Radicalisering
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3866
Zo Jun 05, 2022 1:43 pm Reageer met quote

Quote:
Psychische problemen, schulden en trauma’s spelen grote rol bij radicalisering, volgens een GGD-studie.
De studie toont volgens Van der Pol overtuigend aan wat vaak over het hoofd wordt gezien: dat radicalisering in de kern een maatschappelijk probleem is. ‘Het begint vaak met een wankele sociale basis, armoede, problemen in het gezin, die als traumatisch worden ervaren. Daar kunnen vervolgens psychiatrische stoornissen uit voortvloeien, al dan niet in combinatie met crimineel gedrag. En dat kan weer uitmonden in zware misdrijven of extremisme. Het is dus een drietrapsraket, een levensverhaal met een kop en sta

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/psychische-problemen-schulden-en-trauma-s-spelen-grote-rol-bij-radicalisering-volgens-een-ggd-studie-die-opeens-wordt-afgedaan-als-bijvangst~bcfc5839/

Belangrijk onderzoek en goed dat dit openbaar wordt.

Hier uit blijkt wel dat mensen betrokken houden bij de maatschappij heel erg belangrijk is, het monitoren van problemen bij mensen goed in kaart te hebben en de juiste hulp te bieden.
Goed luisteren ook naar signalen, ook als die niet welgevallig zijn of men die liever niet hoort.

Hoog tijd dat de straatwerker/buurtwerkers etc weer terug komen.
Dat veel beter samenwerken tussen hulpverleners op straat en in buurten met gemeenten/instanties en religieuze instellingen goed gecoördineerd wordt en bovenaan de agenda komt.
Dat kost heel veel geld, maar levert op de lange termijn veel meer op.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6090
Zo Jun 05, 2022 2:23 pm Reageer met quote

Quote:
De studie toont volgens Van der Pol overtuigend aan wat vaak over het hoofd wordt gezien: dat radicalisering in de kern een maatschappelijk probleem is. ‘Het begint vaak met een wankele sociale basis, armoede, problemen in het gezin, die als traumatisch worden ervaren. Daar kunnen vervolgens psychiatrische stoornissen uit voortvloeien, al dan niet in combinatie met crimineel gedrag. En dat kan weer uitmonden in zware misdrijven of extremisme.

Wordt dat "vaak over het hoofd gezien" ? Wil deze onderzoeker nu beweren dat we bij zware misdrijven en extremisme aan gewone redelijk denkende en functionerende mensen denken die een gewone nagenoeg probleemloze jeugd gekend zullen hebben en uit een heel gewoon harmonieus milieu zullen komen?
Sorry maar ik vind dit wel zo'n enorme open deur....Wordt deze 'onderzoeker' hiervoor betaald?

Ook de suggestie dat buurtwerkers veel zouden kunnen betekenen in dit verband. Natuurlijk is dat zo en die zijn er ook heel veel bv in Amsterdam, en dat blijkt ook geweldig uit te pakken.
Dat laat onverlet dat mensen met psychische stoornissen juist vanwege die stoornissen veelal contacten vermijden en dat je niemand daartoe dwingen kunt zo lang hij geen gevaar voor de omgeving vormt. Hetzelfde geldt voor junkies die alleen nog maar gefocust zijn op hun volgende rush. Wat doe je wanneer deze mensen helemaal niet 'geholpen' willen worden?

Ophitserij zou dat ook een factor bij radicalisering kunnen zijn? https://twitter.com/i/status/1533397984012025856

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2278
Vr Jun 10, 2022 12:29 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Ophitserij zou dat ook een factor bij radicalisering kunnen zijn?

Ophitserij maar ook misleiding door desinformatie.

Ik kijk het gedoe op twitter ook aan, en zie de felle reacties van klimaatontkenners daar vaak. Klimaatontkenners, Die meestal ook in allerlei complottheorien geloven, en meestal FvD volgelingen zijn. En wappie.

In de komende 10 a 20 jaar staat er best wel wat te gebeuren op het gebied van energie transitie. En zullen de gevolgen van klimaatverandering ook vaker voelbaar en zichtbaar worden. Dat kan ook polariseren,
Een polarisatie tussen degenen die klimaatverandering en klimaatmaatregelen serieus nemen enerzijds, en klimaatontkennende wappies anderzijds. Ik zie voor me dat er wappies zijn die gevoelig zijn voor radicalisering, en dat als woorden niet meer helpen om de klimaatmaatregelen tegen te houden
Geradicaliseerde wappies die allerlei complottheorieën geloven.
En dan meer geradicaliseerd dan die lui die 5G zendmasten in brand staken.

Dat alle veranderingen steeds grotere onrust gaat geven, en dat de tegengestelde meningen steeds meer op scherp komen acht ik heel goed mogelijk.

Ik heb ook zelf een uitspraak. “Als de belangen groot zijn wordt het spel hard gespeeld.”
De trend die ik meen te zien is dat het spel langzaam steeds harder gespeeld wordt.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 653
Vr Jun 10, 2022 1:04 am Reageer met quote

Nvt

Laatst aangepast door lucia51 op Ma Jun 13, 2022 12:41 am, in totaal 2 keer bewerkt

lucia51

Stamgast
Stamgast
Vr Jun 10, 2022 1:08 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Quote:
Psychische problemen, schulden en trauma’s spelen grote rol bij radicalisering, volgens een GGD-studie.
De studie toont volgens Van der Pol overtuigend aan wat vaak over het hoofd wordt gezien: dat radicalisering in de kern een maatschappelijk probleem is. ‘Het begint vaak met een wankele sociale basis, armoede, problemen in het gezin, die als traumatisch worden ervaren. Daar kunnen vervolgens psychiatrische stoornissen uit voortvloeien, al dan niet in combinatie met crimineel gedrag. En dat kan weer uitmonden in zware misdrijven of extremisme. Het is dus een drietrapsraket, een levensverhaal met een kop en sta

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/psychische-problemen-schulden-en-trauma-s-spelen-grote-rol-bij-radicalisering-volgens-een-ggd-studie-die-opeens-wordt-afgedaan-als-bijvangst~bcfc5839/

Belangrijk onderzoek en goed dat dit openbaar wordt.

Hier uit blijkt wel dat mensen betrokken houden bij de maatschappij heel erg belangrijk is, het monitoren van problemen bij mensen goed in kaart te hebben en de juiste hulp te bieden.
Goed luisteren ook naar signalen, ook als die niet welgevallig zijn of men die liever niet hoort.

Dat veel beter samenwerken tussen hulpverleners op straat en in buurten met gemeenten/instanties en religieuze instellingen goed gecoördineerd wordt en bovenaan de agenda komt.

Vooral het beter samenwerken wat je al benoemt, tussen instanties is belangrijk. Zo ook de interculturele aanpak in de GGZ.

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2278
Vr Jun 10, 2022 8:22 pm Reageer met quote

Eind januarie heeft Nieuwsuur ook een uitzending gemaakt over geradicaliseerde complotdenkers.

https://youtu.be/eJrtvJgWB50

Ik zie voor de nabije toekomst dus vanuit die hoek een toename van geradicaliseerden aankomen.

Het zijn idioten, maar de tijd van lachend je hoofd schudden is voorbij, als het radicaliseert en mensen gaat bedreigen.
Het gaat vele grenzen over.

Vandaag in het nieuws bij de NOS:

“ Leven Van Dissel 'op zijn kop' door bedreigingen complotdenkers”

https://nos.nl/artikel/2432200-leven-van-dissel-op-zijn-kop-door-bedreigingen-complotdenkers

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Vr Jun 10, 2022 10:29 pm Reageer met quote

Een afschuwelijke vorm van radicalisering in de politiek vind ik dit type ophitsing

Politici waren ook in het verleden erg sluw, maar een walgelijk verdraaiing van de feiten om maatschappelijke onlust mee te creëren zoals hier, dat herinner ik mij niet

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8551
Za Jun 11, 2022 1:07 am Reageer met quote

Ben je weer een beetje in de war Nicolaas?

ik kan op geen enkele manier iets ophitsend, verdraaiing van feiten of iets dergelijks zien.
Deze volksvertegenwoordigster komt gewoon op voor haar achterban. Daar is niets walgelijks aan. Dat hoort zij te doen.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

lucia51

Stamgast
Stamgast
Za Jun 11, 2022 10:02 am Reageer met quote

Hoezo radicaal?

( Een groep boeren is vrijdagavond met hun tractor naar het huis gekomen van minister Christianne van der Wal ANP
NOS Nieuws • Politiek • vandaag, 02:12
'Onacceptabel': politici reageren met afschuw op protestactie boeren

"Stop daar mee. Je zoekt mensen NIET thuis op, hoe boos je ook bent", zo reageerde Kamerlid Caroline van der Plas (BoerBurgerBeweging) via Twitter op de actie. "Grootste deel van onze boeren in NL staat hier ook niet achter en baalt enorm dat dit soort acties afstraalt ook op hen.")

https://nos.nl/artikel/2432242-onacceptabel-politici-reageren-met-afschuw-op-protestactie-boeren

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1440
Za Jun 11, 2022 1:20 pm Reageer met quote

Benneke schreef:

ik kan op geen enkele manier iets ophitsend, verdraaiing van feiten of iets dergelijks zien.
Deze volksvertegenwoordigster komt gewoon op voor haar achterban. Daar is niets walgelijks aan. Dat hoort zij te doen.

Een beetje in de war ??? psychedelische effecten ????

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29896
Za Jun 11, 2022 7:26 pm Reageer met quote

Benneke schreef:

Precies. Ik ben blij dat er nog dit soort mensen bestaan....

Meelopers zijn er al genoeg...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15544
Zo Jun 12, 2022 9:54 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Zeer mee eens. Preventie is niet alleen in de gezondheidszorg een ondergeschoven kindje. Eigen verantwoordelijkheid is natuurlijk een groot goed maar komt qua beleid in de praktijk al tientallen jaren neer op 'zoek het zelf maar uit': DE MENSELIJKE MAAT

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

lucia51

Stamgast
Stamgast
Zo Jun 12, 2022 11:20 am Reageer met quote

N.v.t. meer

Laatst aangepast door lucia51 op Zo Jun 12, 2022 9:13 pm, in totaal 1 keer bewerkt

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Jun 12, 2022 8:21 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Wordt dat "vaak over het hoofd gezien" ?
Het artikel gaat er over dat VOOR iemand radicaliseert, maatschappelijke oorzaken er in vele gevallen aan ten grondslag liggen en dat die problemen over het hoofd worden gezien, waardoor mensen zich niet gehoord en gezien voelen en daardoor radicaliseren.

Wil deze onderzoeker nu beweren dat we bij zware misdrijven en extremisme aan gewone redelijk denkende en functionerende mensen denken die een gewone nagenoeg probleemloze jeugd gekend zullen hebben en uit een heel gewoon harmonieus milieu zullen komen?
Nee dat zegt het artikel niet.
Waar beweert de onderzoeker dat?

Ook de suggestie dat buurtwerkers veel zouden kunnen betekenen in dit verband. Natuurlijk is dat zo en die zijn er ook heel veel bv in Amsterdam, en dat blijkt ook geweldig uit te pakken.
Hou eens op zeg, er is heel veel bezuinigd in buurt en straatwerk.

Ophitserij zou dat ook een factor bij radicalisering kunnen zijn? https://twitter.com/i/status/1533397984012025856
Het gaat erom welke mensen gevoelig zijn voor ophitsing, zouden dat ook niet de mensen zijn die zich niet gehoord en vertegenwoordigd voelen?

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Jun 12, 2022 8:43 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
dagmar57 schreef:
Zeer mee eens. Preventie is niet alleen in de gezondheidszorg een ondergeschoven kindje.

Preventie is uiteindelijk op de lange termijn de goedkoopste en effectiefste manier van bestrijding op allerlei gebied (gezondheid, maatschappelijk etc.), maar dat vergt durf en een lange termijn visie en juist aan die beiden ontbreekt het vaak.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Wo Jun 15, 2022 1:43 pm Reageer met quote

een deel van de conversatie op de Telegramgroep “Klokkenluiders voor Vrijheid”.

Voor dit type radicalisering hebben we momenteel het meest te vrezen, niet van 'mensen die zich niet gehoord voelen', niet van een of andere zielige onderlaag, maar van tuig, gewoon tuig dat elkaar op zit te jutten, mede geprikkeld door een Baudet, van Meijeren, Engel en meer van die oproerkraaiers en zo al gevaarlijker tuig wordt

Roman Kent

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Jun 15, 2022 2:30 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Voor dit type radicalisering hebben we momenteel het meest te vrezen, niet van 'mensen die zich niet gehoord voelen', niet van een of andere zielige onderlaag, maar van tuig, gewoon tuig dat elkaar op zit te jutten, mede geprikkeld door een Baudet, van Meijeren, Engel en meer van die oproerkraaiers en zo al gevaarlijker tuig wordt

Even een persoonlijke noot; je hebt het volste recht om hier te plaatsen wat jij wilt, maar ik heb niet zo'n behoefte aan al die twitter berichten en dit soort foto's.

Verder heb je het over "tuig" , ook "tuig" zijn mensen zoals jij en ik, ze hebben alleen helaas bijzonder extreme/radicale denkbeelden ontwikkeld.

Wappies, radicalen zijn dat niet van nature, die zijn het in de loop van leven geworden (zelfde geldt voor criminelen) door oorzaken.
Daarmee zeg ik niet dat hun denkbeelden niet walgelijk en afschuw wekkend, bedreigend en gevaarlijk kunnen zijn, dat zijn ze wel degelijk.

Maar we zijn 1 maatschappij, dit soort radicalisme is een maatschappelijk probleem en ontstaat ergens door en we zullen die oorzaken moeten aanpakken willen we er ooit als dat al gaat lukken, vanaf willen komen. (hetzelfde geldt voor criminaliteit).

Onderstaande vond ik een zeer goed artikel er over.
https://www.kenniscentrumlvb.nl/wp-content/uploads/2022/05/16052022_Artikel_Schilperoord_Collot_dEscury.pdf

NicolaasP

Superlid
Superlid
Wo Jun 15, 2022 2:51 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
NicolaasP schreef:

Even een persoonlijke noot; je hebt het volste recht om hier te plaatsen wat jij wilt, maar ik heb niet zo'n behoefte aan al die twitter berichten en dit soort foto's.
Maar ik heb wel de behoefte in dit topic de radicalisering die onder ons neus plaatsvindt te laten zien

Verder heb je het over "tuig" , ook "tuig" zijn mensen zoals jij en ik, ze hebben alleen helaas bijzonder extreme/radicale denkbeelden ontwikkeld.

Het zijn mensen die het lekker vinden elkaar op te jutten met berichten over iemand door zijn kop te knallen, dat zijn misschien mensen zoals jij, dat weet ik niet, maar zeker geen mensen zoals ik

mensen die niet uit zieligheid of allerlei nare tekortkomingen elkaar zitten op te geilen tot gewelddadige acties, moordpartijen, regeringsleiders opknopen enz enz. Er is hen helemaal niets aangedaan, ze hebben geen honger, ze worden niet mishandeld, het zijn knapen die helemaal niets tekortkomen. Dit is een type jeugd (een gering deel ervan) dat van alle tijden is. Sadistisch en destructief tuig

Roman Kent

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8551
Wo Jun 15, 2022 3:26 pm Reageer met quote

Van dergelijke mensen valt niet zoveel te vrezen. Waar je echt voor op je hoede moet zijn, is de radicale Islam of een radicale Poetin. Daarbij zijn Engel en consoorten gewoon halfzachte eitjes.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29896
Wo Jun 15, 2022 7:14 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Van dergelijke mensen valt niet zoveel te vrezen. Waar je echt voor op je hoede moet zijn, is de radicale Islam of een radicale Poetin. Daarbij zijn Engel en consoorten gewoon halfzachte eitjes.

Precies zoals ik het ook zie. Die wappies lopen vanzelf wel tegen de muur.

Baudet en Engel en aanverwante typen hebben zich al zo vaak in beide voeten geschoten dat ze figuurlijk gezien nauwelijks nog kunnen lopen.

Die drijven vanzelf wel uit beeld...

Faber quisque fortunae suae

Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats reactie