Oproep om de wolf met rust te laten....
Huisdieren & dieren
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende Plaats reactie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2266
Di Mei 04, 2021 5:51 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Barth, hoe doen ze dat, die wolven volgen? Hoe weten ze dat bijvoorbeeld die August uit Polen is gekomen, en ook Nederland heeft doorkruist voordat hij zich in België vestigde en daar eerst Naya en toen Noëlla vond? Je zou zeggen dat hij gechipt is, maar dat zal toch niet? Ik lees wel dat die Naya een zendertje had.

Wat ik begrijp is, dat (naast dat de bewegingen van zo’n wolf door meldingen gevolgd wordt), er ook steeds genetisch onderzoek is. Er zijn een heleboel mensen die de wolvendrollen verzamelen, en met het onderzoek van die wolvendrollen wordt niet alleen duidelijk wat de wolf gegeten heeft, maar kan ook het DNA profiel van de wolf duidelijk worden.
Hieronder een kaartje van de WUR met de bewegingen van twee wolven in Nederland.

(Zwart) Wolvin GW998f is de wolvin die zich op de Noord Veluwe heeft gevestigd. De moeder van de Roedel die daar is.

(Bruin) is wolf “August” GW979m, die in Noord Belgie zijn partner “Naya” vond.
Voordat August Nederland binnenwandelde is Nederland door Duitsland gewaarschuwd (of liever: op de hoogte gebracht) dat dat zou gebeuren.
In Duitsland was hij ook al een hele tijd gevolgd.

(Overigens is die gezenderde wolf “Naya” op haar zwerftocht ook eerst door Nederland gegaan voordat zij zich in Noord België vestigde.)

Afb. van https://www.wur.nl/nl/Dossiers/dossier/Wolven-1.htm

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

barth.

Superlid
Superlid
Di Mei 04, 2021 7:01 pm Reageer met quote

Dit gaat over toen wolvin “Naya” op haar zwerftocht door Nederland trok, en uiteindelijk de eerste Belgische wolf werd.

https://www.wur.nl/nl/nieuws-wur/Show/Wolf-doorkruiste-Nederland-van-noord-naar-zuid.htm

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5861
Di Mei 04, 2021 8:13 pm Reageer met quote

Het is duidelijk dat er heel veel mensen bezig zijn met de wolf, wat leuk om te weten. Het is dus echt wel een bijzonder fenomeen, de wolf in de Lage Landen. Alle reden lijkt me om het te koesteren.
Zelf hebben wij sinds kort bevers in onze "voortuin". Ik weet dat het beest ook schade aanricht, maar ook dat het helpt de biodiversiteit te vergroten. En hij heeft, naast de mens, maar één vijand: de wolf.
Dus wie weet ga ik de laatste ook nog zien. Very Happy

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

barth.

Superlid
Superlid
Di Mei 04, 2021 9:19 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Het is duidelijk dat er heel veel mensen bezig zijn met de wolf, wat leuk om te weten. Het is dus echt wel een bijzonder fenomeen, de wolf in de Lage Landen. Alle reden lijkt me om het te koesteren.
Zelf hebben wij sinds kort bevers in onze "voortuin". Ik weet dat het beest ook schade aanricht, maar ook dat het helpt de biodiversiteit te vergroten. En hij heeft, naast de mens, maar één vijand: de wolf.
Dus wie weet ga ik de laatste ook nog zien. Very Happy

Wat leuk, dat je die bevers zo dichtbij hebt!
Ja, er zijn een heleboel mensen bezig met de wolf, ook vrijwilligers van de zoogdiervereniging en van het wolvenmeldpunt.
Officiele “wolvendrollenverzamelaars” Very Happy want dat moet deskundig en zorgvuldig gebeuren. Met een speciale DNA kit van de WUR en een meetlint.

Ik heb soms het idee dat ik een keer (kijkend uit mijn raam) een wolf heb zien lopen, het leek erop, maar ik ben er niet zeker van. Grote twijfel. Het was ook te onwaarschijnlijk en ik heb er geen foto van kunnen maken, die bevestiging had kunnen geven want het gebeurde zo snel. Dus ik heb het maar gelaten. Met rust gelaten.

(Ik heb mijn verhaaltje even ingekort.)

barth.

Superlid
Superlid
Wo Mei 12, 2021 3:46 am Reageer met quote

In het Friese gehucht Katlijk bij Heerenveen heeft een zwerfwolf een aantal schapen doodgebeten.
Dat doet zo’n zwerfwolf als natuurlijk prooiwild ontbreekt, en er schapen onbeschemd rondlopen.
Uiteraard is de schapenboer er niet blij mee, maar hij vindt het te lastig om zijn schapen met een anti-wolvenhek te beschermen.

Een aantal jagers hebben aan omrop Frieslân laten weten dat zij op zoek gaan naar de wolf om het dier dood te schieten.
Maar dat mag niet. Daar staat zelfs gevangenisstraf op.
Het dier heeft een streng beschermde status en mag zelfs niet opgejaagd worden.

De middelen om schapen te beschermen worden beschikbaar gesteld, en wolvenschade wordt vergoed.
Maar er is onwil om de schapen te moeten beschermen.
Ik vermoed ook onwil om reewild in het landschap toe te staan.
Dat daar jagers zijn, is niet omdat er zo vaak wolven rondlopen.

Overigens worden er meer schapen door mensen gedood.
In 2020 zijn er in Nederland c.a. 685300 schapen en lammeren door mensen geslacht.

https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1058492-schapenhouders-katlijk-de-ban-van-de-wolf-dit-de-natuur-die-we-willen

barth.

Superlid
Superlid
Wo Mei 12, 2021 4:37 am Reageer met quote

https://www.nporadio1.nl/natuur-milieu/31450-waarom-is-de-wolf-belangrijk-voor-de-nederlandse-natuur

Vroege vogels. “Waarom is de wolf belangrijk voor de Nederlandse natuur?”

barth.

Superlid
Superlid
Wo Mei 12, 2021 4:51 am Reageer met quote

Quote:
Verwanten wijzen wolf de weg naar het westen

9-MEI-2021 - De meeste wolven die in Nederland verschijnen stammen af van wolvenpopulaties uit Oost-Polen en de Baltische staten. Dat blijkt uit recent onderzoek naar de genetische oorsprong van de wolvenpopulatie in Duitsland. De studie laat ook zien dat wolven onze kant op komen door een natuurlijk mechanisme dat inteelt helpt voorkomen en waarbij jongvolwassen dieren op zoek gaan naar een eigen territorium.

>>>>>etc.

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=27650

Interessant artikel voor wie meer wil weten over de wolven die hier komen, en nog gaan komen in de toekomst.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3858
Do Jul 07, 2022 2:14 pm Reageer met quote

Quote:
De discussie tussen voor- en tegenstanders van de aanwezigheid van de wolf in Nederland, dreigt te ontaarden in een flinke ruzie. De standpunten verharden en op sociale media is veel frustratie, boosheid en onmacht te lezen. Inwoners van het platteland hebben het gevoel dat 'stadse mensen' zich ermee bemoeien en zijn daar boos over.

Volgens de onderzoekers zijn vrijwel alle 35 organisaties bereid met elkaar in gesprek te gaan over de wolf. Daaronder zijn Het Nationale Park De Hoge Veluwe, een fel tegenstander van de wolf, en FREE Nature en De Faunabescherming, juist grote voorstanders van de wolf in Nederland.

De Jagersvereniging en IFAW willen dat er een dialoog komt onder leiding van een onafhankelijke voorzitter. Die dialoog moet leiden tot breed gedeeld beleid voor de omgang met de wolf.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5319515/voor-en-tegenstanders-van-de-wolf-nederland-de-clinch

Belangrijk dat er een breed gedragen beleid komt over de wolf.

TheDon

Stamgast
Stamgast
Antw.: 171
Zo Aug 07, 2022 11:09 pm Reageer met quote

Prachtig die wolven, laat maar komen.
In onze plaats is een wolf op straat aangetroffen.
Voor de boeren die schapen hebben, zijn er speciale honden die de wolven verjagen en/of aanvallen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29879
Ma Aug 08, 2022 10:20 am Reageer met quote

Allemaal leuk en aardig....

.Totdat er een kind gepakt en gedood wordt...

Ik ben benieuwd hoelang het goed gaat met deze vorm van natuur in een miniatuurlandje als Nederland...

Faber quisque fortunae suae

An58.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 160
Ma Aug 08, 2022 11:47 am Reageer met quote

Tympaan schreef:

Ik ben benieuwd hoelang het goed gaat met deze vorm van natuur in een miniatuurlandje als Nederland...

Ik denk niet dat een kind zonder toezicht van de ouders ergens loopt waar wolven zijn. En heb even gegoogeld of wolven mensen aanvallen:

Kan wolf mensen aanvallen?
Door eeuwenlange vervolging heeft de wolf geleerd de mens te mijden. Om risico's te vermijden, zal hij meestal proberen te vluchten voor mensen. Wanneer een wolf in het nauw gedreven wordt, kan hij – zoals elk ander dier – toch aanvallen in een poging om zichzelf te redden.

Dus net zoals bij elk dier, niet gaan uitdagen en een dier niet in het nauw drijven.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29879
Ma Aug 08, 2022 12:51 pm Reageer met quote

Het gaat er mij niet om dat ik tegen de wolf, of wat voor dier dan ook, ben.

Maar er gebeuren wel meer ongelukken met kinderen omdat het toezicht even verdwenen was.

Enfin, zolang het goed gaat zullen er geen problemen zijn.

Faber quisque fortunae suae

An58.1

Stamgast
Stamgast
Ma Aug 08, 2022 12:57 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Het gaat er mij niet om dat ik tegen de wolf, of wat voor dier dan ook, ben.

Maar er gebeuren wel meer ongelukken met kinderen omdat het toezicht even verdwenen was.

Enfin, zolang het goed gaat zullen er geen problemen zijn.

Ik las ook niet dat je tegen wolven bent, alleen je bezorgdheid met name voor kinderen. En dat is mooi.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3858
Ma Aug 08, 2022 2:44 pm Reageer met quote

Quote:
Op de Hoge Veluwe dreigt de wolf het wildschaap de moeflon uit te roeien. Wie gaat voor? De geïntegreerde exoot of de inheemse verloren zoon?
De moeflon versus de wolf, of liever: de moeflonliefhebbers tegenover de wolvenliefhebbers. Het is de ultieme clash in het vraagstuk over wat natuur in Nederland nu eigenlijk is. En wat de rol van de mens daarin is.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/op-de-hoge-veluwe-wordt-een-strijd-uitgevochten-tussen-moeflon-en-wolf-met-de-mens-als-scheidsrechter~b8a89dad/

Tsja, de mens als scheidsrechter tussen deze twee diersoorten, hoe bepaal je wat het belangrijkste is?

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 192
Ma Aug 08, 2022 3:09 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Totdat er een kind gepakt en gedood wordt

'Of de angst helemaal recht doet aan het werkelijke menselijk leed dat de wolf veroorzaakt, betwijfelt Glenn Lelieveld van de organisatie Wolven In Nederland. "De afgelopen vijftig jaar zijn er van de 10 tot 20 duizend wolven in Europa, vier gevallen bekend waar een wolf agressief is geweest tegen mensen." Volgens hem moeten we onszelf geen angst aanpraten.'

Dat zijn er natuurlijk 4 teveel maar als dit een optie zou zijn, hoe moeten we de (uiterst schuwe en beschermde) wolf stoppen/tegenhouden?

https://www.wolveninnederland.nl

Let your smile change the world, don’t let the world change your smile

TheDon

Stamgast
Stamgast
Ma Aug 08, 2022 5:30 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Een wolf is banger voor ons dan wij voor hun.
Als een dier in het nauw gedreven wordt, zal die zijn eigen altijd verdedigen.
Er zijn uitzonderingen, kijk maar eens hoeveel aanvallen er zijn geweest met Staffords en Pitbulls en vaak zonder reden maar vaak ook met de dood van de persoon.

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 500
Ma Aug 08, 2022 6:03 pm Reageer met quote

Een paar wolven in Nederland, als zij-instromers uit het oosten, lijkt me prima. Het geeft veel mensen het idee dat we nog een restje 'wilde' natuur hebben. Ook het voorlezen van het sprookje van Roodkapje wordt nu extra spannend en kan enerzijds vele kinderharten verblijden, anderzijds lichte benepenheid in het gemoed opwekken (de wolf als plaatsvervanger van de verbannen zwartepiet).
Als er te veel wolven in ons land blijven plakken, zou ik af en toe een roedeltje het kanaal over varen zodat ook Engeland zich kan verheugen over herintredende diersoorten. Maar misschien vallen Engelsen meer op bruine beren.

barth.

Superlid
Superlid
Ma Aug 08, 2022 6:13 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Quote:
Op de Hoge Veluwe dreigt de wolf het wildschaap de moeflon uit te roeien. Wie gaat voor? De geïntegreerde exoot of de inheemse verloren zoon?
De moeflon versus de wolf, of liever: de moeflonliefhebbers tegenover de wolvenliefhebbers. Het is de ultieme clash in het vraagstuk over wat natuur in Nederland nu eigenlijk is. En wat de rol van de mens daarin is.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/op-de-hoge-veluwe-wordt-een-strijd-uitgevochten-tussen-moeflon-en-wolf-met-de-mens-als-scheidsrechter~b8a89dad/

Tsja, de mens als scheidsrechter tussen deze twee diersoorten, hoe bepaal je wat het belangrijkste is?

Het artikel kan ik niet lezen. Maar mijn gedachten zijn. De Moeflon iss geëvoleerd in bergachige gebieden. Kan prima en behendig klimmen over de rotsen. Daar kan het dier zich door die behendigheid prima verdedigen tegen wolven als die daar ook zijn.

Hier in het vlakke land hoort het dier eigenlijk niet thuis.
Als je de natuur zijn gang laat gaan zal de exoot die zich hier niet goed kan verdedigen het onderspit delven. En het inheemse dier blijven.

Die moeflons hadden hier niet geintroduceerd moeten worden. Was een hobby van de familie Kröller Müller. Hun plan was eens ook om Austrlische Kangaroes op de hoge Veluwe te introduceren. Die horen er uiteraard ook niet thuis.

Mijn gedachte is dus. Niet inheemse dieren gaan bestrijden om exoten te beschermen. Sowieso voorzichtig zijn met het introduceren van exoten.

An58.1

Stamgast
Stamgast
Ma Aug 08, 2022 6:15 pm Reageer met quote

virgo schreef:
Een paar wolven in Nederland, als zij-instromers uit het oosten, lijkt me prima. Het geeft veel mensen het idee dat we nog een restje 'wilde' natuur hebben. Ook het voorlezen van het sprookje van Roodkapje wordt nu extra spannend en kan enerzijds vele kinderharten verblijden, anderzijds lichte benepenheid in het gemoed opwekken (de wolf als plaatsvervanger van de verbannen zwartepiet).
Als er te veel wolven in ons land blijven plakken, zou ik af en toe een roedeltje het kanaal over varen zodat ook Engeland zich kan verheugen over herintredende diersoorten. Maar misschien vallen Engelsen meer op bruine beren.

Ik vind het een nogal onsamenhangend verhaal. Kan je uitleggen wat je nou precies bedoeld hiermee?
Het geeft veel mensen het idee dat we nog een restje 'wilde natuur hebben. Hoor jij bij die mensen of niet?
De wolf als plaatsvervanger van de verbannen zwartepiet??? Wat heeft zwarte Piet hiermee te maken?
Dus jij gaat roedels wolven naar Engeland brengen, waarom, denk jij dat ze er op zitten te wachten, oh nee bruine beren willen ze, toch???

Dat bedoel ik met een onsamenhangend verhaal, kan je vertellen wat je nu eigenlijk bedoelt met dit alles?

TheDon

Stamgast
Stamgast
Ma Aug 08, 2022 6:26 pm Reageer met quote

An58 schreef:
virgo schreef:

Ik vind het een nogal onsamenhangend verhaal. Kan je uitleggen wat je nou precies bedoeld hiermee?
Het geeft veel mensen het idee dat we nog een restje 'wilde natuur hebben. Hoor jij bij die mensen of niet?
De wolf als plaatsvervanger van de verbannen zwartepiet??? Wat heeft zwarte Piet hiermee te maken?
Dus jij gaat roedels wolven naar Engeland brengen, waarom, denk jij dat ze er op zitten te wachten, oh nee bruine beren willen ze, toch???

Dat bedoel ik met een onsamenhangend verhaal, kan je vertellen wat je nu eigenlijk bedoelt met dit alles?

An, Virgo is een aardige man maar is erg onduidelijk en het is vaak onbegrijpelijke taal wat hij neer zet. Je moet hem niet serieus nemen. Ik kan hem al jaren!! Wink

Pagina 3 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Plaats reactie