontbijttafels thuis.

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Mei 01, 2013 9:35 am Reageer met quote

Kinderen en volwassenen hebben een leuke dag gehad en daar ging het om...

Vandaag en de rest van het jaar kan men zich weer druk gaan maken om het al dan niet noodzakelijke dieet...

Smile

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Mei 01, 2013 8:53 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Kinderen en volwassenen hebben een leuke dag gehad en daar ging het om...
Tuurlijk, mij ook. Bekijk die filmpjes nou eens. Vind je het zelf geen saai gedoe? Het had toch met dezelfde of minder kosten veel leuker en ook nog eens gezonder gekund?
Quote:
Vandaag en de rest van het jaar kan men zich weer druk gaan maken om het al dan niet noodzakelijke dieet...
Alsof gezond eten een kruis is, dat men dragen moet. Gezond en lekker gaan juist hand in hand!

amber

Superlid
Superlid
Antw.: 6850
Wo Mei 01, 2013 8:57 pm Reageer met quote

Wát een ontzettende muggenzifterij; dat ontbijt werd aan alle kinderen in Nederland op de basisschool geserveerd; het was bedoeld als een feestelijk ontbijt ter gelegenheid van de Koningsspelen; de gehele dag konden kinderen dus spelletjes doen en sporten; evt. te veel gegeten calorieën werden er op deze manier wel weer afgesport; wat is daar zo erg aan?
Buiten de calorierijke (kwaliteits/merk-)produkten in de ontbijtpakketten die de scholen ontvingen zaten ook genoeg "gezonde" zaken.
Weet je wel, keesvi, dat er óók in Nederland duizenden kinderen zijn die 's morgens niet eens een ontbijt kríjgen voordat ze naar school gaan?
Het was dus een feestelijk ontbijt, nét zoals daar zijn het Kerstontbijt en het Paasontbijt dat op de meeste basisscholen wordt georganiseerd met de feestdagen.....daar mekker je toch ook niet over, of wel?

Marokkaans/Arabisch koken; verras jezelf en anderen en bezoek eens mijn Weblog.
Klik daarvoor op WWW hieronder en je bent er meteen......

Loezie

Superlid
Superlid
Antw.: 35147
Wo Mei 01, 2013 9:12 pm Reageer met quote

Ik ben het helemaal met Amber eens.

Kees is wel een erg sober persoon.

Mijn kleinkinderen hebben ook een ontbijt gehad en heb
er niets over gehoord.

Kijk als kinderen een feestdag hebben op school, of een
schoolreisje...wat is lekkerder ter afsluiting een zak patat o.i.d.

Achter de wolken schijnt de zon

Anna J

Superlid
Superlid
Antw.: 11686
Wo Mei 01, 2013 10:05 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Bekijk die filmpjes nou eens. Vind je het zelf geen saai gedoe? Het had toch met dezelfde of minder kosten veel leuker en ook nog eens gezonder gekund?

Welke filmpjes bedoel je en wat vind je zo saai ?
Tuurlijk, het kan altijd beter......
Maar de meeste kinderen hebben er van genoten en hebben er een mooie herinnering aan sunny

Vanavond ging ik even naar de supermarkt en stond stil bij de ontbijtkoeken......
Ik denk dat ik roggebrood nu als alternatief meeneem naar mijn werk (als ik laat ben )
als ontbijt Very Happy
Welk gezond koekje kun jij ons adviseren als tussendoortje Keesvi ?

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 8433
Do Mei 02, 2013 12:05 am Reageer met quote

Als je het over voeding hebt is 1 ding altijd lastig dat is dat de aanhangers van de verschillende diëten de verschillende voedselprincipes elkaar vaak zo ontzettend tegenspreken.

even als voorbeeld Keesvi hangt paleo aan, dat gaat over een soort oervoeding, waarin vlees een essentieel onderdeel is.

In het verleden kwam hier ene Bart die een hel ander soort voedsel predikte met name, bijna of helemaal geen vlees.

Wat beiden gemeen hebben is dat ze zich hevig verzetten tegen het fabrieksmatige voedsel

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mei 02, 2013 8:20 am Reageer met quote

Juist bij evenementen is het voedselaanbod vaak bedroevend van kwaliteit, om even on topic te blijven.
amber schreef:
evt. te veel gegeten calorieën werden er op deze manier wel weer afgesport
Je maakt een heel veel gemaakte denkfout. Namelijk dat gezondheid hetzelfde is als de hoeveelheid calorieën. Ik weet donders goed dat veel kinderen (en volwassenen) zonder ontbijt de deur uitgaan. Ik keur dat niet goed maar dan nog gaat het om het totale voedingspatroon en niet om één maaltijd of voedingsmiddel. Paas- en kerstontbijten worden doorgaans door de ouders verzorgd en, naar gelang de leeftijd, door de kinderen zelf klaargemaakt, net zoals in www.smaaklessen.nl/nl/Tonen-op/Smaakfeest-XXL-in-Roosendaal.ht%20 waar ik naar linkte. Maar ja, als je daar niet op klikt, Anna J, dan gebeurt er niet zo gek veel...
Loezie schreef:
Kees is wel een erg sober persoon.
Je mag wel met me praten, hoor, in plaats van over me. Smile Ik vraag me af waar je je oordeel op baseert.
theDon schreef:
Nee, je moet tegenwoordig vitamine pilletjes eten, daar blijf je gezond bij.
Met alle respect maar dit vind ik nogal een vooroordeel. Door gezonder te eten heb je juist minder supplementen nodig. Dat is zelfs één van de pijlers van de evolutionaire geneeskunde.
nandes schreef:
even als voorbeeld Keesvi hangt paleo aan, dat gaat over een soort oervoeding, waarin vlees een essentieel onderdeel is.
Dit is dus ook een vooroordeel. Dubbel. Vanuit de vaststelling dat ons voedingspatroon de afgelopen decennia dramatisch scheefgegroeid is ten gevolge van een door de overheid gepredikte vetfobie, een overmaat van uitgekleed fabrieksvoedsel als hoofdoorzaken en de vaststelling dat het tij nog lang niet gekeerd is, ben ik een warme belangstelling gaan ontwikkelen voor de diepere oorzaken en eventuele oplossingen. Als ik artsen hoor beweren dat de toename van diabetes onvermijdelijk is, vechten tegen de bierkaai en een bij voorbaat verloren strijd dan slaat de schrik me om het hart. Ik ben het er roerend mee eens dat er geen makkelijke oplossingen zijn, anders was het probleem niet zo hardnekkig. Maar ik ben er langzamerhand wel van overtuigd dat we op de verkeerde weg zijn met aanbevelingen om 'gewoon' minder te eten, minder vet te eten en veel brood. Nee, niet veel vlees. Waarom denken veel mensen toch dat paleo vooral veel vlees is? Omdat het niet vegetarisch is, althans niet strikt vegetarisch? Is er dan meteen sprake van véél vlees?
Marguerite1 schreef:
Als het oereten van meer vlees door keesvi wordt geprezen, dan ben ik het daar niet mee eens.
Niemand in deze discussie kan me erop betrappen dat ik dat doe, maar goed, proberen mag. Afgezien van het feit dat we het over een aantal zaken eens zijn getuig je ervan heel goed te lezen wat er geschreven staat, waarvoor mijn waardering.

Paleo, oerdis, evolutionaire geneeskunde, zo je wilt, is een leefwijze die gebaseerd is op o.a. het voedingspatroon van vóór de uitvinding van de landbouw. Op zo'n voedingspatroon is de mens gedurende 4 tot 6 miljoen jaar geëvolueerd. Onderzoek ondersteunt de stelling dat wij mensen het gezondst functioneren op een dergelijk voedingspatroon. Paleo kan een oplossing zijn voor tekorten aan jodium, selenium, vitamine D, omega 3 vetzuren, om een paar voorbeelden te noemen. Bij minder calorieën heb je minder honger, een ervaring die ik al had met minder (geraffineerde) koolhydraten. Een voedingspatroon met zo weinig mogelijk tekorten is veel moeilijker bij een vegetarisch dieet, waarop de mens nooit zo ver geëvolueerd zou zijn als nu het geval is.

Dat houdt, nogmaals, niet veel vlees in maar zeer gevarieerd eten met veel groente, vis, schaal- en schelpdieren, fruit, knollen, wat honing, olijfolie, noten en inderdaad, vlees mag maar hoeft niet eens. Ik raad iedereen die er iets zinnigs over wil zeggen, voor- of tegenstanders interesseert me even helemaal niets, gewoon eens een halfuurtje te lezen op Oerdis.

Tot zover weer mijn "muggenzifterij".

Loezie

Superlid
Superlid
Antw.: 35147
Do Mei 02, 2013 9:40 am Reageer met quote

Het topic ging over het ontbijt wat de kinderen kregen op
de dag van Koningsspelen.

Het was een feestdag en de kinderen hebben genoten, daar
ging het toch om.

Kees....in vind dat je behoorlijk streng bent w.b. het eten.

Natuurlijk heb je op veel punten gelijk maar elk mens is verantwoordelijk voor zichzelf.

Achter de wolken schijnt de zon

Pagina 1 van 8 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk