NL moet grotere rol in strijd tegen rassendiscriminatie neme
De stelling van de dag
Plaats reactie

Nederland moet grotere rol nemen in strijd tegen rassendiscriminatie
Mee eens
40%
 40%  [ 8 ]
Mee oneens
40%
 40%  [ 8 ]
Geen mening
20%
 20%  [ 4 ]
Totaal aantal stemmen : 20

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Antw.: 3225
Ma Aug 17, 2015 3:53 pm Reageer met quote

Nederland moet grotere rol nemen in strijd tegen rassendiscriminatie
e overheid doet volgens College voor de Rechten van de Mens te weinig om discriminatie aan te pakken. Bovendien legt de overheid te veel verantwoordelijkheid bij de burger zelf, of bij andere partijen zoals werkgevers om discriminatie te bestrijden. Dit punt brengt het College voor de Rechten van de Mens naar voren tijdens de bespreking van de Nederlandse rapportage over rassendiscriminatie door het VN-comité inzake de uitbanning van rassendiscriminatie. 18 en 19 augustus beantwoordt Nederland in Genève vragen over de praktijk en het beleid op gebied van rassendiscriminatie. Woensdagochtend spreekt het College het VN-comité toe.
Lees het volledige verhaal in het online Magazine van 50plusser.nl

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27180
Ma Aug 17, 2015 4:01 pm Reageer met quote

Een overheid kan dit simpelweg niet afdwingen. De ervaring leert dat dit enkel maar averechts werkt.
Dit kan enkel maar van onderaf plaatsvinden.
Een overheid behoort zich juist zo neutraal mogelijk op te stellen, zonder de ene of de andere partij te bevoordelen of te benadelen..

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

DinnaFash

Stamgast
Stamgast
Antw.: 124
Ma Aug 17, 2015 6:13 pm Reageer met quote

Ook ik ben het met Jan eens.
Wink

Dinna Fash
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5360
Ma Aug 17, 2015 8:03 pm Reageer met quote

Eens met de stelling. En het artikel gaat wel degelijk over beleid op gebied van rassendiscriminatie.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13066
Ma Aug 17, 2015 10:05 pm Reageer met quote

Rassen bestaan niet, althans niet bij mensen. Er is maar een ras en dat is het menselijke. Dat gegeven is voor mij leidend. Als ik met iemand praat doe ik dat met een medemens en niet met een vertegenwoordiger van eigenschappen of al dan niet uiterlijke kenmerken.

Natuurlijk bestaat er discriminatie naar aanleiding van huidskleur, godsdienst, van voor- en achternamen en noem nog maar een hele reeks eigenschappen of kenmerken op waar mensen in principe weinig tot niets aan kunnen doen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Ma Aug 17, 2015 10:13 pm Reageer met quote

Jammer dat blijkbaar niet iedereen zo denkt, het zou het College voor de Rechten van de Mens overbodig maken.

Blijft staan dat het artikel dus wel rassendiscriminatie aangeeft.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Di Aug 18, 2015 2:20 am Reageer met quote

Als de overheid alleen al zou doen / meer zou doen zoals in het artikel aangereikt, dan is dat al helemaal mee genomen.

Chess.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3823
Di Aug 18, 2015 2:32 am Reageer met quote

Rassendiscriminatie impliceert dat er meerdere menselijke rassen zijn en die stelling kan niemand wetenschappelijk onderbouwen. Hoewel er wel mensen zijn die een mutatie in hun genen hebben is er geen etnische groep te vinden met een structurele genetische mutatie.

Er is maar één menselijk ras en ik ben heel benieuwd wie deze stelling, met wetenschappelijk bewijs, gaat aanvechten.

Maar buiten dat, ik denk niet dat de overheid er veel aan kan doen, anders dan voorlichting geven en uitleggen waarom het nergens op slaat.

Discriminatie is in nederland al verboden (lees de grondwet er maar op na), maar handhaving is een andere zaak.

Niet discrimineren moet vanuit de mensen zelf komen en is iets waaraan je kunt meten hoe beschaaft sommige mensen wel, en sommige mensen niet zijn.

Artikel 6 van de forumregels op dit forum zijn, in die zin, net zo duidelijk als de tekst van de grondwet, maar iedereen kan lezen dat die regel ook elke dag met voeten getreden wordt. Moeten we er van uit gaan dat de moderators elke keer weer gaan optreden om de regel te handhaven of moeten we gewoon hopen dat sommige mensen de beschaving gaan krijgen om die regel gewoon te gaan volgen? Afdwingen gaat niet werken. Je moet zelf op dat niveau van beschaving zitten. Tja, ik weet ook wel dat dat wat mij betreft een utopiaanse hoop is.

Door de geschiedenis heen is het wetenschappers, academici, rechters en andere intellectuelen vaak verweten dat zij in een ivoren toren leven.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Di Aug 18, 2015 3:30 am Reageer met quote

Quote:
Discriminatie is in nederland al verboden (lees de grondwet er maar op na), maar handhaving is een andere zaak.

Toch zou je denken dat bij het opstellen van een wet ook al over de wijze van handhaven is na gedacht.

Chess.1

Superlid
Superlid
Di Aug 18, 2015 3:58 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Quote:

Toch zou je denken dat bij het opstellen van een wet ook al over de wijze van handhaven is na gedacht.

Ben ik wel met je eens maar je kunt niet elk artikel handhaven, zeker niet op sociale media. Wil je dat dan moet je 50% van de werkende bevolking agent gaan maken en dan heb je een politiestaat die niemand kan willen. Ik denk dat we moeten hopen dat veel mensen in dit landje ook een vorm van beschaving zullen gaan krijgen. Beschaving moet in je systeem zitten, dat is niet aan te leren.

Door de geschiedenis heen is het wetenschappers, academici, rechters en andere intellectuelen vaak verweten dat zij in een ivoren toren leven.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Di Aug 18, 2015 4:14 am Reageer met quote

Dat gaat 'm dus niet worden.
Want als je dat deel aan beschaving aan de beschikking van het individu overlaat, dan zou je dus ook het verweer aan het individu moeten laten. En dat is juist ongewenst, gezien de wetgeving die er op is gemaakt.

Lijkt mij een impasse.

Rianne43.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1340
Di Aug 18, 2015 1:01 pm Reageer met quote

RheaB schreef:
Eeuwenlang luidde de voorspelling:
"Ik zag een grote schare",

"De grote schare die niemand tellen kan".

"Zij komen uit de grote verdrukking"

(Openbaring 7 vers 9)

Wat zullen wij dan in dat grote geheel kunnen uitrichten?

Het beste lijkt mij, dat ieder mens zijn of haar eigen verantwoordelijkheid neemt
en dan vooral het woordje ONS zal handhaven als uitgangspunt.
Want te stoppen is de geschiedenis niet maar hopelijk houden we het voor elkaar leefbaar.

RheaB

AMEN Laughing

Chess.1

Superlid
Superlid
Di Aug 18, 2015 4:05 pm Reageer met quote

HeART schreef:
NicolaasP schreef:
Hoe zou het zijn wanneer de overheid er voor zou zorgen dat in het onderwijs, al op de basisschool, kinderen deze fundamentele waarheid onderwezen werd, dat er (inderdaad zoals Kees, Chess, Hizhi hier aanvoeren) geen verschillende rassen bestaan en dus ook geen rassenverschillen bestaan...
Wij weten het, maar kinderen groeien nog heel vaak op in milieus waar hier heel anders over gedacht wordt.
Zou een kind al op de basisschool leren dat dat bakerpraatjes -al de stereotyperingen rondom negers, arabieren, blanken, aziaten- zijn, zou dat al een geweldig verschil kunnen maken denk ik

Heb je zelf even teruggelezen wat je hier schrijft? Je begint eerst over dat er geen verschillende rassen zijn en daarna noem je heel wat rassen op waarbij je ook nog eens de discriminerende term Negers gebruikt.

Jij leest dat bericht kennelijk héél anders dan ik. Nicolaas heeft het over bakerpraatjes en stereotyperingen en geeft vervolgens een beperkte opsomming van die bakerpraatjes. Hij heeft het dus helemaal niet over rassen want hij heeft al ontkend dat deze, in zijn beleving, niet bestaan.

HeART schreef:

Natuurlijk zijn wij allemaal mensen hier op aarde en daardoor één ras DE MENS, daarin zijn we niet verschillend en één. Maar verschillen zijn er wel degelijk en dat heeft te maken met cultuur en opvoeding en dat kan je niet wegpoetsen.
Rassendiscriminatie is nooit goed te praten.

Lees eens aandachtig terug wat je zelf hebt geschreven............

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17440
Wo Aug 19, 2015 1:52 am Reageer met quote

Verbeter de wereld, begin bij jezelf

Pagina 1 van 1

Plaats reactie