Leger IsraŽl vermoordt journaliste?
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15029
Wo Mei 25, 2022 11:31 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:
maar zoals wel vaker voorkomt als het nieuws uit IsraŽl betreft probeert men dat zo te draaien dat IsraŽl in een kwaad daglicht wordt gesteld.
Daar gaan we weer... Natuurlijk houdt IsraŽl er geen apartheidsregime op na. Er worden geen kinderen doodgeschoten die met stenen gooien. Er is geen sprake van kolonisten die Palestijnen terroriseren en illegaal grond in beslag nemen. Er worden absoluut geen eeuwenoude olijfboomgaarden vernietigd en zo kan ik nog even doorgaan. Uiteraard is alle kritiek op IsraŽl je reinste antisemitisme. Hou nou toch op met die extreemrechtse zionistische propaganda...

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5410
Wo Mei 25, 2022 11:38 pm Reageer met quote

Er zijn in de loop der jaren tientallen journalisten gedood tijdens hun werk bij oorlogsgeweld, helaas waren ze op de verkeerde plek op het verkeerde tijdstip!
Dat geldt ook voor deze journaliste, en wie er schuld aan heeft zal waarschijnlijk niet duidelijk worden, geen autopsie, geen kogel, geen duidelijkheid, einde verhaal!

Mijn mening vorm ik zelf!

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Mei 25, 2022 11:46 pm Reageer met quote

redone schreef:
Er zijn in de loop der jaren tientallen journalisten gedood tijdens hun werk bij oorlogsgeweld, helaas waren ze op de verkeerde plek op het verkeerde tijdstip!
Dat geldt ook voor deze journaliste, en wie er schuld aan heeft zal waarschijnlijk niet duidelijk worden, geen autopsie, geen kogel, geen duidelijkheid, einde verhaal!
Niks einde verhaal. Het is daar al vele jaren een continuing story van mensenrechtenschendingen en gewelddadige sterfgevallen, meer dan eens in mijn ogen pure moord, die zo goed als nooit op een fatsoenlijke manier onderzocht worden. Daarbij zijn journalisten nooit en nog eens nooit op de verkeerde plek en helemaal niet op het verkeerde tijdstip. Hoe verzin je dergelijke onzin?

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Trudie.

Stamgast
Stamgast
Antw.: 241
Do Mei 26, 2022 12:01 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Trudie. schreef:
maar zoals wel vaker voorkomt als het nieuws uit IsraŽl betreft probeert men dat zo te draaien dat IsraŽl in een kwaad daglicht wordt gesteld.
Daar gaan we weer... Natuurlijk houdt IsraŽl er geen apartheidsregime op na. Er worden geen kinderen doodgeschoten die met stenen gooien. Er is geen sprake van kolonisten die Palestijnen terroriseren en illegaal grond in beslag nemen. Er worden absoluut geen eeuwenoude olijfboomgaarden vernietigd en zo kan ik nog even doorgaan. Uiteraard is alle kritiek op IsraŽl je reinste antisemitisme. Hou nou toch op met die extreemrechtse zionistische propaganda...

Hoezo daar gaan we weer. Ik plaats een bericht ter informatie. Ben je pas correct als je pro - Palestijnen bent en anti IsraŽl? Dat is pas extreem!

Nergens stel ik dat kritiek op IsraŽl je reinste antisemitisme is. Natuurlijk kan je kritiek hebben op IsraŽl.
Ook kan je kritiek hebben op de Palestijnse leiders. Naar beide kanten kijken wat er fout is en gaat.

Beiden doen aan bloedvergieten ten koste van zowel Palestijnse burgers en IsraŽlische burgers. Aan beide kanten zijn er Palestijnen en IsraŽli die dit meer dan zat zijn.

Laatst aangepast door Trudie. op Do Mei 26, 2022 12:38 am, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

redone

Superlid
Superlid
Do Mei 26, 2022 12:35 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
redone schreef:
Niks einde verhaal. Het is daar al vele jaren een continuing story van mensenrechtenschendingen en gewelddadige sterfgevallen, meer dan eens in mijn ogen pure moord, die zo goed als nooit op een fatsoenlijke manier onderzocht worden. Daarbij zijn journalisten nooit en nog eens nooit op de verkeerde plek en helemaal niet op het verkeerde tijdstip. Hoe verzin je dergelijke onzin?

Nou, je bent nog al fel, het is geen onzin, jij stelt dat het leger van IsraŽl een journaliste heeft vermoord, maar moord is nog steeds met voorbedachte rade, daar is hier geen enkel bewijs van!

Als journalisten op een bermbom lopen,of aan de frontlinie staan en ze worden geraakt dan zijn ze dus op dat moment op de verkeerde plek. Even voor alle duidelijkheid,
Ik heb niets met IsraŽl noch met de Palestijnen!

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mei 26, 2022 11:26 am Reageer met quote

redone schreef:
Nou, je bent nog al fel, het is geen onzin, jij stelt dat het leger van IsraŽl een journaliste heeft vermoord, maar moord is nog steeds met voorbedachte rade, daar is hier geen enkel bewijs van!

Als journalisten op een bermbom lopen,of aan de frontlinie staan en ze worden geraakt dan zijn ze dus op dat moment op de verkeerde plek. Even voor alle duidelijkheid,
Ik heb niets met IsraŽl noch met de Palestijnen!
Ik heb iets met mensenrechten en kan best wel fel zijn op regimes die die rechten geweld aandoen, zoals China, Rusland, Hongarije en IsraŽl, om er willekeurig enkele te noemen. Natuurlijk lopen journalisten in gewelds- en oorlogssituaties risico's maar dat betekent niet dat het de normaalste zaak van de wereld dat ze vermoord worden, zoals veertig jaar geleden vier Nederlandse journalisten in El Salvador overkwam, een volstrekt vergelijkbare situatie met het doodschieten van Shireen Abu Akleh.

Overigens heb ik best wel iets met IsraŽl, omdat ik het een helaas niet terug te schroeven historische vergissing vind, waar veel joden een toevluchtsoord in gevonden hebben maar zeker ook met de Palestijnen als oorspronkelijke bewoners die daardoor vermoord, verjaagd en tot op de dag van vandaag geterroriseerd worden.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3603
Do Mei 26, 2022 2:46 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Die kogel kan wel onderzocht worden maar dan heb je nog niets in handen zonder het wapen waarmee het projectiel afgevuurd is. .

Als je een kogel kunt onderzoeken weet je ook met welk wapen het is afgevuurd en of dat dus een wapen van het IsraŽlische leger is.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mei 26, 2022 3:03 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Als je een kogel kunt onderzoeken weet je ook met welk wapen het is afgevuurd en of dat dus een wapen van het IsraŽlische leger is.
Nee, zo werkt dat natuurlijk niet. Aanvankelijk maakte het IsraŽlische leger na WO2 gebruik van heel veel Mauser 89k geweren, kaliber 7,92 ◊ 57 mm, het standaard geweer van de Duitse Wehrmacht, om een voorbeeld te noemen. Je kunt aan de hand van treksporen nagaan vanuit een bepaald wapen een kogel afgevuurd is maar dan moet je en de kogel en het wapen waaruit het afgevuurd is zien te traceren om e.e.a. te matchen.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5753
Do Mei 26, 2022 3:13 pm Reageer met quote

Een wat breder perspectief

https://www.oneworld.nl/lezen/discriminatie/sociaal-onrecht/palestijnse-journalisten-zijn-hun-leven-nooit-zeker/

Quote:
Op woensdag 12 mei 2021 verwoestten IsraŽlische raketaanvallen het al-Jawhara-gebouw in Gaza, waar regionale Arabischtalige omroepen kantoor hielden. Ook de mediabureaus van het Al Jazeera-netwerk, die zich vlak bij het gebouw bevinden, werden tijdens de aanval beschadigd.

IsraŽlische straaljagers bombardeerden eveneens de Shorouq-toren, een herkenningspunt aan de skyline van Gaza en een thuis voor Palestijnse media. Het 16 verdiepingen hoge gebouw werd tot puin gereduceerd door acht afzonderlijke raketaanvallen, bericht Sky News Arabia.

Een vertegenwoordiger van het Comitť ter Bescherming van Journalisten noemt het ďvolkomen onaanvaardbaar dat IsraŽl de kantoren van mediakanalen bombardeert en het leven van journalisten in gevaar brengt. De IsraŽlische autoriteiten weten heel goed waar de mediakanalen zijn gehuisvest.Ē

(...)(...(...)
Jeruzalem. De stad wordt in de media altijd omschreven als symbolisch of religieus, maar weinig journalisten schrijven over het feit dat dit een stad is waar Palestijnen wonen en dat IsraŽl hun het leven onmogelijk maakt. Door huizen te vernietigen, mensen de stad uit te Ďduwení door huizenprijzen torenhoog te maken en zelfs door huizen te confisqueren.

2 MILJOEN INWONERS VAN GAZA WORDEN DAGELIJKS BELEGERD

En door Palestijnen die in gebieden buiten de stad wonen de toegang tot Jeruzalem te ontzeggen. Of neem Gaza: als er raketten vanuit Gaza worden afgevuurd, komt dat in alle internationale media. De rest van de tijd wordt Gaza belegerd, een vorm van dagelijks geweld tegen 2 miljoen inwoners. Ziekenhuizen zijn in verval geraakt door belegeringen, kankerpatiŽnten kunnen Gaza niet uit voor behandeling, de economie is ingestort en de jongerenwerkloosheid is rond de 70 procent. Dit routineuze geweld ontbreekt totaal in de berichtgeving.Ē

Kunnen Palestijnse journalisten schrijven wat ze willen?
ďEr zitten veel goede journalisten in de Palestijnse gebieden met wie wij samenwerken. Die weten wat er speelt. Maar ze hebben te maken met obstakels en gevaren; het meest extreem is het risico vermoord te worden. Tijdens protesten in Gaza in april 2018 werden twee journalisten vermoord, een van hen had een helm en kleding aan met Press erop. Videobeelden tonen dat ze worden beschoten door IsraŽlische scherpschutters. Mensenrechtenorganisaties als The Committee to Protect Journalists houden al jarenlang bij hoe en wanneer Palestijnse journalisten zijn vermoord.

Is er internationale verontwaardiging over, wordt IsraŽl bestraft?
Nee, er heerst straffeloosheid. Palestijnse journalisten worden vastgezet in IsraŽlische gevangenissen. Arrestaties zijn routine Ė zoals vanwege berichten op Facebook Ė en de bewegingsvrijheid van journalisten is enorm beperkt. Een journalist uit Gaza kan niet zomaar naar de Westelijke Jordaanoever om verslag te doen. Ook zijn Palestijnse media doelwit van het IsraŽlische leger: ze sluiten mediakantoren en radiostations, en nemen hun materiaal in beslag. Dit alles gebeurt vrij consequent.

DE BEWEGINGSVRIJHEID VAN JOURNALISTEN IS ENORM BEPERKT

Wij hebben ook last van belemmeringen, bijvoorbeeld bij het uitbetalen van Palestijnse journalisten. Waar we bij andere landen het betalingssysteem PayPal gebruiken, kan dit bij Palestijnen niet. PayPal verleent geen diensten in Gaza en de Westelijke Jordaanoever, behalve aan IsraŽlische kolonisten. Nu kosten overschrijvingen ons veel geld.Ē

Zijn er onafhankelijke media in de Palestijnse gebieden?
ďJa. De meest succesvolle zijn begonnen op Facebook, als informele netwerken van jonge mensen die nieuws delen. Arresteert het IsraŽlische leger een Palestijn op de Westelijke Jordaanoever? Een omstander filmt het en zet het direct online. Deze netwerken groeiden uit tot nieuwswebsites. Hun publiek zit op Facebook, sommige paginaís hebben honderdduizenden volgers. Zoals het in Gaza gestationeerde Quds News Network.Ē

Facebook is hun redding.
ďWas. Sommige van deze paginaís zijn nu gesloten. Door Facebook zelf. Het Amerikaanse tijdschrift voor onderzoeksjournalistiek The Intercept publiceerde in 2017 al hoe Facebook accounts opheft na verzoeken van IsraŽl. enz enz

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Do Mei 26, 2022 3:27 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
dagmar57 schreef:
Nee, zo werkt dat natuurlijk niet. Aanvankelijk maakte het IsraŽlische leger na WO2 gebruik van heel veel Mauser 89k geweren, kaliber 7,92 ◊ 57 mm, het standaard geweer van de Duitse Wehrmacht, om een voorbeeld te noemen. Je kunt aan de hand van treksporen nagaan vanuit een bepaald wapen een kogel afgevuurd is maar dan moet je en de kogel en het wapen waaruit het afgevuurd is zien te traceren om e.e.a. te matchen.

Volgens mij (als leek) kunnen ze uit een kogel best afleiden met welk soort wapen een kogel is afgevuurd en of dat wapens zijn die door het IsraŽlische leger in gebruik zijn.
Misschien een goede vraag voor Benneke Very Happy
Beste is uiteraard als kogel en wapen matchen, dan snap ik ook nog wel, maar dat zal in dit geval wel nooit boven water komen.

Trudie.

Stamgast
Stamgast
Do Mei 26, 2022 3:42 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Keesvi schreef:
dagmar57 schreef:

Volgens mij (als leek) kunnen ze uit een kogel best afleiden met welk soort wapen een kogel is afgevuurd en of dat wapens zijn die door het IsraŽlische leger in gebruik zijn.
Misschien een goede vraag voor Benneke Very Happy
Beste is uiteraard als kogel en wapen matchen, dan snap ik ook nog wel, maar dat zal in dit geval wel nooit boven water komen.

De IDF heeft op donderdag bekend gemaakt dat het waarschijnlijk het wapen hebben geÔdentificeerd waarmee de journaliste is gedood.

Echter, om 100% zekerheid te krijgen is de kogel nodig waarmee ze is gedood, die in het bezit is van de Palestijnse onderzoekers en niet aan de IDF wordt gegeven voor onderzoek, waardoor 100% zekerheid niet verkregen kan worden.

dagmar57

Superlid
Superlid
Do Mei 26, 2022 4:06 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:

De IDF heeft op donderdag bekend gemaakt dat het waarschijnlijk het wapen hebben geÔdentificeerd waarmee de journaliste is gedood.

Echter, om 100% zekerheid te krijgen is de kogel nodig waarmee ze is gedood, die in het bezit is van de Palestijnse onderzoekers en niet aan de IDF wordt gegeven voor onderzoek, waardoor 100% zekerheid niet verkregen kan worden.

Ik kan me nog wel voorstellen dat de Palestijnen weinig vertrouwen hebben in een eerlijk onderzoek door het IDF.
Beste zou zijn dat zowel het wapen als de kogel door een onafhankelijk buitenlands forensisch instituut onderzocht zouden worden.

Trudie.

Stamgast
Stamgast
Do Mei 26, 2022 4:08 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Trudie. schreef:

Ik kan me nog wel voorstellen dat de Palestijnen weinig vertrouwen hebben in een eerlijk onderzoek door het IDF.
Beste zou zijn dat zowel het wapen als de kogel door een onafhankelijk buitenlands forensisch instituut onderzocht zouden worden.

Eens!

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8446
Do Mei 26, 2022 5:19 pm Reageer met quote

Dagmar schreef:

"Volgens mij (als leek) kunnen ze uit een kogel best afleiden met welk soort wapen een kogel is afgevuurd en of dat wapens zijn die door het IsraŽlische leger in gebruik zijn.
Misschien een goede vraag voor Benneke

De loop van de meeste vuurwapens zijn voorzien van trekken en velden, om stabiliteit te geven aan de baan van de kogel.
Op de kogel zitten krassporen, veroorzaakt door die trekken en velden.

Je kunt dus vaststellen met welk wapen een kogel is afgevuurd. Voorwaarde is wel dat je dat wapen moet hebben.

Met alleen de kogel is het vaak wel mogelijk te achterhalen waar de kogel is gemaakt en welke groeperingen dit soort kogels gebruiken. Daar zit uiteraard een hele grote marge in en kan daardoor niet als vaststaand bewijs worden aangenomen.

Ook het feit dat er IsraŽlische militaire voertuigen in de nabijheid waren is natuurlijk geen bewijs dat er door die militairen gericht geschoten is op de journaliste.

Dat er aannames in die richting worden gemaakt, getuigt meer van de verwachtingen van hen die dit aannamen, dan dat dit op feiten is gebaseerd.

"Trial by the media" wordt dit genoemd en berust louter op aannames en/of vooroordelen.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

dagmar57

Superlid
Superlid
Vr Mei 27, 2022 2:36 pm Reageer met quote

Benneke schreef:

Met alleen de kogel is het vaak wel mogelijk te achterhalen waar de kogel is gemaakt en welke groeperingen dit soort kogels gebruiken. Daar zit uiteraard een hele grote marge in en kan daardoor niet als vaststaand bewijs worden aangenomen.

Dus als ik het goed begrijp, zou met grote waarschijnlijkheid niet kunnen worden aangenomen dat deze kogel alleen gebruikt worden door wapens die het IsraŽlische leger gebruikt?

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5753
Vr Mei 27, 2022 3:08 pm Reageer met quote

Naast het type kogel zou de beschadiging die een kogel altijd oploopt bij afschieten (eigenlijk een specifieke streepjescode tgv de wrijving in de loop) een sluitend empirisch bewijs kunnen opleveren uit welke geweer hij afkomstig was.
Maar de regering wil van geen onderzoek weten, want de uitslag zou tot onlusten leiden.
CNN heeft bij een reconstructie vast kunnen stellen dat alleen IsraŽlische militairen zich binnen schootsafstand van de journalist bevonden. Het is allemaal zo klaar als een klontje, en IsraŽl kiest opnieuw de weg: dood laten bloeden, zoals dat bij ieder bericht gebeurt over de misstanden, de moordpartijen, de vernederingen, de inbeslagname van Palestijnse woningen, de verwoesting van boomgaarden en akkers enz enz die er in de bezette gebieden en Palestijnse enclaves die ware openluchtgevangenissen geworden zijn plaatsvinden.
Niets kan IsraŽl politiek raken, komt iemand met een oproep tot een boycot uit protest zal deze weggezet worden als antisemiet, en daar kun je maar beter niet tegen in gaan als politicus want je kunt inpakken.

Het maakt ook allemaal verder niet veel uit. De Palestijnen trekken aan het kortste eind, sowieso. Het is een langzame martelgang zoals zovele andere volkeren die door Europeanen gekoloniseerd werden dat hebben moeten meemaken. Er is geen weg terug, niet voor Aboriginals, niet voor Maori's, niet voor native Americans, en niet voor de Palestijnen die millennia lang Palestina (de Levant) bewoonden. Ze kwijnen door alles waarmee Israťl hun het bestaan onmogelijk probeert te maken langzaam weg. En dat moet ook heel langzaam, want IsraŽl zal tť veel aanstoot daarbij natuurlijk willen vermijden

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Pluk

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 78
Vr Mei 27, 2022 3:52 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:
Wel zo netjes om beide versies van het verhaal te plaatsen. Hoewel dan nog niet helemaal duidelijk is hoe en wat.
https://bit.ly/3swZsG6

Wellicht ook een foto van deze 'cruelly killed' correspondente, dan hebben we er een gezicht bij.

Zo tragisch

RIP Shireen Abu Akleh

redone

Superlid
Superlid
Vr Mei 27, 2022 5:39 pm Reageer met quote

Misschien ook de gezichten van al die IsraŽlische kinderen die in de loop der tijd zijn vermoord door bomaanslagen in bussen, discotheken, en in een dolfinarium, door Palestijnen?

Iedereen die gedood wordt is afschuwelijk, maar om nu die foto van die journaliste te plaatsen heeft geen enkele meerwaarde Pluk!

Iedereen die het nieuws volgt heeft die allang gezien!

Trudie.

Stamgast
Stamgast
Vr Mei 27, 2022 5:49 pm Reageer met quote

Ik vind het wel een statement dat Pluk die foto plaatste. Er wordt alleen gediscussieerd over wie de dader was. Geen woord over de vrouw waar het om gaat.

Pluk

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 78
Vr Mei 27, 2022 7:54 pm Reageer met quote

redone schreef:
Misschien ook de gezichten van al die IsraŽlische kinderen die in de loop der tijd zijn vermoord door bomaanslagen in bussen, discotheken, en in een dolfinarium, door Palestijnen?
Iedereen die gedood wordt is afschuwelijk, maar om nu die foto van die journaliste te plaatsen heeft geen enkele meerwaarde Pluk!
Iedereen die het nieuws volgt heeft die allang gezien!

Precies wat Trudie zegt, een gezicht achter dit verhaal. Geen be- of veroordeling. Ik hoop dat je niet boos cq geÔrriteerd bent, want daar wijzen je uitroeptekens namelijk op.

Pagina 5 van 8 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Plaats reactie