Amalia wil ’tassendrager’ van haar moeder zijn
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 Plaats reactie

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5606
Wo Jun 29, 2022 12:54 pm Reageer met quote

Kees:"Met je eens dat er op andere posten miljarden over de balk worden gegooid"

Dus dat is dan geen probleem? Misschien ooit eens een keer een parlementaire enquete, daarover die ook weer een kapitaal kost en niets uithaalt terwijl het koningshuis toch wel degelijk geld oplevert tijdens handelsmissies etc. kun je allemaal opzoeken.

Het valt allemaal wel mee.

Mijn mening vorm ik zelf!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15233
Wo Jun 29, 2022 1:05 pm Reageer met quote

redone schreef:
Kees:"Met je eens dat er op andere posten miljarden over de balk worden gegooid"

Dus dat is dan geen probleem? Misschien ooit eens een keer een parlementaire enquete, daarover die ook weer een kapitaal kost en niets uithaalt terwijl het koningshuis toch wel degelijk geld oplevert tijdens handelsmissies etc. kun je allemaal opzoeken.
Natuurlijk, KLM bijvoorbeeld is een idioot veel geld verslindende kostenpost waar we geen donder van terugzien.

Ik weet niet waar je je informatie vandaan haalt maar koninklijke aanwezigheid bij handelsmissies levert niets extra's op. Die werkt alleen maar belemmerend en daar is meer dan genoeg informatie over te vinden.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jul 01, 2022 10:21 pm Reageer met quote

De manier waarop er in de Kroondomeinen dieren afgemaakt worden heeft niets met jagen te maken:
Quote:
Het wordt gezien als een elitaire traditie: jagen. Ook binnen het koninklijk huis behoorde de jacht tot een favoriete hobby van Prins Hendrik en Prins Bernhard. En zelfs nu nog wordt het Kroondomein op de Veluwe elk jaar gesloten voor de jacht. Maar sinds de jaren 60 is de weerstand tegen plezierjacht flink gegroeid.
De jacht als traditie: deugt het wel?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1029
Za Jul 02, 2022 12:49 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
nandes57 schreef:
Ik ben er simpel in, je mag leven in een koninkrijk, wees daar blij mee, en wil je dat niet ga dan.
Ben je tegen Zwarte Piet? Ga dan. Ben je asielzoeker? Niet welkom. Ben je lhbt-er? Ongewenst. Voor vermindering van stikstof? Opzouten. Voor klimaatmaatregelen? Wegwezen. Ben je voor dat alles? Daar is het gat van de deur. Tegenover iedere mening staat wel een tegenmening. Zo hou je toch niemand meer over? Ik ben republikein omdat ik het koningshuis en dat hele adeldom een achterhaald feodaal gedoe vind dat volstrekt niet meer in deze tijd thuishoort. Ik ben niet eens tegen titels op zich en hou onderling het sprookje maar rustig in stand maar dan wel op eigen kosten. Doen heel veel adellijke personen al tijden. Ze werken gewoon om in hun levensonderhoud te voorzien.
Quote:
maar hou toch eens op te jammeren dat het geld kost, en wil je het decoratie noemen, prima, decoratie kost geld in al haar vormen maar levert ook wat op.
Ik jammer niet; ik ben kritisch en op goede gronden. Zoals het nu geregeld is levert het koningshuis maar weinig op en netto kost het alleen maar klauwen met geld. Vooruit, laat een ceremoniële monarchie bestaan tegen kostprijs maar zonder idioot hoge toelagen die niet verantwoord hoeven te worden, landgoederen en ander peperduur materieel bezit. Eén paleis voor representatieve doeleinden en één riante woning voor privé lijkt me ruim voldoende als compromis in zo'n constructie. En hou op met idiote constructies als die kroondomeinen die ons collectieve bezit zijn maar waar het staatshoofd geld voor krijgt en ook nog eens de baas over mag spelen. Dat is feodaal gedrag waarvan ik niet begrijp dat dit tot op de dag van vandaag in stand wordt gehouden.

je mag hier best kritiek hebben maar kritiek op het feit dat je in een koninkrijk woont heeft geen zin en wil ja dat niet "ga dan"

als je zaken niet begrijpt Kees heb er dan ook niet zo'n uitgesproken mening over, besteedt je tijd dan bijv met het leren om te begrijpen

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Jul 02, 2022 2:00 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
je mag hier best kritiek hebben maar kritiek op het feit dat je in een koninkrijk woont heeft geen zin en wil ja dat niet "ga dan"

als je zaken niet begrijpt Kees heb er dan ook niet zo'n uitgesproken mening over, besteedt je tijd dan bijv met het leren om te begrijpen
Ik ben ingezetene van Nederland, ben hier nota bene geboren en getogen en ik heb net als jij het volste recht om kritiek te hebben op zaken waar ik het niet mee eens ben. Wat heeft dat in hemelsnaam te maken met begrijpen? Je twijfelt hier openlijk aan mijn intelligentie. Dat mag, hoor, maar ik vind het een uitermate zwak argument in een discussie, een non-argument. Als je zo'n moeite hebt met mijn mening, want daar gaat het om, dan lees je mijn commentaar maar niet. Als een groot deel van de Nederlanders dat volkomen achterhaalde monarchie-instituut in stand wil houden dan is dat maar zo maar dat verandert niets aan mijn mening die ik absoluut niet van plan ben onder stoelen of banken te verstoppen. Overigens slinkt het aantal voorstanders in rap tempo. Raar, hè? Ik heb al een aantal oorzaken daarvan genoemd.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5551
Za Jul 02, 2022 2:47 am Reageer met quote

Ook ik begrijp het kennelijk niet, want ook ik vind het koningshuis een achterhaald instituut. En nog los van wat het allemaal kost, vind ik het hele idee van erfopvolging gewoon idioot en echt niet van deze tijd. Wie dat niet begrijpt wil ik het overigens best even uitleggen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Jul 02, 2022 9:26 am Reageer met quote

Het is een zeldzaam genoegen, althans voor mij, om te zien hoe meesterlijk Willem Oltmans met zijn spagaat tussen de liefde voor bepaalde personen van het koningshuis en zijn afkeer van het instituut weet om te gaan in een interview met Theo van Gogh, toen er nog echte TV gemaakt werd:
Quote:
In het vroegere voorjaar van 1997 heeft Theo van Gogh een reeks interviews gehouden met Willem Oltmans, de man die indertijd luidkeels riep dat hij meer dan veertig jaar was tegengewerkt door de Staat der Nederlanden- in het bijzonder Minister Luns van Buitenlandse Zaken die Willem Oltmans "de eenmotorige mug" noemde. Jarenlang werd zijn geweeklaag niet of nauwelijks gehoord in Nederland. Maar zo in het midden van de jaren negentig leek er een andere wind te waaien en kreeg Oltmans in steeds grotere kring gehoor. Hij bleek namelijk gelijk te hebben en was blijkens honderden geheime codetelegrammen op een uiterst bizarre wijze jarenlang tegengewerkt.

Oltmans over het koninklijk huis deel 1

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 481
Za Jul 02, 2022 4:58 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Ook ik begrijp het kennelijk niet, want ook ik vind het koningshuis een achterhaald instituut. En nog los van wat het allemaal kost, vind ik het hele idee van erfopvolging gewoon idioot en echt niet van deze tijd.

Helemaal mee eens.

Ik stel me wel eens voor dat Willem-Alexander zijn zelfvertrouwen probeert op te poetsen door met de hermelijnen mantel om de schouders plaats te nemen op zijn gouden wc-pot en onder het zingen van het volkslied zijn drukje doet.

Pagina 5 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Plaats reactie