Ouderen zijn zelfstandiger en blijven langer thuis wonen
Maatschappij, werk & pensioen
Plaats reactie

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 889
Di Feb 10, 2015 4:23 am Reageer met quote

Quote:
Ouderen zijn zelfstandiger en blijven langer thuis wonen

Ouderen blijven langer thuis wonen en maken alleen gebruik van thuiszorg als het echt niet anders kan.
Dit was de bedoeling van het ministerie van Volksgezondheid met het beleid van de afgelopen jaren en in de praktijk blijkt het ook zo te werken.

Dat staat in het dinsdag gepubliceerde rapport Zicht op zorggebruik van het Sociaal en Cultureel Planbureau. ''Het overheidsbeleid zie je terug in de resultaten’’, aldus onderzoeker Inger Plaisier. Voor het onderzoek is gekeken naar de ontwikkelingen in het gebruik van huishoudelijke hulp, persoonlijke verzorging en verpleging tussen 2004 en 2011.
>>> lees verder: Nu.nl

De afgelopen 10 jaar heb ik zelf mijn steentje proberen bij te dragen dat mijn ouders thuis konden blijven wonen, en nadat mijn vader is overleden is dat thuis kunnen laten blijven wonen van mijn hoogbejaarde moeder nog steeds ons doel.
Maar ik ben ook heel erg blij met dat de thuiszorg er dagelijks is, want ik woon op afstand en kan er niet dagelijks zijn. En kan door die afstand ook niet 'even snel op en neer'. Ik ben ook heel blij dat de buurman daar zorgt dat de kliko's aan de straat worden gezet als dat nodig is want anders had ik telkens 65 km moeten rijden (130 km heen en weer) om een kliko aan de straat te zetten. Of weer terug te zetten.

Heb in die 10 jaar wel het een en ander zien veranderen. Weet nog van die ouderenadviseur die langskwam, die precies wist wat je allemaal van de overheid kon krijgen. Het kon niet op. De overheid als sinterklaas. Het is goed dat dat wat is teruggedraaid, maar ik hoop niet dat de trend doorschiet naar het andere uiterste.

Ik word zelf nu ook ouder. Ben ook al ergens gaan wonen waar ik het lang kan uithouden als ik eventueel zelf slechter ter been zou worden. Heb bij de keuze voor een woning ook rekening gehouden met auto-onafhankelijkheid.

Maar ik heb zelf geen partner of kinderen die mij later eventueel kunnen helpen als dat nodig is. Mijn eigen sociaal netwerk is helemaal wat mager. Behoorlijk mager.
Ik ben nogal op mezelf, onttrek me vaak aan sociale rituelen die slechts met vermaak en vertier te maken hebben, en ik ben eigenlijk ook nooit goed geweest in het vragen van hulp. Eigenwijs dus. Wink
Ik besef dat ik wat dat betreft niet goed ben voorbereid als ik later eventueel zelf meer hulp nodig zou hebben. Zo lang mogelijk zelfstandig ("self supporting") blijven is dus "een must" voor me.

Topic over het zelfstandig kunnen blijven wonen bij het ouder worden.
Ook hoe je daarop kan anticiperen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Jore49

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 21
Di Feb 10, 2015 2:22 pm Reageer met quote

Bliep ,

Zolang het kan laat de ouderen lekker in hun eigen woning rondscharrelen en wonen.
Er zijn altijd wel buren die het opmerken als er iets fout gaat bij hun buren en alarm slaat.
Ook wij zijn op een plek gaan wonen waar wij alles lopend kunnen bereiken - ziekenhuis - apotheek en de stad enz. met in ons achterhoofd van het ouder worden .

Het is en blijft een moeilijk onderwerp.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5387
Wo Feb 11, 2015 1:10 am Reageer met quote

blieb schreef:
[...]
Topic over het zelfstandig kunnen blijven wonen bij het ouder worden.

Leuk idee Blieb en ook zinvol denk ik.

Ik ben een tijdje geleden begonnen met de wijze van inrichten in de keuken.
Echt gekeken naar hoe het zou zijn als ik steeds minder kan rekken en strekken.
Best leuk om daar bewust mee bezig te zijn.
Heb dus een aantal zaken anders gerangschikt, ook al ging alles me nog redelijk best af en was het de eerste dagen weer even zoeken, want was zo gewend dat het anders stond. Smile

Zo ga ik in de loop van de tijd iedere ruimte door om bewust te kijken hoe het functioneel en toch gezellig gemaakt kan worden.

Nu ik nog werk en dus ruimer zit als straks doe ik met regelmaat aankopen om flessen en potten e.d goed te kunnen openen.

Kan me namelijk nog goed herinneren dat wij in de thuiszorg met regelmaat langs een cliënte moesten die met haar heel zware reuma nog wel kon koken en in pannetjes roeren vanuit haar rolstoel.
Maar niets open kon maken.
Nu er allerlei attributen te koop zijn zorg ik dat ik die in huis heb zodat ik daar niet afhankelijk op hoef te worden.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Wo Feb 11, 2015 1:30 am Reageer met quote

Ja Lucia dat is ook zoiets.
Ik ben net een hamster, maar zet me er toch inmiddels maar toe aan om te ruimen. Wil het de nazaten niet aandoen.

Heb ook het bad uit mijn piepkleine badkamertje laten halen.
Ik vond het val gevaarlijk worden.
Bovendien iedere keer op je kop in dat bad staan om schoon te maken zag ik me over een poosje ook niet meer doen Idea

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Do Feb 12, 2015 1:42 am Reageer met quote

Quote:

Door de afgelopen jaren heen heb ik nu in het hele huis alle gordijnen (vitrage en overgordijnen) de deur uit gedaan en vervangen voor andersoortige raambedekking / bekleding die niet met regelmaat afgehaald en gewassen hoeft te worden.

Scheelt een heleboel op en af een laddertje.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie