Voedselaanbod bij evenementen
Archief Lichaam & Geest
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 30184
Do Mei 02, 2013 9:44 am Reageer met quote

Ik ben geen arts en ik ben geen voedseldeskundige.
Maar als ik zie dat mijn schoonmoeder in goede gezondheid de negentig gepasseerd is terwijl zo ongeveer alles at (en nog steeds eet) wat jij zou verbieden, terwijl ik anderen ken de constant met 'gezond' voedsel bezig waren en op hun zestigste kanker kregen, vraag ik mij af wat voor waarde je moet hechten aan die voedseladviezen.

'Paleo' verwijst kennelijk naar eten zoals men in de oertijd at. Zou dat nu echt zo gezond zijn.? Men at alleen maar zo omdat er stomweg niets anders was...
Maar misschien is het wel zo als wij nu op dezelfde wijze zouden eten, dat we ter plaatse een aanval van buikkramp krijgen omdat we daar helemaal niet meer aan gewend zijn..
Bovendien waren er toen vrijwel zeker geen 90plussers...

Natuurlijk ben ik het er mee eens dat je maar niet in het wilde weg vette snacks en bergen taart en snoepgoed moet eten. En dat kinderen in principe 'normale' gezonde maaltijden moeten krijgen. Maar dat hoeft niet overdreven te worden en van een keertje ôuit de band springenö worden ze echt niet minder gezond.

Zoals in de meeste gevallen geldt ook hier; volg gewoon je boerenverstand...

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

christoffel

Superlid
Superlid
Antw.: 3000
Do Mei 02, 2013 1:37 pm Reageer met quote

Gewoon eten wat je lekker vindt,dan wordt je ook niet chagerijnig en schuif je met plezier aan tafel.
Ongezond is dat je je elke dag volpropt, al moet dat zo nu en dan ook kunnen.

Aan het onmogenlijke, is niemand gehouden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

amber

Superlid
Superlid
Antw.: 6850
Do Mei 02, 2013 1:48 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Quote:
En dan vraag ik me nog wel af wat er van al dat eten niet de prullebak in gesmeten werd? Er was gewoon veel te veel en zoveel keuze en verschillende dingen.

Ik weet in elk geval dat de pakketten/artikelen die overbleven naar de voedselbank gingen; ik heb ook een pakket van mijn buurman (die een stichting beheert voor mensen die onder de armoedegrens zitten) gekregen, dus ik weet precies wat er in zit en ik ben er heel blij mee....

Marokkaans/Arabisch koken; verras jezelf en anderen en bezoek eens mijn Weblog.
Klik daarvoor op WWW hieronder en je bent er meteen......

Anna J

Superlid
Superlid
Antw.: 13599
Do Mei 02, 2013 3:56 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
hoe werd het de kinderen gepresenteerd? Moesten ze dat buffetstyle ergens ophalen, of stond alles op tafel uitgestald, of kreeg iedereen een dienblaadje waar van alles op stond, net als je in het vliegtuig krijgt? Afgemeten porties zouden dan misschien nog wel verstandig zijn, maar als er maar te graaien viel...ik weet het niet en of iedereen wel begrijpt hoe het "beleefd" toegaat. Kinderen die dus niet met ouders aan het ontbijt zitten, weten die wel hoe het gaat?

Marguerite1 schreef:
En dan vraag ik me nog wel af wat er van al dat eten niet de prullebak in gesmeten werd?

Marguerite, ik vind dat je wel wat minderwaardig over leerkrachten denkt.
De leerkracht verzorgt het ontbijt met hulp van stagiaire en/of enkele ouders
in zijn of haar klas en de kinderen zitten bij hun eigen tafel in hun eigen groepje.
Alles verloopt gezellig en toch volgens regels die de kinderen kennen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15732
Do Mei 02, 2013 7:21 pm Reageer met quote

Loezie schreef:
Kees....in vind dat je behoorlijk streng bent w.b. het eten.
Ben ik streng? Ik maak me als burger zowel als professional ernstige zorgen over de ontwikkeling van de volksgezondheid. Dat iedereen voor zichzelf verantwoordelijk is ben ik niet met je eens. Natuurlijk zijn we als individu de baas over ons eigen lichaam en geest maar om te beginnen moeten we zorgen voor degenen die dat niet (meer) kunnen, om te beginnen de kinderen waar het hierom ging. Ten tweede zijn marketing en lobbyisme dermate krachtige wapens in de commerciŰle strijd dat er best wat meer tegendruk kan komen dan er nu is. We hebben niet half in de gaten hoezeer we be´nvloed worden, of lees maar rustig belazerd, ten koste van onze gezondheid. Hoezo vrije keuze? Ook daar gaat wat mij betreft die eigen verantwoordelijkheid mank, ie ieder geval zolang die be´nvloeding zo eenzijdig is als nu. Daarin hebben we een collectieve verantwoordelijkheid, vind ik, o.a. via de politiek.
Tympaan schreef:
Ik ben geen arts en ik ben geen voedseldeskundige.
Maar als ik zie dat mijn schoonmoeder in goede gezondheid de negentig gepasseerd is terwijl zo ongeveer alles at (en nog steeds eet) wat jij zou verbieden, terwijl ik anderen ken de constant met 'gezond' voedsel bezig waren en op hun zestigste kanker kregen, vraag ik mij af wat voor waarde je moet hechten aan die voedseladviezen.
Ik ben wel verpleegkundige maar dat doet er niet zo gek veel toe, behalve dat mijn werk voor een deel wel mijn interesse in voeding heeft opgewekt. Je schetst een niet bestaand contrast. Er zijn heus wel onderzoeken gedaan en nog grootschalig ook naar leefwijze en levensverwachting en dergelijk. Daar rolt consequent uit dat mensen die voldoende bewegen, voldoende verse groente, weinig geraffineerd voedsel eten gemiddeld flink wat langer leven dan mensen die meer leven op een dieet waarin meer dan matig chips, gemaksvoedsel, frisdrank en vruchtensap voorkomen. Met je eens dat je kunt doorschieten. Dat doe je met raw vegan, waarmee je tekorten oploopt, niet met paleo, waar je tekorten juist mee voorkomt.
Quote:
'Paleo' verwijst kennelijk naar eten zoals men in de oertijd at. Zou dat nu echt zo gezond zijn.? Men at alleen maar zo omdat er stomweg niets anders was...
Ik heb in grote lijnen uitgelegd wat het begrip 'paleo' inhoudt. Ik heb verwezen naar een even begrijpelijke als informatieve website van een professionele diŰtist, Karin Hoenderdos. Heb je die informatie gelezen, Tympaan?
Quote:
Bovendien waren er toen vrijwel zeker geen 90plussers...
Het zal je verbazen hoe hoog de levensverwachting in de paleolithische periode was als je de kindersterfte buiten beschouwing laat.
Quote:
Natuurlijk ben ik het er mee eens dat je maar niet in het wilde weg vette snacks en bergen taart en snoepgoed moet eten. En dat kinderen in principe 'normale' gezonde maaltijden moeten krijgen. Maar dat hoeft niet overdreven te worden en van een keertje ôuit de band springenö worden ze echt niet minder gezond.
Daar gaat het me dus om. Alleen vraag ik me daarbij wel af of we hetzelfde bedoelen met 'normaal, gezond eten'. Als dat het voedingspatroon van onze ouders en grootouders was, mijn moeder is 85, dan is dat al een flinke stap in de goede richting, die naar volwaardig voedsel.

Laatst aangepast door Keesvi op Do Mei 02, 2013 7:42 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

hagar.1

Superlid
Superlid
Antw.: 4679
Do Mei 02, 2013 7:35 pm Reageer met quote

Ik denk niet dat je te streng bent Keesvi. Het is best wel eens goed dat er een discussie over het 'gezond' voedsel gehouden wordt. Maar hoe kunnen wij mensen in deze maatschappij iets aan het verkeerde aanbod veranderen? Het is m.i. niet zozeer dat we be´nvloedt worden, maar dat er geen realistische keus is die voor alle mensen haalbaar is. Ik heb wel vaker gelezen over allerlei projecten die theoretisch en op kleine schaal wel werken, maar wat zouden wij moeten gaan eten als we niet die producten zouden willen die ons aangeboden worden die niet goed voor ons zijn? Overal zitten stoffen in die schadelijk zijn. Zelfs als we het in eigen tuin zouden kweken, kan het zijn, en is waarschijnlijk, dat die grond vervuild is.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Mei 02, 2013 7:39 pm Reageer met quote

Keesvi,

Onderschat je het gezonde verstand van de gemiddelde burger nu niet een beetje..

Je bent er tenslotte zelf bij. Reclame moet je per definitie niet geloven.
Die lui zijn er niet voor jouw belang al doen ze het wel als zodanig voorkomen. Die moeten er alleen maar voor zorgen dat het bedrijf waar ze reclame voor maken, zoveel mogelijk produkten aan de pontentiŰle klanten verkopen...

Zolang je dat in gedachte houdt zal het allemaal wel meevallen..

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mei 02, 2013 7:58 pm Reageer met quote

Selamat schreef:
Ik denk niet dat je te streng bent Keesvi. Het is best wel eens goed dat er een discussie over het 'gezond' voedsel gehouden wordt. Maar hoe kunnen wij mensen in deze maatschappij iets aan het verkeerde aanbod veranderen?
Dankjewel, Selamat. Ik heb ergens in deze discussie een link gegeven naar het filmpje waarin wetenschapper Frits Muskiet op de markt in Groningen boodschappen doet voor een maaltijd die ze even later bereiden. Hier komt ie nog eens. Toegegeven, ik was al gewend om met enige regelmaat en continuering mijn inname van koolhydraten te beperken, zeker de sterk bewerkte. Dat is al driekwart paleo. Heel weinig brood, geen pasta, nauwelijks rijst en aardappels en daartegenover veel groente, meer eieren dan aanbevolen, meer vis, schaal- en schelpdieren dan aangeboden en sinds kort ook weer wat meer fruit. En nee, ik ben niet bang voor een beetje vet omdat ik ervan overtuigd ben dat we dat hard nodig hebben. Niet veel maar wel meer dan het Voedingscentrum aanbeveelt, zeker voor kinderen.

En dan gaat het me niet om een project maar om een bewustzijn. Een bewustzijn over wat volwaardige voeding is en veel meer dan industrieel uitgeklede voer in de winkel laten liggen. Als we dat consequent doen zal het aanbod vanzelf beter worden. Maar, zoals gezegd, marketing is machtig en zal ook met paleo aan de haal gaan...

Laatst aangepast door Keesvi op Do Mei 02, 2013 8:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mei 02, 2013 8:12 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Onderschat je het gezonde verstand van de gemiddelde burger nu niet een beetje..
Het is enerzijds misschien wel een kwestie van gezond verstand maar toch, denk je dat er marketing zou bestaan als het niet werkte? Dat de marketing afdeling van veel bedrijven tienmaal zoveel budget heeft als de research & developement zegt mij eigenlijk wel genoeg. Het gaat echt niet alleen maar om domme tv-spotjes maar ook om sponsoring, zoals bij het ontbijt van die Koningsspelen en om be´nvloeding van overheidsorganen, inclusief ministers en kamerleden.

Loezie

Superlid
Superlid
Antw.: 42082
Do Mei 02, 2013 9:31 pm Reageer met quote

Je kan heel lang discuseren over eten, en er zal volgens mij nooit
een eind aan komen.

Neem ons ouderen nu, we zijn opgevoed met een normale maaltijd,
geen overbodig snoep o.i.d., chips was er niet enz,enz.

Toen dat allemaal kwam zijn we met z,n allen "mee" gelopen,
wat natuurlijk heel normaal was.

Nu zijn we beland in een tijd dat we heel goed weten dat we veels
te veel eten, en letten redelijk op onze lijn.

Ik denk dat wij het nooit voor elkaar kunnen krijgen om voor
"goede" voeding te zorgen.

Achter de wolken schijnt de zon

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mei 02, 2013 9:41 pm Reageer met quote

Loezie schreef:
Nu zijn we beland in een tijd dat we heel goed weten dat we veels
te veel eten, en letten redelijk op onze lijn.
Veel te veel van wat? Goeie of verkeerde dingen? Dat is voor mij de hamvraag.

Loezie

Superlid
Superlid
Antw.: 42082
Do Mei 02, 2013 9:43 pm Reageer met quote

Veels te veel van verkeerde dingen Kees

Achter de wolken schijnt de zon

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mei 02, 2013 10:00 pm Reageer met quote

Loezie schreef:
Veels te veel van verkeerde dingen Kees
Eens! Wink

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 8433
Do Mei 02, 2013 11:55 pm Reageer met quote

Ga ik biologisch verantwoord eten dan weet ik dat ik behoorlijk veel meer ga betalen voor mijn boodschapje.
Hoe ligt dat bij het menu wat jij voorstaat?

Is het niet te makkelijk om de industrie de schuld te geven, we krijgen waar we om vragen,
we willen geen wit/grauwe vermicelli maar gele dus stopt de fabrikant er wel een kleurtje in.

Als je praat over een stukje vlees wat in jou menu past, zijner dan byzondere eisen aan dat vlees

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Mei 03, 2013 8:50 am Reageer met quote

nandes schreef:
Ga ik biologisch verantwoord eten dan weet ik dat ik behoorlijk veel meer ga betalen voor mijn boodschapje.
Hoe ligt dat bij het menu wat jij voorstaat?
Tartaartjes, blikjes tonijn en kippenpootjes zijn niet zo duur. Als je die bijvoorbeeld om de dag afwisselt met eieren als eiwitleverancier kun je de kosten al behoorlijk beperken. Biologisch voedsel of niet is een keuze die je zelf moet maken. Mijn oliesoorten, voornamelijk kokos-, olijf- en sesamolie, koop ik in de natuurvoedingswinkel. De meeste andere levensmiddelen bij de Lidl. De groente en fruit daar komen vaak het beste uit de bus qua residuen en de kwaliteit is goed terwijl ik over de betaalbaarheid ook goed te spreken ben.
Quote:
Is het niet te makkelijk om de industrie de schuld te geven, we krijgen waar we om vragen,
Het is inderdaad waar dat als we massaal een artikel niet meer kopen dat het dan niet lang meer in de winkelschappen ligt. Echter er is ons een ware cultuur aan gezondheidsvoedsel aangepraat. De campagne 'Let op vet!' van de overheid heeft de fabrikanten ge´nspireerd om vetarme en zelfs vetloze producten op de markt te brengen zoals halvarine en Optimel. Het komt erop neer dat je meer betaalt voor minder. Als je dergelijke uitgeklede rotzooi, gebakken lucht, laat liggen en in plaats daarvan volwaardig voedsel inslaat ben je hoogstwaarschijnlijk nog goedkoper uit ook, al is het alleen al omdat je er minder van nodig hebt.

Ik wil niemand iets opdringen maar het kan geen kwaad als we met zijn allen eens wat kritischer kijken naar wat we inslaan en daarbij niet blindelings vertrouwen op wat de fabrikanten ons wijs proberen te maken. Ook de overheid slaat de plank faliekant mis via de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum. Hun adviezen werken diabetes, overgewicht en hartziekte juist in de hand. Geen wonder omdat ze tot op het bot be´nvloed zijn door de voedselindustrie. Daarom ben ik zo blij met initiatieven zoals Foodwatch, die de leugens van de voedselfabrikanten ontmaskeren en in de publiciteit brengen. Ik probeer in dat opzicht ook mijn steentje bij te dragen op www.metabool.com.

Wat de adviezen 'gewoon minder eten' en 'let op vet' heeft opgeleverd kunnen we allemaal om ons heen zien: een dramatische toename van overgewicht oftewel een obesitasepidemie. Dßt veel mensen teveel eten is een feit en dat weten die mensen zelf ook wel. Waarˇm eten die mensen teveel? Meer dan 30% diabetici in 2030, voorspelt het RIVM. En dat laten we zomaar gebeuren? Van de overheid verwacht ik niet zoveel. Die heeft vele tientallen jaren ook niets gedaan om roken terug te dringen, tot plezier van de machtige tabakslobby. Ook de voedselindustrie heeft heel veel in de melk te brokkelen. Daarom prijkt zuivel bijvoorbeeld zo prominent op de schijf van vijf, terwijl we die uit voedingsoogpunt helemaal niet nodig hebben. Maar vlak ook de margarine-industrie niet uit, die spotgoedkope plantaardige olie transformeert tot smeer- en knijpbare vieze vetjes voor op brood en in de keuken, en dat voor een veelvoud van de grondstofkosten.

Voor de duidelijkheid vind ik het nergens voor nodig om door te schieten. Een aantal jaren geleden lukte het me om mijn overgewicht grotendeels kwijt te raken door mijn inname van koolhydraten te beperken, in de eerste plaats de geraffineerde. Dat deed ik door verder gewoon te blijven eten van gewoon voedsel uit de supermarkt. Op diezelfde manier slaag ik er ook heel aardig in om op gewicht te blijven. Ik denk er sterk over om mijn inname van graan- en zuivelproducten wat meer te beperken en in plaats daarvan meer groente, fruit en noten te gaan eten. Dat is wat minder koolhydraatbeperkt en wat meer paleo. Maar ik ben niet van plan om af te zien van af en toe kaas en Griekse yoghurt (10% room). En ik ben zeker van plan om te blijven genieten van iedere maaltijd.

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Mei 03, 2013 8:27 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Omdat Griekse yoghurt room bevat voelt het zwaarder aan in je maag en duurt het langer voordat het verteerd is. Daarom kun je met minder van deze yoghurt toe.
Precies, dat is zo goed als het essentiŰle verschil tussen geraffineerd en volwaardig voedsel.
Quote:
Kokos olie bevat saturated vet, dat moet je niet te vaak gebruiken.
Alle voedingvetten bevatten zowel verzadigde als onverzadigde vetzuren. Met je eens dat kokosolie (die ik graag gebruik omdat het een even gezonde als prettige olie is om mee te koken) een hoog percentage verzadigde vetzuren bevat. Niet met je eens dat verzadigde vetzuren niet goed zijn voor onze gezondheid. Dat is ÚÚn van de sprookjes van de olieverwerkende industrie om ons van de boter af en aan de margarine te praten. Verzadigd vet verhoogt het LDL met tweehonderdste mmol/l. Dat is al te verwaarlozen maar het verhoogt het HDL met eveneens tweehonderdste mmol/l. Dat kun je dus al tegen elkaar wegstrepen maar de invloed van vetzuren op het bloedcholesterol is sowieso te verwaarlozen omdat ons lichaam veel meer invloed heeft door eigen aanmaak dan onze voeding kun je de invloed, althans de directe invloed van voeding op het bloedcholesterol, beter vergeten. Veel belangrijker zijn de effecten op wat langere termijn maar dan heb je het over de negatieve effecten van een overmaat aan linolzuur en geraffineerde koolhydraten, die o.a. ontstekingsprocessen veroorzaken. En inderdaad, voor het herstel daarvan is cholesterol nodig. Met je eens weer dat we transvetten moeten mijden als de pest. Dat is een industrieel knutselstofje dat zo hard is als pingpongballen. Hoort dus niet in ons lichaam thuis, wordt wel in fabrieksvoedsel verwerkt.
Quote:
Ik ben meer voor natuur producten dan door mensen samengesteld met chemicalieen.
Dat ben ik helemaal met je eens. Als ik Australische olijfolie tegenkom zal ik die zeker eens proberen.
Quote:
Wat voor adviezen geeft de gezondheidsraad dat deze ziektes in de hand werkt? En welke gezondheidsraad bedoel je?
O.a. adviezen om linolzuurrijk en veel brood te eten. De Gezondheidsraad is nog wel een beetje genuanceerd maar het Voedingscentrum vertaalt die adviezen dermate banaal dat kinderen wordt geadviseerd om vetarm te ontbijten met suikerrijk broodbeleg oftewel snoep. En dan vinden de idioten het nog raar ook dat er steeds meer kinderen met 'ouderdomsdiabetes' bij komen...

Laatst aangepast door Keesvi op Za Mei 04, 2013 1:35 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Mei 04, 2013 2:05 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Ik zei dus verzadigde vetzuren
Bedoelde ik ook. Gecorrigeerd hierboven.
Quote:
en voorzichtig er mee
Waarom voorzichtig?
Quote:
Ken je het boek: The Cholesterol Myth van Dr. Robert Buist
Nee, ken ik niet. Ik heb wel een aantal andere boeken gelezen, zoals 'The Cholesterol Controversy' (1973) van het echtpaar Pinckney, met zeer steekhoudende argumenten dat er geen enkel bewijs is voor het verband tussen cholesterol en cardiovasculaire aandoeningen. Aan het jaartal kun je aflezen dat de leugens over cholesterol al zeker veertig jaar bekend zijn en ik denk dat al die auteurs gelijk hebben. Ik ben daar zelfs zo van overtuigd dat ik nooit mijn cholesterol kunstmatig zal verlagen, niet met pillen en ook niet met voedselproducten, zoals Pro-activ en dergelijke peperdure viezigheid.

ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 5168
Za Mei 04, 2013 11:22 pm Reageer met quote

Niemand verplicht je toch ongezond te eten ?? Een mensen die dat wel doen ondervinden vanzelf wel op termijn dat dat niet goed is. Iedereen is zelf voor zijn eigen gezondheid verantwoordelijk voorzover dat mogelijk is.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Mei 05, 2013 7:36 am Reageer met quote

ron1 schreef:
Niemand verplicht je toch ongezond te eten ??
Nee hoor, Evenmin verplicht niemand je om gezond te eten. Daar gaat het dus niet om. Het gaat om de vraag wßt gezond en ongezond is. Jij kiest. Mijn zorg is of je over de correcte informatie beschikt om die keuze te kunnen maken.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Mei 05, 2013 10:27 am Reageer met quote

Het belangrijkste voor mij is dat ik zelf die keus kan maken...

Ik wordt er altijd een beetje kriebelig van een overheid die zich met mijn leefpatroon gaat bemoeien en mij wil 'dwingen' gezond te eten en te leven en dan vervolgens gaat klagen dat de mensen zo oud worden en een belasting voor de samenleving betekenen.
Dan krijg je die fraaie uitdrukkingen als "vergrijzing" of "Grijze Golf" en dat soort onzin...

Ik leef wel op de manier die mij persoonlijk het best bevalt. En tot nu toe gaat dat prima. En als ik eerlijk moet zijn, ik wordt liever op een vrolijke manier tachtig dan negentig als een ouwe chagrijn...

Smile

Pagina 2 van 8 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk