Zoutreductie?
Archief Lichaam & Geest
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk

Liever zout of suiker in onze voeding reduceren?
Zoutreductie
7%
 7%  [ 1 ]
Suikereductie
7%
 7%  [ 1 ]
Zout EN suiker reduceren
84%
 84%  [ 11 ]
Geen van beide reduceren
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 13

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13335
Wo Mei 29, 2013 9:36 pm Reageer met quote

Kattendarm is onzin.
debelg schreef:
worstjes maken doe je in varkensdarmen,geen kattendarmen.maar voor de zekerheid moeten we dat even navragen aan keesv. Wink
Als ik er nog eens de tijd voor krijg ga ik zeker met enige regelmaat zelf worst maken. Koe-, schaap- en varkensdarmen zijn inderdaad de meestgebruikte omhulsels van worst, al eeuwenlang. Is helemaal niks mis mee maar je moet die darmen wel goed schoonmaken. Met een beetje handigheid bestel je ze kant en klaar via groothandel of internet.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Mei 29, 2013 9:46 pm Reageer met quote

debelg schreef:
zo maak je zelf selderijzout
en de rest per ongeluk gewist maar 'selderijzout heeft van zichzelf al meer smaak' en zelfmaak etc. Dat spreekt me bijzonder aan!

Loezie

Superlid
Superlid
Antw.: 35144
Wo Mei 29, 2013 10:19 pm Reageer met quote

Waarom worstjes maken!!!

Gewoon een balletje draaien. Wink

Achter de wolken schijnt de zon

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

christoffel

Superlid
Superlid
Antw.: 2971
Wo Mei 29, 2013 10:57 pm Reageer met quote

Zoutloos en zoetloos eten,ik moet er niet aan denken.
De 2 grootste smaakmakers.

Aan het onmogenlijke, is niemand gehouden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mei 30, 2013 12:28 am Reageer met quote

Loezie schreef:
Waarom worstjes maken!!!

Gewoon een balletje draaien. Wink
'Worst' is een verzamelnaam. Het is niet hetzelfde als worstdeeg, gehakt met of zonder velletje eromheen. Saucijsjes, al dan niet runder-, verse worst etc. doen dat wel vermoeden maar met 'worst' wordt in de meeste gevallen een iets verder gegaard of gefermenteerd vleesproduct van gedraaid vlees bedoeld. Zout speelt een essentiŽle rol. Het gaat de groei van micro-organismen tegen en lost een van de eiwitten uit de vezelfilamenten (myosine) op, waar het als een soort lijm dient om de stukjes bijeen te houden.

Er valt wel meer over te vertellen maar op de afgelopen jaarmarkt stond er in mijn woonplaats een kraampje waar verdraaid goeie Drentse en Groningse droge metworsten werden verkocht. Ik heb flink ingeslagen om nog een poos daarna te kunnen constateren dat die gefermenteerde lekkernij juist zo lekker smaakt omdat ie meer gerijpt is dan een balletje gehakt, hoewel een goed gedraaid vers balletje ook niet te versmaden is. Smile

Laatst aangepast door Keesvi op Do Mei 30, 2013 12:58 am, in totaal 2 keer bewerkt

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mei 30, 2013 12:49 am Reageer met quote

christoffel schreef:
Zoutloos en zoetloos eten,ik moet er niet aan denken.
De 2 grootste smaakmakers.
Ik ook niet. Zonder hang naar een zoete smaak zouden we het stadium van baby niet eens overleven omdat moedermelk zoet is. Maar die smaak moeten we in de loop van onze ontwikkeling naar een zelfstandig functionerend mens wel ontwikkelen om niet in een MacDonalds-stadium van vet en zoet (=moedermelk) eten te blijven hangen.

Geen enkele stof heeft meer invloed op de smaak, de textuur en zelfs de totale fysiologie van ons voedsel dan zout. Het is een essentiŽle voedingsstof die van nature niet tot nauwelijks in ons voedsel voorkomt en zout doet wonderen met ons voedsel wat betreft conservering en omzetting qua smaak. 'Salaris', letterlijk vertaald 'betaling in zout', is niet voor niets een belangrijk woord in onze taal geworden. Neemt niet weg dat spaarzaam gebruik beter voor onze gezondheid is. Dat moet je alleen niet verder vertellen tegen degenen die onze maandelijkse toelage uitkeren. Wink

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Mei 31, 2013 11:10 am Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Ook weet ik dat we zout en suiker nodig hebben, electrolytes en suiker voor de hersenen.
Dat onze hersenen suiker nodig hebben, preciezer, glucose, klopt helemaal. Dat onze voeding daarom suiker moet bevatten klopt niet. Net zo goed als ons lichaam is in staat om glucose om te zetten in vetten kan het lichaam glucose maken maken uit eiwitten en vetten. Dat proces heet gluconeogenese.
Quote:
Sodium, potassium, calcium and magnesium are the major cations in human milk. Als je blieft. Er zit dus zout in moedermelk. Eigenlijk zit er bijna alles in moedermelk.
Ook dingen die we er liever niet in hebben. Ik denk dat ik niet hoef op te zoeken hoe dat zout in die moedermelk terecht is gekomen, net zoals al die andere stoffen.
Quote:
Wie zegt dat we een hang naar zoete smaak hebben?
Moedermelk is vet en zoet. Het is gewoon de menselijke fysiologie dat baby's dat lekker vinden. Heeft de moeder tijdens de zwangerschap en de zoogperiode gevarieerd gegeten dan betaalt zich dat met rente terug omdat de baby dan al aan die smaken gewend is. Overigens kan er (juist) in hartig eten veel suiker zitten. Tomaat wordt bijvoorbeeld als hartig gezien maar bevat aardig wat suiker.
Quote:
Annelies, waarom moet je kalk in je eten doen, dus bij de rabarber?
Om het oxaalzuur te neutraliseren. Dat zou ik zeker doen bij het consumeren van grotere hoeveelheden rabarber omdat oxaalzuur bij grotere hoeveelheden giftig is. Dat haalt meteen je suggestie onderuit dat natuurlijk altijd gezonder is. Riet- en bietsuiker zijn allebei sacharose, niks meer of minder. Met je eens dat ongeraffineerd beter is omdat er dan meer mineralen in zitten maar dat het spul goed is voor je gezondheid gaat me te ver. Het is en blijft nagenoeg voor 100% sacharose met 4 kcal/g.

Laatst aangepast door Keesvi op Za Jun 01, 2013 6:17 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Jun 01, 2013 6:59 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Een plant, dus ook suikerriet, krijgt haar mineralen uit de bodem.
Ik ben helemaal met je eens dat ongeraffineerd (waar mogelijk) beter is dan doodgeraffineerd maar soms moet je dat nuanceren door 'beter' 'minder slecht' te noemen. Veel suiker zet gewoon aan tot vetvorming, al gaat dat wat minder snel als nuttige mineralen voor de glucosestofwisseling (zoals chroom) er niet uitgehaald zijn.
Quote:
Van te veel over wat je wel of niet en wat goed en slecht voor je is zeuren is ook niet goed voor je. Je moet je nooit zorgen maken over je gezondheid in such a way, dat het een obsessie wordt. Obsessies zijn slecht voor je.
Ik zeur niet en ik geloof ook niet dat ik er een obsessie van maak, misschien is het een passie maar geen obsessie. Dat wordt het als je niet meer iet dat je in wezen ongezond bezig bent, niet alleen door orthorexia ontwikkeld te hebben, door strenge en eenzijdige dieetleren aan te hangen zoals raw vegan en macrobiotiek (sorry Bart...) naar ook door gewoon te gaan zitten voor mijn drie hoofdmaaltijden en ervan te genieten. Ik hanteer echter wel als regel dat er zo min mogelijk geraffineerd fabrieksspul in zit, terwijl ik in verhouding veel minder koolhydraten inneem dan het VC dicteert. Dat lukt me vrij aardig en tegelijkertijd eet ik met smaak en blijf ik prima op gewicht. Ik ben enkele kilo's te zwaar maar dat is alleen maar een voordeel als ik ooit nog eens op de operatietafel of de IC terechtkom, las ik onlangs ergens. Wink
Quote:
Ja, voor de hersenen nemen we complex carbohydrates, die langzaam omgezet worden in suiker, ok?
Nogmaals, strikt genomen is inname van koolhydraten niet nodig. Ik had al uitgelegd waarom niet. Ik ben echter ook niet voor een voedingswijzen zonder koolhydraten. Niet omdat ze noodzakelijk zijn voor de hersenwerking en -gezondheid maar omdat een voeding zonder koolhydraten zo goed als onmogelijk is en zeker niet praktisch. In een aantal knol- en wortelgewassen, zoals peen, rode bieten, zoete aardappelen etc. zitten nog aardig wat koolhydraten evenals in tomaten en nog veel meer natuurlijke voedingsmiddelen die je met een koolhydraatbeperkte of paleoleefwijze echt wel mag hebben. Past ook wel bij mijn opvatting dat een geavarieerde voeding gezond is.
Quote:
OK geen woord meer over moedermelk, ik weet er nl alles over, alleen niet hoe het smaakt. Jij wel, ik niet meer.
Ja, hallo, wie kaatst moet de bal verwachten. Je smiley ontbreekt en daarom ga ik ervan uit dat je het serieus meent. Ik geloof meteen dat je mij meer kunt leren over BV dan ik jou en ik zou niet durven beweren dat ik er veel van weet. Maar wel iets en zout dat in BV terechtkomt is door de moeder ingenomen. Neemt ze heel strikt geen zout in dan krijgt de baby onvoldoende zout binnen om gezond te blijven. Neemt niet weg dat ik er wel nieuwsgierig naar ben waarom je jezelf als BV-expert bestempelt. Ik respecteer dat, hoor, dus zie mijn opmerkingen als nuances. Overigens heb ik nooit BV gehad. Helaas, hoewel ik niet meteen gezondheidsnadelen zou kunnen bedenken. Mogelijk constitutioneel eczeem en psychisch zou het ook nadelen kunnen hebben, voorzover ik me kan bedenken.

Overigens is het ook weer niet zo dat er van nature helemaal geen zout in onze voeding voorkomt maar het is zo verdraaid weinig dat we er goed aan doen wel iets toe te voegen als we niet regelmatig zeekraal en dergelijke eten. Het is voor mij een van de bewijzen dat de mens geŽvolueerd is in een waterrijk milieu.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Jun 02, 2013 11:37 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Nou keesvi, ik heb twee jaar lang moedermelk gehad omdat er geen andere melk was.
Oorlogs/bezettingskind?
Quote:
Mijn beste vriendin was toen ze nog werkte o.a. vroedvrouw en wij hebben altijd samen dit onderwerp bestudeerd, ook toen onze kinderen babies kregen.
Met je eens dat borstvoeding alleen maar voordelen heeft. Vooral toen ik nog met uitgenodigde vluchtelingen werkte zat ik regelmatig medische intakes te doen met zogende moeders. Ze namen gewoon hun baby mee en als die aan de bel trok werd het wurm als in een reflex aangehangen, Smile Ik heb dat altijd als heel naturel ervaren, als de gewoonste zaak van de wereld, en dat is het ook. Dat is niet in iedere cultuur hetzelfde. Jammer. Bedankt voor je link.

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Jun 03, 2013 7:31 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
zat in een Jappenkamp.
Ik vermoedde al zoiets.

eweide

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 11
Ma Jul 08, 2013 4:51 pm Reageer met quote

ik denk dat zout uiteindelijk meer schade toebrengt aan het menselijk lichaam dan suiker. Suiker zorgt er voor dat we dikker worden en het zorgt voor tandbederf als je er te veel van eet, het kan nog veel meer nare dingen veroorzaken maar dit is alleen als je er echt veels te veel van eet. Als je namelijk echt teveel eet dan kun je er pas last van krijgen. Bij zout ligt dit een beetje anders. Zout zorgt ervoor dat vocht wordt vastgehouden, wat zorgt voor overmatig zweten, hier heb je gelijk al last van. Ook is zout erg schadelijk voor de nieren, een ramp dus omdat dit zorgt voor het stijgende percentage van hart en vaatziekten. Een goed alternatief overigens is sojasaus!

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Jul 09, 2013 9:20 pm Reageer met quote

eweide schreef:
Aan veel voedselproducten worden vervolgens weer een of enkele ingrediŽnten toegevoegd, zoals vezels, om ze bij voorkeur, god betere, als gezondheidsvoedsel te verkopen.
En inderdaad, daar heb je er weer een: DSM komt met OatWell haver bŤtaglucaan
.

Laatst aangepast door Keesvi op Do Jul 11, 2013 4:31 am, in totaal 1 keer bewerkt

Anna J

Superlid
Superlid
Antw.: 11686
Di Jul 09, 2013 10:21 pm Reageer met quote

debelg schreef:
klaar met zouten?dan ga ik lekker rabarber maken,zonder suiker.ik doe er maar wat bleekselderij door want dat geeft een aparte smaak.veel mensen eten rabarber met scheppen suiker,zonder is het veel lekkerder maar erg bitter.dat is iets waar je aan moet wennen.Wink

Is rabarber lekker met bleekselderij ?
Ik hou ook van rabarber, heb als kind veel rabarber gegeten, na schooltijd liepen we met een stengel rabarber buiten en een beetje suiker in een zakje.
Mijn moeder kookte het met veel suiker ( denk ik )
AnneliesGld schreef:
bij rabarber kalk doen
Dan ook minder zuur
wij hebben rabarber op de volkstuin

Hoe doe je dit....
en waar haal je dit..
Is het lekker ?

Nu wil ik geen suiker meer...dus geen rabarber Sad
Ik leef ook zonder de suikerpot,
en ook zo min mogelijk zout ( behalve op mijn eitje...hier doe ik loSalt op )

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jul 10, 2013 1:44 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Anna, persoonlijk ben ik altijd huiverig voor alles wat lo voor zich heeft staan, want dat wordt vervangen door kunstmatig = chemisch.
Dat wantrouwen heb ik ook maar LoSalt valt wel mee. Gewoon keukenzout bestaat voor bijna 100% uit natriumchloride, LoSalt voor 33% en voor 66% uit kaliumchloride. Enige toevoeging is magnesiumcarbonaat en eventueel, naar keuze, jodium, allebei onmisbare mineralen. Als je er niet al te dwangmatig mee omgaat is er niks mis mee maar kalium krijgen we wel voldoende binnen via een evenwichtige voeding maar zout zo goed als niet waardoor we het moeten toevoegen. Punt is dat voor een evenwichtige waterhuishouding in ons lichaam kalium en natrium in evenwicht moeten zijn. Bij overmatig transpireren en te weinig zoutinname dieet loop je grote risico's, zeker als je hartpatiŽnt bent. Bij langdurige inspanning en warm weer is het beter een isotone dorstlesser te gebruiken dan gewoon water. Ik maak dat zelf door een heel klein beetje sel gris, ongeraffineerd of Keltisch zeezout, aan mijn flesje water toe te voegen.
Quote:
De toegestane dagelijkse inname van zout zoals door keesvi beschreven is heel makkelijk haalbaar zonder dat je nog eens extra zout over je eten heen gooit, het zij bij het koken, hetzij op je bord.
Als je minimaal matig vleeswaren en kaas gebruikt kom je niet snel in de gevarenzone van een tekort als de omstandigheden niet extreem zijn. Zout is zeker een smaakmaker maar niet alleen vanwege de zoute smaak. Zout doet chemisch iets met voedingsmiddelen waardoor het de smaak verandert. Met je eens dat je bij een teveel alleen maar zout proeft. Hetzelfde geldt voor suiker. Ik gebruik weinig zout maar wel in veel gerechten en nauwelijks suiker. Op de aardbeien doe ik een druppeltje stevia, een plantaardige zoetstof. Ook erg lekker vond ik een drup balsamico azijn per halve aardbei.

Ik heb overigens gestemd voor zowel zout als suiker verminderen. Grosso modo denken we er kennelijk allemaal zo over. Maar ja, wij hebben er dan ook meer tijd voor gehad om onze smaak te ontwikkelen dan jonge mensen en kinderen die naar mijn inschatting vaker gebruik maken van processed en fast food.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jul 10, 2013 6:22 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Ik denk dat dat hier wat anders ligt. Er zit zelfs zout in boter, brood, kant en klaar maaltijden, chips, vleeswaren, koekjes, sausen, blikvoer, enz. Ik denk dat ze met het hete zomerse klimaat rekening houden.
In NL kun je ook wel gezouten boter kopen maar standaard is zonder. Alle andere producten zit ook hier wel zout in. Het scheelt zeker hoe voedsel is gekweekt. Ik prefereer een blikje tomatenpuree boven verse tomaten voor soepen en sauzen omdat ze die puree van zongerijpte tomaten gemaakt is. Dat geeft veel meer smaak dan die bleke, waterige kasdingen.
Quote:
Wat noem jij een evenwichtige waterhuishouding? Kun je dat nader verklaren?
Dat verzin ik niet. Het is een gegeven dat natrium en kalium in evenwicht met elkaar moeten zijn. Onder minder extreme omstandigheden gaat het wel goed. Een aardig voorbeeld van extreme omstandigheden is de Nijmeegse Vierdaagse. Die lange afstanden gedurende vier dagen moet iedereen die getraind is kunnen halen. Bij warm weer gaat het echter bij een aantal lopers mis. Het advies luidt om veel te drinken maar al die liters water spoelen je natrium uit je lichaam en als je die niet aanvult kom je in de gevarenzone. Vrijwel iedereen met tropen- of woestijnervaring kent de begrippen zonnesteek en zoutpillen. Je bloeddruk kan zeker te laag worden maar ook op celniveau kan het misgaan. Minder zout in de circulatie betekent meer opname van water in die cellen die op de duur kunnen knappen als dat proces doorgaat. Dat heet H2O-intoxicatie. Hoewel ik niet zo geloof in te hoge bloeddruk tgv een grammetje meer zout geloof ik wel in de gevaren van te weinig zout.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Jul 11, 2013 10:41 am Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
hier wordt veel zout aan voedsel toegevoegd voordat je het mee naar huis neemt.
Helemaal met je eens dat je de hoeveelheid zout zoveel mogelijk zelf moet kunnen bepalen.
Quote:

Laatst kocht ik een stukje Hollandse kaas, vond het vreselijk zout. Dus in Nederland wordt denk ik meer zout aan kaas toegevoegd.
Da's te kort door de bocht. Ik weet niet waar je die kaas gekocht hebt maar ik ken hier in de omgeving een paar adresjes waar je een voortreffelijke boerenkaas kunt scoren die echt niet zout smaakt. Ik hou wel van pittige kaas, dus vanaf belegen tot overjarig. Op die manier kan ik zowat het hele jaar door graskaas (koeien gevoerd met vers gras) eten want dat ingekuilde spul overheerst al gauw.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Jul 11, 2013 7:14 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Een vraagje: waar halen die koeien ( de eigenaren er van ) het groene gras in de winter vandaan?
Ik zal het uitleggen. Door 's zomers en in het najaar jongere kazen te nemen eet ik graskaas. Door in de loop van de winter en het voorjaar steeds oudere kazen te nemen etc. blijf ik graskaas eten. Logisch toch?
Quote:
Ik kan alleen maar geimporteerde Hollandse kaas krijgen, dus niet kort door de bocht, want ik woon niet in Holland zoals je weet. En dat is: Maasdammer ( vind ik niet lekker ) Edammer en Goudse kaas. De laatste twee erg zout.
Dan heb je nog een redelijke keuze maar Uniekaas, om een voorbeeld te noemen, blijft smakeloze plastic kaas. Nogmaals, geef mij maar een kaashandelaar met liefde voor het vak of een dito kaasboerderij. Een wereld van smaakverschil.

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Jul 13, 2013 1:03 am Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Zeker, dat ben ik met je eens. Helaas pindakaas, zulke winkels hebben we niet. Maar je kunt wel naar de kaasfabrieken gaan, waar dus de boeren hun eigen bedrijfje hebben en hun eigengemaakte kaas verkopen. Veelal Grieken en Italianen en dat zijn lekkere kaasjes. Je moet er wel een hele kaas tegelijk kopen......
Dat is meteen wel veel van het goede. Kun je het niet op een akkoordje gooien met buren en kennissen?

Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk