Onderzoek KBO: koopkracht daalt bij 7 op 10 senioren
De stelling van de dag
Plaats reactie

Ik lig wakker van mijn financiële situatie
Ja
22%
 22%  [ 8 ]
Nee
72%
 72%  [ 26 ]
Geen mening
5%
 5%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 36

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Antw.: 3225
Wo Sep 09, 2015 11:51 am Reageer met quote

Onderzoek KBO: koopkracht daalt bij 7 op 10 senioren
Rondkomen met gemiddeld 97 euro minder per maand dan in 2014. Dat is de realiteit voor veel senioren, in tegenstelling tot wat de 'gemiddelde' CBS-cijfers stellen. Senioren zijn bang voor de toekomst. En niet zonder reden, zo constateert directeur Manon Vanderkaa van de Unie KBO: "De regering heeft voor 2016 voor 5 miljard aan douceurtjes in het vooruitzicht gesteld, maar niet voor de ouderen bij wie de koopkracht al zeven jaar op rij naar beneden keldert."
Lees het volledige verhaal in het Online Magazine

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

humor

Superlid
Superlid
Antw.: 10489
Wo Sep 09, 2015 12:00 pm Reageer met quote

De ontwikkelingsorganisatie Oxfam Novib stelde vandaag al in een rapport dat armoede en inkomensongelijkheid de afgelopen jaren toegenomen zijn in Europa . Rijken worden rijker en armen worden armer.

En dat zal de komende jaren gezien alle Europese ontwikkelingen alleen maar toenemen , denk ikzelf.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27184
Do Sep 10, 2015 10:38 am Reageer met quote

Persoonlijk zal ik het nog wel overleven. Al merk ook ik wel terdege een achteruitgang..

Maar alleen al het feit dat senioren als een soort oud vuil worden beschouwd, als afval, dat alleen maar in de weg staat en waar je vooral geen geld meer aan moet besteden, is, om het maar heel zachtjes te zeggen, best wel kwalijk te noemen. Het geeft maar weer eens aan dat Nederland lang niet zo'n rijk land is als sommigen willen beweren...

Faber quisque fortunae suae

pieneke

Superlid
Superlid
Antw.: 3735
Do Sep 10, 2015 11:23 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Persoonlijk zal ik het nog wel overleven. Al merk ook ik wel terdege een achteruitgang..

Maar alleen al het feit dat senioren als een soort oud vuil worden beschouwd, als afval, dat alleen maar in de weg staat en waar je vooral geen geld meer aan moet besteden, is, om het maar heel zachtjes te zeggen, best wel kwalijk te noemen. Het geeft maar weer eens aan dat Nederland lang niet zo'n rijk land is als sommigen willen beweren...

misschien zal ik het overleven? maar dat zie ik nog wel, ik word bang voor al die vluchtelingen, je weet niet wie je binnen haalt en de kosten blijven stijgen, zodoende moeten ze het ergens vandaan halen en ouderen (zeker die van hier, die 1940 hebben meegemaakt) klagen niet. althans mogen niet klagen Very Happy

groetjes pieneke; leef en laat leven, zonder overlast te geven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17440
Za Sep 12, 2015 6:29 pm Reageer met quote

Ook die 5 mrd. moet ik nog zien. Wellicht extra reserve voor Griekenland, c.s.
Wie gelooft dit kabinet der valse beloftes wel?

elvira

Superlid
Superlid
Antw.: 103327
Za Sep 12, 2015 7:57 pm Reageer met quote

ik denk dat ik het ook wel kan overleven, maar weet natuurlijk niet wat ze van plan zijn in de toekomst. 65plussers kunnen immers niet staken.
Ik kan ook merken dat alles duurder wordt en we er maar weinig bij krijgen.

pieneke

Superlid
Superlid
Za Sep 12, 2015 11:09 pm Reageer met quote

elvira schreef:
ik denk dat ik het ook wel kan overleven, maar weet natuurlijk niet wat ze van plan zijn in de toekomst. 65plussers kunnen immers niet staken.
Ik kan ook merken dat alles duurder wordt en we er maar weinig bij krijgen.

ja vandaag een oude dame 93 jr. krijgt van regionale groep een opstelling wat ze op haar giro had staan, dus dat ze kon betalen, die 100 extra die ze had is n.b. voor haar crematie, is ze aan het sparen.
niet te geloven. nu moet ze alsnog betalen, ??
en alleen aow

pieneke

Superlid
Superlid
Zo Sep 13, 2015 12:19 am Reageer met quote

TheDon schreef:
NicolaasP schreef:
Ze is op haar 93ste voor haar crematie aan het sparen?
Vreemd

Een uitvaartverzekering met een premietje van een paar euri per maand had ik op mijn 30ste al afgesloten

Dat hadden wij ook gedaan.
Helaas zijn er vele ouderen die dat ook op hun 30ste gedaan hadden en voor een schijntje verzekerd zijn.
Als ze daar op gewezen werden of het ontdekte, konden ze het verhogen maar vanwege hun hogere leeftijd was dat héél duur.
Daardoor gingen ouderen gewoon wat op de bank sparen voor als ze wat overkomt en hun nabestaanden dan niet met de financiële gevolgen zouden zitten.

Is dus niet vreemd Nico, gewoon even nadenken!!

ja, ik vind het echt zielig voor haar, heb aangeraden dat haar zoon bezwaar moet indienen. dus wordt vervolgd

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5365
Zo Sep 13, 2015 3:00 am Reageer met quote

Quote:
De Unie KBO ondervroeg 600 ouderen

Hoe weten we nou hoe representatief die 600 zijn?

Chess.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3823
Zo Sep 13, 2015 3:11 am Reageer met quote

pieneke schreef:

ja, ik vind het echt zielig voor haar, heb aangeraden dat haar zoon bezwaar moet indienen. dus wordt vervolgd

Als er helemaal geen geld zit in een erfenis en wellicht schulden dan kun je de erfenis afwijzen en dan wordt die persoon op kosten van de gemeente begraven.

Je kunt ook de erfenis "beneficiair aanvaarden" en dan weet je zeker dat je nooit in de financiële problemen zult komen.

Door de geschiedenis heen is het wetenschappers, academici, rechters en andere intellectuelen vaak verweten dat zij in een ivoren toren leven.

Laatst aangepast door Chess.1 op Zo Sep 13, 2015 3:15 am, in totaal 1 keer bewerkt

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Zo Sep 13, 2015 3:15 am Reageer met quote

Quote:
dan wordt die persoon op kosten van de gemeente begraven.

Zou je dat echt willen als je veel van iemand houdt?

Chess.1

Superlid
Superlid
Zo Sep 13, 2015 3:21 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Quote:
dan wordt die persoon op kosten van de gemeente begraven.

Zou je dat echt willen als je veel van iemand houdt?

Als je er echt het geld niet voor hebt, welke optie heb je dan ?

Ik heb gelukkig mijn vader twee maanden geleden op mijn manier te kunnen begraven, maar ik snap dat niet iedereen het geld er voor heeft.

Kost je vrij snel 8.000 euro.

Door de geschiedenis heen is het wetenschappers, academici, rechters en andere intellectuelen vaak verweten dat zij in een ivoren toren leven.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Zo Sep 13, 2015 3:33 am Reageer met quote

Jawel, maar het ging in dit geval toch om iemand die zelf spaarde voor haar uitvaart en dat geld is om één of andere reden ingepikt door de overheid?

Ik kan bij zoiets alleen maar adviseren om het geld voor de uitvaart dan maar thuis te sparen waar de overheid er niet aan kan.

(En dan niet zoals mijn oma deed. Tussen de door haar opgespaarde margrieten als leesvoer, die mijn opa bij haar overlijden uit pure onmacht in de fik zette omdat ze dood was en daarmee inderdaad mijn ouders in de schulden stak om haar begrafenis te betalen. Shocked )

En ja, je hebt volkomen gelijk.
Iemand fatsoenlijk onder de grond krijgen is vreselijk duur. De waanzin ten top.

Chess.1

Superlid
Superlid
Zo Sep 13, 2015 3:48 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Jawel, maar het ging in dit geval toch om iemand die zelf spaarde voor haar uitvaart en dat geld is om één of andere reden ingepikt door de overheid?

Niet dat ik het weet maar hou te ten goede. Mijn pa had een verzekering met een waarde van 100 gulden uit 1922 en wat die nu uit gaat keren is meer dan bizar.......... Waarom heeft diezelfde overheid dan dat geld niet ingepikt ?

Ik vind het brabbelverhaaltjes zonder enige onderbouwing...... sorry.

Ik spreek nu uit actuele ervaring he !!

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Zo Sep 13, 2015 4:00 am Reageer met quote

Ja ho effe, ik snap het ook niet, maar het is aangevoerd als bewijs dat de overheid steelt van ouderen en een aantal mensen schijnt het wel te snappen. Met name in de context van vermindering van koopkracht.

Don't shoot the messenger in deze Idea

Persoonlijk ben ik gelukkig goed verzekerd en ik ga jaarlijks mee met de indexering.

Blijft staan dat het wel heel veel geld is, een ter aarde bestelling.

elvira

Superlid
Superlid
Antw.: 103327
Zo Sep 13, 2015 4:20 am Reageer met quote

Mijn ouders hadden toentertijd ook geld op hun spaarbankboekje staan voor hun begrafenis. Ze zeiden, dat brengt ook nog rente op. ( spreek van meer dan 30 jaar geleden) en ik was de gemachtigde van de langst levende, dus kon het eraf halen. Toentertijd vroeg de gemeente of belasting ect, niet wat er op de boekjes stonden. Tegenwoordig moeten ze alles weten! Niets is meer privé. Ze plukken waar ze plukken kunnen.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Zo Sep 13, 2015 4:29 am Reageer met quote

Quote:
Niets is meer privé. Ze.........

Daar ben je toch zelf bij?

Maar goed.
Wat is belangrijk om privé te hebben en houden.
Zouden we een lijstje van kunnen maken.

1.)...........

Chess.1

Superlid
Superlid
Zo Sep 13, 2015 4:59 am Reageer met quote

Ik ga hier geen lesje in (belasting technisch) erfrecht geven, dat zou als aanmatigend kunnen worden ervaren door sommige forumleden.

Ik weet tenslotte niet waar ik het over heb.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Zo Sep 13, 2015 5:13 am Reageer met quote

Mijn dochter zou tegen haar drie zonen zeggen, 'ga maar janken dan krijg je een babypop' arrow

En ik onderschrijf.

Doe niet....

pieneke

Superlid
Superlid
Zo Sep 13, 2015 12:00 pm Reageer met quote

allemaal mooie antwoorden en suggesties, maar ik heb het zelf gelezen en vind het schandalig, niet dat ze haar gegevens in die brief zetten, maar het feit dat ze dat kleine bedrag toch moet betalen.
van verzekering van vroeger krijgt ze een begr.van niks ze wil gecremeerd worden.
trouwens van iemand in de bijstand heb ik jaren geleden al gezien dat ze alles volgden. heel goed ben ik voor, zien ze dat er geen fraude is.
maar voor dit oude mensje blijf ik het zielig vinden

Pagina 1 van 1

Plaats reactie