De veestapel in Nederland moet kleiner, drastisch kleiner
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 34, 35, 36  Volgende Plaats reactie

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1029
Vr Jul 01, 2022 1:23 am Reageer met quote

Greet---Gribou schreef:
Protesteren kan ook zo Laughing
zie bijgevoegde link
https://www.rtvnoord.nl/video/936707/protest-met-boerenzakdoeken-in-marum

het is een mooi initiatief zeker je kan hiermee laen zien dat je de boer steunt, maar het neemt voor mij niet weg dat de boer een zwaarder actie middel mag gebruiken, daarbij geld voor mij
, niet bedreigen van personen en van de spullen vananderen
afblijven

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29641
Vr Jul 01, 2022 10:36 am Reageer met quote

Gecondoleerd met je schoonzus.

Wij hadden ook wel dat we voor dat soort zaken van Groningen naar de randstad moesten. Meestal gingen we er een dag van tevoren heen en een dag later weer terug. Soms konden we bij familie of vrienden slapen. En soms bespraken we een naburig hotel.

Bij een normaal geprijsd hotel kost dat geen vermogen. Maar het bespaart je wel veel stress.

Wij hebben één keer in een file gestaan en daardoor vijf uur over die rit gedaan. En daardoor een begrafenis gemist.

Dat dus nooit meer...

Faber quisque fortunae suae

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5606
Vr Jul 01, 2022 10:40 am Reageer met quote

Ik had net de reactie weggehaald Tympaan, dank je wel, het probleem is dat we dinsdag ook een afspraak hebben, dus een hotel boeken lukt niet.
Laten we hopen dat het woensdag allemaal meevalt.

Mijn mening vorm ik zelf!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Jul 01, 2022 10:44 am Reageer met quote

Sterkte in ieder geval.

redone

Superlid
Superlid
Vr Jul 01, 2022 11:03 am Reageer met quote

Dank je wel!

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 762
Vr Jul 01, 2022 11:08 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
Greet---Gribou schreef:
Protesteren kan ook zo Laughing
zie bijgevoegde link
https://www.rtvnoord.nl/video/936707/protest-met-boerenzakdoeken-in-marum

het is een mooi initiatief zeker je kan hiermee laen zien dat je de boer steunt, maar het neemt voor mij niet weg dat de boer een zwaarder actie middel mag gebruiken, daarbij geld voor mij
, niet bedreigen van personen en van de spullen vananderen
afblijven

en voor mij komt daar bij zich aan de wettelijke regels houden , dus niet op de autosnelwegen rijden en op andere wegen dusdanig rijden zo dat ze o.a. de hulpdiensten niet hinderen.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5551
Vr Jul 01, 2022 11:37 am Reageer met quote

Om te beginnen wil redone en Benneke condoleren met hun verlies, zoals ik uit bovenstaande berichten meen te mogen opmaken. Het zal niet zonder reden zijn weggehaald, maar ik wil het niet negeren. Sterkte daarbij.

Naast de andere manier van protesteren, zoals Greet liet zien, zou er ook oog moeten zijn voor een ander geluid vanuit de boeren. Via de column van Akkerman in Trouw werd ik geattandeerd op de bijdrage van boerin Tineke. Interessant genoeg om te delen.

De Friese boerin heeft het volgende bericht op Twitter geplaatst, dat duizende malen werd gedeeld én geliket:

Waar ik vannacht wakker van lag? Dat wij boeren ons zó hebben laten ophitsen door personen en politici die ons uit pure stemmingmakerij voorhouden dat ons bestaansrecht verdwijnt. Het beleid vertalen als: alle boeren moeten weg. Dat na de boeren de burgers aan de beurt zijn.’

‘Wij boeren, maar ook de politici, weten al jaren dat de huidige situatie niet houdbaar is. Dat er niet te veel boeren, maar wel degelijk te veel vee is in grote delen van ons kleine landje. Ongezond voor mens, dier en natuur. Maar geen regering die zich eraan wilde branden.’

Ze vervolgt: ‘Na het probleem jarenlang genegeerd te hebben, uit angst voor stemmenverlies maar ook om economische reden, want het verdient zo goed aan al die hardwerkende, veel investerende en geld lenende boeren, staan we nu allemaal met de rug tegen de muur: boeren èn beleidsmakers.’

En daar springen ophitsende populisten graag op in, schrijft Pauline. ‘Zij zien het land graag ontregeld. Met onze trekkers kunnen wij dat. Wakker lig ik ervan. Want ik snap de woede om de onbegrijpelijke uitleg met dito stikstofkaartje. Maar ook dat ingrijpende veranderingen echt nodig zijn.’

Ik zie in dat de intensieve veeteelt op veel plekken in NL zó enorm is, dat het ten koste gaat van ons milieu. Er zullen geen boeren, maar wel veestapels moeten verdwijnen. En dat is geen plotseling misdadig plan van Van der Wal, maar al heel, heel lang pure noodzaak.

De Friese boerin besluit de rij berichten met een advies: ‘Ophitsers kan ik niet stoppen, maar ik kan wel stoppen met me laten ophitsen. Boeren hebben totaal geen baat bij escalatie, populisten wél. Beleidsmakers: doe iets aan je communicatie. Boeren: gooi niet je trekker, maar je gezonde verstand in deze strijd.’

Dit is het type boer dat ik ken, dat zijn de geluiden die ik ook al twee jaar hoor en dat geluid zou eens wat vaker naar voren moeten worden gebracht. Nuchtere boeren die het probleem begrijpen en zich nóch door de extreemrechtse politiek nóch door militante boeren willen laten ophitsen.

Zoals Akkerman in ziijn column schrijft:

Mochten opstandige boeren nog op zoek zijn naar privé-adressen om hun trekkers dreigend tegen de voordeur te parkeren, dan wel de gevel vol te smeren met mest, dan heb ik wel een suggestie. Ze zouden eens op bezoek kunnen gaan bij de mega-boeren die hun kleinere collega’s opslokken. Willen jullie meer of minder boeren? Minder, minder, minder, roept de agro-industrie.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5551
Vr Jul 01, 2022 12:00 pm Reageer met quote

Dit is het model van de grenzeloze groei, aangewakkerd door de grote jongens op de achtergrond: banken, veevoederbedrijven, vlees- en zuivelexport. Een Nederlandse boer vatte het treffend samen. “Boeren zijn eigenlijk de melkkoe van de secundaire landbouwindustrie geworden”

Deze boer,nu wonend en werkend in Denemarken vertelt dit in een artikel in de Groene Amsterdammer. Het artikel gaat over Denemarken waar succesvol en vrijwel geruisloos op grote schaal is overgegaan op biologische landbouw. Het kan dus gewoon!

Het sluit aan bij de Europese plannen: vorig jaar presenteerde de Europese Commissie de Farm-to-Fork-strategie, een integraal voedselbeleid voor Europa, als onderdeel van de Green Deal. De Europese Unie richt zich daarmee, in tegenstelling tot en tot ongenoegen van landbouwgrootmacht Amerika, op het extensiveren van de landbouw. Dat betekent: minder intensief, minder dure machines, meer grond per dier, bij voorkeur buiten. In 2030 moet het gebruik van chemische pesticiden gehalveerd zijn, moet de landbouw het met twintig procent minder kunstmest afkunnen, met meer oog voor dieren- en plantenwelzijn. En op minstens een kwart van het Europese landbouwland moet biologisch geboerd worden. Ter vergelijking: op dit moment is dat gemiddeld acht procent. En Nederland bungelt met slechts vier procent biologische landbouwgrond onderaan.
De Ø van Øcologisch

Een lang artikel,maar interessant voor iedereen die de andere kant van het verhaal wil horen.

En u gaan we de caravan halen om volgende week weer lekker te gaan kamperen, in Drenthe, bij de boer Wink

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

redone

Superlid
Superlid
Vr Jul 01, 2022 12:19 pm Reageer met quote

Dank je Willemijn, soms schrijf je iets in een opwelling en dan de volgende dag besef je dat het hier niet past, en op het moment dat ik mijn reactie verwijderde had Tympaan gereageerd, maar wij moeten woensdag naar de crematie van een schoonzus op de Veluwe en ik hoop dat er geen files zijn ivb met de boeren, daar ging het over.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3723
Vr Jul 01, 2022 12:31 pm Reageer met quote

Quote:
Na boeren en consumenten was er nog één terrein te winnen in de biologische kruistocht van Organic Denmark. Een van de belangrijkste argumenten van boeren om terughoudend te zijn met de overstap, is het onzekere toekomstperspectief. Menig boer, ook in Nederland, is wantrouwig tegenover overheidsbeleid geworden. Net als in Nederland werd in Denemarken na het afschaffen van het melkquotum schaalvergroting enthousiast aangemoedigd, terwijl grote veehouders (en dus grote uitstoters) nu weer worden teruggefloten. ‘Boeren moeten weten waar ze aan toe zijn voor ze grote investeringen doen. Niet alleen nu, maar ook over een paar jaar’, zegt Paul Holmbeck.

En dus richtte Organic Denmark zijn pijlen op de politiek. ‘In het begin noemden ze ons ecofascisten’, lacht Holmbeck. Maar ook hier had de organisatie een strategie. ‘We gingen elke partij af om empathisch te lobbyen. Dat betekent: beginnen met wat zij willen.’ Afhankelijk van de plaats in het politieke spectrum, van links tot rechts, werd bekeken met welk argument voor biologische landbouw partijen te overtuigen zouden zijn. Voor de ene partij was dat dierenwelzijn, voor de andere meer banen op het platteland of verhoogde export, en weer andere partijen wilden vooral natuur en drinkwater beschermen. ‘Centrum-rechts was het meest verankerd in conventionele landbouw, die waren het moeilijkst te winnen.’

Het artikel van Willemijn geeft precies aan waar hier de schoen wringt, toekomstperspectief in alle opzichten.
Dat ontbreekt in Nederland tot nog toe, maar misschien dat het gisteren besproken voorstel tot bemiddelen tussen boer en politiek de zaak weer richting het goede spoor zet.

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 481
Ma Jul 04, 2022 10:36 pm Reageer met quote

Ik heb het wel gehad met de protestacties van de boeren.
Deze manier van protesteren leidt tot niets. Ik hoop dat de boerenorganisaties dat duidelijk kunnen maken aan de trekkerbezitters rondom de distributiecentra en op de wegen.

nandes57

Superlid
Superlid
Ma Jul 04, 2022 11:03 pm Reageer met quote

virgo schreef:
Ik heb het wel gehad met de protestacties van de boeren.
Deze manier van protesteren leidt tot niets. Ik hoop dat de boerenorganisaties dat duidelijk kunnen maken aan de trekkerbezitters rondom de distributiecentra en op de wegen.

als je wil protesteren zal dat toch ergens moeten schuren, met een paar vlaggetjes langs de kant van de weg gaan staan kom je er niet.

beroepsgroepen kunnen gaan staken, bij de boer werkt dat natuurlijk niet.

ze hebben het vandaag goed gedaan, de volle aandacht zonder een chaos te veroorzaken

virgo

Stamgast
Stamgast
Ma Jul 04, 2022 11:37 pm Reageer met quote

nandes57 schreef:

Ze hebben het vandaag goed gedaan, de volle aandacht zonder een chaos te veroorzaken

Als er volgende week (als de acties doorgaan) te veel lege schappen in de supermarkt zijn piep je wel anders.
Me dunkt dat de acties van de afgelopen weken voor genoeg overlast hebben gezorgd. Het is langzaam welletjes geweest.
De gesprekken met Remkes (als ze doorgaan) zijn pas in augustus. In de loop van juli heeft de meerderheid van de bevolking er echt genoeg van. En wat hebben de boeren dan bereikt? Helemaal niks; op wat krantenkoppen na. Daar word je vet van.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5905
Ma Jul 04, 2022 11:56 pm Reageer met quote

Voor Nandes: Bo Jellema
Quote:
Er zijn teveel dieren in deze kleine delta; we importeren ons suf aan voer voor hen en exporteren ons kapot aan agrarische producten, en we blijven hier zitten met de shit. Vrij letterlijk eigenlijk. Toen ik jong was en op de boerderij werkte, wisten we dit al.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent

Laatst aangepast door NicolaasP op Di Jul 05, 2022 12:00 am, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

nandes57

Superlid
Superlid
Ma Jul 04, 2022 11:58 pm Reageer met quote

virgo schreef:
nandes57 schreef:

Ze hebben het vandaag goed gedaan, de volle aandacht zonder een chaos te veroorzaken

Als er volgende week (als de acties doorgaan) te veel lege schappen in de supermarkt zijn piep je wel anders.
Me dunkt dat de acties van de afgelopen weken voor genoeg overlast hebben gezorgd. Het is langzaam welletjes geweest.
De gesprekken met Remkes (als ze doorgaan) zijn pas in augustus. In de loop van juli heeft de meerderheid van de bevolking er echt genoeg van. En wat hebben de boeren dan bereikt? Helemaal niks; op wat krantenkoppen na. Daar word je vet van.

je zal mij niet horen piepen over een beetje overlast, niet over lege schappen niet over wat extra file's, ja het is voor jou welletjes geweest maar voor de boer niet, die heeft in deze nog niks berreikt.

ik vindt het nogal respectloos om met een bemiddelaar op de proppen te komen zonder overleg hierover met de boeren, en dan nota bene een bemiddelaar die middels zijn eigen rapport omtrent stikstof niet vrij van vooroordelen is.

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Jul 05, 2022 9:39 am Reageer met quote

Iedereen heeft het recht, zo niet de plicht om voor zijn eigen have en goed, oftewel zijn inkomen en toekomst te strijden. Dus ook de boeren.

Dat die boeren voor hun acties de grote distributiecenters uitkiezen is enkel maar terecht, want daar zitten de grootverdieners die die boeren zoveel mogelijk proberen uit te knijpen.

En wat het "wel welletjes vinden" betreft, ik vind zoveel zaken "wel welletjes"...

Maar soms moet je er even mee leven...

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15233
Di Jul 05, 2022 1:43 pm Reageer met quote

Nog steeds kan ik begrip opbrengen voor boeren die in de knel zitten tgv het falende beleid van, zeg maar rustig de gehele naoorlogse periode maar niet voor die trekkerterreur. Ik zie liever dat de boeren hun verstand gebruiken om hun argumenten kracht bij te zetten ipv trekkers als wapen te gebruiken, de maatschappij ontwrichten en mensen te hinderen die part noch deel hebben aan wat hen hindert en erger, ambulances, vervoer van medicijnen en maaltijdbezorgers voor ouderen te belemmeren om hun werk te doen. Gelukkig laten niet alle boeren zich opnaaien door de militanten van FDF en VollGass die alleen maar hun eigenbelang voor ogen hebben, hoewel dat eigenbelang ook gediend kan zijn door voors en tegens af te wegen in plaats van zich vast te klampen aan volkomen achterhaald beleid:
Quote:
Op zijn eigen boerderij ziet hij dat hij nu meer verdient dan toen hij nog gangbaar boerde. De productie van zijn koeien is wel flink gedaald: van ruim 9000 liter per koe naar ruim 6000 liter. Maar zijn kosten zijn nog meer gedaald. Dat betekent dat hij meer overhoudt dan in het verleden.

Lees verder: "Dit is de oplossing voor de stikstofcrisis"

Een verhaal van iemand die weet waar het over gaat, een boerenzoon:
Quote:
Er zijn teveel dieren in deze kleine delta; we importeren ons suf aan voer voor hen en exporteren ons kapot aan agrarische producten, en we blijven hier zitten met de shit. Vrij letterlijk eigenlijk. Toen ik jong was en op de boerderij werkte, wisten we dit al.

Onderwijl beschadigen ze het imago van de boeren, en dat raakt me. Het is me een raadsel waarom de ellendelingen uit die groep (@FarmersDefence) zo hun gang hebben kunnen gaan. Het is echt schandalig. Het wiki-lemma 'tunnelvisie' heeft een nieuw hoofdstuk gekregen.

Lees verder: Waarom twitter ik zo veel over #boerenopstand en #trekkertuig - omdat ik er wakker van lig. Omdat ik me zorgen maak over mijn boerenfamilie, die ik graag een zinnige en gezonde toekomst gun, zonder teveel zorgen en met de achting die ze verdienen. In een gezond Nederland.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5905
Di Jul 05, 2022 4:11 pm Reageer met quote

Daar verwees ik gisteravond ook al naar, met een link. Heel sterk verwoord door Jo Bellema

Maar ook dit stuk van Tom-Jan Meeus vat een en ander snedig samen:

Quote:

Boeren blokkeren. Het is nieuws, maar ook weer niet: bij het mest- en stikstofbeleid doen ze het al een jaar of vijftig. Na eerste waarschuwingen in 1965 blokkeerden Landbouw en de klassieke middenpartijen (CDA, PvdA, VVD) nog decennia dat de groei van de intensieve veehouderij werd aangepakt. En toen Europese afspraken, klimaatafspraken en gerechtelijke uitspraken hun Kamerfracties de vorige kabinetsperiode tot inkeer dwongen, ontstond er een boerenpartij, BBB, en verloren de polderende landbouwclubs het binnen de sector van het compromisloze Farmers Defence Force. Boeren bleven blokkeren.

De partijen op de rechterflank – PVV, FVD, BVNL, JA21, SGP – steunen hun compromisloosheid. Daarom is het wel bijzonder dat mensen in VVD, CDA en CU nu denken dat ze moeten ‘luisteren naar boeren’ (in de praktijk vaak agrolobbyisten), waarbij ze ook hun eigen politieke leiders bekritiseren. Maar hun partijen hebben deze slag allang verloren.

Sterker: ook nieuw rechts en de landbouwlobby zullen deze slag verliezen. Hoofdredacteur Esther de Snoo van Nieuwe Oogst schetste vorige week dat de uitzonderingsbepaling (‘derogatie’) waardoor de landbouw niet hoeft te voldoen aan Europese normen voor waterkwaliteit, binnenkort dreigt te vervallen. Alleen „harde garanties”, lees: krimp van de veestapel, kunnen dit voorkomen.

De ophef over stikstof in Den Haag draait om natuurbeleid, aangezwengeld door een uitspraak van de Raad van State in 2019. Maar je hebt ook nog klimaatbeleid. De veehouderij stoot naast stikstof óók relatief veel kooldioxide uit, schadelijk voor het klimaat. Die moet evengoed omlaag. Pieter Boot, die bij planbureau PBL jaren klimaatplannen doorrekende, zei zaterdag in het Financieele Dagblad dat hij „zorgen” heeft over de landbouw – „daar zie ik geen vooruitgang” – en wees op „de enorm sterke lobby” van de sector.

Maar de afstand die vooral coalitiepartijen CDA en CU nu van het stikstofbeleid suggereren, stimuleert deze lobby alleen maar. Elke aarzeling van een politicus leert boeren en agrogrootbedrijven: blokkeren loont. Vol zelfvertrouwen eiste boerenactiegroep Agractie na de benoeming van bemiddelaar Johan Remkes dit weekeinde: eerst het beleid van tafel, dan pas praten. Zij zijn de baas. Niemand anders.

Maar zwichten voor een veehouderij die na decennia blokkeren een drievoudig probleem veroorzaakt – klimaat, natuur, water – zou voor de politiek niet zomaar een nederlaag zijn. Dan doet deze generatie politici afstand van de politiek: afstand van het idee dat politici het land besturen.

Dan geven zij er toch weer aan toe dat de invloed van de landbouwlobby, mede bestaande uit agrobedrijven van Quote 500-families, nog altijd boven de politiek uitstijgt.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/07/05/wat-het-effect-is-als-de-boerenlobby-dit-wint-a4135567

Dat het roer om moet en dat daar door EU afspraken geen ontkomen meer aan is (want hoe afhankelijk zijn veeteelt en landbouw niet van de subsidies die daarvandaan stromen) is alleen maar goed nieuws. Eindelijk gaan we stappen zetten richting krimp in plaats van groei, en op de meest zinvolle wijze, want de natuur, planten, vogels, insektenleven is daarmee gebaat, zowel als klimaat en de luchtkwaliteit. Minder megastallen betekent minder stikstof, minder co2 en minder fijnstof. Ook de lucht is van abominabele kwaliteit in de gebieden van onze intensieve veeteelt.
zie kaart: https://www.wtwfilterstore.nl/fijnstofkaart-nederland

En: minder dierenleed

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent

Laatst aangepast door NicolaasP op Di Jul 05, 2022 4:48 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15233
Di Jul 05, 2022 4:32 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Daar verwees ik gisteravond ook al naar, met een link. Heel sterk verwoord door Jo Bellema
Excuus voor de doublure. Ik had mijn post al geruime tijd klaarstaan, vandaar, maar inderdaad, mooi verwoord door deze boerenzoon. En laten die boeren alsjeblieft stoppen met het sprookje dat ze voor ons eten zorgen want dat is maar voor een heel klein percentage waar. Hun productie gaat nagenoeg geheel naar het buitenland en wat we eten wordt grotendeels geïmporteerd. Wat mij betreft wordt dat drastisch bijgesteld en dat kan met de huidige brandstofprijzen haast niet anders. En stop met die idiote subsidies, niet alleen van de agrarische sector maar ook van de KLM. Die leveren niets op maar kosten alleen maar geld, vooral opgebracht door mensen met niet al te hoge inkomens.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

virgo

Stamgast
Stamgast
Di Jul 05, 2022 4:44 pm Reageer met quote

Kondig een noodverordening af voor heel Nederland; neem alle trekkers die op de snelweg rijden of die wegen blokkeren in beslag waarna ze voor 5000 euro per stuk en een forse boete zijn af te halen bij de gemeentelijke opslag van gestolen fietsen.
Bij een tweede inbeslagname worden de voor- en achterwielen gewisseld en de boete verdubbeld.
Zo maakt de portemonnee een einde aan hardleersheid.

Pagina 13 van 36 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 34, 35, 36  Volgende

Plaats reactie