Gas winnen uit mest.
Blik op het nieuws
Plaats reactie

TheDon

Stamgast
Stamgast
Antw.: 175
Wo Aug 17, 2022 4:48 pm Reageer met quote

Dit kan een goede oplossing zijn voor het aardgas probleem toch?

Gas winnen uit mest: dankzij drie koeien kan een gezin jaar lang douchen en koken
MESTVERGISTINGDoor de vrees voor een alles ontwrichtende gascrisis krijgt vergisting van mest steeds meer aandacht. In Sint-Oedenrode draait sinds begin vorig jaar het bedrijf Groenewoud Gas. Uit koeienmest wordt daar groen gas gewonnen, waarmee achthonderd gezinnen het hele jaar door kunnen koken en douchen.

https://www.ad.nl/klimaat/gas-winnen-uit-mest-dankzij-drie-koeien-kan-een-gezin-jaar-lang-douchen-en-koken~a288f0be/?utm_source=facebook&fbclid=IwAR3eptNzZZWlfD9EIqbgrPxuwj_7-OpgktrqNY-yP7Io03jngDJWSsvyg_8

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29879
Wo Aug 17, 2022 7:12 pm Reageer met quote

Eindelijk eens een positief geluid in dit tijdperk van anti-koe en anti-boer geschreeuw.

Als dit op grotere schaal gaat werken denk ik dit een goede kans maakt.

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15534
Wo Aug 17, 2022 7:17 pm Reageer met quote

Lampie schreef:
Dit kan een goede oplossing zijn voor het aardgas probleem toch? Uit koeienmest wordt daar groen gas gewonnen, waarmee achthonderd gezinnen het hele jaar door kunnen koken en douchen.
Gas winnen uit mest: dankzij drie koeien kan een gezin jaar lang douchen en koken
Kun je nagaan hoeveel gas die koeien uitstoten, dus om te beginnen zonde om weg te gooien, toch? Het ziet er veelbelovend uit, vooral omdat dit om een nog relatief klein bedrijf al heel ver gevorderd is met de technische realisatie, dus produceert. De prijsontwikkeling speelt natuurlijk een enorm stimulerende rol maar dat zie je veel vaker. In het artikel wordt helaas met geen woord gerept over (overheids)steun wat ik voor de volledigheid wel zou willen weten hoe of wat. Het artikel GROEN GAS KETEN Stand van zaken en omvang in Nederland[, doet dat wel:
Quote:

Samenvatting
De Nederlandse overheid heeft het doel gesteld dat Nederland in 2050 volledig
circulair is en daarom ook een volledig CO2-neutrale energievoorziening heeft. Dit
wordt bereikt door o.a. energiebesparing, elektrificatie, het gebruik van waterstof
en duurzame warmte. Naar verwachting zal er ook in de toekomst een rol blijven
bestaan voor groen gas in het Nederlandse energie-aanbod. Het is de ambitie dat de
productie van groen gas in de komende jaren zal toenemen van 144 miljoen kuub in
2019 naar 2 miljard kuub in 2030.

en

Wetgeving en subsidieregelingen hebben in het verleden in belangrijke mate de
keuze voor de technologie en de haalbaarheid bepaald. Veel vergisters zijn daarom
in het verleden uitgerust met een WKK waar biogas wordt omgezet in elektriciteit
en warmte en niet wordt opgewerkt naar groen gas.
De stijging van de vraag naar Hernieuwbare brandstofeenheden (HBE’s), door de
verplichtingen uit de RED/RED2, zorgen voor stijgende vergoedingen voor groen gas
dat via deze weg wordt afgezet. Op dit moment zijn deze vergoedingen zelfs hoger
dan het SDE+ vergoedingen.

Ik had even de energie niet om het artikel helemaal te lezen dus mogelijk ontgaat me het verschil tussen vergisting en vergassing maar hoopvol klinkt het allemaal wel. Moet wat mij betreft meegenomen worden in de discussie over de ammoniakuitstoot.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1181
Do Aug 18, 2022 12:25 am Reageer met quote

Nee het moet niet meegenomen worden in de discussie, het moet leidend worden.
Leidend omdat maar weer eens wordt aangegeven dat er duidelijk veel meer mogelijkheden bestaan om tot het doel te komen.
Niet alleen maar datgene waar de discussie nu over gaat, nl "minimaal de helft vd veestapel moet eraf"
nee een veel bredere blik en aanpak, het begint nu eindelijk door te sijpelen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15534
Do Aug 18, 2022 9:19 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
Nee het moet niet meegenomen worden in de discussie, het moet leidend worden.
Ammoniakreductie dmv technische systemen is al tientallen jaren het argument om de capaciteit van de veestapel maar te blijven uitbreiden terwijl die voorzieningen nauwelijks effect hebben. Natuurlijk moet die idiote overbevolking van slachtdieren en melkvee omlaag, al is het alleen al vanwege de aantasting van het dierenwelzijn. Maar voor het resterende deel, en dat zal best nog aanzienlijk zijn, kan een dergelijke mestverwerking een oplossing zijn. Ik vind het er goed uitzien maar ik vind het te bizar voor woorden om zo'n nog niet geďmplementeerde voorziening als argument te hanteren om op dezelfde voet door te gaan.

Maar speculeren mag natuurlijk best. Met een beetje fantasie zou je kunnen stellen dat we die koeienmest hard nodig hebben voor onze energieproductie. Ik zie het er eerlijk gezegd niet van komen maar misschien wil iemand er eens een rekenmodel op loslaten?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6077
Do Aug 18, 2022 11:03 am Reageer met quote

Uit een artikel van alweer 5 jaar geleden. VIJF.

Quote:
Vrijdag 14 juli 2017, 17:29

Aangepast zaterdag 15 juli 2017, 16:40
Is mestvergisting dé oplossing of 'boerenbedrog'?

Een duurzame oplossing voor het enorme mestprobleem of een subsidieslurpende vervuiler? De meningen over mestvergisters in Nederland zijn verdeeld. De afgelopen tien jaar is er 2,5 miljard euro subsidie geďnvesteerd en de partijen in de formatie zijn unaniem voor.

Mestvergisters zijn bedacht als oplossing voor het probleem van de uitstoot van broeikasgassen die boeren produceren met hun mest. Tegelijkertijd produceren ze biogas dat direct het gasnet in kan.

Tankwagens vol stront
Maar niet iedereen is ervan overtuigd dat mestvergisting de oplossing is voor het mestprobleem. Op veel plekken waar plannen zijn voor een vergister protesteren omwonenden tegen milieuschade en stankoverlast.

Is mestvergisting dé oplossing of 'boerenbedrog'?
Ook in Groenlo voeren inwoners actie tegen de komst van een mestvergister, de grootste van Europa. "Daar zijn wij niet blij mee. Dat betekent dat de inwoners van Groenlo grote kans hebben op stankoverlast en er elke dag 200 tot 300 tankwagens vol met stront deze kant op komen", zegt de actiegroep.

De energie die mestvergisten oplevert komt nauwelijks uit de mest.

Lucas Reijnders
Ook biochemicus en hoogleraar Lucas Reijnders vindt de miljarden aan subsidie weggegooid geld. "De kern van het mestprobleem bestaat uit stikstof- en fosfaatverbindingen, die worden in een vergasser gedaan. Maar daar komt vervolgens opnieuw stikstof en fosfaat in precies dezelfde hoeveelheid uit."

Hoe werkt het?
Er is in Nederland niet voldoende land om de stront van de bijna 115 miljoen dieren die er zijn op uit te rijden. Daarom wordt bij mestvergisting de mest in de stallen opgevangen, automatisch afgevoerd en naar een vat gepompt, waar door gisting gas vrijkomt. Ook dat gas wordt opgevangen en gebruikt voor het opwekken van energie.

Ook levert koeienpoep amper energie op, legt Reijnders uit. "De energie die mestvergisten oplevert komt nauwelijks uit de mest. Er moet nog van alles bij worden gevoegd voordat er via vergisting energie kan worden opgewekt. Gras, maďs of ander afval is nodig, maar dat levert alleen maar meer methaan op."

Dat er toch voor miljarden aan subsidie wordt uitgegeven, komt volgens de biochemicus door gebrek aan kennis. "Het is nooit goed doorgedrongen tot de hersens van toonaangevende politici hoe zo'n vergister werkt. Als je er goed over nadenkt is dit ecologische waanzin en boerenbedrog."

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2183175-is-mestvergisting-de-oplossing-of-boerenbedrog

Maar wie weet, dit stuk gaat over vergisting, misschien is vergassing het ei van Columbus

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5781
Do Aug 18, 2022 12:29 pm Reageer met quote

In 5:jaar kan er een hoop gebeuren, de wetenschap staat niet stil, toen An met een artikel van een jaar geleden kwam werd ze aangevallen , nu lees ik regelmatig oude artikelen en niemand hoor ik er over, heel apart.

Mijn mening vorm ik zelf!

Laatst aangepast door redone op Do Aug 18, 2022 1:28 pm, in totaal 1 keer bewerkt

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6077
Do Aug 18, 2022 1:23 pm Reageer met quote

Hoe ze die stroom van honderden tankwagens vol stront (sic) dagelijks om de biogascentrale te bevoorraden reukloos zouden kunnen maken voor de omgeving, tja ik wil het best geloven hoor, maar liever nog: eerst zien/ruiken...
Ik kan het artikel dat als bron voor het onderwerp wordt aangevoerd helaas niet lezen. Maar over mestvergisting zijn vooral veel negatieve onderzoeksconclusies te vinden zoals ook hier feiten over mestvergisters
Of https://edepot.wur.nl/162682

Verdere bezwaren blijven:
De risico's op zoönose wanneer zoveel miljoenen dieren bij mekaar worden gehouden op zo'n klein oppervlak in megastallen
Het afschuwelijke dierenleed dat zulks vrijwel onoverkomelijk met zich meebrengt (geen buitenlucht, geen vrije beweging, moederzoogdieren die ogenblikkelijk van hun jong gescheiden worden, dieren die neurotisch gedrag vertonen en mekaar aanvreten).
Het fijnstof in de omgeving van de megastallen
En de onnodigheid ervan. Het is slechts voor een uiterst gering deel voor eigen consumptie en verder op export begrepen

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 864
Do Aug 18, 2022 1:47 pm Reageer met quote

De intensieve veehouderij hoeft niet in stand gehouden te worden als de mestvergisting ooit een succes zal worden .

https://www.ccsenergieadvies.nl/nieuws/feiten-en-fabels-rondom-mestvergisting/

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 642
Do Aug 18, 2022 2:43 pm Reageer met quote

redone schreef:
In 5:jaar kan er een hoop gebeuren, de wetenschap staat niet stil, toen An met een artikel van een jaar geleden kwam werd ze aangevallen , nu lees ik regelmatig oude artikelen en niemand hoor ik er over, heel apart.

Als het sommige leden zo uitkomt dan mag het ineens wel. Met twee maten meen noemt men dat.
Nog steeds hoop ik dat An zich weer aanmeldt.

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1429
Ma Aug 22, 2022 3:58 pm Reageer met quote

ik ga direct veel snert eten !!!!

Pagina 1 van 1

Plaats reactie