Schaf sollicitatieplicht af voor 60-plus
De stelling van de dag
Plaats reactie

Mee eens
89%
 89%  [ 161 ]
Mee oneens
9%
 9%  [ 17 ]
Geen mening
0%
 0%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 179

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Antw.: 3225
Di Dec 15, 2015 5:39 pm Reageer met quote

Over de onzinnige plicht voor oudere werklozen om te solliciteren in tijden van krapte op de arbeidsmarkt

Solliciteren voor 60-plus moet vrijwillig zijn en niet verplicht. De mantra Werk Loont is voor werklozen van die leeftijd achterhaald gezien de jongste onderzoeken over automatisering, robotisering en de huidige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. De sollicitatieverplichting voor deze groep werklozen kost meer geld aan controle, dan het aan besparingen op uitkeringen oplevert. Nieuw werk verkrijgen is voor die groep een grote uitzondering. En dat zal de komende jaren naar verwachting ook zo blijven.
Lees het volledige artikel op Joop.nl

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17440
Di Dec 15, 2015 5:49 pm Reageer met quote

Er bestaan in dit kikkerland nog wel meer groepen die verplicht zijn te solliciteren, maar voor 99,99999 % buiten de boot vallen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27196
Di Dec 15, 2015 6:57 pm Reageer met quote

Helemaal mee eens....

Ik heb het altijd al waanzin gevonden, dat oprekken van de pensioenleeftijd in een tijd van werkloosheid...

Het lijkt mij veel zinniger de jongeren een kans te geven dan de ouderen te dwingen om nog langer te blijven. Voor zover ze al mogen blijven....

Het schijnt voor politici vaak erg moeilijk te zijn om met de realiteit te leven...

Faber quisque fortunae suae

douwe

Superlid
Superlid
Antw.: 11398
Di Dec 15, 2015 7:57 pm Reageer met quote

De jongeren moeten aan het werk, want anders worden dat tzt beroepswerklozen. Als je als jongere nooit gewerkt hebt en zeg maar al 10 jaar thuis zit, ben je te oud voor een starter (zonder werkervaring) en wat is er nog over van de kennis op school opgedaan?

Je hebt denkers en je hebt doeners. De ergste zijn de denkers die denken dat ze wat doen!

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13082
Di Dec 15, 2015 9:52 pm Reageer met quote

douwe schreef:
De jongeren moeten aan het werk, want anders worden dat tzt beroepswerklozen. Als je als jongere nooit gewerkt hebt en zeg maar al 10 jaar thuis zit, ben je te oud voor een starter (zonder werkervaring) en wat is er nog over van de kennis op school opgedaan?
Helemaal mee eens. Jongeren hebben nog een heel leven te gaan, dus die moet je niet ernstig belemmeren bij hun ontwikkeling op de arbeidsmarkt en ouderen pesten door ze langer afhankelijk te maken van een uitkering vind ik even onethisch.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Rina2

Superlid
Superlid
Antw.: 13994
Di Dec 15, 2015 10:22 pm Reageer met quote

Mee eens, ouderen komen echt niet meer aan de bak. De jeugd heeft de toekomst dus moeten een kans hebben.

Wijsheid is wat het hart je verteld.

Fyrano

Superlid
Superlid
Antw.: 2063
Di Dec 15, 2015 10:53 pm Reageer met quote

Een bijstanduitkering vinden de VVD-ers nou eenmaal goedkoper dan een pensioen + AOW uitkeren.

2 Jaar uitgesteld pensioen voor alle gerechtigden, betekend 2 jaar lang aan iedere oudere geen pensioen + AOW uit hoeven te betalen en dat is KASSA!!!

Het betekent voor de betrokkene dat men hem qua leeftijd uitkotst op de arbeidsmarkt en dus 2 jaar of meer moet overbruggen met een bijstandsuitkering en hij daardoor niet meer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen.
Leuk vooruitzicht naar gelang je ouder wordt.

Het Amerikaanse voorbeeld.

De jongeren krijgen daardoor die banen toch wel als die niet door een oudere wordt ingenomen.

Lang leve de participatiemaatschappij.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5370
Wo Dec 16, 2015 12:22 am Reageer met quote

Quote:
Nieuw werk verkrijgen is voor die groep een grote uitzondering.

Bovendien met de huidige trend van tijdelijke contracten is het een gepuzzel om de oude ww rechten niet te verspelen met een net iets te lange tijdelijke baan. Scheelt precies voor mij een heel jaar korter ww.

Heb overigens net bericht gekregen dat na een half jaar zonder werk in de ww ik verplicht ben om te solliciteren op lager geschoold werk en langere reistijd.

Heb ook net de speciaal voor 50+ in het leven geroepen sollicitatiecursus afgerond, die ik dan ineens weer niet verplicht was te volgen vanwege boven de 60 zijn, maar de verplichting tot solliciteren bleef wel.
Heb toen toch ook maar ja op de cursus gezegd.
Is dan toch weer een keer of 10 en zo waren er voor diverse groepen een aantal cursussen in de week, waar weer speciaal mensen van het UWV voor werden vrijgemaakt.
Dus in die hoek werkverschaffing.

Doe nu vrijwilligerswerk waar ik op papier toestemming voor moest vragen maar die me dan weer niet zou ontslaan van de sollicitatieplicht. Want die regel is afgeschaft.

Ik vind dat er een heleboel haaks op elkaar staat.

Dus wat mij persoonlijk betreft.
Afschaffen!

Chess.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3823
Wo Dec 16, 2015 3:26 am Reageer met quote

Als je 50+ bent kun je het inderdaad wel vergeten op de huidige arbeidsmarkt (ik spreek uit ervaring). Maar bij de pakken gaan neerzitten zit niet in mijn karakter en heb op een gegeven moment besloten om dan maar een eigen bedrijfje te beginnen en te gaan zien maar het schip ging stranden.

Tot mijn verbazing had ik binnen de kortste keren zoveel werk dat ik er goed van rond kon komen. Van klanten hoorde ik meer dan eens dat ze heel blij met me waren omdat mensen of bedrijven die echt vakwerk kunnen leveren bijna niet te vinden zijn. Op een geven moment had ik zoveel werk dat ik vrijwel me bedje niet meer zag en laten we eerlijk zijn, 20 jaar zijn we ook niet meer. Ik moest dus werk afwijzen of op zoek gaan naar medewerkers. Best een lastige keuze.

Bij het UVW heb ik toen mijn vraag naar personeel neergelegd en dat heeft me een stuk of tien sollicitanten opgeleverd, tussen de 25 en 40 jaar oud. Hun niveau was ronduit bedroevend en geen enkele was geschikt, in mijn ogen. Ik heb uiteindelijk via het UWV naar mensen gezocht die 50+ zijn maar die zijn tot nu toe onvindbaar.

Ik blijf op zoek maar vooralsnog moet ik klanten helaas blijven teleurstellen.

Naar mijn idee moeten 50 plussers gewoon de stap nemen om voor zichzelf te beginnen, grote kans dat je dan een leuke boterham kunt verdienen.

Door de geschiedenis heen is het wetenschappers, academici, rechters en andere intellectuelen vaak verweten dat zij in een ivoren toren leven.

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17440
Wo Dec 16, 2015 3:35 am Reageer met quote

Hizhi,
solliciteren velen onder hun functie, luidt het antwoord: dit kun je met 2 vingers in de neus.
Solliciteert een WAJONGERE (en misschien ook de oudere) op haar of zijn niveau, wordt in niet mis te verstane bewoordingen uit de doeken gedaan dat het toch "moeilijker is" dan gedacht wordt door sollicitant.
Chess,
het grote probleem in deze maatschappij is, dat er niet voldoende gecommuniceerd wordt. Niet anders dan: Very Happy Shocked Crying or Very sad Idea arrow Evil or Very Mad

RobJ59

Superlid
Superlid
Antw.: 2271
Wo Dec 16, 2015 10:30 am Reageer met quote

Mee eens, de meeste 60 jarigen hebben een arbeidsverleden van 40 jaar en hebben hun sporen wel verdiend vind ik. Laat de jeugd, die nog een toekomst voor zich heeft de kans krijgen om een goede baan te vinden. Daarnaast zitten weinig bedrijven te wachten op een oude sollicitant welke niet meer te vormen is en vaak ook veel te duur is.
De jeugd neemt het vernieuwende denken ook veel makkelijker op dan een oudere.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Wo Dec 16, 2015 6:02 pm Reageer met quote

EenzameFietser schreef:
Hizhi,
solliciteren velen onder hun functie, luidt het antwoord: dit kun je met 2 vingers in de neus.
Solliciteert een WAJONGERE (en misschien ook de oudere) op haar of zijn niveau, wordt in niet mis te verstane bewoordingen uit de doeken gedaan dat het toch "moeilijker is" dan gedacht wordt door sollicitant.
[...]

Ja, vette kans dat er bij sollicitatie zo'n reactie komt.
Je bent over of onder gekwalificeerd is een goed klinkend excuus voor 'we willen je niet'.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Wo Dec 16, 2015 10:27 pm Reageer met quote

Ik denk zomaar, nee ik ben er eigenlijk van overtuigd dat niet iedereen in de positie zit of zich in de mogelijkheid bevindt om een eigen zaak te starten.

Ik gun het van harte iedereen die dat lukt, en proberen zal niet echt kwaad kunnen, maar om het als algemeen geldend advies te geven.
Nee, daar kan ik me niet in vinden.

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Antw.: 3225
Do Dec 17, 2015 12:44 pm Reageer met quote

Goed verhaal Jan, daar heb ik wel respect voor! Vanuit die positie ondernemen en koppig doorzetten is alleen niet voor iedereen weggelegd. Wat voor onderneming heb je gehad?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

corleone

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 2
Do Dec 17, 2015 3:55 pm Reageer met quote

Boven de 35 tegenwoordig weinig kans op een ''vaste'' baan .

Laatst aangepast door corleone op Do Dec 17, 2015 9:55 pm, in totaal 1 keer bewerkt

DinnaFash

Stamgast
Stamgast
Antw.: 124
Do Dec 17, 2015 9:00 pm Reageer met quote

Ik sluit me helemaal aan bij de `Eenzamer Fietser`!

Dinna Fash

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 889
Vr Dec 18, 2015 12:41 am Reageer met quote

Je verhaal met interesse gelezen Jan. En knap dat het jou gelukt is om na je afkeuring zelf wat op te bouwen. Ik ben zelf in 1988, op mijn 36e, de WAO in gebonjourd. En ook al werkte ik daarna steeds keihard, (te hard volgens velen) het is mij niet gelukt. Komt natuurlijk ook omdat ik een commerciŽle nul ben. Geen gevoel voor geld.

Er speelde ook dat weer aan het werk gaan in mijn geval niet werd ondersteund door partijen die bij mijn afkeuring betrokken waren, en een evt reÔntegratie niet verder zou gaan dan een soort bezigheidstherapie of dagbesteding, met karweitjes op straatvegers niveau, of bij een kringloopwinkel. Meer zou er niet inzitten, ook niet op termijn.

Zo op mijn eigen manier, en met vrijwilligers activiteiten die me vanzelf aanwaaiden, kon ik me veel nuttiger maken, veel zinvoller bezig zijn, dan als ik het commercieel zou proberen.

Ik heb alleen weinig gezeur of gezanik gehad met het UWV, de gesprekken daar waren altijd vriendelijk. Bijna alsof ik gespaard werd.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie