aanscherping karaktereigenschappen bij ouder worden?
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 500
Ma Aug 15, 2022 7:33 pm Reageer met quote

Ik heb ooit in een psychologieboek gelezen dat in de derde (en vierde ) leeftijd sommige karaktereigenschappen aangescherpt of versterkt kunnen worden.
Nu ik zelf op leeftijd ben heb ik mij afgevraagd of ik, om me heen kijkend, deze opvatting kan delen.
Ik kan de bewering maar ten dele bevestigen. Bij de ouderen bij wie ik het waarneem gaat het dan om slechts één enkele karaktertrek. Bijvoorbeeld iemand die vroeger bekend stond als heel gewetensvol, krijgt nu trekjes die hem eerder bestempelen als scrupuleus. Ook merk ik op dat een eigenschap als onverdraagzaamheid eerder toe dan afneemt.
Wat ik meer om me heen zie is dat ouderen in het algemeen milder worden in hun oordelen over anderen; wellicht vanuit het besef dat zij, terugkijkend op een lang leven, zelf ook vaker misgekleund hebben en daarom minder 'streng' willen zijn.
Zou je zelf de bewering over aangescherpte (positieve en/of negatieve) karaktereigenschappen in de ouderdom onderschrijven of verwerpen?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29879
Ma Aug 15, 2022 7:50 pm Reageer met quote

Als je jong bent is alles zwart of wit. Naarmate je ouder wordt, zie je steeds meer grijstinten.

Faber quisque fortunae suae

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6077
Ma Aug 15, 2022 7:56 pm Reageer met quote

Interessant Virgo. In veel gevallen kan ik het bevestigen. Omstandigheden zouden misschien wel eens meer bepalend kunnen zijn dan het klimmen der jaren. Veranderen die omstandigheden (partner, woonomgeving, kennissenkring, ervaringswereld enz) niet of nauwelijks dan zouden iemands karaktereigenschappen misschien nog wat meer op de voorgrond kunnen gaan treden, men wordt dan in alles een gewoontedier wat ook voor gebruiken, opvattingen en iemands specifieke eigenaardigheden zal gelden.
Maar vinden er voortdurend ontwikkelingen plaats tijdens iemands leven in die omstandigheden en relaties, vriendschappen, bezigheden, ervaringen dan stel ik me zo voor dat iemands persoonlijkheid/karakter zich eveneens ontwikkeld heeft en zich nog altijd verder zou kunnen ontwikkelen door allerlei invloeden en kruisbestuivingen.
Veel van de wereld zien, veel mensen en culturen leren kennen, veel lezen, veel luisteren, ik denk niet dat iemands karakter zich dan snel galvaniseren zal

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15534
Ma Aug 15, 2022 9:18 pm Reageer met quote

Geen makkelijke vraag. Hoe ouder ik word, des te leuker vind ik het om mijn kennis en kunde te delen. Maar ik merk ook dat ik met de loop der jaren meer open ben gaan staan om juist kennis op te doen. In mijn jongere jaren had ik er een bloedhekel aan om op mijn vingers gekeken te worden, terwijl ik dat nu geen enkel probleem meer vind. Integendeel, ik kan leren van de feedback die ik op mijn manier van handelen krijg en anderen laat ik graag profiteren van mijn ervaring. Niet veranderd is mijn drang om de te zoeken naar de achtergronden van de meest uiteenlopende gebeurtenissen en ontwikkelingen en ze proberen te begrijpen. Daar moet ik dan wel keuzes bij maken om er niet 7*24 mee bezig te zijn.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

virgo

Stamgast
Stamgast
Di Aug 16, 2022 2:55 pm Reageer met quote

Wat Kees en Nicolaas schrijven laat mij weer eens zien hoe moeilijk het is (eigenlijk onmogelijk) welk deel van een persoonlijkheid (waarvan het karakter een onderdeel is) met de geboorte is meegegeven en welk deel er gevormd is door wat iemand meemaakt of willens nillens overkomt.
Het is het onontwarbare samenspel tussen tussen (geestelijk) genotype en fenotype, in groter verband tussen nature en nurture.
Toch blijft het uitdagend je erin te verdiepen omdat het altijd weer nieuwe inzichten oplevert voor het begrijpen van jezelf en van anderen.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Aug 16, 2022 3:18 pm Reageer met quote

Quote:
Zou je zelf de bewering over aangescherpte (positieve en/of negatieve) karaktereigenschappen in de ouderdom onderschrijven of verwerpen?

Hoe ervaar jij dit bij jezelf Virgo? Ben ik heel erg nieuwsgierig naar.
Karakter (of aanleg) en omgeving zijn dat beide variabelen in jouw ogen?

Zelf denk ik dat alleen de omgeving een variabele is, maar dat iemand met inzicht in zijn karakter een omgeving kan zoeken en natuurlijk ook toevalligerwijs in andere omgevingen terecht kan komen waardoor er vooral positief munt uit die aanleg of dat karakter valt te slaan, waardoor de nare kanten ervan niet snel aan de oppervlakte zullen hoeven te komen en de gunstige kanten ervan juist ten volle tot hun recht komen
Gekke vergelijking misschien maar een beetje als een plant die zelf de meest geschikte grond/bodem voor zichzelf uit kan zoeken.

Hoe zie jij dat?

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5781
Di Aug 16, 2022 3:59 pm Reageer met quote

Aanleg, karakter, opvoeding, omgeving, gebeurtenissen, dat zijn een paar dingen die je karakter mede vormen, ik denk dat weinigen hier oprecht op in zullen gaan.

Mijn mening vorm ik zelf!

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Aug 16, 2022 6:16 pm Reageer met quote

Gaat over een stelregel in de psychologie dat iemands karakter -zowel de plus als minpunten- bij het ouder worden al meer uitgesproken wordt, al sterker reliëf krijgt. Virgo's vraag was of wij dit bij de mensen in onze omgeving kunnen waarnemen. Het mag over jezelf gaan of over Ben Smile, maar dat hoeft helemaal niet.

Roman Kent

redone

Superlid
Superlid
Di Aug 16, 2022 6:44 pm Reageer met quote

Ja dat kun je zeker merken, en als je mensen goed kent weet je ook de reden waarom hun karakter ten goede of ten kwade is veranderd!

Dus is de vraag voldoende beantwoord! Laughing

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15534
Di Aug 16, 2022 8:51 pm Reageer met quote

virgo schreef:
Wat Kees en Nicolaas schrijven laat mij weer eens zien hoe moeilijk het is (eigenlijk onmogelijk) welk deel van een persoonlijkheid (waarvan het karakter een onderdeel is) met de geboorte is meegegeven en welk deel er gevormd is door wat iemand meemaakt of willens nillens overkomt.
Zeker weten maar ik vind het leuk om me er weer eens over te buigen dus vandaar een soort schot voor de boeg.
Quote:
Het is het onontwarbare samenspel tussen tussen (geestelijk) genotype en fenotype, in groter verband tussen nature en nurture.
Meer dan veertig jaar geleden kocht ik 'Het leven van de Nederlander' van prof. dr. Hans Galjaard, emeritus hoogleraar humane genetica. Een vlot geschreven populair wetenschappelijk boek, een boek van de maand (die had je toen nog), waarin hij vooral verbanden legde tussen erfelijkheid en omstandigheden, bijvoorbeeld handicaps en de invloed daarvan op ons gedrag. Ik blader er nog steeds graag is, mede omdat de andere tijd die duidelijk zichtbaar is. Bijna dertig jaar geleden schreef hij 'Alle mensen zijn ongelijk', ook populair wetenschappelijk maar meer vanuit zijn vakgebied, erfelijkheidsleer, ondertitel: 'De verschillen en overeenkomsten tussen mensen: hun erfelijke aanleg, gezondheid, gedrag en prestaties'. Voor mij was dat boek een eye-opener om wat meer te gaan letten op wat nu precies erfelijkheid is en wat de invloeden zijn van externe factoren zoals opvoeding, (psycho)trauma's, niet aangeboren hersenletsel om wat voorbeelden te noemen. Daarnaast richtte Galjaard zich sterk op de gewone mens en zijn dagelijkse beslommeringen wat me ook erg aanspreekt. Doorgaans wordt er meer tijd besteed aan gewoon werken, kinderen opvoeden, huishouden in stand houden dan aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. In het algemeen durf ik te stellen dat er veel meer aan erfelijkheid wordt geweten dan terecht is. Mooi voorbeeld daarvan vind ik zwaarlijvigheid. Een of meer erfelijke factoren zijn niet uit te sluiten maar als je een klein aantal generaties teruggaat in families waar die zwaarlijvigheid veel voorkomt vind je er vaak niets van terug. Dat erfelijke factoren op zich nog niet tot zich manifesteren van die factoren hoeven te leiden maakt het allemaal erg ingewikkeld en misschien daarom juist erg boeiend.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

virgo

Stamgast
Stamgast
Wo Aug 17, 2022 2:06 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Quote:

Hoe ervaar jij dit bij jezelf Virgo? Ben ik heel erg nieuwsgierig naar.
Karakter (of aanleg) en omgeving zijn dat beide variabelen in jouw ogen?

Zelf denk ik dat alleen de omgeving een variabele is, maar dat iemand met inzicht in zijn karakter een omgeving kan zoeken en natuurlijk ook toevalligerwijs in andere omgevingen terecht kan komen waardoor er vooral positief munt uit die aanleg of dat karakter valt te slaan, waardoor de nare kanten ervan niet snel aan de oppervlakte zullen hoeven te komen en de gunstige kanten ervan juist ten volle tot hun recht komen
Gekke vergelijking misschien maar een beetje als een plant die zelf de meest geschikte grond/bodem voor zichzelf uit kan zoeken.

Hoe zie jij dat?

Ik onderschrijf de aanscherping van karaktereigenschappen op hogere leeftijd wel, al geldt dat meestal slechts voor enkele eigenschappen, denk ik. De kern van een persoon is redelijk stabiel (want verankerd in de aard van het beestje), maar met name die eigenschappen die zich hebben kunnen ontwikkelen of onderdrukt zijn door de omgevingsfactoren (en waar dus minder ´erfelijkheid´ in zit) zijn meer vloeibaar en zullen, afhankelijk van de omstandigheden, eerder aangepunt of afgezwakt worden (bijvoorbeeld een optimistische instelling).
De ouderdom is, als het gaat om omstandigheden, een aparte levensfase die nogal verschilt van de voorgaande fases. Op sommige terreinen zal de oudere zichzelf opnieuw moeten uitvinden. In dat proces kan op bepaalde eigenschappen meer, op andere minder een beroep worden gedaan. Kanten van de persoonlijkheid rangschikken zich opnieuw. Er ontstaat een vernieuwd palet.
Bij mijn zijn de karaktertrekken geduld en leergierigheid sinds mijn pensioen alleen maar toegenomen. De omstandigheden veranderden: geen verplichtingen meer van werk gaven ook de tijd ze (zich) te (laten) versterken.
Je vraagt naar de relatie aanleg - omgeving. Alleen de omgeving is in mijn ogen de variabele en bepaalt wat er van de aanleg wel of niet ontwikkeld wordt. Dat kan bij de een veel zijn, bij een ander weinig.
Hoe aanleg ontstaat weet ik niet, al denk ik wel dat overerving een rol kan spelen.
Bij de geboorte van een kind weet niemand wat er in aanleg aanwezig is. Alles wat er daarna aan de oppervlakte komt is al vermengd met wat de buitenwereld voor het kind in petto heeft.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Wo Aug 17, 2022 11:35 am Reageer met quote

Je reactie leest als een gedicht Virgo

Quote:
De ouderdom is, als het gaat om omstandigheden, een aparte levensfase die nogal verschilt van de voorgaande fases. Op sommige terreinen zal de oudere zichzelf opnieuw moeten uitvinden. In dat proces kan op bepaalde eigenschappen meer, op andere minder een beroep worden gedaan. Kanten van de persoonlijkheid rangschikken zich opnieuw. Er ontstaat een vernieuwd palet.

Dit is natuurlijk wel alleen idealiter waar. Er zullen ouderen zijn die helemaal niet bij het wegvallen van mogelijkheden en relaties misschien wel nieuwe manieren zouden kunnen vinden om hun leven een nieuwe, andere invulling te geven, maar simpelweg bij de pakken neerzitten, er door wat voor factoren ook niet toe komen, angst, onzekerheid, een gebrek aan economische middelen, tgv depressiviteit voortkomend uit eenzaamheid en isolement door voorheen erg belangrijke, ineens weggevallen contacten.
Dat schijnt behoorlijk dramatisch te zijn onder ouderen in Nederland, vereenzaming-depressiviteit waardoor ouderen niet zozeer meer leven maar enkel nog aan het wegkwijnen zijn.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/eenzaamheid/aanpak-eenzaamheid

Roman Kent

redone

Superlid
Superlid
Do Aug 18, 2022 4:01 pm Reageer met quote

Nicolaas schreef:" Virgo's vraag was of wij dit bij de mensen in onze omgeving kunnen waarnemen. Het mag over jezelf gaan of over Ben Smile, maar dat hoeft helemaal niet."

Dat "wij" betekent ook jij Nicolaas en anderen, maar tot nu toe lees ik meer boekenwijsheid dan iets anders, niet echt een eigen mening.

Eenzaamheid wordt vaak ook door de media erg aangedikt en aangepraat, heel veel mensen die alleen zijn zijn niet eenzaam, nu heb ik het niet over degenen die hulpbehoevend zijn en de deur niet meer uit kunnen.

Als ik zie wat hier gedaan wordt voor ouderen, maar je moet wel willen en er voor openstaan, toen wij hier 5 jaar geleden kwamen wonen, kenden we niemand, een klein dorp, de mensen komen niet naar jou, jij moet naar de mensen toe.
Lid worden van clubjes etc. en daar zijn ook ouderen van 85+ bij, ik bedoel maar!
Laughing

NicolaasP

Superlid
Superlid
Do Aug 18, 2022 4:25 pm Reageer met quote

Hier vermeld ik mijn eigen ervaringen Redone

NicolaasP schreef:
Interessant Virgo. In veel gevallen kan ik het bevestigen. Omstandigheden zouden misschien wel eens meer bepalend kunnen zijn dan het klimmen der jaren. Veranderen die omstandigheden (partner, woonomgeving, kennissenkring, ervaringswereld enz) niet of nauwelijks dan zouden iemands karaktereigenschappen misschien nog wat meer op de voorgrond kunnen gaan treden, men wordt dan in alles een gewoontedier wat ook voor gebruiken, opvattingen en iemands specifieke eigenaardigheden zal gelden.
Maar vinden er voortdurend ontwikkelingen plaats tijdens iemands leven in die omstandigheden en relaties, vriendschappen, bezigheden, ervaringen dan stel ik me zo voor dat iemands persoonlijkheid/karakter zich eveneens ontwikkeld heeft en zich nog altijd verder zou kunnen ontwikkelen door allerlei invloeden en kruisbestuivingen.
Veel van de wereld zien, veel mensen en culturen leren kennen, veel lezen, veel luisteren, ik denk niet dat iemands karakter zich dan snel galvaniseren zal

In veel gevallen kan ik het bevestigen dat het karakter van mensen ook in mijn omgeving tijdens het ouder worden zich nog wat aanscherpt om die term van Virgo maar even te blijven gebruiken. Je zou misschien ook van uitkristallisatie kunnen spreken.
En daarbij -opnieuw in mijn ervaring- vertoont die uitkristallisatie een zich vereenvoudigend patroon naarmate mensen tijdens dat ouder worden hetzelfde leventje blijven leiden, waarbij wel dingen wegvallen maar er geen dingen bijkomen (nieuwe ervaringen, nieuwe interesses/bezigheden, nieuwe omgevingen, nieuwe contacten.
Men droogt een beetje op om zo te zeggen. Daarbij zullen toch al dominante karaktertrekken nog meer op de voorgrond treden, dat lijkt me iets vanzelfsprekends. Iemand altijd al snel tobde zal al gauw niets anders meer doen, als voorbeeldje.
Of: Zou men een heel erg sociaal iemand zijn die heel slecht tegen eenzaamheid kan, dan zullen die contacten die er nog over zijn, daar meer van merken dan voorheen.

Van beide voorbeelden vormen mijn ouders -tegenpolen- zaliger gedachtenis een erg goede illustratie.

Bij mensen die met het ouder worden daarentegen wél nieuwe ervaringen op blijven doen door nieuwe contacten, nieuwe omgevingen, nieuwe interesses enz enz zul je ook van een voortgaand kristallisatieproces kunnen spreken, een verdere ontwikkeling, maar eerder in een verruimende zin, niet een dichtslibben door een krimpende wereld en omgeving maar een verder uit meanderen.

Roman Kent

NicolaasP

Superlid
Superlid
Do Aug 18, 2022 4:41 pm Reageer met quote

redone schreef:

Als ik zie wat hier gedaan wordt voor ouderen, maar je moet wel willen en er voor openstaan, toen wij hier 5 jaar geleden kwamen wonen, kenden we niemand, een klein dorp, de mensen komen niet naar jou, jij moet naar de mensen toe.
Lid worden van clubjes etc. en daar zijn ook ouderen van 85+ bij, ik bedoel maar!
Laughing

Ik schreef het al

Quote:
Er zullen ouderen zijn die bij het wegvallen van (fysieke) mogelijkheden, bezigheden, en relaties misschien wel nieuwe manieren zouden kunnen vinden om hun leven een nieuwe, andere invulling te geven, maar simpelweg bij de pakken neerzitten, er door wat voor factoren ook niet toe komen, angst, onzekerheid, een gebrek aan economische middelen, tgv depressiviteit voortkomend uit eenzaamheid en isolement

Veel mensen durven die stap niet te zetten of komen er eenvoudig niet toe uit lamlendigheid of lethargie (waar men niets -of niet altijd iets- aan kan doen, het is dan alsof men zichzelf niet aan de eigen haren omhoog zou moeten trekken).

Roman Kent

Laatst aangepast door NicolaasP op Do Aug 18, 2022 5:04 pm, in totaal 1 keer bewerkt

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 642
Do Aug 18, 2022 4:44 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Hier vermeld ik mijn eigen ervaringen Redone

NicolaasP schreef:

In veel gevallen kan ik het bevestigen dat het karakter van mensen ook in mijn omgeving tijdens het ouder worden zich nog wat aanscherpt om die term van Virgo maar even te blijven gebruiken. Je zou misschien ook van uitkristallisatie kunnen spreken.
En daarbij -opnieuw in mijn ervaring- vertoont die uitkristallisatie een zich vereenvoudigend patroon naarmate mensen tijdens dat ouder worden hetzelfde leventje blijven leiden, waarbij wel dingen wegvallen maar er geen dingen bijkomen (nieuwe ervaringen, nieuwe interesses/bezigheden, nieuwe omgevingen, nieuwe contacten.
Men droogt een beetje op om zo te zeggen. Daarbij zullen toch al dominante karaktertrekken nog meer op de voorgrond treden, dat lijkt me iets vanzelfsprekends. Iemand altijd al snel tobde zal al gauw niets anders meer doen, als voorbeeldje.
Of: Zou men een heel erg sociaal iemand zijn die heel slecht tegen eenzaamheid kan, dan zullen die contacten die er nog over zijn, daar meer van merken dan voorheen.

Van beide voorbeelden vormen mijn ouders -tegenpolen- zaliger gedachtenis een erg goede illustratie.

Bij mensen die met het ouder worden daarentegen wél nieuwe ervaringen op blijven doen door nieuwe contacten, nieuwe omgevingen, nieuwe interesses enz enz zul je ook van een voortgaand kristallisatieproces kunnen spreken, een verdere ontwikkeling, maar eerder in een verruimende zin, niet een dichtslibben door een krimpende wereld en omgeving maar een verder uit meanderen.

Ik kom tegen: kruisbestuivingen, galvaniseren, meanderen.

Kan je geen normaal voor ieder begrijpelijk Nederlands schrijven i.p.v. je te bedienen van dit soort pompeus, curieuze vocabulaire?

virgo

Stamgast
Stamgast
Do Aug 18, 2022 5:45 pm Reageer met quote

Wat ik aanscherping noem duid jij (aan) met het woord uitkristallisatie. Daarmee geef je niet alleen een omschrijving maar tegelijkertijd een verklaring voor het verschijnsel. Dat vind ik een mooie aanvulling.
Ook je verklaring dat bepaalde karaktereigenschappen meer op de voorgrond treden omdat andere door een kleinere leefomgeving op de achtergrond raken, verruimt mijn eerder opgeschreven gedachten.
Zo verwijden wij elkaars blikveld.
Denkend over dit thema bedacht ik de afgelopen dagen dat ik bij mezelf en andere ouderen ook waarneem dat de eigenschap 'zelfverzekerdheid' meer op de voorgrond treedt. Waarschijnlijk omdat levenservaring het onderscheid tussen wat belangrijk en waardevol en wat onbelangrijk en minder waardevol is scherper maakt waardoor sneller duidelijk is welke keuze bij mij past, welke weg de beste is.
Als tweede aanvulling bedacht ik dat de ouderdom als het ware vanzelf uitnodigt tot een beschouwing van het bijna voorbije leven. Bij wie al 'van nature' beschouwend van aard was, zal die eigenschap bijna als vanzelf versterkt worden omdat terugblikken er ook om vraagt betekenis te geven aan hoe het leven gelopen is.

redone

Superlid
Superlid
Do Aug 18, 2022 5:58 pm Reageer met quote

Dat heeft geen zin Trudie, dit is een kwestie van elkaar overtreffen in " wijsheid en intellectuele opmerkingen"!

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 642
Do Aug 18, 2022 6:09 pm Reageer met quote

redone schreef:
Dat heeft geen zin Trudie, dit is een kwestie van elkaar overtreffen in " wijsheid en intellectuele opmerkingen"!

Gosallemachies, je zal het maar nodig hebben Sad

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8550
Do Aug 18, 2022 6:11 pm Reageer met quote

Ach i.p.v. die hele opsomming met soms wat semi intellectuele woorden, kan je gewoon wat spreekwoorden aanhalen:

"Wijsheid komt met de jaren" of "Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn streken"

Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn toch...... Laughing

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie