Voedselaanbod bij evenementen
Archief Lichaam & Geest
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15702
Wo Mei 15, 2013 8:43 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
bedoel je de patat frites of de potato chips, die je bij je biertje eet?
Bij de laatste zit niets slechts hoor, aardappel en canola olie. Je kunt ze zelfs ongezout kopen.
Canolaolie is een industriële knutselolie. Ik ben er niet bijster enthousiast over qua gezondheidsaspecten. In Nederland en België wordt veelal zonnebloemolie gebruikt om potato chips in te bakken. Dat vind ik evenmin een goed idee. Arachide olie is beter.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 30150
Do Mei 16, 2013 9:37 am Reageer met quote

Te laat...!

Ik heb die zak chips nu al leeg gegeten...

Smile

En TheDon, die ouderen konden gewoon tegen een stootje, want die zijn niet zo constant in de watten gelegd...

Very Happy

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mei 16, 2013 8:49 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Te laat...!

Ik heb geen idee hoe oud je bent maar door deze actie ben je natuurlijk wel het levende bewijs, waar niemand ook maar iets tegenin zal brengen...

debelg

Superlid
Superlid
Antw.: 9687
Do Mei 16, 2013 10:11 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
met deze duidelijke taal moet je het maar doen debelg Wink
echt niet,ze veranderen de wet maar.moet ik gaan betalen voor een stelletje sloebers,die nooit een cent hebben betaald aan het ziekenfonds? Evil or Very Mad

sterven is het toetje van het leven
japans gezegde

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mei 16, 2013 10:31 pm Reageer met quote

debelg schreef:
ze veranderen de wet maar.moet ik gaan betalen voor een stelletje sloebers,die nooit een cent hebben betaald aan het ziekenfonds? Evil or Very Mad
Leg nou gewoon eens uit wat je bedoelt. Met dergelijke cryptotaal kan geen hond een duidelijk antwoord formuleren. En ziekenfondsen bestaan al jaren niet meer. Jammer, maar het zij zo.

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Mei 17, 2013 10:56 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:
Te laat...!

Ik heb geen idee hoe oud je bent maar door deze actie ben je natuurlijk wel het levende bewijs, waar niemand ook maar iets tegenin zal brengen...

Het is mij niet helemaal helder wat je met deze zin bedoelt. Ik ben oud genoeg om AOW te ontvangen maar nog jong genoeg om een stuk tuin om te spitten als het zo uitkomt....
Maar meer dan ikzelf is mijn schoonmoeder (90+) een bewijs dat je weliswaar een beetje moet opletten wat je eet, maar dat je dat zeker niet hoeft te overdrijven. Die heeft zo ongeveer haar hele leven precies datgene gegeten wat jij zou afraden maar woont nog steeds zelfstandig en doet nog helemaal met alles mee..
En zo ken ik er wel meerderen.
Daarnaast ken ik ook mensen die constant met "gezond eten" bezig waren maar vroegtijdig een akelige ziekte kregen...

Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat men maar raak moet leven en alles moet doen wat verkeerd is. Maar wel dat je het allemaal ook niet hoeft te overdrijven en alles wat leuk en/of lekker is, maar moet vermijden.

Het zal voor 95% van je algemene gesteldheid afhangen of je gezond oud mag worden. En dat is al bij je geboorte bepaald.
En ik blijf erbij; als ik mijn hele leven vijf jaar kan rekken door mijzelf alles te ontzeggen wat het leven een beetje leuk en aangenaam maakt, dan geef ik die vijf jaar maar liever cadeau...

debelg

Superlid
Superlid
Vr Mei 17, 2013 4:49 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
debelg schreef:
ze veranderen de wet maar.moet ik gaan betalen voor een stelletje sloebers,die nooit een cent hebben betaald aan het ziekenfonds? Evil or Very Mad
Leg nou gewoon eens uit wat je bedoelt. Met dergelijke cryptotaal kan geen hond een duidelijk antwoord formuleren. En ziekenfondsen bestaan al jaren niet meer. Jammer, maar het zij zo.

natuurlijk bedoel ik de verzekeringen,dacht dat je dat met al je wijsheid wel zou snappen Wink

japans gezegde

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Mei 17, 2013 7:59 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Keesvi, er zijn enorme canola velden hier en daar worden o.a. olie en canola margarine van gemaakt. Dit vertelt Smith te gebruiken bij de fabricatie van hun potatochips:
oleic sunflower oil and/or canola oil
Smith (je bedoelt de aardappelbakker?) heeft dus geen verstand van oliën en vetten. Ik luister liever naar Mary Enig. Canola wordt geperst/geëxtraheerd uit de zaden van de genetisch gemanipuleerde koolzaadplant. Geraffineerde canola bevat in verhouding tot linolzuur nauwelijks alfa-linoleenzuur. Die twee essentiële vetzuren moeten ongeveer één op één in de voeding voorkomen. Het is door het hoge gehalte aan enkelvoudig verzadigde vetten wel een redelijk stabiele olie, vergelijkbaar met olijfolie. Zonnebloemolie is minder geschikt, enerzijds door het zeer hoge gehalte aan linolzuur, een meervoudig onverzadigd vetzuur en de olie is veel te instabiel om te verhitten, laat staan op hoge temperaturen, zoals bij frituren. Arachide olie zou veel beter zijn maar goed, de eiwitten die er altijd als rest in voorkomen, zijn voor sommige mensen inderdaad een allergeen. Wat je kunt doen is mengen om een stabiele, smakelijke en toch gezonde olie te krijgen. Als standaard bakolie gebruik ik drie gelijke delen sesam-, olijf- en kokosolie. Om te frituren bij voorkeur rundvet, kokos- of palmolie. Pure olijfolie kun je matig verhitten zonder dat het oxideert maar bij de betere soorten is dat zonde omdat het heerlijke aroma daarbij definitief vernietigd wordt. Om in te frituren is olijfolie niet geschikt.
Quote:
Het is nog altijd beter voor een kind om chips als versnapering te krijgen dan marsrepen niet waar?
Dat ben ik ten dele met je eens. Om bovenstaande reden, de verkeerde vetzuursamenstelling en de hoogstwaarschijnlijke oxidatie van de instabiele olie en omdat potato chips even lege calorieën opleveren als candybars, pure suikerbommen. Het is vitamineloos voedsel, brandstof die bij overmatige inname in lichaamsvet worden omgezet en tot insulineresistentie leiden, de basis voor overgewicht, diabetes en allerlei andere gezondheidsellende die grotendeels door een overmaat aan onvolwaardig veroorzaakt wordt.

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Mei 18, 2013 1:08 pm Reageer met quote

Very Happy Very Happy

Ik kom liever bij jou op visite dan bij Keesvi....

Als ik over elk borrelhapje moet gaan nadenken....

Wink

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Mei 18, 2013 2:42 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Nou zeg, mijn loempia's staan bij de hele familie bekend als verrukkelijk. En je raadt het al: de enige olie die mijn huis binnenkomt is Australische olijfolie.
Plantaardige vetten bevatten meer onverzadigde vetzuren, dat wil zeggen vetzuren met dubbele bindingen, dan dierlijke vetten. Deze verlagen het cholesterol en hebben een gunstig effect op het lipidenprofiel in het bloed. Als onverzadigde vetzuren echter langdurig hoog verhit worden, ontleden ze en vormen ze zelf radicalen. Die radicalen reageren direct tot onvolledige verbrandingsproducten zoals polycyclische aromatische koolwaterstoffen, waarvan sommige kankerverwekkend zijn. https://nl.wikipedia.org/wiki/Olijfolie
Quote:
Wat heb je tegen GMF ( Genetically Modified Food )?
Jammer dat je me meteen na het stellen van die vraag al in de hoek van anti-frankensteinvoedsel en complotdenkers plaatst. Heb je weleens van Monsanto gehoord en van zijn nietsontziende patenten? Moet haast wel, gezien de link die je gaf: waarin “Roundup Ready®”. Boeren mogen van Monsanto geen eigen zaad meer winnen maar moeten dat voor veel geld kopen van Monsanto waardoor ze feitelijk tot een soort middeleeuwse horigen gedegradeerd worden. Daar rept dat hoerastukje – “wat hebben we het toch goed voor met onze medemensen” - niet over. Dát heb ik vooral tegen op GM voedsel.
Quote:
Op de ouderwetse manier ( natuurlijke ) verbouwen van voedsel is er niet genoeg voor al die biljoenen mensen.
Dat is een hardnekkig sprookje waarmee multinationals ons zand in de ogen strooien. Er wordt al jaren ruim voldoende voedsel geproduceerd om de gehele wereldbevolking te voeden. Juist de verarming van zowel de gewassen zelf, het aantal voedselgewassen en de vernietiging van min of meer natuurlijke bronnen is het grootste gevaar voor onze voedselvoorziening in de toekomst. Begin dat proces nu gewoon eens gade te slaan vanaf de mislukte aardappeloogsten in Ierland door de aardappelmoeheid. Gewoon een gevolg van eenzijdige teelt, monocultuur.
Quote:
Die Smith's potatochips hebben heus geen invloed op je wel en wee, want je eet er toch geen pakken per dag van? Dat vind ik wel muggenziften hoor.
Je gaat je gang maar met het muggenziften te vinden. Dat zou ik nog terecht vinden ook als ik het had over een voedingspatroon waarin zo af en toe eens een chipje voorkomt. Je geeft zelf al aan dat je dat chipje afwisselt met camembert, gevulde olijven en een biertje. Daar is toch niks mis mee? Maar als je, zoals veel kinderen de dag begint met een paar boterhammen met halvarine en snoep (hagelslag, vruchtenhagel, jam), als tussendoortje vruchtensap met een ontbijtkoekreep, als lunch wederom boterhammen met halvarine en snoep en mierzoete yoghurtdrank, avondeten kibbeling met saus, aardappelpuree uit een pakje en groente uit blik en 's avonds chips en cola en dat is voor veel kinderen heel normaal, dan begin ik me achter de oren te krabben, zeker omdat ik denk dat veel ouders denken zo uitermate gezond bezig te zijn. Het gaat om het totaalpakket.

Kijk nou gewoon eens hoeveel meters er in de supermarkt gereserveerd is voor de verschillende productgroepen. Vele meters frisdranken, vruchtensappen, koek, snoep, zoet broodbeleg, zuiveltoetjes, etc. etc. Dat is ongeveer dezelfde verhouding die er bij de kassa in de meeste winkelwagentjes ligt. En reken maar dat de inhoud van die winkelwagentjes naar binnen wordt gewerkt. Nee, jij bent een stuk selectiever maar je bent dan ook niet de gemiddelde supermarktklant. Muggenziften? Over de volksgezondheid? Ik denk dat ik dat maar blijf doen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Mei 18, 2013 4:25 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik vind het helemaal goed maar buiten de vraag of je welkom bent ben ik benieuwd wat je bij mij aan drankjes en borrelgarnituur verwacht aan te treffen. Wat denk je?

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Mei 18, 2013 4:32 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Nou zeg, mijn loempia's staan bij de hele familie bekend als verrukkelijk. En je raadt het al: de enige olie die mijn huis binnenkomt is Australische olijfolie.
Voor de goeie orde; als ik bij je in de buurt ben zal ik graag een loempia bij je komen proeven. Zal ik een pakje stroopwafels voor je meenemen? Wink

debelg

Superlid
Superlid
Za Mei 18, 2013 5:08 pm Reageer met quote

ik hou me toch maar bij de vlaamse frieten en de hollandse kroketten.gewoon in het vet gebakken. Laughing

japans gezegde

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Mei 18, 2013 5:44 pm Reageer met quote

Proost marguerite.

Als ik ooit eens in de buurt ben zal ik zeker een keer langskomen..

Very Happy Very Happy

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Mei 18, 2013 5:58 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:
Ik vind het helemaal goed maar buiten de vraag of je welkom bent ben ik benieuwd wat je bij mij aan drankjes en borrelgarnituur verwacht aan te treffen. Wat denk je?

De kans dat ik bij jou op visite zal komen acht ik kleiner dan de kans dan dat ik bij Marguerite zal komen...

Ik heb wel een bepaald beeld van jouw borrelgarnituur maar daar kan ik natuurlijk ook helemaal naast mee zitten. Steekwoord zal wel 'gezond' zijn.. Overigens heb ik geleerd om "te eten wat de pot schaft", zeker bij mensen waar je de eerste keer komt. En als we mensen ontvangen proberen we altijd zoveel mogelijk met hun smaak rekening te houden..

Maar ik heb ook niet de drang om uit te maken wat anderen moet eten of niet eten. Gelukkig mogen we dat nog zelf bepalen...

Very Happy

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Mei 18, 2013 7:00 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Maar ik heb ook niet de drang om uit te maken wat anderen moet eten of niet eten. Gelukkig mogen we dat nog zelf bepalen...
Wat me langzamerhand irriteert is het idee dat ik jou voorschrijf wat jij moet eten. Waarom? Het zal me mijn anus oxideren wat jij naar binnen kiepert. Dat is helemaal je eigen keuze en helemaal jouw eigen verantwoordelijkheid. Sterker, het is iedereens eigen verantwoordelijkheid. Fijn toch?

Waar het mij om gaat is inzicht in de keuzemogelijkheden die we hebben. Wil je meer weten over wat we naar binnen kieperen en daar ook de consequenties van dragen dan is daar informatie over. Wil je daar niks van weten, die informatie naast je neerleggen en die belachelijk maken dan is dat eveneens je goed recht.

Weet je, ik ben er langzamerhand van overtuigd dat lekker en gezond en volwaardig eten heel goed samengaan. Misschien zijn ze zelfs wel onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als jij ervan overtuigd bent dat lekker en gezond eten twee totaal verschillende werelden zijn dan respecteer ik dat. Geniet er van harte van.

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Mei 18, 2013 7:13 pm Reageer met quote

Één ding is nu wel duidelijk; “gezond” eten tast het humeur aan....

Maar ik ben in ieder wel blij dat ik zelf mag uitmaken wat ik “naar binnen kieper”. Ik durf te beweren dat ik zelf wel in staat ben om te bepalen wat goed voor mijzelf is. En ook wel in staat ben om daar informatie over te vinden. Ik leef nog steeds en dat ook nog in goede gezondheid. En ik heb ook nog plezier in het leven dus gaat het prima zonder belerend vingertje.

Ik zou zeggen: veel succes met je missie om de mens te 'bekeren'...

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Mei 19, 2013 12:28 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
je missie om de mens te 'bekeren'...
Tot wat 'bekeren'?

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 8433
Zo Mei 19, 2013 1:00 am Reageer met quote

Heb de "discussie"een beetje gevolgd en heb er niet de "smaak" Very Happy van bekeren uitgeproefd.

Keesvi heeft over het onderwerp veel kennis of weet op zijn minst waar hij het zoeken moet, m'n gevoel zegt dat het voor hem een way of live is.

Ik heb vaak wel bewondering voor mensen die er zo mee bezig kunnen zijn, zelf heb ik dat niet zo, ik ben teveel een snoeperd.

Het kan natuurlijk zo zijn dat mensen die er niet genoeg over weten en er wel over mee willen praten het bedreigend vinden.

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Mei 19, 2013 2:53 am Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Nee keesvi, neem geen stroopwafels mee, ik verafschuw ze. Trouwens bijna alle Hollandse zoetigheid staat me tegen.
Ik zal je de kwelling besparen. Maar ik wil wel aan je kwijt dat ik absoluut geen hekel heb aan gebak en dergelijke zoetigheid van goeie kwaliteit. Matig maar wel lekker. Stroopwafels variëren van niet te vreten tot uitstekend.
Quote:
Keesvi, ga jij ons nou eens vertellen wat jij dan wel niet in een etmaal verorbert
O, dat is heel divers. Als ontbijt bijvoorbeeld een of twee gebakken eieren met bacon (dik gesneden Engelse natuurlijk) of met gebakken champignons of een vezelcracker met boter, rookvlees en een gekookt ei en een heel klein beetje zelfgemaakte mayonaise. Een cracker met boter en een royale plak oude geitenkaas maakt mijn dag al goed voordat ie goed en wel begonnen is. Zo lekker maar smaken verschillen. Voor de lunch een bescheiden kop broccolisoep, een punt koolhydraatarme quiche van prei, ui en paddestoelen met rauwkost en dressing en toe een lepeltje Giekse yoghurt met fruit, noten en een drup honing. Toegegeven, 't Is behelpen want meeneem en magnetron want naar mijn werk. Avondeten vis, vlees, kip of ei met veel groente, zoals geraspte kroten, peen en bladgroente met een lekkere dressing. Ik ben een liefhebber van kool, zowel rauw geraspt als anders bereid. Plakken gebakken zoete aardappel, courgette en aubergine vind ik erg lekker. Tomaten en veldsla eet ik ook graag omdat ze ruim beschikbaar zijn en altijd lekker. Ik kan er nog wel een paar bladzijden aanbreien omdat ik asperges, koolrabi, prei, uien, hachee, rabarber, tuinkers, postelein en spinazie ook vreselijk lekker vind en o ja, ik eet er een bescheiden stukje (gerookte) kip, vlees of vis bij. Koolhydraten? Zitten er al in maar een paar plakken gebakken bataat ga ik niet uit de weg, evenals Vlaamse frieten.

Pagina 5 van 8 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk