Genealogie, waar begin ik met zoeken?
Stamboomonderzoek
Plaats reactie

kees52

Stamgast
Stamgast
Antw.: 433
Zo Sep 09, 2007 1:01 pm Reageer met quote

Hallo Genealogen Very Happy,

Ik wil graag mijn stamboom in kaart brengen maar ik heb nog nooit wat met genealogie gedaan.

Ik ben dus op zoek naar tips over:

- hoe ik moet beginnen
- waar ik moet zoeken

Groeten,

Kees

Bomans: Humor is overwonnen droefheid!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

hsnx.1

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 21
Zo Sep 09, 2007 1:22 pm Reageer met quote

ik heb het ook gedaan, was zeer interessant
er zij allerlei adressen die willen helpen, ik heb ben zelf geslaagd om te komen tot ongeveer 1600
kijk eerst even op google, is heel goed mogelijk dat een familie er mee bezig is, scheelt weer veel tijd
ik ben gegaan naar gemeentehuis waar mijn grootouders vandaan komen, kwam tot omstreeks 1800, daarvoor moet je doopboeken moeten inzien
in google staat alle info

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

Janjoris

Stamgast
Stamgast
Antw.: 549
Zo Sep 09, 2007 1:28 pm Reageer met quote

Zo Hanx, 1600 dat is een eind terug. Heb je ook mensen in de stamboom die iets leuke beroepen hebben gedaan?

Geniet van elk moment!

wampie.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1396
Zo Sep 09, 2007 7:52 pm Reageer met quote

Ik ga binnenkort naar het Burger Archief in Rotterdam, waar mijn grootvader en vader geboren zijn.
Ik heb dus al een beginpunt met geboorte- en overlijdensdata.
Lijkt me heel spannend tot hoever ik kan gaan, maar als er voorouders uit verre landen komen, dan houd het voor mij wel op.
Bij het Burger Archief staat alles op microfilm en voor een kopie betaal je een klein bedrag.
Dus informeer bij de gemeente waar het archief is, daar helpen ze je verder.
Succes Kees

gooilander

Stamgast
Stamgast
Antw.: 132
Zo Sep 09, 2007 10:22 pm Reageer met quote

[quote="kees52"]Hallo Genealogen :D,

- hoe ik moet beginnen
- waar ik moet zoeken
Het trouwboekje van je ouders is het startpunt. Dan op zoek naar de grootouders. Veel "Hollanders' bleven 'vroeger' generaties lang in Noord en Zuid Holland. (veel werkgelegenheid - natuurlijk afhankelijk van het beroep - militairen verhuisden veel) Wanneer een familie honkvast in een streek bleef wonen, dan is het een koud kunstje om tot ca. 1811 te komen. ---
In akten van notarissen zijn vaak persoonlijke gegevens over familieleden te vinden. --
Op het internet zijn verschillende websites over stambomen ... enz. B.v. GeneaNet - Genealogie startpagina .. enz ---
Veel succes
Gooilander

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Kino51.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 810
Zo Sep 09, 2007 10:51 pm Reageer met quote

Hallo Kees,

Het begin is allemaal niet moeilijk.
Je weet wie je vader is, wanneer hij geboren en gehuwd is etc.
Je weet natuurlijk ook hoe de naam van je opa is. Mogelijk dat je zijn geboorte en overlijdens datum niet precies weet, maar daar kan je via je ouders of andere familie natuurlijk wel achter komen.
Als je dan nog verder terug gaat in de tijd wordt het meestal raden naar de juiste data.
Daarbij kan je een handige site gebruiken.
Dat is www.genlias.nl Als je op deze site de instructies volgt zullen de namen over je scherm rollen.

Ik denk dat dit voor het begin voorlopig wel voldoende is om mee bezig te zijn.

Heb je daarna nog meer vragen laat het even weten.

Tot slot, in welke stad en provincie woon je, mogelijk dat ik dan directe archieven kan noemen om je zoektocht voort te zetten.

Succes

Werken is voor mensen die niet kunnen golfen !!!!!

Kino51.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 810
Ma Sep 10, 2007 11:26 am Reageer met quote

Een kleine aanvulling op kiwiwoman:
Quote:
Ook de kerken hebben data van belijdenissen, trouwerijen, doop.
Bij de katholieken zijn dat de DTB boeken; Dopen, Trouwen en Begraven

Quote:
Veel plezier (ik ben tot 1704 gekomen), daarvoor??? geen idee. Bloemkool?

Geen ooievaar??????? Wink

Werken is voor mensen die niet kunnen golfen !!!!!

gooilander

Stamgast
Stamgast
Antw.: 132
Ma Sep 10, 2007 3:46 pm Reageer met quote

[quote="kiwiwoman"]Hoi Kees,

Wat ook heel aardig is (het leukste, vind ik) is om de nog levende familieleden alles over de betreffende personen te vragen, wat voor beroep, anecdoten,
Iemand kan nu van achter de computer zien op welk huisadres zijn/haar 18e eeuwse voorouders woonden en hoeveel OZ Belasting
zij betaalden. Hiervoor moet men de Kohiers van de Verpondingen raadplegen. Via genoemde link kan men kopieen van de oorspronkelijke Gaderboeken bekijken. --
Er zijn zeer veel mogelijkheden om achter het leven en werken van voorouders te komen. ---
Veel succes -
groeten,
Gooilander

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

SjaakFien.1

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 2
Di Sep 11, 2007 4:01 pm Reageer met quote

kees52 schreef:
Hallo Genealogen Very Happy,

Ik wil graag mijn stamboom in kaart brengen maar ik heb nog nooit wat met genealogie gedaan.

Ik ben dus op zoek naar tips over:

- hoe ik moet beginnen
- waar ik moet zoeken

Groeten,

Kees

vraagteken

Stamgast
Stamgast
Antw.: 588
Di Sep 11, 2007 4:33 pm Reageer met quote

[quote="SjaakFien"][quote="kees52"]Hallo Genealogen Very Happy,
-------------------------------
vraagteken ?

SjaakFien.1

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 2
Di Sep 11, 2007 5:15 pm Reageer met quote

Beste Kees, je kunt beginnen met het downloaden van het gratis programma Aldfaer op www.aldfaer.nl. Hierop vul je de jouw bekende gegevens in onder een nieuwe stamboom maken. Ik heb met de nieuwjaarswens alle bekende neven en nichten aanvulling op mijn gegevens gevraagd en dat werkte prima. Als je grootouders voor 1922 getrouwd zijn kun je hun huwelijksgegevens terugvinden op genlias.nl en met deze gegevens naar het desbetreffende archief gaan waar je op de huwelijksakten en op de huwelijkse bijlagen veel gegevens kunt vinden. Hint hierbij is noteer zoveel mogelijk dan hoef je later niet nog eens te zoeken, of fotografeer de akten met een digitale camera. Kijk ook op archiefnet.nl daar kun je alle nederlandse archieven vinden. Succes Sjaak

Isabella

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 28
Do Sep 13, 2007 12:42 am Reageer met quote

Je hebt al het een en ander aan tips gekregen, ik denk dat je hiermee al een aardig eind op weg kunt komen.

Er is ook erg veel onderzoek via internet te doen, een heel handige site met veel nuttige links vind je hier: https://geneaknowhow.net/digi/bronnen.html

Alles is netjes ingedeeld per provincie wat best handig is.

Ook zijn er vele internet groepen waar men elkaar helpt.

Zelf ben ik al zo'n 10 jaar geleden begonnen en zo tot rond 1600 terug gegaan in de tijd. Het is wel een beetje een verslavende hobby, inmiddels weet ik dat mijn voorouders uit veel verschillende landen komen tot in Rusland toe.

Veel succes!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger

Gelske

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 7
Vr Nov 09, 2007 2:37 am Reageer met quote

Hallo Kees,
Het begin is niet zo moeilijk als je denkt.
Ik heb mijn naam en die van mijn man uitgezocht tot +/- 1590.
Je begint bij het trouwboekje van je vader en moeder, daarin zie je de namen van je grootouders staan van weerskanten.
Daarna zul je naar de archieven moeten.
In het Archief in Den Haag kun je heel wat te weten komen en kom je b.v. uit Gelderland, daar is ook een uitgebreid archief in Arnhem.
Als er voorouders uit andere landen komen en je weet de plaatsnaam dan kun je daar naar het archief schrijven( dat was in mijn geval Duisburg DL) Ik kreeg keurig antwoord op mijn vragen thuisgestuurd.
Het moet weliswaar in het Duits maar daar is uit te komen.Ook in kerkarchieven kun je soms veel te weten komen.
Moeilijker werd het in mijn geval dat we naar Venetie moesten voor de stamboom van mijn man ( wel een mooie stad natuurlijk)
Wij hebben enkele woorden Italiaans geleed en met handen en voeten en woordenboeken kom je dan een heel eind.
Maar verwacht niet als je eraan begint dat je in een paar maanden klaar bent, want genealogie is geen hobby maar een ziekte (zeg ik altijd) daar kun je haast neit mee ophouden. Want als je weet wie je voorouders zijn, wil je ook hun beroep weten en zoveel mogelijk over hen te weten komen,Tegenwoordig moet je wel eerst op internet kijken of daar soms al iets opstaat.
Maar dat zeg ik nogmaals het is vreselijk leuk om te doen en vooral als je dan succes hebt en je weer iewmand vindt.
Ik wens je veel sukses en plezier ermee.

Els Pallada-Bonink
g.bonink@chello.nl

Wie lacht niet, die zichzelf en de mensheid met milde humor beziet ?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Pagina 1 van 1

Plaats reactie