Steunzolen wie hebben ze ook (gehad) en hoe de ervaringen.
Archief Lichaam & Geest
Plaats reactie

Annemarie51

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 6
Ma Mrt 18, 2013 10:00 am Reageer met quote

Steunzolen, wie heeft er vroeger
eigenlijk niet/ook op gelopen? Van die ijzeren zooltjes gevormd naar het model van je voeten met z’n knikleertje aan de bovenkant van de zool, z'n hoge boog voor in de voetholte en vreselijke bobbel voor onder de voorvoeten. Veelal werden ze door de schoolarts voorgeschreven of werd je door hem/haar doorverwezen naar de Orthopeed, welke vervolgens verder naar je voeten/knieën/heupen op enkels moest kijken. Eenmaal bij de Orthopeed was er eigenlijk geen ontkomen meer aan, of je moest aan steunzolen. Er mankeerde eigenlijk altijd wel iets aan je voeten. De voeten waren te smal, te dun, te plat/vlak, X- of O-benen enz. Hierop werd je doorgestuurd naar de gipskamer. Daar werden je voeten dan opgemeten, d.m.v. plaatjes te passen aan de voeten, en daarna werden er npg gipsafdrukjes van je voeten gemaakt. Als je eenmaal aan de steunzolen was, moest je ook nog eens 2x per jaar op “steunzoolcontrole” bij de Orthopeed. Je voeten groeiden wel maar de steunzolen niet. En elke keer maar weer hopen dat hijzij zou zeggen dat de steunzolen niet meer nodig waren, maar dat was meestal een utopie. “Steunzolen zijn te kort/te smal en maar even nieuwe laten aanmeten” en “we zijn op de goede weg maar we zijn er nog niet” waren altijd de woorden van de Orthopeed. En dan die dure “verantwoorde” “correctie” schoenen van Renata, Piedro en Bunnie met z’n uitneembaar binnen voetbed (die mijn moeder altijd goed bewaarde, voor het geval de steunzolen opeens niet meer nodig zouden zijn) waar de ijzeren steunzolen probleemloos ingelegd konden worden.

Één troost (veel geholpen hebben de steunzolen eigenlijk niet/wel veel geld) eigenlijk liepen bijna alle kinderen op steunzolen net zo’n mode artikel als tegenwoordig een beugel?

Hebben jullie ook (metalen/stalen) steunzolen (gehad)? Hebben ze bij jullie geholpen? Hadden jullie ook van die ijzeren/metalen/stalen losse steunzolen? Werden/worden ze bij jullie ook altijd aangemeten d.m.v. gipsafdrukjes van de voeten? Waar hebben/hadden jullie ze voor en ging het bij jullie ook via de schoolarts/Orthopeed? Kort gezegd wat zijn jullie ervaringen eigenlijk?

Tegenwoordig gaan steunzolen vaak via de Podoloog, zijn ze van leer kurk of plastic en worden ze aangemeten d.m.v. gaan staan in z'n schuimbakje/-doosje waar je dan in moet gaan staan en vervolgens wegzakt.

Groetjes en tot snel,
Annemerie51

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

GoudGeel

Superlid
Superlid
Antw.: 1530
Ma Mrt 18, 2013 8:54 pm Reageer met quote

Hoi Annemarie51

Ik heb ze ook gehad wat een krengen die ijzeren steunzolen met leer in je schoenen .
Mijn voeten gingen altijd zo zeer doen mijn moeder stond erop dat de steunzolen in mijn schoenen moest doen .
Ik had er wel oplossing voor uit het zicht van mijn moeder verdwenen de ijzeren steunzolen met leer in de zakken van mijn jas . En naar huis toe gingen die krengen weer in me schoenen .
Ieder geval het was geen pretje om daar op te lopen , ik heb er niks van overgehouden .
Mijn vader had ook steunzolen maar die kon niet zonder die had echt ongelukkige voeten .

Groet,
Goudgeel.

ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 5168
Ma Mrt 18, 2013 8:55 pm Reageer met quote

wij liepen vroeger op klompen, betere steunzolen kon je niet krijgen.

Annemarie51

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 6
Ma Mrt 18, 2013 9:45 pm Reageer met quote

GoudGeel,

Heb jij lang steunzolen gehad c.q. hoe jong was je toen je voor de éérste keer kreeg aangemeten/voorgeschreven? Ik kreeg ze al toen ik 6 was. De schoolarts vond de voeten veel te vlak c.q aan de platte kant, waarop ik een doorverwijzing naar de orthopeed te pakken had. Dat was toen niet uitzonderlijk, want veel kinderen (meer dan tegenwoordig) kregen/hadden toen steunzolen. Direct kreeg ik bij de orthopeed steunzolen voorgeschreven. Ze had géén enkele twijfel of dit waren echte "steunzoolvoeten", platvoeten dus. Na wat lopen op de blote voeten, staan/lopen op tenen en hakken + een doorverwijzing naar de heilgymnastiek konden we vertrekken naar de naastgelegen gipskamer om de zolen te laten aanmeten. Zittend op een tafel, benen recht vooruit (met achter de knieën een stel steunen om de benen recht te houden) + voeten slap bungelend werden de steunzolen op-/aangemeten d.m.v. metalen plaatjes te passen aan de voeten. Toen uiteindelijk de correcte maat bekend was werden er nog gipsafdrukken van de voeten genomen. Wat een gevoel hé, dat klamme lauwe gips om de voeten (hoe vonden jullie dat gegips?).

Mijn moeder zei altijd tegen die meisjes, in de gipskamer, "Smalle, smalle en nog eens smalle steunzolen, omdat zoals jullie ook kunnen zien ze smalle voeten heeft". Smalle schoenen en brede metalen steunzolen gaan niet samen. Moest jij ook altijd 2x per jaar op "steunzoolcontrole" bij de orthopeed? Mankeerde er bij jou toen ook altijd wat aan die zolen (te smal, te kort, doorgezakte steunzolen, losse leertjes enz.) en moesten jullie ook altijd direct nieuwe? Ging dat aanmeten bij jou zeker ook altijd d.m.v. gipsafdrukjes van de blote voeten te maken?

Mijn moeder en zus hadden ook steunzolen, dus we hadden een echt steunzolen gezin. Niemand in ons gezin heeft ooit te horen gekregen dat ze konden stoppen met de steunzolen, alhoewel mijn zus toch op het laatst prima voeten had. Denk. zelf dat artsen "vroeger" dachten dat (kinder)voeten zwak waren en gesteund dienden te worden.

GoudGeel

Superlid
Superlid
Antw.: 1530
Ma Mrt 18, 2013 10:09 pm Reageer met quote

Annemarie51 schreef:
GoudGeel,

Heb jij lang steunzolen gehad c.q. hoe jong was je toen je voor de éérste keer kreeg aangemeten/voorgeschreven? Ik kreeg ze al toen ik 6 was. De schoolarts vond de voeten veel te vlak c.q aan de platte kant, waarop ik een doorverwijzing naar de orthopeed te pakken had. Dat was toen niet uitzonderlijk, want veel kinderen (meer dan tegenwoordig) kregen/hadden toen steunzolen. Direct kreeg ik bij de orthopeed steunzolen voorgeschreven. Ze had géén enkele twijfel of dit waren echte "steunzoolvoeten", platvoeten dus. Na wat lopen op de blote voeten, staan/lopen op tenen en hakken + een doorverwijzing naar de heilgymnastiek konden we vertrekken naar de naastgelegen gipskamer om de zolen te laten aanmeten. Zittend op een tafel, benen recht vooruit (met achter de knieën een stel steunen om de benen recht te houden) + voeten slap bungelend werden de steunzolen op-/aangemeten d.m.v. metalen plaatjes te passen aan de voeten. Toen uiteindelijk de correcte maat bekend was werden er nog gipsafdrukken van de voeten genomen. Wat een gevoel hé, dat klamme lauwe gips om de voeten (hoe vonden jullie dat gegips?).

Mijn moeder zei altijd tegen die meisjes, in de gipskamer, "Smalle, smalle en nog eens smalle steunzolen, omdat zoals jullie ook kunnen zien ze smalle voeten heeft". Smalle schoenen en brede metalen steunzolen gaan niet samen. Moest jij ook altijd 2x per jaar op "steunzoolcontrole" bij de orthopeed? Mankeerde er bij jou toen ook altijd wat aan die zolen (te smal, te kort, doorgezakte steunzolen, losse leertjes enz.) en moesten jullie ook altijd direct nieuwe? Ging dat aanmeten bij jou zeker ook altijd d.m.v. gipsafdrukjes van de blote voeten te maken?

Mijn moeder en zus hadden ook steunzolen, dus we hadden een echt steunzolen gezin. Niemand in ons gezin heeft ooit te horen gekregen dat ze konden stoppen met de steunzolen, alhoewel mijn zus toch op het laatst prima voeten had. Denk. zelf dat artsen "vroeger" dachten dat (kinder)voeten zwak waren en gesteund dienden te worden.

Beste Annemarie ,

Ik zat op de lagere school de leeftijd 6 of 7 jaar hoelang ik ze heb gehad durf ik niet zeggen , ik vond het heel vervelend op den duur ging het branden onder mijn voeten dat weet ik nog wel .
Jeugdherinnering aan mijn steunzolen .

Groet,
Goudgeel.

Ilovesauna

Stamgast
Stamgast
Antw.: 892
Di Mrt 19, 2013 4:02 am Reageer met quote

Tegenwoordig heten ze ook geen steunzolen meer, maar zooltjes. Aangemeten door de podoloog (en niet in een bakje), maar op een glazen plaat via de computer. Je kan ook gewoon alle schoenen aan.

jalis

Superlid
Superlid
Antw.: 4223
Di Mrt 19, 2013 5:20 pm Reageer met quote

Ilovesauna schreef:
Tegenwoordig heten ze ook geen steunzolen meer, maar zooltjes. Aangemeten door de podoloog (en niet in een bakje), maar op een glazen plaat via de computer. Je kan ook gewoon alle schoenen aan.

O in de Sauna ook. Very Happy Very Happy

Ik vaar niet Links en ik vaar niet Rechts, ik vaar een vaste koers Recht door Zee.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

debelg

Superlid
Superlid
Antw.: 9687
Di Mrt 19, 2013 5:24 pm Reageer met quote

jalis schreef:
Ilovesauna schreef:

O in de Sauna ook. Very Happy Very Happy

jazeker ,in sauna slippers Laughing

sterven is het toetje van het leven
japans gezegde

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29879
Di Mrt 19, 2013 7:04 pm Reageer met quote

Saunaslippers met ingebouwde steunzolen... Ehh.. zooltjes....

Smile Smile

Faber quisque fortunae suae

jalis

Superlid
Superlid
Antw.: 4223
Di Mrt 19, 2013 7:15 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Saunaslippers met ingebouwde steunzolen... Ehh.. zooltjes....

Smile Smile

Meer halve Zooltjes dan toch zeker. Very Happy Very Happy

Ik vaar niet Links en ik vaar niet Rechts, ik vaar een vaste koers Recht door Zee.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Pagina 1 van 1

Plaats reactie