Social Media is een aanwinst voor mijn sociale leven
De stelling van de dag
Plaats reactie

Social Media is een aanwinst voor mijn sociale leven
Mee eens
64%
 64%  [ 38 ]
Mee oneens
23%
 23%  [ 14 ]
Geen mening
11%
 11%  [ 7 ]
Totaal aantal stemmen : 59

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Antw.: 3225
Wo Jun 10, 2015 12:08 pm Reageer met quote

Eindelijk bewezen: we praten steeds minder met elkaar
Je kunt kennelijk niet én de hele dag twitteren, appen en facebooken én gezellig afspreken met je moeder. Dus maakt steeds meer echt sociaal contact plaats voor het oppervlakkige getik op sociale media. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Brussel.
Lees het volledige verhaal op WelingelichteKringen.nl

Maar we hebben via de smartphone of tablet wel meer contactmomenten met elkaar.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27180
Wo Jun 10, 2015 2:37 pm Reageer met quote

Social Media is vooral een aanvulling. Als je lid bent van een landelijke vereniging is het heel gemakkelijk om snel berichten door te sturen en daarop te reageren.
En zo zijn er nog wel en paar voorbeelden te bedenken.
Maar het kan naar mijn idee nooit echte contacten, laat staan echte vrienden vervangen.

Dus het is vooral iets erbij....

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

hehety

Superlid
Superlid
Antw.: 11892
Wo Jun 10, 2015 2:45 pm Reageer met quote

Ik zie het ook als aanvulling. Niet als vervanging. Ook vind ik dat de mobiel geen voorrang moet krijgen op gewone sociale contanten zoals bij de kassa. Wil je wat vragen of betalen en een mobiel gaat moet dat maar in de wacht gezet worden. Anders bellen ze maar terug. Gewoon opnieuw aansluiten in de 'rij' zoals personen die gewoon fysiek aanwezig zijn. Daar schort het nog wel eens aan.

Hoe minder dingen je bezit.
Hoe minder dingen jou bezitten.

auteur onbekend

draadnagel

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 12
Wo Jun 10, 2015 6:41 pm Reageer met quote

Ik vind het een mooie aanvulling maar zeker geen vervanging. En waar ik echt een bloedhekel aan heb is, als bezoek telkens met een, soms zelfs met twee ogen, voortdurend zijn/haar schermpje in de gaten zit te houden en zelfs ons gesprek onderbreekt om te mailen te appen of wat voor mogelijkheden er al niet zijn. Maar het heeft ook leuke kanten. Een leuk berichtje via facebook of snel foto's versturen is heel leuk. de korte contacten zijn frequenter maar niet als vervanging van echt goed conact.
Er gaat toch niets boven de menselijke stem.

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 889
Do Jun 11, 2015 4:11 am Reageer met quote

Ik heb het artikel op welingelichte kringen gelezen.
En misschien zit ik zelf ook wel teveel achter mijn scherm, en doe ik dat liever dan het bezoeken van "feestjes" of gehang bij anderen voor doelloos vertier en vermaak. Vrijetijdvierderij.

Maar ik besteed wekelijks wel veel tijd aan mijn hoogbejaarde moeder, het is elke week een behoorlijk lange dag als ik naar haar toe ga om te helpen. Dan kom ik niet alleen voor de gezelligheid, maar vooral om mijn handen uit de mouwen te steken.

Maar andere sociale contacten daarnaast (niet noodzakelijke contacten) hou ik (als het kan) op een laag pitje. Als ik daar teveel van krijg in een week, teveel met mijn aandacht alleen op anderen gericht ben. Kan het maken dat ik stil val met mijn eigen bezigheden. En het hebben van ook eigen bezigheden, eigen interesses, een eigen ritme, is belangrijk als je ook lange perioden alleen bent.

In real life contacten is het vaak dat ik wel veel luister naar de verhalen van anderen, vaak huisje boompje beestje onderwerpen, maar dat ik tegelijkertijd nauwelijks over mezelf kan vertellen. De dingen waar ik zelf mee bezig ben, de onderwerpen die mijn gedachten vullen, daar is vaak niet echt interesse voor. Ik verwacht het ook niet van mensen in mijn omgeving dat ze daar meer over wil weten. Snap het wel.

Via het internet zoek ik dus wel mogelijkheden om mijn gedachten te delen met anderen over die onderwerpen. Het internet is ook mijn lijntje met de maatschappij.

Op de sociale media zoek ik dus vooral anderen om te kunnen praten over de onderwerpen waar ik in gedachten zoveel mee bezig ben. Waarover ik ook veel lees op dat zelfde internet. Ben er niet primair op zoek naar sociale contacten voor vertier en en vermaak als tijdverdrijf.

Ik zit niet op facebook. Wel ook op twitter. Ben op het internet ook meer aan het lezen en studeren en toeschouwen dan zelf aan het kwebbelen.

Rina2

Superlid
Superlid
Antw.: 13994
Do Jun 11, 2015 12:53 pm Reageer met quote

Ik vind het heerlijk..
Facebook is fijn want ik lees en zie foto's van de kinderen en kleinkinderen ala minuut. Zo blijf je lekker op de hoogte van alles en kunnen we face to face er op terug komen maar hoeft het hele verhaal niet verteld worden.

Een familieapp is ook fijn om snel tot een afspraak te komen en kleine dingen door te geven.

Mn tablet en telefoon worden veel gebruikt..

We hebben wel afgesproken dat we in gezelschap de telefoons in zak of tas houden.

Wijsheid is wat het hart je verteld.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

handyman

Superlid
Superlid
Antw.: 1079
Do Jun 11, 2015 4:30 pm Reageer met quote

Ik moet er niet aandenken om mijn sociale contacten en specifiek "vrienden" en familie via de sociale media te moeten ontmoeten. IK ga dan voor ONTmoeten en val slechts media-vrienden lastig met mijn gebeuzel en zo nu en dan "wijzigheden"........!
Ik ga voor het vlees , NIET voor de kop of de staart.....hoewel ik wel vrienden heb kunnen maken via deze media, maar dan gaan we wel op een privé-manier verder met lijfelijk en verbaal contact, soms wekelijks en bij grote afstanden b.v. jaarlijks....althans zolang mijn "stramme botten" dat nog toestaan.

DinnaFash

Stamgast
Stamgast
Antw.: 124
Za Jun 13, 2015 6:40 pm Reageer met quote

Social Media draagt er voor mij aan bij, de sociale contacten.
Veel bekende terug gevonden.
Het uitwisselen van mijn foto`s, ect.
En voor mensen die veel aan huis gekluisterd zijn, door middel van een beperking... is het helemaal geweldig toch?
Daar is niets mis mee! Wink

Dinna Fash
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Pagina 1 van 1

Plaats reactie