Zelf vis schoonmaken
Koken & recepten
Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15543
Wo Aug 12, 2015 1:00 am Reageer met quote

Hoe korter geleden schoongemaakt des te beter de smaak van vette vis. Dat geldt voor haring, maar natuurlijk ook voor sprot en sardines. De vetten in die vissoorten oxideren vrij snel en dat komt de smaak niet ten goede. Misschien geldt dat ook ook voor ansjovis maar die heb ik tot nu toe altijd geconserveerd gegeten. Met gestoomde makreel heb ik ervaring maar die vis is iets minder kritisch, dunkt mij. Een beetje visliefhebber haalt thuis het vel eraf maar ja, dat gepruts met al die graten...

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met zelf vis schoonmaken, fileren en verder bereiden. Wat voor gereedschap is er nodig of is een modaal schilmesje ook wel voldoende? Dat soort dingen. Maar ik ben ook benieuwd of zelf fileren van platvis voordelen heeft.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8550
Wo Aug 12, 2015 1:16 am Reageer met quote

Snoekbaarzen heb ik heel veel gevangen Kees, samen met mijn vrouw visten we op de Maas. Soms hadden we er een stuk of zes. Bij thuiskomst werden ze gelijk gefileerd en van het vel ontdaan. De moten werden daarna onmiddellijk ingevroren.

Je kon later de moten bakken of stoven met een paar Salieblaadjes. Ook sneden we ze in blokjes, maakten een beslag en bakten ze in olie net als kibbeling.

Paling hebben we ook heel veel gevangen, zowel in de Maas als in het Grevelingenmeer. Het roken heb ik van een oude visser geleerd. Garen was het belangrijkste, daarna goed roken.
Aan de Noordzeekant visten we dan weer op zeebaars en makreel. De zeebaars kon je net als snoekbaars makkelijk fileren. Voor de makreel ghad ik een klein rookbakje,

Sinds ik een lichte beroerte heb gehad, vissen we niet meer. Het steken van zagers en het met vier hengels, emmers, stoeltjes en steunen werd net wat te zwaar.
Maar we aten in die tijd toch heerlijk zelf gevangen vis.

Benneke

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Aug 12, 2015 1:42 am Reageer met quote

Qua zoetwatervis kan ik o.a. forel en paling zeer waarderen, hoewel ik paling al een poosje laat vanwege bedreiging en dierenwelzijn. Ja, waar liggen je grenzen...

Mijn vader kocht zo af en toe een emmertje haring en die schoonmaken was niet altijd zo'n succes. Sardines en sprot lukt een stuk beter. Ik heb ook een rookbakje, Werkt prima, met wat kunst en vliegwerk.

Heb je ervaring met platvis?

Benneke

Superlid
Superlid
Wo Aug 12, 2015 2:27 am Reageer met quote

Aan de Oosterschelde hebben we heel af en toe wat platvis kunnen vangen, meestal bot, één keer had mijn vrouw daar goed beet en bleek het een pijlstaartrog te zijn. Die hebben we maar weer terug gezet.
Veel ervaring met platvis heb ik dus niet.
De hengels hebben we nog steeds. Misschien dat we ooit weer eens op de karper gaan, deden we vroeger ook heel veel. Die werden allemaal weer terug gezet.

Benneke

christoffel

Superlid
Superlid
Antw.: 2997
Wo Aug 12, 2015 1:17 pm Reageer met quote

Een goed fileermes voor vis is 25 tot 30 cm lang met een smal en flexibel lemmet. Koop een mes van een goed bekend staand merk ( zwilling ) bijvoorbeeld niet goedkoop maar het doet je hele leven mee.Met een goed mes kan een ieder met wat oefening een vis perfect fileren.

Aan het onmogenlijke, is niemand gehouden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Aug 12, 2015 8:35 pm Reageer met quote

christoffel schreef:
Een goed fileermes voor vis is 25 tot 30 cm lang met een smal en flexibel lemmet.
Ik lees ook wel dat voor beginners juist een wat stugger lemmet wordt aangeraden. Ik heb zojuist een Filleting-Line mogen verwelkomen:

Dit mesje wordt door professionele visfileerders gebruikt en ik moet zeggen dat het heel prettig in de hand ligt en een robuuste indruk maakt. Het zou de flexibele versie moeten zijn maar ik vind het lemmet eigenlijk vrij stug. Op zich dus prima. Je kunt er ook goed recht mee snijden.

Het strippertje wordt me nagezonden. Ik was dat gepruts met die piggelmeeheftjes van schilmesjes een beetje zat bij het schoonmaken van sprotjes en haring.

Benneke

Superlid
Superlid
Wo Aug 12, 2015 8:47 pm Reageer met quote

Het soort mes is denk ik ook afhankelijk van de soort vis die je wilt fileren.
Snoekbaars ontdoe je vanaf de kop eerst van de rug vin. De stekels zijn vlijmscherp.
Daarna snij je het vlees los van de stevige graat. Een stug fileermes is mij het best bevallen. De huid snij ik achter de kop iets open, waarna je deze prima van de vis kan trekken. De buikgraten snij ik meestal met wat vlees weg, omdat ik geen graten in mijn gefileerde vis wil hebben.

Van de kop en de stukjes vis die zijn afgesneden kan je trouwens heerlijke vissoep maken.

Benneke

christoffel

Superlid
Superlid
Do Aug 13, 2015 7:54 pm Reageer met quote

https://youtu.be/mYQ_FpJxd8Q

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Aug 13, 2015 10:01 pm Reageer met quote

christoffel schreef:
https://youtu.be/mYQ_FpJxd8Q
Dat is een iets ander formaat dan een sprotje... Een aardige vind ik visfileren.nl. Het is een wat rommelige website, gekoppeld aan een webshop maar de filmpjes naar keuze over welke vis je wilt zien fileren kun je zelf uitkiezen zijn wel duidelijk en ach, de spullen die ze verkopen zijn niet slecht.

christoffel

Superlid
Superlid
Do Aug 13, 2015 10:38 pm Reageer met quote

Ook een leuke webside Keesvi,Vooral dat de vissoorten appart worden behandeld.
Het lijkt zo eenvoudig als een vakman het voordoet.

BIBI58

Superlid
Superlid
Antw.: 9978
Zo Jan 24, 2016 9:23 pm Reageer met quote

Fileren van een makreel.kinderlijk eenvoudig.
Laat de vis even op kamertemp komen.

Snij kop en staart eraf........
pak de vis beet met je handen(goed gewassen)en trek het vel van de binnenkant naar de buiten kant af......
Leg de vis op een glazen werkplaat(of bord)en open de vis in het midden.naar 1 kant.......dan trek je zo de graat in zijn geheel eruit.
De rest even uitpluizen,en eventuele achter gebleven graad verwijderen.

Iets je warmen in de oven/magnetron,lekker kadetje,mayonaise-peper en zout,augurkje,en een kop koffie...hmmmmmmmmmmmm..

Hollandse garnalen..ik pel ze zelf wel......
Haal uit een kilo van 9.95ca....ongeveer 1 pond garrnalen..
een ons garnalen aan de kar kost zo tussen de 4 en 5.95

Spoelde garnalen af in een vergiet met lauw water.

neem een garnaal.Trek tegelijk aan de kop en de staart.....voila...

daarna maak je een lekkere cocktail..
Beetje mayonaise/tomatenketchup.wiskey of cognac<,1 dopje vd fles.peper zout...goed roeren
Beetje sla in een coupe.garnaaltjes.saus er over.wat paprika poeder.schijfje citroen aan de rand......klaar...........

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Jan 24, 2016 9:46 pm Reageer met quote

BIBI58 schreef:
daarna maak je een lekkere cocktail..
Beetje mayonaise/tomatenketchup.wiskey of cognac<,1 dopje vd fles.peper zout...goed roeren
Beetje sla in een coupe.garnaaltjes.saus er over.wat paprika poeder.schijfje citroen aan de rand......klaar...........

Grote fileermes inmiddels aan mijn oomzegger cadeau gegeven omdat hij wel en niet onverdienstelijk, en ik zelf nauwelijks iets met wat grotere vissen doe, hoewel ik ze graag eet. Strippertje toch maar aangehouden voor sprotjes en haring en dergelijk kleiner spul. Zelf gepelde garnalen zijn wel zo lekker.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

jalis

Superlid
Superlid
Antw.: 4223
Ma Jan 25, 2016 7:54 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Snoekbaarzen heb ik heel veel gevangen Kees, samen met mijn vrouw visten we op de Maas. Soms hadden we er een stuk of zes. Bij thuiskomst werden ze gelijk gefileerd en van het vel ontdaan. De moten werden daarna onmiddellijk ingevroren.

Je kon later de moten bakken of stoven met een paar Salieblaadjes. Ook sneden we ze in blokjes, maakten een beslag en bakten ze in olie net als kibbeling.

Paling hebben we ook heel veel gevangen, zowel in de Maas als in het Grevelingenmeer. Het roken heb ik van een oude visser geleerd. Garen was het belangrijkste, daarna goed roken.
Aan de Noordzeekant visten we dan weer op zeebaars en makreel. De zeebaars kon je net als snoekbaars makkelijk fileren. Voor de makreel ghad ik een klein rookbakje,

Sinds ik een lichte beroerte heb gehad, vissen we niet meer. Het steken van zagers en het met vier hengels, emmers, stoeltjes en steunen werd net wat te zwaar.
Maar we aten in die tijd toch heerlijk zelf gevangen vis.

Benneke

Ik meen te weten dat je geen rookton in je bezit mocht hebben, ze hebben er bij ons aan boord diverse keren naar gezocht in de tijd dat wij aan het in polderen waren op het IJsselmeer. (ze hebben hem echter nooit gevonden)

Ik vaar niet Links en ik vaar niet Rechts, ik vaar een vaste koers Recht door Zee.

Benneke

Superlid
Superlid
Ma Jan 25, 2016 11:36 pm Reageer met quote

Dat is mij niet bekend Jan. Sinds ik begon aan paling vissen, had ik ook een kleine roestvrijstalen rookoven.
Visvergunningen had ik natuurlijk altijd wel, maar een vergunning om in een ton vis te roken heb ik nooit van gehoord.

Benneke

ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 5168
Di Jan 26, 2016 12:46 am Reageer met quote

Voor een lekkerbekje heb ik niet zo'n mes nodig.

Benneke

Superlid
Superlid
Di Jan 26, 2016 12:56 am Reageer met quote

ron1 schreef:

Jij betaalt voor je vis Ron, ik ving ze zelf Laughing

Benneke

ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 5168
Wo Jan 27, 2016 10:45 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
ron1 schreef:

Jij betaalt voor je vis Ron, ik ving ze zelf Laughing

Benneke

Dat is wel zo Benneke, maar de vis wordt duur betaald. Ik denk hierbij aan:

1. Hengelsportvergunning
2. Hengelsportuitrusting
3, vervoer van en naar de hengelplaats.
4. enz enz.

Lekkerbekje op de markt 1,75 eens per week.

De hobby etc mag overigens wel geld kosten hoor .

atletica

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 6
Do Jan 28, 2016 3:01 pm Reageer met quote

Zelf ben ik een echte liefhebben van vis, niet alle soorten zoals een inktvis, daar vind ik niets aan, maar een portie pijlinktvis, zelf schoongemaakt en gebakken, heerlijk !
Wij wonen dicht bij de kust en een kwartiertje rijden van IJmuiden, waar we bij de afslag altijd vers gevangen vis kopen. En ja, zelf schoonmaken, fileren en een heerlijk gerecht van maken.
Naar mijn smaak is de wilde Schotse zalm het lekkerst, maar die werd dan ook in Schotland voor de deur gebracht door de visser die hem in de vroege ochtend had gevangen. Ook gerookt is het werkelijk een lekkernij. Very Happy

Mijn vader was meer waard
dan honderd schoolmeesters

Pagina 1 van 1

Plaats reactie