#zorg voor morgen
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15549
Vr Jun 03, 2022 8:14 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Past derhalve eigenlijk heel goed in een praktijk voor filosofie, wel met een goede erkende filosoof uiteraard, misschien nog wel beter als bij een psychiater.
Daar hoef je inderdaad geen psychiater voor te zijn, hoewel het wel netjes is om psychopathologie uit te sluiten zoals een ernstige depressie, die vaak goed te behandelen is. Daarnaast zijn er ook maatschappelijk werkenden die er goed in zijn en onderschat ook verpleegkundigen niet. Ik ben door de aard van mijn werk vaak de eerste die geconfronteerd wordt met suÔcidaliteit. Dat vergt dan een goed beoordelingsvermogen, o.a. om risico 's in te schatten, de mens achter de hulpvraag of noodkreet serieus te nemen, een luisterend oor te bieden en te streven naar veiligheid. Daarbij vind ik het belangrijk om verantwoordelijkheden daar te laten of neer te leggen waar ze thuishoren, zowel die van mijn cliŽnt als die van mezelf.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jun 03, 2022 8:22 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Past wat mij betreft prima bij de zorg voor morgen, klachten kunnen vaak ook gewoon vanzelf overgaan, zonder verdere diagnostiek of medicatie.
Veel huisartsen handelen al zoals in het artikel wordt beschreven maar ik begrijp de neiging wel om in de paar minuten die een consult duurt even gauw een recept, lab- of rŲntgenbriefje te schrijven. Dan ben je veel sneller klaar maar de keerzijde is dat patiŽnten dan blijven terugkomen. Dan is het beter om iets meer te investeren in educatie, uitleggen waarom je zo handelt en soms is lab of een foto nodig ter geruststelling, inderdaad vergezeld van een duidelijke boodschap.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3866
Vr Jun 03, 2022 9:49 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Daar hoef je inderdaad geen psychiater voor te zijn, hoewel het wel netjes is om psychopathologie uit te sluiten zoals een ernstige depressie, die vaak goed te behandelen is. Daarnaast zijn er ook maatschappelijk werkenden die er goed in zijn en onderschat ook verpleegkundigen niet. Ik ben door de aard van mijn werk vaak de eerste die geconfronteerd wordt met suÔcidaliteit. Dat vergt dan een goed beoordelingsvermogen, o.a. om risico 's in te schatten, de mens achter de hulpvraag of noodkreet serieus te nemen, een luisterend oor te bieden en te streven naar veiligheid. Daarbij vind ik het belangrijk om verantwoordelijkheden daar te laten of neer te leggen waar ze thuishoren, zowel die van mijn cliŽnt als die van mezelf.

Ik bedoelde eigenlijk dat behandeling van suÔcide personen goed bij een erkende filosoof passen omdat die juist gaan over levensvragen en zingeving.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

dagmar57

Superlid
Superlid
Vr Jun 03, 2022 9:52 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Veel huisartsen handelen al zoals in het artikel wordt beschreven maar ik begrijp de neiging wel om in de paar minuten die een consult duurt even gauw een recept, lab- of rŲntgenbriefje te schrijven.
Dan ben je veel sneller klaar maar de keerzijde is dat patiŽnten dan blijven terugkomen.

Dan houden huisartsen dus zelf ook onnodig dure zorgkosten in stand wegens tijdgebrek.

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jun 03, 2022 10:04 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Ik bedoelde eigenlijk dat behandeling van suÔcide personen goed bij een erkende filosoof passen omdat die juist gaan over levensvragen en zingeving.
Als je het zo specifiek stelt dan heb ik daar mijn twijfels over. Ik weet niet wat je met 'erkend' bedoelt. 'Toegepaste filosofie' lijkt me meer van toepassing maar dat vind ik niet zo'n belangrijk detail. Daar kun je trouwens nog alle kanten mee op. Soms zijn heel praktische oplossingen een veel beter antwoord dan de diepte ingaan met een gesprek. De kunst om dat te herkennen moet je wel beheersen. Ik ben wel met je eens dat filosofie een verdieping kan zijn om na te denken over de zin van het leven en dergelijke vraagstukken. Filosofie kan bijdragen aan je vorming tot zorgverlener zoals bij jou en mij het geval is. Mijn mening is dat omgaan met suÔcidaliteit meerdere aspecten kent die je allemaal mee moet nemen in je werkwijze.

dagmar57

Superlid
Superlid
Vr Jun 03, 2022 10:18 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Als je het zo specifiek stelt dan heb ik daar mijn twijfels over. Ik weet niet wat je met 'erkend' bedoelt. 'Toegepaste filosofie' lijkt me meer van toepassing maar dat vind ik niet zo'n belangrijk detail. Daar kun je trouwens nog alle kanten mee op. Soms zijn heel praktische oplossingen een veel beter antwoord dan de diepte ingaan met een gesprek. De kunst om dat te herkennen moet je wel beheersen. Ik ben wel met je eens dat filosofie een verdieping kan zijn om na te denken over de zin van het leven en dergelijke vraagstukken. Filosofie kan bijdragen aan je vorming tot zorgverlener zoals bij jou en mij het geval is. Mijn mening is dat omgaan met suÔcidaliteit meerdere aspecten kent die je allemaal mee moet nemen in je werkwijze.

Ik bedoel mensen die een universitaire studie tot filosoof hebben gevolgd, dus niets toepaste filosofie.
Mensen met suÔcidale neigingen hebben naar mijn idee juist veel meer behoefte aan praten over hun leven, over de zingeving er van dan aan praktische toepassingen.
Natuurlijk komen er vele aspecten kijken bij suÔcide neigingen, maar naar mijn visie komt de zingeving van het (hun) leven hierbij op de 1e plaats.

Verder heb ik qua zorgopleiding nooit les gehad in filosofie, die kreeg ik binnen een alternatieve opleiding.
Wel wordt er binnen de zorg de laatste jaren meer en meer aandacht besteed aan ethische dilemma's en zeker nu via de wet zorg en dwang en dat is een goede zaak.

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jun 03, 2022 10:53 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Ik bedoel mensen die een universitaire studie tot filosoof hebben gevolgd, dus niets toepaste filosofie.
Mensen met suÔcidale neigingen hebben naar mijn idee juist veel meer behoefte aan praten over hun leven, over de zingeving er van dan aan praktische toepassingen.
Natuurlijk komen er vele aspecten kijken bij suÔcide neigingen, maar naar mijn visie komt de zingeving van het (hun) leven hierbij op de 1e plaats.
Niet iedereen is hetzelfde en evenmin zijn suÔcidale gedachten niet allemaal hetzelfde. Veel mensen die uiten dat ze er een eind aan willen maken, of iets milder, dat ze het niet erg zouden vinden om dood te gaan, willen helemaal niet dood maar van hun lijden af. Die help je veel meer met een behandeling of ondersteuning om hun trauma's te verwerken en soms zijn medicijnen een geweldig middel om even rust te krijgen of een depressie te lijf te gaan. Even een paar voorbeelden.
Quote:
Verder heb ik qua zorgopleiding nooit les gehad in filosofie, die kreeg ik binnen een alternatieve opleiding.
Wel wordt er binnen de zorg de laatste jaren meer en meer aandacht besteed aan ethische dilemma's en zeker nu via de wet zorg en dwang en dat is een goede zaak.
Goed dat je die opleiding gedaan hebt. Het zal zeker een verrijking geweest zijn die bij je werk goed te pas komt. Volledig met je eens dat ethische dilemma's een aandachtspunt zou moeten zijn. Ik heb dat jaren geleden alweer meegekregen in mijn GGZ-opleiding. Niet altijd maar meer dan eens vond ik filosofie zweverig maar zeker aan de invalshoek ethiek heb ik veel gehad.

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Jun 08, 2022 5:11 pm Reageer met quote

Quote:
Typerend is de staat van de geestelijke gezondheidszorg (ggz) en, specifieker, de omgang met het begrip Ďtraumaí.
Deze ongezonde tendens leidt ertoe dat mensen te snel een trauma wordt aangepraat.
Op de langere termijn tast deze opgewekte zorgbehoefte de veerkracht van mensen en van een samenleving aan.
De ggz is overbelast. Van huisarts en praktijkondersteuner ggz tot gz-psycholoog: iedereen kampt met capaciteitsproblemen. De lange wachtlijsten gaan ondertussen ten koste van urgente gevallen, zoals voor mensen met PTSS (Posttraumatische stressstoornis). Deze toename in onnodige behandelingen maakt de zorg inefficiŽnter. Tegelijkertijd rijzen de kosten de pan uit. Niet alleen in het zorg-, maar ook in het sociale domein, als gevolg van de uitval of andere ongewenste maatschappelijke effecten die gepaard gaan met onbehandelde PTSS.

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-werkbare-en-betaalbare-ggz-vraagt-ook-om-begrenzing-van-onze-zorgbehoefte~bc39fdf9/

Goed artikel en gedurfd.
Ik denk dat voor de zorg van morgen, het kijken naar wat wel en niet behandelt moet worden een heel essentieel onderdeel is.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6093
Wo Jun 08, 2022 5:31 pm Reageer met quote

Marli Huijer
Dagmar, misschien wil je eens naar de ideeŽn van Marli Huijer luisteren.
Er zijn veel mensen die op een heel positieve wijze hun leven op een gegeven moment gewoon af willen ronden. Mensen die gewoon 'nee' willen kunnen zeggen tegen allerlei mogelijke behandelingen, zonder uit en treure dat 'nee' te moeten toelichten en verantwoorden.
Heb ik het uiteraard niet over jongeren hoewel ook onder jongeren sprake kan zijn van een nuchter besluit te stoppen met leven (en ook niet over mijn situatie nu, op dit moment) .
Luister eens naar dit gesprek in Nooit meer Slapen met haar, ik denk dat er heel veel nieuwe gesprekstof uit te halen valt

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Jun 08, 2022 6:13 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Marli Huijer
Dagmar, misschien wil je eens naar de ideeŽn van Marli Huijer luisteren.
Er zijn veel mensen die op een heel positieve wijze hun leven op een gegeven moment gewoon af willen ronden. Mensen die gewoon 'nee' willen kunnen zeggen tegen allerlei mogelijke behandelingen, zonder uit en treure dat 'nee' te moeten toelichten en verantwoorden.
Heb ik het uiteraard niet over jongeren hoewel ook onder jongeren sprake kan zijn van een nuchter besluit te stoppen met leven (en ook niet over mijn situatie nu, op dit moment) .
Luister eens naar dit gesprek in Nooit meer Slapen met haar, ik denk dat er heel veel nieuwe gesprekstof uit te halen valt

Heel boeiend vond ik haar denkbeelden.
Ook hoe ze het niet schuwt om alle aspecten er bij te betrekken, van de afwegingen kosten/baten behandelingen, klimaataspecten, corona, screeningsonderzoeken, duurzaamheid, culturele aspecten en met name de kijk op de dood.
En ook hoe haar kijk felle tegen reacties oproept.

Persoonlijk kan ik me heel goed vinden in veel haar ideeŽn.

Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats reactie