Leger IsraŽl vermoordt journaliste?
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 Plaats reactie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5878
Vr Jun 03, 2022 5:31 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:
WillemijnF schreef:
Trudie. schreef:
WillemijnF schreef:

Ook in Nederland zwaait er weleens iemand met een mes, ook meteen doodschieten dan maar? Of is dat alleen okť als het een Palestijnse betreft?

Wat een misselijke vraag is dat!

Ik vraag me dit dus echt af. Onbegrijpelijk dat er wordt gepoogd dit goed te praten.

Te suggereren dat het ik het niet erg vind omdat het om een Palestijnse gaat, vind ik een misselijke suggestie.

Alsof ik het niet erg vind dat het om een Palestijnse gaat. Palestijnse, IsraŽlische of welke nationaliteit dan ook, doet er voor mij niet toe.

Nee,het gaat erom dat er mogelijk iemand een mes bij zich had in een omgeving met verschillende zwaarbewapende en goedgetrainde militairen en het dus gerechtvaardigd was om haar te doden. Dat geldt dan dus in elke situatie van iemand met een mes? Als je dat inderdaad vindt, dan suggereer ik niks. Dan verschillen we gewoon van mening.Vind je het wel gerechtvaardigd omdat het hier een Palestijnse betreft, maar vind je dat niet in andere gevallen dan suggereer ik ook niets, dan stel ik vast.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 653
Vr Jun 03, 2022 6:14 pm Reageer met quote

Willemijn, je vraag of ik het okť vind als het een Palestijnse betreft is duidelijk.

Mijn antwoord daarop is nogmaals nee.

Jij stelt vast dat het zo gebeurd is als in de link van Nicolaas. Ik heb een andere link geplaatst om te laten zien dat er verschillende meningen zijn over het gebeurde.

Ook ik kan niet vaststellen hoe het precies gebeurd is.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8551
Vr Jun 03, 2022 6:25 pm Reageer met quote

Willemijn schreef:

"Feit is ook dat binnen een maand twee Palestijnse journalistes zijn gedood door IsraŽlische militairen. En verder verbaast het me nogal dat er wordt uitgegaan van de onschuld van die groep zwaarbewapende militairen tegen in ťťn geval een ongewapende vrouw die haar werk deed en in het andere mogelijk een vrouw die een mes bij zich had.
Ik vind het rechtpraten van wat heel erg krom is. Omdat het IsraŽl is."

Vanaf het begin van dit onderwerp wordt geschreven over "Moord" Terwijl dit nog helemaal niet vast staat.

Bij de eerste journaliste die om het leven kwam, weigerde de Palestijnse autoriteit om op verzoek van IsraŽl een gezamenlijk sectie te verrichten op het lichaam van de vrouw.
Daardoor is ook niet vast te stellen door wat voor soort kogel de journaliste werd gedood en uit wat voor soort vuurwapen deze kogel afkomstig zou kunnen zijn.

Bij de dood van de tweede journaliste, blijft de vraag of er sprake was van noodweer.
Zolang beide vragen niet beantwoord zijn, is het in mijn ogen voorbarig om over moord te praten.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1440
Vr Jun 03, 2022 6:31 pm Reageer met quote

zolang .e.e.a. onduidelijk is blijft het gokken wat er werkelijk gebeurd is. Valt nu dus onder "nepnieuws" van complotdenkers.
Ik doe daar niet aan mee.

Heeft dansleraar "Engel" dit nog niet geclaimd ?? Very Happy Surprised

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3866
Vr Jun 03, 2022 7:36 pm Reageer met quote

Ik heb geprobeerd om dit nieuws in een krant terug te vinden, bij de NOS of RTL nieuws, maar kon er niets over vinden, deze beiden nieuwszenders/kranten beschouw ik als objectief.

De media link (filmpje) van Nicolaas is van Twitter en daar staat niet de hele situatie op vanaf het begin.
Het artikel van Nicolaas is van een Arabische nieuwszender en dat van Trudie van een IsraŽlische.

Hoe moet je nu als leek weten wat er werkelijk gebeurd is.
Ik meng me meestal niet in deze discussies, omdat het een heel ingewikkeld en complex vraagstuk is.

Ik heb voor beide kanten sympathie, zowel voor de Palestijnen als de IsraŽliŽrs en walg tegelijkertijd van de walgelijkheden die beiden begaan.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15546
Vr Jun 03, 2022 8:25 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Ik heb geprobeerd om dit nieuws in een krant terug te vinden, bij de NOS of RTL nieuws, maar kon er niets over vinden, deze beiden nieuwszenders/kranten beschouw ik als objectief.
Haaretz wordt als een kwaliteitsmedium beschouwd en derhalve ook als betrouwbaar.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jun 03, 2022 8:44 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Vanaf het begin van dit onderwerp wordt geschreven over "Moord" Terwijl dit nog helemaal niet vast staat.
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken maar ik heb natuurlijk niet voor niets ietwat gechargeerd.
Quote:
Bij de eerste journaliste die om het leven kwam, weigerde de Palestijnse autoriteit om op verzoek van IsraŽl een gezamenlijk sectie te verrichten op het lichaam van de vrouw.
Daardoor is ook niet vast te stellen door wat voor soort kogel de journaliste werd gedood en uit wat voor soort vuurwapen deze kogel afkomstig zou kunnen zijn.
Al zou de soort kogel geÔdentificeerd worden en bekend worden met welk geweer die afgeschoten is dan weet je nog niet wie de trekker overhaalde. Hier lijkt me sprake van nogal wat circumstantial evidence en ook gezien een overvloed van incidenten van dezelfde aard mogen statistieken op een gegeven moment best een rol gaan spelen.
Quote:
Bij de dood van de tweede journaliste, blijft de vraag of er sprake was van noodweer.
Zolang beide vragen niet beantwoord zijn, is het in mijn ogen voorbarig om over moord te praten.
Die vragen zullen nooit worden beantwoord en volgens mij weet jij ook heel goed dat dit eerder regel dan uitzondering is, als die uitzonderingen er al zijn. In de grond ben ik het heus wel met je eens. Je kwam met het voorbeeld van gedode IsraŽlische kinderen maar daar staat een veelvoud aan gedode Palestijnse kinderen tegenover, bijvoorbeeld een paar jaar geleden in Gaza. Ik praat de terreurdaden van de Palestijnen niet goed maar neem wel de juiste proporties even mee, te beginnen in 1948, hoewel het er daarvoor ook niet zachtzinnig aan toeging.

Ik merk dat je je ontzettend blijft ergeren aan oordelen zonder sluitende bewijsvoering. Je bent niet de enige en mogelijk dat sympathie voor IsraŽl daar een rol bij speelt. In de grond ben ik het met je eens maar nogmaals gebruik ik niet voor niets zulke scherpe bewoordingen. Mijn posts blijven zoals ze geformuleerd zijn maar ik zal in de topictitel een vraagteken toevoegen.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8551
Vr Jun 03, 2022 9:24 pm Reageer met quote

Bedankt voor je uitleg Kees. Ik huldig nog steeds het principe dat iemand onschuldig is, tot het tegendeel in een rechtbank wordt bewezen.

Als ik de verschillende reacties hier lees, wordt er al schuldig verklaard, zonder dat er een degelijk onderzoek werd gedaan.

Ongeacht wat iemands standpunt is in het conflict tussen IsraŽl en de Palestijnen, zou het laatste woord aan een rechtbank moeten zijn. Het is dan ook jammer dat de Palestijnse autoriteit weigerde om samen met IsraŽlische deskundigen sectie te verrichten op het lichaam van de journaliste die werd gedood. Een sectie zou al meer duidelijkheid kunnen geven. Als daarbij ook verklaringen van ooggetuigen en eventuele camerabeelden worden meegenomen, zou een onderzoek al meer klaarheid kunnen geven.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jun 03, 2022 10:14 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Ongeacht wat iemands standpunt is in het conflict tussen IsraŽl en de Palestijnen, zou het laatste woord aan een rechtbank moeten zijn. Het is dan ook jammer dat de Palestijnse autoriteit weigerde om samen met IsraŽlische deskundigen sectie te verrichten op het lichaam van de journaliste die werd gedood. Een sectie zou al meer duidelijkheid kunnen geven. Als daarbij ook verklaringen van ooggetuigen en eventuele camerabeelden worden meegenomen, zou een onderzoek al meer klaarheid kunnen geven.
Het grootste struikelblok is dat twee partijen tegenover elkaar staan in een conflictsituatie die nooit objectief kunnen zijn. De oplossing zou een internationaal strafhof, en dat bestaat, zijn dat dergelijke uitwassen onderzoekt. Daar moeten in de eerste plaats die partijen het over eens zijn. Ga er maar aan staan om dat voor elkaar te krijgen maar de gewoonte van zowel joden als moslims om overledenen binnen 24 uur onder de grond te stoppen helpt ook al niet om zo'n internationaal team van objectieve onderzoeksgegevens te voorzien.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Jun 03, 2022 11:18 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Bedankt voor je uitleg Kees. Ik huldig nog steeds het principe dat iemand onschuldig is, tot het tegendeel in een rechtbank wordt bewezen.

Als ik de verschillende reacties hier lees, wordt er al schuldig verklaard, zonder dat er een degelijk onderzoek werd gedaan.

Maar doe jij dan niet hetzelfde door al vast te stellen dat de IsraŽlische militair handelde uit noodweer, voordat dit is vastgesteld? Je verklaart die militair dus al bij voorbaat onschuldig in mijn ogen.

Benneke schreef:
Ik heb uitgelegd dat er een situatie was ontstaan waar in het toegepaste noodweer geheel terecht was.

Ik vind dat ook niet bepaald een onpartijdige visie.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 194
Vr Jun 24, 2022 8:38 pm Reageer met quote

Volgens het mensenrechtenbureau van de VN kwam het schot dat de Palestijns-Amerikaanse journaliste Abu Akleh op
11 mei doodde van een IsraŽlische soldaat en niet van Palestijnen.

De Palestijns-Amerikaanse journaliste Shireen Abu Akleh van nieuwszender Al Jazeera is doodgeschoten door een IsraŽlische soldaat, meldt het mensenrechtenbureau van de Verenigde Naties na eigen onderzoek. Abu Akleh deed op 11 mei verslag van de onrust rond een vluchtelingenkamp bij Jenin, een Palestijnse stad op de Westelijke Jordaanoever, toen ze in haar hoofd werd geraakt tijdens een actie van IsraŽlische troepen. Haar collega Ali Sammoudi raakte gewond door een kogel.

https://tinyurl.com/6ste42

Let your smile change the world, donít let the world change your smile

Laatst aangepast door Pluk op Za Jun 25, 2022 10:38 am, in totaal 1 keer bewerkt

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Jun 25, 2022 12:05 am Reageer met quote

Dank voor je update, Pluk. Ik laat het vraagteken in de titel maar staan, zoals er bij veel, heel veel van dergelijke incidenten vraagtekens gezet kunnen worden waarvan eigenlijk wel duidelijk is wat er aan de hand was. Ik ben benieuwd wat er verder aan reacties volgen, o.a. van het CIDI.

Pluk

Stamgast
Stamgast
Za Jun 25, 2022 10:33 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Dank voor je update, Pluk. Ik laat het vraagteken in de titel maar staan, zoals er bij veel, heel veel van dergelijke incidenten vraagtekens gezet kunnen worden waarvan eigenlijk wel duidelijk is wat er aan de hand was. Ik ben benieuwd wat er verder aan reacties volgen, o.a. van het CIDI.

Ik ben benieuwd of Israel dit gaat erkennen en voorts of het gewelddadige optreden van de politie tijdens haar begrafenis gerechtvaardigd was (en waarom).

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Jul 03, 2022 10:55 am Reageer met quote

De kogel waarmee de Palestijnse Al Jazeera-journalist Shireen Abu Akleh werd gedood op de Westelijke Jordaanoever wordt door de Palestijnen aan de Verenigde Staten overhandigd. Dat zegt de hoofdaanklager van de Palestijnse Autoriteit. Verder maakte hij geen details bekend.

Mogelijk is het een tussenoplossing voor het IsraŽlische verzoek om de kogel. De Palestijnen hebben tot nu toe geweigerd de kogel aan IsraŽl te geven, omdat IsraŽl volgens de Palestijnen schuldig is aan de dood van Abu Akleh. IsraŽl zei zonder de kogel niet met zekerheid vast te kunnen stellen of de munitie afkomstig is uit een IsraŽlisch wapen.

Lees verder: Palestijnen overhandigen kogel die Al Jazeera-journalist doodde aan VS
en: Palestinians to Hand Over Bullet That Killed Journalist Shireen Abu Akleh to U.S

lucia51

Stamgast
Stamgast
Ma Jul 04, 2022 9:53 pm Reageer met quote

VS: kogel die Palestijnse journalist doodde waarschijnlijk afkomstig van IsraŽl

De fatale kogel die de Amerikaans-Palestijnse journalist Shireen Abu Akleh begin mei raakte, is waarschijnlijk afkomstig van IsraŽlische posities, concludeert het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. De Amerikanen zeggen dat er geen reden is om te geloven dat het schot opzettelijk gelost is, maar spreken van "tragische omstandigheden" die tot de dood van de 54-jarige Al Jazeera-journalist hebben geleid.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken baseert deze conclusies onder meer op forensisch onderzoek naar de kogel die in Abu Akleh's lichaam is aangetroffen. De kogel, die de Palestijnse autoriteiten aan de VS hadden overgedragen, was zwaar beschadigd. Hierdoor kunnen experts geen definitief antwoord geven op de vraag wie het schot loste, zo valt te lezen in een verklaring van het ministerie.
https://bit.ly/3OK07wW

lucia51

Stamgast
Stamgast
Ma Jul 11, 2022 8:49 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:

De fatale kogel die de Amerikaans-Palestijnse journalist Shireen Abu Akleh begin mei raakte, is waarschijnlijk afkomstig van IsraŽlische posities, concludeert het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. De Amerikanen zeggen dat er geen reden is om te geloven dat het schot opzettelijk gelost is, maar spreken van "tragische omstandigheden" die tot de dood van de 54-jarige Al Jazeera-journalist hebben geleid.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken baseert deze conclusies onder meer op forensisch onderzoek naar de kogel die in Abu Akleh's lichaam is aangetroffen. De kogel, die de Palestijnse autoriteiten aan de VS hadden overgedragen, was zwaar beschadigd. Hierdoor kunnen experts geen definitief antwoord geven op de vraag wie het schot loste, zo valt te lezen in een verklaring van het ministerie.

De vraagteken in de aanhef van het topic staat dus op zijn plaats!

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Jul 11, 2022 9:22 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:
Trudie. schreef:

De vraagteken in de aanhef van het topic staat dus op zijn plaats!

Je zou er voor de volledigheid nog 'waarschijnlijk' tussen kunnen zetten..

Pluk

Stamgast
Stamgast
Di Jul 12, 2022 1:03 pm Reageer met quote

Familie van Shireen Abu Akleh voelt zich verraden door de Amerikaanse regering en verwijt de VS
de moord op haar te vergoelijken.
In een brief aan Biden vragen ze hem te ontmoeten bij zijn aanstaande bezoek.

https://tinyurl.com/4jnr63cd

lucia51

Stamgast
Stamgast
Di Jul 12, 2022 1:05 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
Familie van Shireen Abu Akleh voelt zich verraden door de Amerikaanse regering en verwijt de VS de moord op Shireen te vergoelijken.
In een brief aan Biden vragen ze hem te ontmoeten bij zijn aanstaande bezoek.

https://tinyurl.com/4jnr63cd

Dit verbaast me niets.

Pagina 8 van 8 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Plaats reactie