Opvoeden in een opwarmend klimaat
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende Plaats reactie

An58.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 160
Ma Aug 08, 2022 1:46 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
An58 schreef:

Ik had het niet over corona, maar over de coronamaatregelen, dat is een heel groot verschil.

Het klopt dat jij coronamaatregelen schreef en ik corona, ik bedoelde met corona die ziekte zelf en alles wat daar om heen hangt, inclusief maatregelen etc. maar heb dat niet duidelijk genoeg gemaakt, dus daar in heb je een punt.

OK Dagmar. Fijn dat je het even rechtzet. Voelt voor mij nu goed. Bedankt.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3858
Ma Aug 08, 2022 2:48 pm Reageer met quote

An58 schreef:

OK Dagmar. Fijn dat je het even rechtzet. Voelt voor mij nu goed. Bedankt.

Als je maar wilt en niet jezelf het belangrijkste vindt Very Happy maar het onderwerp, is het best mogelijk om samen iets op te lossen, dat geldt hier in het klein op het forum, maar ook op het wereldtoneel.

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2266
Ma Aug 08, 2022 5:42 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
….. is het best mogelijk om samen iets op te lossen, dat geldt hier in het klein op het forum, maar ook op het wereldtoneel.

Dat doet me eraan denken dat bij klimaatverandering niets valt op te lossen, alleen het te voorkomen is mogelijk. Preventie!
De klimaatverandering die niet voorkomen is, daar zitten we aan vast.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

TheDon

Stamgast
Stamgast
Antw.: 171
Ma Aug 08, 2022 5:56 pm Reageer met quote

barth. schreef:
dagmar57 schreef:
….. is het best mogelijk om samen iets op te lossen, dat geldt hier in het klein op het forum, maar ook op het wereldtoneel.

Dat doet me eraan denken dat bij klimaatverandering niets valt op te lossen, alleen het te voorkomen is mogelijk. Preventie!

Ik denk dat wij er niets tegen kunnen doen, wat moeten wij als kleine wezentjes tegen de natuur doen? Er is bv een oud gezegde van "het water wat wij afpakken zal het water altijd weer terug nemen" En dat is soms al te vernemen met de overstromingen die er zijn en ik denk dat dit ook geld voor de natuur.

barth.

Superlid
Superlid
Ma Aug 08, 2022 6:38 pm Reageer met quote

Lampie schreef:
barth. schreef:
dagmar57 schreef:

Ik denk dat wij er niets tegen kunnen doen, wat moeten wij als kleine wezentjes tegen de natuur doen? Er is bv een oud gezegde van "het water wat wij afpakken zal het water altijd weer terug nemen" En dat is soms al te vernemen met de overstromingen die er zijn en ik denk dat dit ook geld voor de natuur.

Preventie houdt o.a. in. Het reduceren van de uitstoot van broeikasgassen.
Want het is door de menselijke uitstoot dat die klimaatverandering nu dreigt.
Er voor zorgen dat de CO2 concentratie in de atmosfeer niet te ver stijgt door onze uitstoot.
Je kan er donder op zeggen dat het flink misgaat als we doorgaan met onze uitstoot zoals die nu is.

Klimaatverandering door een toename van broeikasgassen is niet een cyclische natuurlijke klimaatverandering zoals b.v. de cyclus van ijstijden.
Belangrijk om het verschil te weten.

TheDon

Stamgast
Stamgast
Ma Aug 08, 2022 7:00 pm Reageer met quote

barth. schreef:
Lampie schreef:
barth. schreef:
dagmar57 schreef:

Preventie houdt o.a. in. Het reduceren van de uitstoot van broeikasgassen.
Want het is door de menselijke uitstoot dat die klimaatverandering nu dreigt.
Er voor zorgen dat de CO2 concentratie in de atmosfeer niet te ver stijgt door onze uitstoot.
Je kan er donder op zeggen dat het flink misgaat als we doorgaan met onze uitstoot zoals die nu is.

Klimaatverandering door een toename van broeikasgassen is niet een cyclische natuurlijke klimaatverandering zoals b.v. de cyclus van ijstijden.
Belangrijk om het verschil te weten.

Ik denk alleen dat men helemaal op de verkeerde weg is met het klimaat.
Zoals de boeren de schuld geven, over stappen op bv elec. rijden, de windmolens voor opwekking van stroom waarvan men de wieken in de grond duwt omdat ze niet te recyclen zijn, enz, enz. Hier bv een plaatje met strepen van de uitlaat gassen van vliegtuigen in een tijd van 2uur.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15531
Ma Aug 08, 2022 7:19 pm Reageer met quote

Lampie schreef:
Hier bv een plaatje met strepen van de uitlaat gassen van vliegtuigen in een tijd van 2uur.
Ik wil niet beweren dat vliegtuigen niet vervuilen maar die condensstrepen, de naam zegt het al, bestaan uit waterdamp.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

An58.1

Stamgast
Stamgast
Ma Aug 08, 2022 7:32 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Lampie schreef:
Hier bv een plaatje met strepen van de uitlaat gassen van vliegtuigen in een tijd van 2uur.
Ik wil niet beweren dat vliegtuigen niet vervuilen maar die condensstrepen, de naam zegt het al, bestaan uit waterdamp.

Gegoogeld:

Vliegtuigstrepen ontstaan door uitlaatgassen van vliegtuigmotoren. Deze uitlaatgassen zorgen voor een toename van waterdamp en roetdeeltjes op de vliegroute. De waterdamp uit de vliegtuigmotoren bevriest in de hoge atmosfeer (rond 10 kilometer hoogte) waar het meer dan 40 graden vriest.

Dus uitlaatgassen!

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29879
Ma Aug 08, 2022 7:33 pm Reageer met quote

Ik vraag mij af of het aantal natuurrampen daadwerkelijk is toegenomen of dat het enkel maar meer opgemerkt wordt omdat er op veel meer plaatsen mensen wonen die daar hinder van ondervinden. En omdat er veel meer gevoelige en nauwkeurige meetinstrumenten zijn...

In onbewoonde gebieden merkte niemand het als er een aardbeving of overstroming was. Nu wonen er vaak ook al mensen en anders wordt het wel door een instrument 'opgemerkt'...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Aug 08, 2022 8:14 pm Reageer met quote

An58 schreef:
Vliegtuigstrepen ontstaan door uitlaatgassen van vliegtuigmotoren. Deze uitlaatgassen zorgen voor een toename van waterdamp en roetdeeltjes op de vliegroute. De waterdamp uit de vliegtuigmotoren bevriest in de hoge atmosfeer (rond 10 kilometer hoogte) waar het meer dan 40 graden vriest.

Dus uitlaatgassen!
Wat je dus ziet is bevroren waterdamp, precies wat je hierboven citeert. Voor de volledigheid worden die condensstrepen niet alleen door straalmotoren veroorzaakt maar ook door zuigermotoren, als ze maar hoog genoeg vliegen.
Quote:
Bekende verschijningsvormen van condensatie zijn wolken en de witte condensatiestrepen die ontstaan als vliegtuigen waterdamp uitstoten die vrijkomt bij de verbranding van kerosine. Op de hoogte waar ze vliegen is de lucht koud, waardoor de waterdamp direct condenseert op roetdeeltjes (condensatiekernen) in het uitlaatgas.
Lees verder: Condensatie

Wat mij betreft mag je waterdamp ook als uitlaatgas beschouwen, waarmee het gelijk helemaal aan jou is. Maar wel met de kanttekening dat (een deel van) die waterdamp aan de voorkant de motor ingezogen wordt want die zit echt niet in de brandstoftanks.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

TheDon

Stamgast
Stamgast
Ma Aug 08, 2022 11:40 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Lampie schreef:

Er is wel zeker uitlaatgas vermengt met condens|
Het verbruik van brandstof is enorm, dus het is en blijft een grote vervuiler en daar wordt niets aan gedaan.
Reizend per vliegtuig
Het brandstofverbruik van de jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter, dat is 1000 liter per gezin van drie.

TheDon

Stamgast
Stamgast
Ma Aug 08, 2022 11:46 pm Reageer met quote

Waar is men mee bezig in Nederland?????/

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Aug 09, 2022 12:01 am Reageer met quote

Lampie schreef:
Waar is men mee bezig in Nederland?????/
Het is niet of, of maar en, en.

douwe

Superlid
Superlid
Antw.: 11457
Di Aug 09, 2022 12:23 am Reageer met quote

Als je de uitstoot van CO2 wilt verminderen, stop dan met vliegen naar die gebieden die ook een treinverbinding hebben. Dus nagenoeg niet meer vliegen binnen Europa.
Het is toch te gek dat men voor minder dan 100 € een retourtje hebt naar bv Spanje?

TheDon

Stamgast
Stamgast
Di Aug 09, 2022 12:26 am Reageer met quote

douwe schreef:
Als je de uitstoot van CO2 wilt verminderen, stop dan met vliegen naar die gebieden die ook een treinverbinding hebben. Dus nagenoeg niet meer vliegen binnen Europa.
Het is toch te gek dat men voor minder dan 100 € een retourtje hebt naar bv Spanje?

En dan in een stoomtrein, dan verbruik je ook geen electra en is een heel avontuur. Smile

barth.

Superlid
Superlid
Di Aug 09, 2022 2:19 am Reageer met quote

Lampie schreef:
douwe schreef:

En dan in een stoomtrein, dan verbruik je ook geen electra en is een heel avontuur. Smile

Stoomtrein verbrandt kolen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29879
Di Aug 09, 2022 9:41 am Reageer met quote

Je kan natuurlijk ook dichter bij huis op vakantie gaan...

Gras is overal groen en water is overal nat...

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5861
Di Aug 09, 2022 10:50 am Reageer met quote

douwe schreef:

Daar zou ik sowieso een warm voorstander van zijn. En moet je toch zonodig vliegen betaal dan een ticketprijs die recht doet aan de reële kosten, inclusief milieuschade.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6077
Di Aug 09, 2022 11:39 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
douwe schreef:

Daar zou ik sowieso een warm voorstander van zijn. En moet je toch zonodig vliegen betaal dan een ticketprijs die recht doet aan de reële kosten, inclusief milieuschade.

A la Barbara Baarsma in de vorm van een soort C02-budget toegesneden op vliegreizen?
Ik zou daar wel een voorstander van zijn

Quote:
Omgerekend stoot je per persoon tijdens een retourvlucht 4,8 ton CO2 uit. Volgens de Climate Neutral Group moet je 240 bomen planten om dit te compenseren. Per persoon! Als je nagaat dat er gemiddeld 500 passagiers in een vliegtuig zitten, betekent dit 120.000 bomen per retourvlucht.
vandebron

Daarbij zou dan misschien verschil gemaakt moeten worden tussen recreatie-vluchten en vliegreizen die om andere soms dwingende redenen gemaakt worden

Quote:
Vliegtuigen stoten naast CO2 als gevolg van de verbranding van kerosine nog andere stoffen uit. Sommige daarvan hebben een koelend effect, anderen zorgen juist voor een sterk opwarmend effect. Netto zorgen die stoffen voor een belangrijk deel van de opwarming van de aarde, blijkt uit het EASA-onderzoek. Het is voor het eerst sinds 2008 dat de Europese organisatie onderzoek doet naar de uitstoot van niet-CO2 broeikasgassen. Deze uitstoot laat zich lastiger meten, en het effect op het klimaat is minder duidelijk dan bij CO2.

Stikstof en waterdamp
De onderzoekers zien vooral dat stikstofoxiden en waterdamp een probleem zijn. Waterdamp veroorzaakt wolken (‘contrails’) die de warmte van de aarde terugkaatsen. Stikstofoxiden reageren met deeltjes in de lucht en produceren ozon, een stof die de opwarming versnelt. Het effect van deze stoffen blijkt groter dan gedacht, en dat heeft grote gevolgen. De EASA zegt dat de luchtvaart de aarde drie keer sneller opwarmt dan men eerst dacht.

https://www.change.inc/mobiliteit/vliegen-is-nog-veel-slechter-voor-het-milieu-dan-we-dachten-maar-er-zijn-oplossingen-35155

Velen van ons zullen de tijd herinneren dat je er niet aan dácht een vliegreis te maken. Is het nu werkelijk zo belangrijk geworden?

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent

Laatst aangepast door NicolaasP op Di Aug 09, 2022 11:42 am, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

An58.1

Stamgast
Stamgast
Di Aug 09, 2022 11:40 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
douwe schreef:

Kan je eens vertellen hoeveel vliegreisjes jij hebt gemaakt in je leven?
Want klagen achteraf dat het anders moet zijn meestal degene die er heel erg van geprofiteerd hebben in hun leven.
Ook met een caravan achter je auto naar het buitenland verbruik je meer.

Pagina 4 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Plaats reactie