Horen
Archief Lichaam & Geest
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk

Berthold63

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 7
Vr Apr 05, 2013 6:27 pm Reageer met quote

Ik merk de laatste tijd dat ik mensen steeds slechter versta dan voorheen, ik neem dat er wel mensen op dit forum zijn die dit probleem ook al hebben ervaren. Wat kan ik het beste doen?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

elvira

Superlid
Superlid
Antw.: 108286
Vr Apr 05, 2013 8:11 pm Reageer met quote

Tja, dan kan je naar een goede opticien, daar kun je het gratis laten testen. Die vertellen je of je wel of geen apparaatje nodig heeft.

Meestal is het zo dat bij ouder worden je gehoor achteruit gaat, het spreekwoord zegt ""ouderdom komt met gebreken""

Bij de tv zet ik meestal de ondertiteling aan (888) als het mogelijk is.

pitter.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 887
Vr Apr 05, 2013 9:59 pm Reageer met quote

Hier vind je goeie informatie: https://www.nvvs.nl/

Bij BeterHoren, Schoonenberg, Specsavers en op nog veel meer plaatsen kun je (ev. na afspraak) een gratis test laten doen (half uurtje).
Dan weet je al iets meer.
Kom je, blijkens dat testje, in aanmerking voor een toestel, dan moet je toch eerst langs bij de huisarts voor een verwijsbrief naar een Audiologisch centrum of KNO-arts. Met de uitslag van dát onderzoek ga je weer naar een winkel (naar keuze) die hoortoestellen aanmeet.
Per 1 januari 2013 is het vergoedingensysteem door de zorgverzekeraars drastisch veranderd. Maar dat lees je allemaal op de site die ik boven noemde.

pitter.1

Stamgast
Stamgast
Vr Apr 05, 2013 11:26 pm Reageer met quote

theDon schreef:
Voor een half jaar terug, heb ik dat ook laten doen omdat ik mn hoge tonen niet zo best meer hoor.

Don, hoe vaak per dag vraag je aan je vrouw of ze wat lager kan praten?

Ilovesauna

Stamgast
Stamgast
Antw.: 892
Za Apr 06, 2013 12:49 am Reageer met quote

wat zeg je??

ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 5168
Za Apr 06, 2013 12:32 pm Reageer met quote

Als je een euro kunt horen die op een stenen vloer valt, dan is je gehoor nog goed.

Fleur

Superlid
Superlid
Antw.: 2988
Za Apr 06, 2013 1:06 pm Reageer met quote

Heer Don

Weet je zeker , dat je het over krekels hebt en niet over kakelende vrouwen op de camping? Wink

Sluit een beetje aan bij opmerking van Pitter, maar dat verbaast me niet zo , hem een beetje kennende door zijn reacties op Laughing fora ...

Ps : velen horen wel ,maar luisteren niet, maar das weer iets heel anders......

De sterkste zoetstof is vriendschap.

Hetiszohetis.1

Superlid
Superlid
Antw.: 6148
Zo Apr 07, 2013 3:45 am Reageer met quote

Quote:
ik neem dat er wel mensen op dit forum zijn die dit probleem ook al hebben ervaren.

Herkenbaar Smile Terwijl ik denk ik nog relatief "jong" ben.

Wat mij is opgevallen dat ik niet gelijkmatig slechter ga horen.

Ik hoor bijvoorbeeld rechts beter dan links. En zo is dat met meer dingen.

Ik heb me wel eens bedacht dat dit wellicht ook te maken heeft met het rechts -of- linkshandig zijn.
Ik ben rechtshandig en het lijkt wel of alles rechts beter functioneert dan links.

Heb geen idee of dit anderen ook wel eens op is gevallen en hoe dit dan werkt voor linkshandigen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27522
Zo Apr 07, 2013 10:46 am Reageer met quote

Zelf ben ik linkshandig, wat overigens niet per definitie onhandig hoeft te zijn.. Smile
Ook bij mij wordt het allemaal wel een pietsje minder allemaal. Mijn “armen zijn te kort” om nog zonder leesbrilletje te kunnen lezen en ik heb zelf ook de indruk dat ik meer moeite heb met het verstaan van mensen, vooral in een druk gezelschap.
Maar ik merk geen verschil tussen rechts of links, noch met de ogen, noch met de oren. Maar het zou best kunnen dat die verschillen bij een meting wel tevoorschijn zouden kunnen komen....

Faber quisque fortunae suae

christoffel

Superlid
Superlid
Antw.: 2973
Zo Apr 07, 2013 11:54 am Reageer met quote

Al zo'n 15 jaar heb ik last van oorsuizen daardoor mis je ook de hoge tonen. Jammer ,is ook niets aan te doen.

Aan het onmogenlijke, is niemand gehouden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

handyman

Superlid
Superlid
Antw.: 1079
Zo Apr 07, 2013 5:25 pm Reageer met quote

Dat de meesten hier niet goed "horen" is misschien toch iets anders dan "luisteren".....? Volgende onderwerp...."lezen".......of liever "schrijven"........bent u er nog of "ziet u ze nu vliegen"?

Ik beluister nu enige sissende klanken.....Handyman Embarassed Twisted Evil arrow

pitter.1

Stamgast
Stamgast
Zo Apr 07, 2013 9:50 pm Reageer met quote

Ik hoor links wat beter dan rechts, maar omdat mijn vrouw per se rechts van mij wil lopen tijdens het wandelen, loop ik achteruit.
Nou is ook zo dat zij rechts beter ziet dan links. Dus vraagt ze wel eens: schat, ben je er nog? Ik antwoord dan steevast: och, geliefde wederhelft; ben ik ooit van je zijde geweken?
Zo helpt de een de ander.

Hetiszohetis.1

Superlid
Superlid
Antw.: 6148
Ma Apr 08, 2013 1:16 am Reageer met quote

Quote:
Het is algemeen bekend dat mensen niets hetzelfde hebben.

Je ogen zijn verschillend wat sterkte betreft en dat geld voor je armen, benen, oren, je gehoor, enz.

Klopt!, maar of dat ook te maken heeft met rechts of linkshandig zijn, dat weet ik niet.

Wat ik opvallend vind aan mensen die slechter gaan horen, is de ontkenning.

Ik zie heel veel mensen in mijn omgeving die ontkennen dat ze slecht horen, zo niet behoorlijk doof worden.
En de omgeving steeds maar harder praten.
De t.v.'s die je bij mensen keihard ziet staan.

Ik weet ook niet of een gehoortest wel een reëel beeld geeft.
Want zo'n test vindt altijd plaats onder verhoogde concentratie.
En mij lijkt dat dit het dagelijks beeld kan vertekenen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27522
Ma Apr 08, 2013 9:49 am Reageer met quote

Ik denk dat een van de redenen is dat je het voor jezelf niet wil erkennen. Ik zie het om mij heen maar betrap mezelf er ook wel op. Onvermijdelijk lijkt alles zwaarder te worden en moeilijker te gaan. Klusjes die je vroeger fluitend deed, zie je nu tegenop.
Het sluipt er heel geleidelijk maar onverbiddelijk en onontkoombaar in. Je weet het maar je wil het niet weten..

Het zal een eigenschap van de mens zijn om niet toe te geven dat hij/zij ouder wordt.

Het is het bekende verhaal: men wil wel oud worden maar niet oud zijn...

Faber quisque fortunae suae

Berthold63

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Ma Apr 08, 2013 1:08 pm Reageer met quote

Bedankt voor alle reacties, ik heb voor de zeker maar even een intake gesprek met de dokter aangevraagd om te kijken of het een serieus probleem is, of dat het door de ouderdom komt. Daar ik 'pas' tegen de 50 ben maak ik me toch wel een beetje zorgen. Maar hopelijk komt de dokter met goed nieuws. Het is ook niet zo dat ik helemaal niks meer hoor, maar het krekel-verhaal komt wel wat bekend voor.

Voordeel is dat ik heel makkelijk kan uitspelen tegen mijn vrouw Smile

Als ik wat meer weet zal ik het hier wel posten, misschien handig voor mensen die ook dit probleem (hebben) ervaren.

handyman

Superlid
Superlid
Antw.: 1079
Ma Apr 08, 2013 1:32 pm Reageer met quote

Berthold63 schreef:
Bedankt voor alle reacties, ik heb voor de zeker maar even een intake gesprek met de dokter aangevraagd om te kijken of het een serieus probleem is, of dat het door de ouderdom komt. Daar ik 'pas' tegen de 50 ben maak ik me toch wel een beetje zorgen. Maar hopelijk komt de dokter met goed nieuws. Het is ook niet zo dat ik helemaal niks meer hoor, maar het krekel-verhaal komt wel wat bekend voor.

Voordeel is dat ik heel makkelijk kan uitspelen tegen mijn vrouw Smile

Als ik wat meer weet zal ik het hier wel posten, misschien handig voor mensen die ook dit probleem (hebben) ervaren.

Heerlijke opbeurende taal van een "jonkie", dat doet ,mijn "hart" weer goed! Ik zie uw berichten gaarne tegemoet.........uiteraard met het prijskaartje!

Berthold63

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Ma Apr 08, 2013 6:03 pm Reageer met quote

Graag gedaan hoor! Ik heb morgen een afspraak, ben benieuwd wat de uitkomst is. Jullie horen het van me!

Berthold63

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Wo Apr 10, 2013 2:41 pm Reageer met quote

Nou de kogel is door de kerk! Er wordt me toch aangeraden om een gehoorapparaat te nemen... Hier schrok ik wel even van, ik ben toch nog vrij jong? Maar we hebben het even doorgelopen, en ik ben op jonge leeftijd teveel blootgesteld aan luide geluiden waardaar mijn gehoor zeer ondergemiddeld is. Ik heb hier blijkbaar lang mee rondgelopen terwijl hulpmiddelen al lang aangeraden zouden moeten worden (maar ja je leert er mee leven).

Dus maar op zoek naar hulp..

Berthold63

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Do Apr 11, 2013 11:19 am Reageer met quote

Jammer, nog geen reacties. Heb inmiddels wel zelf wat gevonden op www.audibene.nl. Heeft iemand hier ervaringen mee (liefst positief uiteraard!)

Ilovesauna

Stamgast
Stamgast
Antw.: 892
Do Apr 11, 2013 12:48 pm Reageer met quote

Je moet gewoon naar zo'n gehoorwinkel, bijv. Schoonenberg. Hoop ik wel dat je goed verzekerd bent. Mn schoonvader heeft net 2 toestellen gehad, 3000 euro Shocked Uiteindelijk moest hij zelf nog 1100 euro betalen.

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk