Kerkscheuring
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 Plaats reactie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29901
Wo Jun 01, 2022 10:46 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Ik kan me ook voorstellen dat je steun en troost kunt ervaren vanuit een geloof. Bovendien behoor je vaak bij een gemeenschap en dat kan ook geborgenheid geven. En geloof is niet iets dat je zomaar even loslaat, kan ik me voorstellen. Het zal onderdeel zijn van je wezen, van wie je bent. In die zin begrijp ik wel waarom mensen daaraan hangen.

Het geloof als vereniging, daar kan ik mij nog wel iets bij voorstellen. Je komt bij elkaar, doet dingen die je leuk, mooi, interessant, spannend of wat dan ook, vindt. En daar kun je dan je plezier aan beleven.

Maar dat kun je bij een zangkoor, toneelvereniging, wandelclub, enzovoort, ook wel vinden.

Maar waarom wil iemand in een imaginair wezen geloven? En dat niet alleen, waarom wil men zich dan ook nog eens onderwerpen aan allerlei vreemde regels en wetten die dat wezen zou hebben voorgeschreven?
Voedselwetten, kledingvoorschriften, Vrouwen zijn tweederangsleden... En zo zullen er nog wel een aantal zaken zijn. En dat kan dan ook nog eens per religie verschillen. Terwijl gelovigen toch altijd beweren dat er maar één god bestaat.

Dat 'blijven hangen' zal, denk ik, wel per persoon verschillen. Ik kon het na mijn 14de vrij snel van mij afschudden en ben er daarna ook nooit meer mee bezig geweest. Maar dat komt waarschijnlijk omdat mijn ouders al niet fanatiek waren. Er werd eigenlijk nooit over gesproken.

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6093
Wo Jun 01, 2022 11:51 am Reageer met quote

Bij mij was dat ook niet moeilijk gelukkig want Hoorn waar ik opgroeide was een sterk verdeelde gemeente met voor zo'n klein plaatsje ontzettend veel verschillende kerkgemeenschappen dus zeker bij het bereiken van de puberleeftijd kwam je met allerlei ander gezindten in contact. Mijn allerbeste jeugdvriend was Joods en we, wij twee maar ook de grotere groep van vrienden en kennissen, hadden het in die tijd erg veel over geloof. We luisterden naar "with god on our side" van Bob Dylan; een songtekst die ook tijdens de godsdienstles een keer besproken werd. En niet lang daarna was ook 'God's sing' van Randy Newman een aardige eye-opener om het geloof in een almachtige god die partij kiest voor de ene groep mensen tegen de andere groep mensen met een flinke korrel zout te nemen.
Het zal allemaal wel heel erg beledigend geweest zijn voor mensen als Redone en Trudy, die liedjes aan te hebben moeten horen. Hoe hebben ze dat overleefd zou ik me bijna afvragen, die afschuwelijk beledigende teksten die almaar over de radio schalden in die tijd waarin ook nog eens de boeken van Maarten t Hart en Jan Wolkers verschenen die zij misschien wel voor hun literatuurlijstje op de middelbare school hebben gelezen. Je moet er toch niet aan denken hoe die boeken hun tere godsdienstige zieltjes indertijd gekwetst zullen hebben.

Maar om de draad nog even voort te zetten, het zal in een wijder, breder streng fundamentalistisch milieu, bv Staphorst een stuk minder makkelijk zijn je aan het geloof en de geloofsgemeenschap te onttrekken. Daarbij denk ik niet eens aan een bewuste keuze aan het geloof vast te houden uit opportunisme of uit zelfbehoud. Het kan gewoon conditionering zonder meer zijn.
Wanneer vanaf je vroegste bewustzijn iedereen om je heen, iedereen met wie je praat en omgaat een geloof deelt en uitdraagt neem je dat geloof automatisch aan en zo lang je niet met allerlei andere en tegen-geluiden en gewoontes te maken krijgt, zul je daar volkomen argeloos aan vast blijven houden. Vooral ook omdat waar Willemijn hierboven op wijst, het geloof binnen zo'n milieu dat je geheel en al omgeeft een gevoel van geborgenheid, saamhorigheid en harmonie zal geven. En daar hoeft niemand schamper over te doen. Dat is natuurlijk iets geweldigs, dat groepsgevoel, dat versmelten van jouw identiteit met een collectief waarbinnen je je beschermd en gewaardeerd voelt. Dan is het verdomd moeilijk je daar los van te maken. ( Geweldig indringend verslag doet Franca Treur daarvan in 'Dorsvloer vol confetti'. https://nl.wikipedia.org/wiki/Franca_Treur )

Nou, ik zet er voor mezelf hier maar een punt achter. Genoeg hierover geluld.

Cool

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1441
Vr Jun 03, 2022 6:11 pm Reageer met quote

Hier wordt regelmatig over vrouwen gesproken, dat mag toch niet meer !! Het zijn wezens die menstrueren !!! tenminste dat lees ik weleens in kranten.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3866
Vr Jun 03, 2022 7:14 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
Hier wordt regelmatig over vrouwen gesproken, dat mag toch niet meer !! Het zijn wezens die menstrueren !!! tenminste dat lees ik weleens in kranten.

Wezens die menstrueren?
Wat voor kranten lees jij in hemelsnaam??????
Zou toch eens ander krantje lezen............

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1441
Vr Jun 03, 2022 7:44 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Ron1.1 schreef:

Wezens die menstrueren?
Wat voor kranten lees jij in hemelsnaam??????
Zou toch eens ander krantje lezen............

Ook op universiteiten wordt er zo over gesproken. Weleens van Wokisme gehoord. ???

Ter info: Op de Universiteit Maastricht is een discussie over ‘mensen die menstrueren’ volledig ontspoord. Momenteel wil niemand zich nog mengen in het debat wegens het dreigende ‘gif van woke’. Bestuursvoorzitter Rianne Letschert stelt dat het woke-debat toe is aan een reset.
Een zieke beweging, dat hele woke-gebeuren. Ze menen te strijden voor anderen, maar zijn in feite vooral met zichzelf bezig.’

Pagina 4 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Plaats reactie