Copyrecht - wat mag en wat niet?
Over 50plusser.nl / Forumregels / Moderators
Plaats reactie

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Antw.: 3236
Di Apr 03, 2012 2:52 pm Reageer met quote

Graag geen artikelen kopiëren en plakken, dit is strafbaar! Mocht dit het geval zijn graag verwijderen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 5168
Di Apr 03, 2012 3:23 pm Reageer met quote

Je mag wel in je eigen woorden iets plaatsen maar niet meer knippen en plakken uit vrije nieuwsgaring. Kost wel veel meer tijd dus veel forum gangers blijven weg en verzand het forum weer in theekransjes geleuter en al dan niet gelardeerd met poezieplaatjes

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

narcissus.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1425
Di Apr 03, 2012 3:50 pm Reageer met quote

Ja Libelle, het is wel merkwaardig.

er worden hier toch voortdurend krantenartikelen gekopiëerd, mag toch mits de bron vermeld wordt...???

Ook ik vind dat de moderatoren wat overijverig zijn, je kan geen onvertogen woord zeggen of het bericht wordt verwijdert.

Daarmee maak je het forum kleiner, maar dat zal de bedoeling dan wel zijn.... Confused

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Antw.: 3236
Di Apr 03, 2012 3:56 pm Reageer met quote

We zijn geschrokken van de toename van onderwerpen met stukken tekst waar copyright op berust en proberen mensen te beschermen en uit te leggen in welke vorm dit wel kan en mag.

U mag kleine stukken tekst kopiëren en als citaat gebruiken en de rest/of een gedeelte van de tekst in eigen bewoordingen redigeren. Als u het dan met een bronvermelding publiceert is er niets aan de hand.

Als een belanghebbende u aanklaagt heeft u geen poot om op te staan en begint de boete vaak rond de 1000 Euro. Dit bedrag kan nog flink oplopen ook. U kunt boos worden maar ook blij zijn dat wij aan uw kwetsbaarheid denken.

Groeten,

Thijs

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

narcissus.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1425
Di Apr 03, 2012 4:00 pm Reageer met quote

Dank je Thijs, dat is helder!

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27665
Di Apr 03, 2012 4:02 pm Reageer met quote

Ik zou ook niet weten hoe dat nu precies wettelijk geregeld is met dat “knippen en plakken”.
Volgens mij bestaat de wereld voor 95% uit knippen en plakken....

Maar dit even terzijde.

Wat die “ontwikkelingshulp” betreft, wat mij betreft mogen ze daar ook stevig op bezuinigen. Want dat is werkelijk een zwart gat. Het geld verdwijnt en niemand weet waarheen...
Had al dat geld werkelijk goed terechtgekomen dan waren die landen nu rijker geweest dan wij nu zijn. Maar na een halve eeuw is er nog niets wezenlijk veranderd, behalve dan dat ze nu allemaal met een kalasjnikov rondsjouwen, tot de kinderen aan toe...

Faber quisque fortunae suae

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Apr 03, 2012 4:05 pm Reageer met quote

Berichten hebben elkaar gekruist.
Blijkbaar mag je voor 95% knippen en plakken..

Very Happy

ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 5168
Di Apr 03, 2012 4:07 pm Reageer met quote

Het barst hier van de Dieriks Stapels hooleraar uit Tilburg hahahah

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Apr 03, 2012 4:16 pm Reageer met quote

Laughing Laughing Laughing

Misschien kunnen we beter maar de titel van dit topic veranderen...

Smile

Mod.1

Moderator
Moderator
Antw.: 1584
Di Apr 03, 2012 7:53 pm Reageer met quote

Vijftigplusser schreef:
Graag geen artikelen kopiëren en plakken, dit is strafbaar! Mocht dit het geval zijn graag verwijderen.

Thijs, als je verder in dit topic leest dan zie je enkele opmerkingen, die ik wel vaker krijg. Dat de moderators te ijverig, selectief en god weet wat zijn. Men begrijpt niet dat het aantal cumulatieve grappen of off-topic berichten het criterium zijn en niet wie het doet. Erg vervelend als je alleen doet wat jij wil hebben dat we doen. Gelukkig zijn er ook die wel waardering uitspreken, zoals een paar dagen geleden met 1 April.

Nu hebben we dus een probleem erbij, want sommige leden denken dat de moderator er op staat te wachten om berichten te wijzigen of te verwijderen. Niets is minder waar. De vraag is dus, hoe moeten wij nu omgaan met dit copyrecht gedoe? Want ik kan je op een briefje geven dat sommige mensen dit blijven bevechten. En dan heb ik het nog niet eens over hoeveel werk het is om berichten aan te passen.
Sad

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

barth.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1989
Do Apr 05, 2012 5:08 pm Reageer met quote

JeanPiere schreef:
Het plakken en knippen verbod kan je heel makkelijk omzeilen.
Plaats het artikel minus de laatste alinea met bronvermelding en het best tussen de bekende [ quote ] en [ /quote ] commando's.
Zet daaronder een link die verwijst naar het originele artikel.
Plaats dit.
Dan kan je als extra service daarna nog een keer iets plaatsen met als inhoud de laatste alinea en daarbij de tekst: "Voor hen waarbij de links niet werkte".
Dan kan en mag je alles plaatsen wat je maar wilt.

Denk niet dat je het systeem zo te slim af kan zijn JeanPiere. Want ook dan kan je Cozzmoss-Auxen op je dak krijgen.
    (Cozzmoss-Auxen is een incassobedrijf die het internet afscant naar schendingen van het auteursrecht van artikelen, en op een nogal intimiderende manier met schadeclaims komt en met juridische processen dreigt. Dat doen zij o.a. ook voor kranten als De Volkskrant en Trouw.)

Bij de definitie van 'citaat' lees ik meer definities' zoals "De eerste 50 woorden" of "de eerste twee alinea's" van een artikel.

Mod.1

Moderator
Moderator
Do Apr 05, 2012 5:32 pm Reageer met quote

Moeilijk doen...

Kijk en daarom vind ik dat Thijs deze discussie hier moet voeren. En duidelijk maken wat hij wil. Eigenwijze mensen zul je altijd houden, maar de meesten zullen wel zo verstandig zijn om netjes een kort citaat plus aanklikbare link te plaatsen als ze lezen dat dat is wat Thijs graag wil.

Mod.1

Moderator
Moderator
Do Apr 05, 2012 5:56 pm Reageer met quote

JeanPiere schreef:
En wat zei ik dan?

Vijftigplusser schreef:
U mag kleine stukken tekst kopiëren en als citaat gebruiken en de rest/of een gedeelte van de tekst in eigen bewoordingen redigeren. Als u het dan met een bronvermelding publiceert is er niets aan de hand.

Ik dacht dat je iets anders zei dan wat Thijs hierboven zei. Je noemde het kort citaat gedeelte niet. Je stelde eerder zelfs een truuk voor om toch de hele tekst te plaatsen.

Mod.1

Moderator
Moderator
Do Apr 05, 2012 7:38 pm Reageer met quote

Smile Je vergat een deel aan te halen dat bij de truuk hoort waarnaar ik verwees. Oude dag zeker? Ik plak het er even bij voor de duidelijkheid (in olijfkleur).

JeanPiere schreef:
Plaats het artikel minus de laatste alinea met bronvermelding en het best tussen de bekende [ quote ] en [ /quote ] commando's.
Zet daaronder een link die verwijst naar het originele artikel.

Dan kan je als extra service daarna nog een keer iets plaatsen met als inhoud de laatste alinea en daarbij de tekst: "Voor hen waarbij de links niet werkte". Dan kan en mag je alles plaatsen wat je maar wilt

Met je truuk plaats je dus toch het hele bericht, al is het in twee delen.

JeanPiere schreef:
Dan kan je me eigenwijs noemen, maar ik houd me wel aan de regels die daarbij gelden. Zeker als het gaat om vrij lange teksten is het onhandig steeds te moeten schakelen met een link.

Je wilt het dus niet zo doen als Thijs voorstelde?

Mod.1

Moderator
Moderator
Do Apr 05, 2012 8:41 pm Reageer met quote

JeanPiere schreef:
Dat tweede deel is dan een tweede plaatsing.
En proef ik een dreiging in die vraag?

Ik snap de truuk van de tweede plaatsing wel. Het is ook niet zo dat ik persoonlijk daar problemen mee heb. Maar meer dat wij dan moeten modereren als Thijs daar op staat en dat jij daar het dan weer niet mee eens zult zijn. Dat is allemaal zo'n gedoe.

Dreiging? Hoe kom je daar bij? Ik vraag gewoon dat je even heel duidelijk zegt of je het wel of niet wil doen zoals Thijs voorstelde. Maar mooi ontdoken. Cool

Chatmoderator3

Stamgast
Stamgast
Antw.: 369
Do Apr 05, 2012 8:47 pm Reageer met quote

Beste forum leden ,

Ik denk dat we zelf een discussie kunnen voeren in onze eigen bewoording daar hebben we geen kranten artikelen voor nodig .

Lucia49,

Schrijf het is goed om mensen daarop te wijzen ! Daarbij is het goede braintraining voor ons forum leden om creatiever te worden .Ik sluit mij geheel aan bij Lucia49.

Groet,
CM3.

Mod..1

Moderator
Moderator
Antw.: 829
Do Apr 05, 2012 9:56 pm Reageer met quote

Ik vond wat Lucia schreef ook heel positief. Goed dat je die post van Lucia benadrukt Chatmod3.

En, er is natuurlijk géén sprake van iets nieuws. Het stond al tijden in de forumregels vermeld dat bij copyright alleen delen van een artikel als citaat mochten worden geplaatst, (en met een werkende link naar het originele artikel als bronvermelding). Dat het knippen en plakken van het gehele artikel in zulke gevallen niet is toegestaan. Niets nieuws onder de zon.

Alleen zijn we als mods daar altijd wat soepel mee omgegaan, te soepel wellicht, en dat is iets wat nu wèl gaat veranderen. Ook oudere topics zullen erop worden nagezien en eventueel ingekort als dat nodig is.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie